2023
|
|
31
|
Azken
kasu hori TFAOen 27 artikuluak aipatzen duen erregularizazioa da. Halakoetan, tributu zorra aldi berean ordaintzea edo geroratzea ez da behar (Ogasun publikoaren aurkako delituetan beharrezkoa bada ere).
|
|
Aitorpenaren kasuan, ostera, tributu betebeharpekoak zerga egitatea eta horren osagaiak Administrazioari aitortzen dizkio, baina azken horrek zenbatu behar du tributu zorra likidazioaren bitartez, eta gero likidazio hori betebeharpekoari jakinaraziko dio zorraren ordainketa egin dezan. Artikuluaren tipoa, bada,
|
azken
kasu horri buruzkoa da.
|
|
Beste kreditu eskubideekin batera gertatuz gero berme errealik gabe, tributu kredituak beti lehenespena dauka, horren prebentziozko idatzoharra egin ez bada ere eta beste kreditu eskubide horien idatzoharra egin bada ere.
|
Azken
kasu horretan, Administrazioak bere lehenespena eskatu luke eskubide hobearen hirugarrengotza egikarituz. Hirugarrengotza egikaritu ezean, ostera, enbargoko idatzoharren Erregistroko hurrenkera nagusituko da.
|
|
Administrazioak zigor jurisdikzioari erruduntasun testigantza bidaltzen badio edota Fiskaltzari espedientea igortzen badio Ogasun publikoaren aurkako delituaren zantzuak antzeman dituelako, orduan ez du prozedura hasiko edo, ordurako hasi badu prozedura, ez du prozedura jarraituko.
|
Azken
kasu horretan prozedura une horretan bertan amaituko da, baina beste zehapen prozedura bat berriro has daiteke deliturik ez dagoela antzemanez gero; auzitegiek frogatutzat hartu dituzten egitateak bere hartan aintzat hartu behar dira prozedura berrian.
|
|
Konstituzioak babestutako egoitza izan daiteke pertsona fisikoarena edota pertsona juridikoarena.
|
Azken
kasu horretan, Konstituzioak babestutako egoitza izango da pertsona juridikoaren ordezkariek erabilitako lekuak sozietatearen barruko jarduera burutzeko, bai leku horietan sozietatearen zuzendaritza eta administrazioa burutu ohi delako, bai leku horietan sozietatearen edo horren establezimenduen eguneroko bizitzako agiriak edota bestelako euskarriak gordetzen direlako (baita hodeian agiriak gorde... Kontrara, ez dira biltegiak, dendak edo gordailuak babestuko aipatutako jarduera bertan gauzatzen ez bada, 2010eko apirilaren 23ko Auzitegi Gorenaren Epaiaren arabera.
|
|
...ako agintariek gure lurraldean parte hartzeko ahala kontroletan eta laguntzako jarduketetan bertan Estatu baten edo batzuen funtzionarioak egonez (aldi bereko kontrolak eta laguntzako jarduketak); foru lurraldetako edo Estatuko Tributu administrazioak emandako egintzak jakinaraztea beste Estatu batzuetan, edo alderantziz, halako Estatuen egintzak lurralde erkidean edo foru lurraldean jakinaraztea,
|
azken
kasu horretan gorago aipatu dugun jakinarazpenen araubidea betez (laguntza jakinarazpenak egiteko); eta elkarren laguntzako errekerimenduak betetzeko lehentasuna izango dute bide elektroniko, informatiko eta telematikoek, Legeak, foru arauak edo horiek garatzeko arauketak agindu bezala.
|
|
betebeharpekoak motu propio kontabilitateko agiriak ekarri baditu aurretiazko errekerimendurik gabe. Baina berrikusteko jarduketak Administrazioaren esku dauden datuak kontabilitatean jasotako idazpenekin bat datozen ala ez egiaztatzeko baino ezin dira izan. betebeharrei begira ere,
|
azken
kasu horretan ebazpena emateko aintzat hartu ez diren inguruabar edo egitate berriak aurkitu ezean.
|
|
Nolanahi den ere, Toki Araubideko Oinarrien Legearen aldaketarekin, borondatezko izaera dute Foru Auzitegi Ekonomiko Administratiboaren aurrean jarri nahi diren erreklamazioek; ez ordea, udalerrian organo ekonomiko administratiborik badago.
|
Azken
kasu horretan, erreklamazio ekonomiko administratiboa udal organoaren aurrean derrigorrekoa da administrazio bidea agortzeko, eta berraztertze errekurtsoa aurretiaz aurkeztu daiteke betebeharpekoak horrela nahi badu. Donostiako udalerrian badago organo ekonomiko administratiboa, Udal Auzitegi Ekonomiko Administratiboa.
