2002
|
|
Kondenatuak egindako alegazioak, gertakariak ustekabeko kasu baten ondorio izan zirela eta “gutxienez kaltea aurreikusteko aukera egon behar duela eta hori ezin dela aurreikusi erabilitako produktuak egoera onean zeudenean, eta langileek osasun kontrolak pasatu zituztenean”, ez ziren aski izan eta ez ziren kontuan hartu erantzukizunetik libratzeko, aipatutako teoria aplikatuz. Epaiak frogatutzat eta eztabaidaezintzat ematen du natillak sukaldari batek prestatu zituela ikastetxean, natilletarako eta esne pasteurizaturako hautsak erabiliz, eta digestio arazoak eragin zituen agentea, bai haurrena,
|
bai
ikastetxeko beste langile batzuena, salmonelosiagatik izan zela, aurrez azterketa bat eginda, haurren bazkalostean ernamuinetatik geratu zen soberakinean. Kondena ez zen adingabeek jasandako kalte galeren ordainetan soilik zehaztu, baita lehen kondena epaiaz geroztiko legezko interesetan ere, eta kostu judizialetan ere (abokatuaren eta prokuradorearen gastuak, hala badagokio), bai lehen prozesukoak, bai bigarrenekoak (ez da gutxi).
|
2003
|
|
Harritzeko motiborik ez:
|
bai
ikastetxean lanean edo ikasten ari diren pertsonen trebakuntza eta hezkuntzari dagokionez, bai suteen kontrako prebentzio alderditik ere, aztertu ditugun ikastetxeen erdiak baino gehiagok ez dute proba gainditu.
|
|
besteekin aukeratzen ikasten du, behatzen, partekatzen, arauak errespetatzen… Zenbait baldintza Baina eskola batek jokoari paper garrantzitsua eman ahal izateko, zenbait baldintza bete behar ditu. Hala, espazio egokiari dagokionez, Vicente Martínez Bigarren Hezkuntzako irakasleak adierazi du erosoak eta seguruak sentitzeko leku bat behar dela, eta hori aplikagarria dela
|
bai
ikastetxe eta haurtzaindegietako gune ludikoetan, bai etxean edo ludoteketan, azken horiek haurrak hezkuntza osagarri gisa dibertitzeko lekuak baitira. Horren arabera, haurren adinaren eta haien hezkuntza beharren arabera egokitu behar dira gelak, eta, hala, lehenengo etapetan, eremu zabalak eta iradokitzaileak behar dira esperimentatzeko.
|
2005
|
|
OCUren azterlanean eredu akustiko bat egin zen, Europako Batzordeak ingurumena ebaluatu eta kudeatzeko emandako gomendioei jarraituz. Horren bidez, zarataren batez besteko balioak kalkulatu ahal izan ziren,
|
bai
ikastetxeetatik kanpo, bai ikastetxeen barruan. Neurketak eskola orduetan egin ziren apirilean eta maiatzean, eta aukeratutako hamar ikastetxeetako puntu zaratatsuenetan fatxadan lortutako batez besteko balioa 53 eta 76 dezibelio bitartekoa zela frogatu zen.
|
|
OCUren azterlanean eredu akustiko bat egin zen, Europako Batzordeak ingurumena ebaluatu eta kudeatzeko emandako gomendioei jarraituz. Horren bidez, zarataren batez besteko balioak kalkulatu ahal izan ziren, bai ikastetxeetatik kanpo,
|
bai
ikastetxeen barruan. Neurketak eskola orduetan egin ziren apirilean eta maiatzean, eta aukeratutako hamar ikastetxeetako puntu zaratatsuenetan fatxadan lortutako batez besteko balioa 53 eta 76 dezibelio bitartekoa zela frogatu zen.
|
2006
|
|
tabakoa, alkohola eta eguzkitan gehiegi egotea saihestea, elikadura egokia izatea eta ariketa fisikoa egitea. Ikastetxeak 11 eta 13 urte bitarteko ikasleei pasahitza eta pasahitza emango dizkie, programan “todocancer” AECCren atariaren bidez sartu eta moduluekin lan egiteko,
|
bai
ikastetxean bai etxean. Gaztelaniaz, katalanez, euskaraz eta galegoz eskura daiteke programa, eta sei moduluz osatuta dago.
|
|
40.375..). 2004 ikasturtean, Sail honek 8.871.600 € erabili zituen, 86.008 ikaslerentzat; hau da,
|
bai
ikastetxe publikoetan bai itunpeko pribatuetan eskolatuta dauden 3 urtetik 18 urtera bitarteko ikasle guztien %25, 25 Hona eskola materialerako laguntzen zenbatekoa: 71 € Haur Hezkuntzarako (2 zikloa), 112 Lehen Hezkuntzarako eta Hezkuntza Berezirako, 207 € goi mailako heziketa zikloetarako, eta 131 € Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzarako eta gainerako irakaskuntza mailetarako.
|
2008
|
|
Laguntza hauek eska ditzakete hiru urte bete dituzten haurrek,
|
bai
ikastetxe espezifikoetan daudenek, bai hezkuntza bereziko gelaren bat duten ikastetxe arruntetan ikasten dutenek, eta bai, hezkuntza administrazioaren baimenarekin, premia bereziak dituzten ikasleekin lan egiten duten ikastetxe arruntetan ari direnek ere.
|
|
Izan ere, gaur egun, 600.000 atzerritarrek baino gehiagok egiten dituzte unibertsitatez kanpoko ikasketak Espainian. Kultura anitzeko agertoki horrek eskatzen du, bai irakasleak
|
bai
ikastetxeak, atzerriko ikasleei behar bezala erantzuteko prestatuta egotea, hezkuntzaren bidez haien gizarteratzea bultzatzeko gure herrialdean. CREADEk kulturarteko ikuspegitik esku hartze pedagogikoa errazten duten baliabideak eskaintzen ditu Irakaskuntzako profesionalei lan hori erraztea da Hezkuntzako Kultur Aniztasunari Arreta Emateko Baliabideen Zentroaren (CREADE) helburu nagusietako bat.
|
|
Immigrazioa, klima aldaketa, biztanleriaren zahartzea edo ezgaitasuna duten pertsonen bizi kalitatea dira ikasleak gehien kezkatzen dituzten eta gehien inplikatzen diren gizarte gaietako batzuk. Hori dela eta,
|
bai
ikastetxeek bai unibertsitateek gero eta aukera gehiago eskaintzen dituzte boluntario lanerako, kezka guztiei erantzuteko eta gero eta behar gehiagori erantzuteko.
|
|
Beste eredua ikasketa horiek Espainiako hizkuntza eta kulturako irakaskuntzekin eta, hala badagokio, atzerriko hizkuntzekin osatzearen emaitza da. Espainiako hizkuntza eta kulturaren irakaskuntza osagarri horien curriculuma eta ordutegia Hezkuntza Ministerioak eta gainerako hezkuntza administrazioek finkatzen dituzte, eta geografia eta historiako edukiak jaso behar dituzte, bai Espainiakoak,
|
bai
ikastetxea dagoen autonomia erkidegokoak. Eduki horiek sartzeak erraztu egiten du ikastetxe horietako ikaslea ikasketa planaren edozein unetan Espainiako hezkuntza sistemara itzultzea, derrigorrezko mailetan ez baitu inolako aitorpenik edo homologaziorik eskatzen.
|
|
Hala ere, ikastetxe horiek beste onura batzuk ere ekartzen dizkiete ikasleei. ...tik, atzerriko hezkuntza sistema batean parte hartzea ez da soilik hizkuntzen kontua, baizik eta jatorrizko herrialdeko kultura eta gizarte ezagutza batzuk ere ematen ditu, ikaslearen prestakuntza osatzen dutenak; era berean, irakaskuntza horiek eta kultura eta gaztelania ikasketak uztartzeak aukera ematen du, ikasketa plana bukatutakoan, ikasleak derrigorrezko irakaskuntzaren ondokoetan sartzeko,
|
bai
ikastetxetik datorren herrialdean, bai Espainiakoetan; izan ere, ikasle horiek, 2007tik aurrera, ez dituzte bete behar hezkuntza baldintzak. Onura nabarmenak izan arren, dena ez da ona ikastetxe horietan, preziotik hasita; izan ere, ikastetxe pribatu guztiak direnez, kuota handiak eskatzen dizkiete ikasleei, eta, eskolaz kanpoko beste gastu batzuekin batera, hala nola jantokiarekin edo garraioarekin, ikastetxe horietako batean ikasturte osoko kostua 5.000 eta 12.000 euro bitartekoa da urtean.