|
|
Tributu arauak berau indarrean jarri aurretik amaitu diren egoerak ukitzen dituenean atzeraeragin" osoa edo benetakoa" aipatu nahi dugu, baina ezin ahantz daiteke badagoela beste atzeraeragin mota bat ere, atzeraeragin" inpropioa" izenekoa.
|
Azken
kasu horretan, oraindik amaitu ez diren egoerak ukitzen dira. Izatez, atzeraeragin hori ez da benetako atzeraeragina, baina ondorioak sortzen ditu atzera eraginez.
|
|
Erregela horrek zergadun bat Lurralde Historikoetan edo lurralde erkidean egoiliar den zehazteko balio du, ez ordea, Espainian edo beste herrialde batean egoiliar den ala ez zehazteko.
|
Azken
kasu horretan, Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergaren azaroaren 28ko 35/ 2006 Legearen 9 artikuluak xedatutakoa aintzat hartu behar da. Egia da Legeak Ekonomia Itunaren antzeko ezaugarriak edo erregelak erabiltzen dituela, hots, egondako egunak ala interes ekonomikoen gunea, baina ez dira ondoz ondo aplikatzen, espada horietako edozein gertatzea nahikoa da.
|
|
a) Ondasun higiezinak kostu bidez eskualdatzen direnean eta haien errentamenduetan, eta ondasun horien eskubide errealak baita bermekoak erekostu bidez eratzerakoan eta lagatzerakoan, ondasunok Euskadin kokatuta badaude. b) Ondasun higigarriak, eta kredituak kostu bidez eskualdatzerakoan, eta horien gaineko eskubideak kostu bidez eratzerakoan eta lagatzerakoan, baldin eta horien eskuratzailea pertsona fisikoa bada eta Euskadiko ohiko egoiliarra bada; edo, pertsona juridikoa izanik, Euskadin badauka egoitza fiskala. ...etzak eskualdatzen direnean, eragiketa zein tokitan formalizatu den hartuko da kontuan. c) Sozietate eragiketetan, erakundeak egoitza fiskala Euskadin badauka. d) Egintza juridiko dokumentatuen modalitatean, Notario agirien kasuan (kuota aldakorra), Notarioen eskritura, akta eta testigantzetan, baldin Euskadin baimendu edo egiten badituzte, ondasunak edo egintzak Erregistro batean inskribatu ezik,
|
azken
kasu horretan Erregistroa kokatuta dagoen lekua aintzat hartuko baita.
|
|
Europar Batasuneko Auzitegiak hainbat epaitan adierazi duenez, zuzentaraua ez bada estatu kidearen barne antolamenduan sartzen edota ez bada ezarritako epean sartzen, orduan zuzentaraua zuzenean aplikatzen da, baldin eta beraren edukia baldintzatu gabea eta behar beste zehatza bada1 Tributuen arloan badugu zuzentarauen adibiderik, Sozietateen gaineko Zergaren alderdi batzuk arautzeko edo Balio Erantsiaren gaineko Zerga arautzeko.
|
Azken
kasu horretan, interesgarria izan daiteke Tributuen Zuzendaritza Nagusiak 2009ko abenduaren 23an emandako Ebazpena. Ebazpen horretan zioenez," BEZ multzoa" izeneko zuzentarauak ezin zirenez 2010eko urtarrilaren 1ean antolamendu juridikoan sartu, ebazpenak onartu zuen zuzentarau horiek zuzenean aplikatuko zirela Estatuko antolamendura sartu bitartean (eta hori martxoaren 1eko 2/ 2010 Legea onetsi arte ez zen gertatu).
|
|
(b) Kontratua iraupen mugagabearekin edo iraupen jakinerako egiten den.
|
Azken
kasu horretan, iraupen hori justifikatzen duen kasua identifikatu behar da, LELTBren 15 artikulua kontuan hartuta.
|
|
Kasu hori, berez, ez litzateke kontratu etetea izango, baina baliteke itun bidez lanpostua erreserbatua izatea. Bada,
|
azken
kasu horretan, borondatezko eszedentzia kontratu etetearen kontzeptura bilduko litzateke.
|
|
|
Azken
kasu horretan, ordezkaritza batzordea osatuko dute langileen lege ordezkariek eta izendatutako batzordearen kideek, halakoek ordezkatzen duten langile kopuruaren arabera. Eta prozedurak ukitutako lantoki batek edo batzuek, langileen lege ordezkaririk ez duten horietakoek, egindako aukera bada aipatu batzorde hori ez izendatzea, orduan lantoki horien ordezkaritza eratxikiko zaie ukitutako lantokietatik zeinek izan langileen lege ordezkariak eta ordezkari horiei, halakoek ordezkatzen duten langile kopuruaren arabera.