|
2009
|
|
Bere esanetan, Zaraobe beti egon da Aiara bailarako lantegiekin harreman estuan, elkarren berri jakiten dute, enpresei neurrira egiten dizkiegu ikastaroak, eta horrek irakasleak formatu arazten ditu. Etengabeko formazioaren korapiloan sartzen dira lantegiakEta, aldi berean,
|
bairako
ikastetxe nagusia.
|
|
Domingorekin beste gauza bat zen: etxeko poza zen, beti mugimenduan eta beti planak egiten?, baina baita etxeko negar malkoa ere, guztiak mareatzen zituena, bai etxean
|
bai
ikastetxean, ez baitziren bakanak gurasoei handik ere igortzen zizkietèn oharrak, tinta gorriz idatziak, portaera txarragatik; Domingo, beraz, ume problematikoa zen, bera zegoèn tokian ezkutatzen baitzen haize zurrunbiloa; ume bihurria zen arren, baina, bihurgunerik gabekoa zen: garbia, inondik ere, garbiegia ere bai, agian?
|
|
Hezkuntza premia bereziak dituen ikaslearen kasuan, salbuespen gisa 16 urte bitarte izatea onartuko da, betiere ikastetxeko orientatzaileak justifikatzen badu adin horretako ikasleak parte hartzea komeni dela. Programan parte hartzea eskatzen duten hezkuntza premia bereziak dituzten ikasleek hala diagnostikatu behar dute,
|
bai
ikastetxe arruntetan, bai hezkuntza berezikoetan, eta autonomia maila eta baldintza bereziak izan behar dituzte programatutako talde jardueretan parte hartzeko. Baldintza guztiak betetzen badira, ikasleek 2011ko otsailaren 28ra arteko epea izango dute eskabidea ikastetxeko zuzendaritzan aurkezteko.
|
|
Bestalde, ESPA bi modalitatetan eskaintzen da, aurrez aurre eta urrutitik. Lehenengoa horretarako baimena duten ikastetxeetan ematen da; urrutiko modalitatea, berriz, autonomia erkidegoek ikasleen eskura jartzen dituzten on line plataformen bidez ematen da,
|
bai
ikastetxeen bidez, bai eskualdeetan. Hezkuntza Ministerioaren kudeaketa esparruan, Urrutiko Hezkuntzarako Hezkuntza Berriztatu eta Garatzeko Zentroak (CIDEAD) eskaintzen du urrutiko Hezkuntzarako Espa.
|
|
Prentsa eskolan baliabide didaktiko gisa erabiltzeko baliabide errazenetako bat da Baliabide guztietatik, prentsa da eskolan baliabide didaktiko gisa erabiltzeko errazenetako bat, curriculumeko hezkuntza edukien osagai gisa integratuz. Gelan tresna pedagogiko gisa erabiltzea ez da berria; izan ere, bai prentsa editoreek bai hezkuntza sistemako eragileek prentsa/ hezkuntza binomioa sustatzen dute duela hamarkada batzuetatik,
|
bai
ikastetxeen eta egunkarien arteko banakako akordioen bidez, bai garrantzi handiko programak sortuz, hala nola Newspaper in Education (NIE). New York Timesek jarri zuen martxan programa hori 1930ean, eta ordutik hona mundu osoko egunkariek hartu dute parte proiektuan.
|
|
Egoera ikusita, Pobesko beste familia batek eta guk idazki bat bidali genuen ikastetxeko zuzendaritzara, ibilbidea hobeto antolatzeko eskatuz. Horren ondorioz,
|
bai
ikastetxeko zuzendariak, eta baita Arabako Hezkuntza Ordezkaritzako garraioen arduradunak ere, ibilbidea aztertu eta berrantolatu zuten, iraupena nabarmenki murriztuz. Gu pozik geratu ginen, baina ondorioak ikusita, ematen du haiek ez zirela hainbeste poztu, izan ere, gure benetako arazoak hantxe hasi baitziren.
|
|
Domingorekin beste gauza bat zen: etxeko poza zen –beti mugimenduan eta beti planak egiten–, baina baita etxeko negar malkoa ere, guztiak mareatzen zituena, bai etxean
|
bai
ikastetxean, ez baitziren bakanak gurasoei handik ere igortzen zizkietèn oharrak, tinta gorriz idatziak, portaera txarragatik; Domingo, beraz, ume problematikoa zen, bera zegoèn tokian ezkutatzen baitzen haize zurrunbiloa; ume bihurria zen arren, baina, bihurgunerik gabekoa zen: garbia, inondik ere, garbiegia ere bai, agian... horregatik ematen baitzituen ematekoak, eta horregatik hartzen hartzekoak; Reginak, batzuetan, ume galdu bat bezala sentitu behar zuen bere seme hura, are gehiago haren jaioteguneko pasadizo hura oroitzen zuenean, txoriak leihotik sartu ondoren hormaren kontra jo zuenekoa, bertan seko geldituz, kointzidentzia hura, amari amatasun eta babes sentimenduen areagotzea ekarri behar zizkiona, premonitorioa eta adur txarrekoa zitekeelakoan; horregatik, Domingorekin noiznahi ama ama sentitzen zelako –bi aldiz ama, alegia–, baita auzi hartan –entzun beharrekoak entzun ondoren– Domingok –Gabinok– arrazoia zuela uste zuelako ere, seme galdua babesteko posibilitaterik txikiena aurkitu zuenean aprobetxatu egin zuen:
|
|
Euskaraz irakasteko irakasleen gaitasunari dagokionez, esan behar da ikaragarrizko jauzia egin dela irakaskuntza elebiduna ezarri zenetik igaro diren hogeita bost urtean. Laurogeiko hamarkadaren hasieran, ia ia hutsaren hurrengoa zen euskaraz jarduteko gai ziren irakasleen kopurua, bai sare publikoan
|
bai
ikastetxe itunduen sare pribatuetan ere.
|
2010
|
|
Nire ama andaluziarra izan arren, eta nire aita nafartarra izanik, beren seme alabek euskaraz ikastea erabaki zuten(...) etxean ez nuen inolako harremanik euskararekin eta nire anaiak euskara jakin arren berarekin euskaraz ez naiz inoiz aritzen.
|
Bai
ikastetxean eta institutuan euskaraz ikasi arren, klasekideok mantentzen genuen harremanan beti erdaraz aritzen ginen. Euskara egunero erabiltzen hasi naizenean unibertsitatea izan da.
|
|
Sailburuak zaldu duenez, esperientzia honetan parte hartzea borondatezkoa izango da,
|
bai
ikastetxe eta baita familientzat ere.
|
|
umetan ez, hala ere? hango eta hemengo jendeak, bai etxean,
|
bai
ikastetxean, esaten ez zidan, bada, marrazteko dohain guztiak nituela, etxeko artista nintzen, Damaso!?, marrazkilari edo pintore on bat izateko?!; harik eta egun batean aitaren iritziarekin talka egin nuen arte; esan nahi dizudana da gure aitak, aita guztiek bezala, nik uste?
|
|
Era berean, ez eskolari eta ez Sailari aitortzen dio lege horrek ikasleek (EAEko ikasleek) euskaraz ala gaztelaniaz ikasi behar duten erabakitzeko eskubidea. Bai Sailak eta
|
bai
ikastetxeek hainbat neurri har ditzakete, eta hartu behar izaten dituzte, legez aukeran dauden ereduei buruz. Indarrean dauden aukeren artean, partez behintzat, eredu baten edo besteren alde egin dezakete.
|
|
Gertaera nabarmen horren esplikazio bat emana dago aurretik: gero eta irakasle erdaldun gutxiago dago sisteman,
|
bai
ikastetxe pribatuetan eta, bereziki, publikoetan, eta beraz ikastaro hauetarako kandidatuak ere gero eta bakanagoak dira. Beste motiborik ere erantsi behar zaio horri:
|
|
Bigarren Hezkuntzari dagokionez, bestalde, Derrigorrezko Bigarren Hezkuntza (DBH), Batxilergoa eta Lanbide Heziketako Prestakuntza Zikloak hartu dira kontuan. Horrezaz gainera, bai herri ikastetxeetako eta
|
bai
ikastetxe pribatuetako ikasle kopuruak bateratu dira irudi horietan.
|
|
Baldintza hori indartzeko, hezkuntza administrazioak, araudi berriaren bidez, neurri egokiak hartuko ditu irakasleen babes eta laguntza juridiko egokia bermatzeko. Gainera, lanbide jardueraren ondoriozko gertaerei dagokienez, erantzukizun zibilaren estaldura bermatuko du,
|
bai
ikastetxe barruan bai kanpoan. Halaber, ezartzen du ikastetxeek ikasleen inguruabar pertsonal, familiar edo sozialei buruzko informazioa eta lankidetza eskatzen dietela gurasoei, eskolako bizikidetza bermatzen duten arauak errazago aplikatzeko.