|
|
© Enpresa batzordeak eskubidea du, informatuta egon eta kontsultak jasotzeko, enpleguak enpresan edo lantokian duen egoeraren eta egituraren gainean, bai eta 3 hilabeterik behin informatuta egoteko ere, enpleguak izan dezakeen bilakaeraren gainean.
|
Azken
kasu horren inguruan, aldaketak aurreikusten direnean kontsulta jasotzeko eskubidea ere izango du.
|
|
Kasu horretan, azken data horrek izango du lehentasuna, baldin eta deialdiak betetzen baditu ezarri diren betekizunak.
|
Azken
kasu horretan, hauteskunde sustatzearekin batera hauteskunde sustatze horren komunikazio fede emailea egin zaie aurretiaz beste hauteskunde sustatze bat edo batzuk egin dituztenei.
|
|
Langileen eskuordeen eta enpresa batzordeko kideen hauteskundeetarako hautagaiak aurkez ditzakete legearen arabera eratutako langileen sindikatuek edo bi sindikatuk edo gehiagok osatutako koalizioek;
|
azken
kasu horretan, koalizio horiek izen jakin bat izan dute, eta hauteskundeetako emaitzak koalizioari eratxikiko zaizkio. Modu berean, langileak hauteskundeetara aurkez daitezke, baldin eta hautagai zerrenda bermatzen badute, euren lantoki eta hautesleku bereko hautesleen sinadurekin; edonola ere, sinadura horiek bete beharreko postuak hirukoiztu dituzte gutxienez (plataforma independenteak dira halakoak).
|
|
Hala ere, salbuespenez, legegileak babestu nahi izan ditu egoera jakin batzuetan kontratua etenda duten subjektu batzuk, eta kotizatzen jarraitzeko betebeharra ezarri du. Halako egoeren artean daude aldi baterako ezgaitasuna, jaiotza eta adingabekoa zaintzea, haurdunaldi bitarteko arriskua, edoskialdi naturalak iraun bitarteko arriskua, eta ekonomiateknikaantolaketaeta ekoizpen arrazoietan oinarritutako kontratu eteteak(
|
azken
kasu horretan kotizazioaren inguruan arau berezi batzuk aplikatzen dira).
|
|
|
Azken
kasu horretan, ordezkaritza batzordea osatuko dute langileen lege ordezkariek eta izendatutako batzordearen kideek, halakoek ordezkatzen duten langile kopuruaren arabera.
|
|
Enpresaburuaren erabakiaren aurka langileak erreklamazioa egin ahal izango du jurisdikzio sozialean JSALren 138 artikuluan araututako prozedura bereziarekin bat etorriz (20 egun balioduneko iraungitze epea). Epaiak adieraziko du neurria justifikatua ala justifikatu gabea den;
|
azken
kasu horretan, epaiak adieraziko du lan kontratuak berehala berriro ere ondorioak sortzea, eta enpresaburua kondenatuko du, kontratua berriro ere ondorioak sortzen hasi arte langileak kobratu gabe zituen alokairuak ordaintzera edo, hala denean, etenaldian zehar langabeziaren ondorioz jasotako prestazioei begira dauden kasuan kasuko diferentziak ordaintzera, kalterik egin gabe enpresaburuak presta... Enpresaburuaren erabakiak ukitzen duenean kaleratze kolektiborako ezarri langile kopurua edo gehiago (infra 3.3.3), gatazka kolektiboaren bidez egin ahal izango da erreklamazioa, JSALren 153 artikuluek araututako prozedura bereziarekin bat etorriz (20 egun balioduneko iraungitze epea), kalterik egin gabe banakako akzioari.
|
|
Hala ere, posible da txandak finkoak izatea enpresan, enpresak hala nahiago badu, eta posible da, berebat, langileak borondatez erabakitzea gaueko txandan lan egitea jarraitutasunez. Dena den,
|
azken
kasu horretan, kontuan hartu behar da langilearen erabakia dela hala lan egitea, eta ez enpresaburuarena. Beraz, langileak edozein unetan ezetsi ahal izango du hori.
|
|
(g) Klubari egozteko moduko arrazoirik izan ez baina kirolariak atzera egin duenean, klubak eskubidea du, itundutako kalte ordaina jasotzeko, edo, itunik izan ezean, epaiketan ezarritako kalte ordaina jasotzeko.
|
Azken
kasu horretan, aintzat hartu behar dira kirol ordenaren inguruabarrak, kirol erakundeari eragindako galerak, kontratua hausteko arrazoiak eta epaileak egokitzat jotako osterantzeko osagaiak. Kontratua azkendu eta urtebeteko epean beste klub batek kontratatu duenean kirolaria, klub horrek erantzukizun subsidiarioa izango du, aipatu berri den kalte ordainaren gainean.
|
|
Behin aldi hori amaituta, langileek aukeratu ahal izango dute aldez aurretik zuten lanpostura itzultzea edo lanpostu berrian jarraitzea.