|
|
asoziazionismoaren alde edo ikasle taldeak eratzearen alde egitea, etorkinek talde horien diseinuan eta exekuzioan parte hartzeko eta integratzeko jarduerak egitea, eta inguruko irabazi asmorik gabeko erakundeen laguntza izatea.
|
Bai
ikastetxe publikoek, bai pribatuek edo itunpekoek parte har dezakete ekimen honetan, baldin eta programak proposatzen dituen lau jardueretatik hiru gutxienez garatzen badituzte, beste hiru gizarte entitateen katalogoan eta gehienez bi jarduera propio. Esperientzia horren emaitzak memoria batean jasotzen dira, eta Fundarri bidali behar zaizkio.
|
|
Lehen une batean hipotesi nagusia defizit kognitiboarena izan da, horrek korrelazio bat ezarri du ezagutza mailaren eta iritzi sozialen artean, eta horrenbestez zientzia eta teknologiaren jardunbideei, berrikuntzei eta inpaktuei buruzko iritzi negatiboak ezagutza urria izatearekin esplikatu izan dira. Hori dela eta, goitik beherako informazio eta dibulgazio zientifikoa proposatuko dira,
|
bai
ikastetxeetan hiztegi eta metodo zientifikoan gaztetxoak heziz, bai eta ere zientzialariek beren gain hartuz herritargoari ariketa zientifikoaren berri ematea. Azken batean, uste da ezagutza eta iritzia logika berberak baldintzatuak daudela.
|
2011
|
|
«Ikastetxean euskarazko klaseak ematen ba ziren ere, jendea ez omen zen klase horietara joaten, ez bait zen nonbait pulamentu handirik ikusten. Hau zela eta,
|
bai
ikastetxeak, bai euskarazko irakasle taldeak, egin omen zituzten beren zuzenketak eta ba dirudi klase horiek zuzen doazela» (Ikasle bat, 1978: 107).
|
|
Ikasleei sen ona pentsatzeko eta aplikatzeko desafioak egiteko diseinatuta daude metodoak. Metodologia horien beste muturrean daude gaur egun irakasgaia irakasteko formula alternatibo gisa erabiltzen diren matematika irakasteko programa eta sistema batzuk,
|
bai
ikastetxeetan bai irakaskuntza partikularrean. Metodo pedagogiko horiek ikasleei matematikan pentsatzen hasteko eta beren aritmetika eta kalkulu trebetasunak zentzuaren bidez garatzeko diseinatuta daude.
|
2012
|
|
Haurtxoa duten emakumeentzako gimnasioek kirola egiteko aukera ematen dute, haurrarekin egoteari utzi gabe, eta hori amek egiten dituzten ariketetan integratzen da. Izan ere,
|
bai
ikastetxe itxi horietan, bai aire librean, haurtxoak aminak bezain gustura daude. Haurtxodun amen gimnasioen ezaugarri guztiak azaltzen ditu artikulu honek.
|
|
5 Informazio ona izatea haurtzaindegiarekin Egokitze prozesua arrakastaz garatzeko, gurasoen eta haurraren zaintzaileen artean komunikazio bide arina egon behar da. Bai sarrera ordua
|
bai
ikastetxetik irtetekoa une onak dira eskolan haurraren ohikeriari eragin diezaiokeen edozein alderdi garrantzitsuren berri emateko (gutxiago lo egin badu, ez du jan, triste badago, etab.).); haurtzaindegian duten bilakaeraz edo beste gai interesgarri batzuez galdetzeko ere balio dute.
|
2013
|
|
Nola aukeratu loreak mahairako Irudia: justinbaira Apaindu loreak aretoko mahaia zeregin sinplea da, ez du ezagutza edo trebetasun berezirik eskatzen, eta ekarpenak egin ditzake kolorea eta bizitasuna etxeko eremu nagusietako batean.
|
Bai
ikastetxeko behe mahaia bada, bai mahaia janariak eta afariak egiten diren tokian, lorez apaindu daiteke, kantitate desberdinetan eta tonalitate eta espezie desberdinetakoak. Erabakia aretoko estilo orokorraren araberakoa izango da, eta, jakina, dekorazioaren ardura duenaren gustuaren araberakoa.
|
|
Gelan, ikasgelako estrategiei eta familiei buruzko atal bat dago, baita horiei buruzko orientabideak ere. Aurreko kasuan bezala, gomendatzen du «familiarekin hitzordu erregularrak egitea, bai ikaslearen etxean
|
bai
ikastetxean informazioa trukatzeko». Baterako lanaren alde egiten da, «esku hartze komunak eta helburu zehatzak eta planifikatuak, aldian behin berrikusiko direnak».
|
2015
|
|
Hezkuntzan zerbitzu publikoa
|
bai
ikastetxe publikoek bai kontzertatuek eskaintzen dutela dio Heziberrik, eta hori kritikatu du EHIGE gurasoen elkarteko Lurdes Imazek, hezkuntza sistemaren lehentasuna eskola publikoari aitortu liokeela iritzita. " Dekretuek ez dute planteatzen sare guztien ardura partekatua eta ikasleen zonaldekako banaketa ekitatiboa, ezaugarri, premia eta jatorri desberdineko ikasleei erantzun egokia eman ahal izateko".
|
|
Ahozko hizkuntza gaitasuna hobetzeko asmoz lanean hasi ginenean, hasteko irakasleei galdetu genien ea ahozko hizkuntza gelan lantzen ote zuten eta ea nola lantzen zuten jakiteko. Egia esan, irakasleen aldetik ere kezka handia zegoen gai honen inguruan, eta azken 5 urteotan hainbat ikastaro eskaini ditugu,
|
bai
ikastetxeko egitasmo bezala lantzeko bai Nafarroako irakaskuntzako irakasle solteei prestakuntza eskaintzeko. Esperientzia horiekin batera ikasi dugu, eta guk ikasitakoa erabili nahi duen edonoren esku jarri nahi dugu.
|
2016
|
|
Besteak beste, ipuina eta komikia herrian barna banatuko dira (anbulatorioan, liburutegian, tabernetan…), askebideetan landutakoa erakutsiko da eta Futbolariak eta printzesak antzezlana egin da. Gai hauek jorratzeko, jolasa erreminta bat gehiago izan da
|
bai
ikastetxean bai ludotekan. Ispilu jolasean, bikoteka batek erabakitakoa besteak errepikatzen du; Espazio hutsak bete deiturikoan, norberak gorputzarekin bateko eta besteko formak hartu eta utzitako espazio hutsak bete behar ditu ondokoak, txandaka; trenaren jolasean gidariak egiten duena egin behar dute atzekoek; erlaxatzeko edo kontaktua sustatzeko jolasak ere izan dituzte…
|
|
Eskolara itzultzeko ia 400 euro gastatu dira haur bakoitzeko, prezio idealo.eko konparadorearen azterketa baten arabera. Arropa gastatzeak ez du laguntzen ikasgeletara itzultzearen kostua murrizten,
|
bai
ikastetxeak uniformea badu, bai txikiak kalean ibiltzen badira. Uniformeen zenbatekoa 150 eurokoa da adingabe bakoitzeko, baina aldaketak daude eskolaren arabera, publikoa zein pribatua izan.
|
2017
|
|
Joera aldatzeko, hau da, haurrek eta helduek barazkiak maiz jateko ohitura har dezaten, zenbait alderdi hartu behar dira kontuan. Lehenik eta behin, barazkiak beti bistan egotea, bai familia mahaian,
|
bai
ikastetxeetako menuan. Bestalde, txiki txikitatik janari osasungarria jateko ohituretan hezten hasteko, komenigarria litzateke txikienek erosketak egiten laguntzea, eta, horretarako, sukaldean erabiliko diren produktuak poltsetan sartzea, besteak beste, barazki izoztuak.
|
|
Bakarkako eta buruz buruko kirolak bigarren maila batean geratu dira. Eta kirolak ez diren bestelako jarduera fisikoak (gorputz adierazpena, jolasak, akrobaziak, eta beste) kanpoan geratu dira.Futbola erregeaEskola kirola izendapenaren baitan
|
bai
ikastetxeek bai klubek ere lehiaketan aritzeko aukera daukate, betiere gure kasuan Foru Aldundiaren araudiaren pean. Bizkaiko lehiaketaren araudi orokorrean zehazten denez, ikastetxeetako taldeetan jokalarien %35 zentrokoak izan behar dute eta kluben kasuan %35 eskualdekoak.