|
Azken
kasu horretan, enpresaburuak lanpostua erreserbatzeko duen betebeharra bertan behera geratuko da (LELTBren 40.4 artikulua).
|
|
Agindua aurkaratzeko, langileak 20 egun balioduneko epea du, JSALren 138 artikuluan araututako prozedura bereziarekin bat etorriz [iraungitze epea da hori; ikusi 2000ko apirilaren 10eko (2646/ 199 db. errek. zk.) AGE, 4 Salakoa]. Epaiak adieraziko du lekualdaketa justifikatua ala justifikatu gabea den;
|
azken
kasu horretan, epaiak langileari aitortuko dio bere jatorrizko lantokian lanean hasteko eskubidea.
|
|
|
Azken
kasu horretan, ordezkaritza batzordea osatuko dute langileen lege ordezkariek eta izendatutako batzordearen kideek, halakoek ordezkatzen duten langile kopuruaren arabera.
|
|
Agindua aurkaratzeko, langileak 20 egun balioduneko epea du (iraungitze epea da hori), JSALren 138 artikuluak araututako prozedura bereziarekin bat etorriz. Epaiak adieraziko du joanaraztea justifikatua ala justifikatu gabea den;
|
azken
kasu horretan, epaiak langileari aitortuko dio bere jatorrizko lantokian lanean hasteko eskubidea.
|
|
|
Azken
kasu horretan, ordezkaritza batzordea osatuko dute langileen lege ordezkariek eta izendatutako batzordearen kideek, halakoek ordezkatzen duten langile kopuruaren arabera.
|
|
Horretarako, langileak 20 egun balioduneko epea izango du, JSALren 138 artikuluak araututako prozedurarekin bat etorriz [iraungitze epea da hori; ikusi 1999ko uztailaren 22ko (4792/ 1998 errek. zk.) AGE, 4 Salakoa]. Epaiak adieraziko du erabakia justifikatua ala justifikatu gabea den;
|
azken
kasu horretan, epaiak langileari aitortuko dio aurretiaz zituen lan baldintzak berriro izateko eskubidea.
|
|
Eskubide hori egikaritzen duenak, bere borondatez, eskubide horren ordez ordu erdi gutxitu ahal izango du bere lanaldia helburu berberarekin, edo eskubide horren araberako denbora lanaldi osoetan pilatu ahal izango du, negoziazio kolektiboan ezarritakoaren arabera, edo enpresaburuarekin egindako akordioan ezarritakoaren arabera;
|
azken
kasu horretan, hala denean, errespetatuko da negoziazio kolektiboan jasotakoa.
|
|
|
Azken
kasu horretan, ordezkaritza batzordea osatuko dute langileen lege ordezkariek eta izendatutako batzordearen kideek, halakoek ordezkatzen duten langile kopuruaren arabera.
|
|
Ahal den neurrian diogu, enpresaburuak alde sozialarekin berdintasun planik akordatu ezean, alde bakarrez egindako berdintasun plana erregistratu eta aplikatu duelako. Dena den,
|
azken
kasu horretan, enpresaburuak modu egokian justifikatu ditu alde sozialarekin akordiorik ez lortzeko arrazoiak; izan ere, justifikazio egokirik izan ezean, auzitegiek berdintasun plana deuseza dela adierazi ahal izango dute [2021eko urtarrilaren 26ko (50/ 2000 errek. zk.) AGE, 4 Salakoa].
|
|
Legeak ezarritako gai batzuek (adib. adinak, lanbide arteko gutxieneko alokairuak, lanaldiak) aginduzko zuzenbide absolutuaren izaera badute ere, badira hautazko zuzenbidearen izaera duten gaiak ere; bada,
|
azken
kasu horretan, legeak nolabaiteko desregularizazioa ahalbidetzen du, hitzarmen kolektiboaren esku uzten baitu gai jakin baten inguruko arauketa (adib. probaldia, LELTBk araututakoez besteko eszedentzia kasuak).
|
|
Ildo horretatik, 75.000 biztanle baino gutxiagoko udalerrietan ekonomiaeta finantza plana toki erakundeen osoko bilkurek onetsiko dute.
|
Azken
kasu horretan, EAEko toki erakundeek hogeita hamar eguneko epean ekonomiaeta finantza planaren espedientea eta plana onetsi zuen osoko bilkurako ziurtagiria Foru Aldundietara bidaliko dituzte eta horiek neurri osagarriak jartzeko hogeita hamar eguneko epea izango dute (zuzeneko beste esku hartzea). Toki erakundearen ekonomiaeta finantza plana onetsirik, plana martxan jartzeko eta exekuzioarekin hasteko hilabete bateko epea egongo dela adierazten du Bizkaiako foru arauak.
|