|
2018
|
|
Kasurako, euskarazko irakaskuntzan sumatzen duena. " Lortu dugun kontsentsu sozialari esker, euskarazko irakaskuntzaren eskaera handia da, bai sare publiko elebidunean, bai ikastoletako murgiltze ereduan,
|
bai
ikastetxe konfesionaletan. Beraz, badugu borondate politikoa, badugu gizartearen eskaera, baina irakasleak falta zaizkigu.
|
|
Institutuarekin eta ikastolarekin batera Sociedad Deportiva Alsasuak eta Dantzaleku Sakana klubak egin dute eskaera. Ikastetxeen idatzian jasotzen denez, bai haiek dauden tokia bai Dantzaleku" aparteko garrantzia dute eskola, aisialdi eta eskolaz kanpo jardueretarako, horregatik, egunero, edozein ordutan, jendearen joan etorriak daude
|
bai
ikastetxeetara, bai kirol gunera". Gaineratu dutenez," ikastetxeetan gazteek ingurumena errespetatzeko eta osasun ohiturak hartzeko lan egiten dugu, auto partikularraren erabilera mugatzeko eta bide segurtasuna bermatzeko".
|
2019
|
|
LH alternatiba da. «Gaur egun, prestakuntza ibilbide egokiena da, gaitasun tekniko espezifikoak ematen baitizkizu,
|
bai
ikastetxean bertan, bai lantokian, eta horrek aukera ematen dizu aukeratutako lanbidearen errealitatea gertutik ezagutzeko». Horrela mintzatu zen Luis Mari Saratxaga, Lhko Jakintzaren Euskal Institutuko (IVAC) zuzendaria, Espainian eta Europan irakaskuntza horri buruzko ikerketa eta laguntza zerbitzua.
|
2020
|
|
Orain, inoiz baino gehiago, bere lana funtsezkoa da kovid bidezko kutsadurei aurrea hartzeko; beraz, FEDk Espainiako 28.385 ikastetxetan eskola erizaintza ezartzeko eskatzen du. Eskolako erizain bat izatea gaixotasun kronikoak dituzten haurrentzako beharra da, eta aukera bat ere
|
bai
ikastetxeetan osasun hezkuntza sartzeko, ager daitezkeen eta ikasleei aurkezten zaizkien patologiei buruzko informazioa eta kontzientziazioa emanez, hala nola diabeteari buruzkoa.
|
|
Hain proiektu sakonek epe luzera eman ohi dituzte ondorioak. Hala ere, aipatzekoa da
|
bai
ikastetxeetatik, bai guraso elkarteetatik jasotako babesa».
|
|
Hain zuzen ere, Lanbide heziketako berezitasun nagusia ikasketa praktikoak dira, eta
|
bai
ikastetxean baita enpresetan ere lantzen diren gaitasunak oso garrantzitsuak dira guretzat. Gure aldetik, orain arte bezala aritzeko asmoa dugu, ikasleak enpresetan kokatzen, bai lan prestakuntzak –praktikak– betetzeko, bai dual sisteman kontratupean aritzeko, baita lan poltsa zerbitzuaren bitartez enpresetan lan kontratuak lortzeko.
|
|
Hezkuntza Departamentuak bitartekoak eman dizkizuete. Asteburuan Jarraibide batzuk argitaratu ditu,
|
bai
ikastetxeen antolamendurako bai pedagogia jardunerako ere. Azken horietan, orain arte zeuden zerbitzu batzuen funtzionalitatea handitu da.
|
|
Bada, gutxienez, bi arrazoirengatik. Euskaraz irakur daitezkeen testu gehienak gaztelaniatik, ingelesetik edo frantsesetik itzulitakoak dira, bai Jaurlaritzaren gutunak, bai Wikipediako sarrerak,
|
bai
ikastetxeetako testuliburuak. Eta entzungaiak berdin.
|
2021
|
|
Ez da aski, ezta hurrik eman ere, baina oinarrizkoa da. Zalantzarik gabe, beste interbentzio batzuk ere egin beharra dago,
|
bai
ikastetxe barruan, bai ikastetxetik kanpo. Ikastetxe barruan, batez ere baina ez, bakarrik, euskaldunik ez dagoen ikasgeletan.
|
|
Ez da aski, ezta hurrik eman ere, baina oinarrizkoa da. Zalantzarik gabe, beste interbentzio batzuk ere egin beharra dago, bai ikastetxe barruan,
|
bai
ikastetxetik kanpo. Ikastetxe barruan, batez ere baina ez, bakarrik, euskaldunik ez dagoen ikasgeletan.
|
|
Era berean, plazeraren transmisioa funtsezkoa dela aldarrikatzen du NE1ek, bai etxean,
|
bai
ikastetxean, eta ohiturekin edo balioekin gertatzen den moduan, norberak literatur esperientziarekin gozatzen ez badu, gazteengan horrelakorik piztea eta garatzea oso zaila dela ohartarazten du. GE2 k dioen moduan," Literaturaz gozatzen irakasteko norberak gozatu behar du lehenago".
|
|
Testuinguru horretan, unibertsitateak egin dezakeen giltzarri lanari azpimarra jartzea inportantea dela uste du IE3 k, alde batetik, elkarrengandik ikasteko, eta bestetik, praktika onak eta egiteko modu jakin batzuk zabaldu eta estandarizatzen laguntzeko. Norabide berean, irakasle sortzaile asko daudela dio IEE1 ek," zoritxarrez testuliburuetara besarkatuta bizi direnak", eta bere hitzetan, dituzten gaitasunen jabe egin daitezen eta sormen hori haien irakas jardunaren ardatz egiten lagundu litzaieke, bai unibertsitatetik,
|
bai
ikastetxetik bertatik. Izan ere, material hori ezagutzea bezain inportantea hura modu sortzailean eta kritikoan erabiltzea dela eransten du IE4 k.
|
|
Ariketarekin gauza bera gertatzen da. ...ikitatik mugimendurako trebetasunak sustatzea, eta adingabeek gozatzen ikas dezatela egiten duten bitartean; izan ere, nerabe bat ohituta ez dagoenean mugitzera behartzen bada, eta, gainera, zailtasunak baditu edo baldar gertatzen bada, ariketarik inoiz egin ez duelako, gatazka psikologiko eta soziala sor dakioke; izan ere, zoritxarrez, adin txikikoentzat planteatzen diren kirol jarduera gehienak,
|
bai
ikastetxeetatik, adituak dira”. Eserita denbora gutxiago Gehiago mugitu behar da, eta horretarako ez da denbora askorik egon behar eserita.
|
2022
|
|
Baina, nola irakasten dira balio horiek? Frogatuta dago haurren ikasteko modu nagusietako bat imitazioa dela; beraz, ereduarekin hezi behar da, bai etxean,
|
bai
ikastetxean eta beste edozein testuingurutan. Ingurumen hezkuntzako ekimenak Espainiako Ingurumen Hezkuntzaren Liburu Zuriaren helburua da hezkuntza sisteman ingurumen hezkuntzako eredu integratu, global, iraunkor eta balioetan oinarritutako eredu bat egotea.
|
|
Hala, Eusko Jaurlaritza osatzen duten alderdiek emaniko ezezkoa «ulertezitzat» jo du EH Bilduk: «Osasunaz, hezkuntzaz, familien kontziliazioaz eta enpresei laguntzeaz eztabaidatzea ez omen da premiazkoa, esan dutenez, hain justu osasun sistema kolapsotik gertu dagoen honetan eta ziurtasun falta erabatekoa den honetan
|
bai
ikastetxeetan, bai familietan, bai enpresetan». Are gehiago, koalizio subiranistaren arabera, legebiltzarra itxita mantentzea «gizartea isilarazteko modu bat» da, agerian uzten dituena pandemiaren kudeaketaren «noraeza eta ahulezia».
|
|
" Lehen, agian, ez ginen hainbeste jabetzen zenbat janari sobratzen zitzaigun. Orain, bai sukaldariak,
|
bai
ikastetxeak, badakigu egunero batez beste zortzi hamar errazio gelditzen direla zerbitzatu gabe, soberakin handiena lehen plateretatik eratorritakoa izaten dela, eta gainerakoetatik askoz gutxiago sobratzen dela. Jangelan erabiltzen dugun janari kantitatean doikuntzak egiteko ere ondo etorri zaigu", dio Cordobak, egitasmoaren lehen hilabeteetan ikasten ari direnaz hausnartzean.
|
2023
|
|
Ekimen horietako asko abiatu berriak edo dira, eta, gainera, ikastetxe bakar batzuetan baino ez dira martxan jarri; hortaz, ondorioak luzera begira eta hedatuagoak direnean ikusiko ditugu, baina bidea hasi egin da, eta ikasleei ekimenok erakargarriak zaizkiela, behinik behin. Hezkuntzako eragileek,
|
bai
ikastetxeetakoek, eta bai
|