Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 30

2000
‎Aipagarri da bestalde, nortasun literario horrek alde askotatik bere horretan aldagaitz dirauela oraindainoko liburugintza osoan, gero eta bereagoa delarik bere literatur lanen izaera delikatua, haien fintasun estetiko hain sentsoriala. Munduak sortu eta egoerak azaltzeko gaitasun berezia du, sakontasunez nahiz erliebez aurkeztuz aldi berean, tentsio narratiborik edo extasi poetikorik eragin gabe, intrigaren edo sentimenduen exaltazio pizgarriaren premiarik gabe, patxadaz eta neurriz aurrera eginez zabalera nahiz sakonera, leguntasunez eta dotoreziaz.
2001
‎Eredu Estandarrak naturan eragiten duten oinarrizko lau elkarrekintzetatik (elektromagnetikoa, nuklear ahula, nuklear bortitza eta grabitazionala) lehen hirurak deskribatzen ditu, arrakasta handiz, oinarrizko partikulekin buruturiko esperimentu guzti guztiak doitasun handiz azaltzeko gaitasuna erakutsi duelarik. Ostera, eredu estandarrak esperimentutik ateratako zenbait parametro aske ditu eta unibertsoaren teoria osatua izatetik urruti dago.
2002
‎Fenomenoen konplexutasun enpirikoaren markoan, izengoiti horien beharra gizarte modernoa azaltzeko erabili diren tresna analitikoek gizarte garaikidearen elementu eta jazoera berriak azaltzeko gaitasunik ez dutelako sortzen da. Definizioak askotarikoak izan arren, kontzeptu horiek guztiek azken hiruzpalau mendeetan gizarte modernoa irakurtzeko erabili izan diren oinarri zaharrak mantentzen dituzte.
2007
‎Epaimahaiak lan horien hainbat ezaugarri izan ditu kontuan irabazleak hautatzeko. Batez ere, ikerketaren muina era ulerterraz zein erakargarrian eta terminologia egokia erabiliz azaltzeko gaitasunari eman dio garrantzia, hori baita dibulgazioaren edo zientziaren komunikazioaren funtsa.
‎Batetik, zenbaitetan, 5 urteko haurrei gutxiago gustatzen zaizkie beren herrialdearen etsaiakbeste kanpo taldeen aldean (Barrett eta Short, 1992; Bennett et al., 2004; Buchanan Barrow, 1999, 2001). Identitate sozialaren garapenaren teoriak ez dufenomeno hori azaltzeko gaitasunik, teoria horren arabera adin horretako haurrek, batik bat, barne talde nazionalari erreparatzen baitiote, eta ez kanpo taldeei.Bestetik, 5 urtetik 11 urtera artean apaldu egiten da barne taldearekiko sentimendueneta horri egozten dizkioten ezaugarrien positibotasuna (Barrett eta Short, 1992; Barrett et al., 2003; Buchanan Barrow, 1999, 2001; Lambert eta Klineberg, 1967; Tajfel et al., 1... Bestalde, zenbaitetan ez da jarrera nazionaletan aldaketarikizaten, adinaren arabera (Lambert eta Klineberg, 1967; Reizabal et al., 2002, 2004). Bestetik, barne taldearekiko identifikazio mailak barne taldearekiko afektuan dueragina soilik, eta ez barne taldeari egotzitako ezaugarrietan, kanpo taldeekikoafektuan edo kanpo taldeei egotzitako ezaugarrietan (Barrett et al., 2004).
‎Horretarako, hitzaldiak, tailerrak eta mintegiak antolatzen dituzte, teknologia berriak erabiltzen argi, erraz eta modu erabilgarrian irakasteko. “Batzuetan, parte hartzaileak ziberboluntario bihurtu dira, ikasleekin hain ondo identifikatu direlako eta ordenagailua nola erabili azaltzeko gaitasun handiagoa dutelako”, azaldu du Ruedak. Hala, bada, urrunen dauden eremu batzuek lekua egin dute unibertso birtualean, nahiz eta hasieran Internet ez erabili.
2008
‎Zentzugabea dela esan dut, baina zoliagoa da beste irizpide hau oinarritzat hartzea: arrazoizkotasun maila eskaseko tesia da buruzagi jeltzalearena, arrazoimena gauzak modu teoriko zorrotzean azaltzeko gaitasuna baldin bada behintzat.
‎Hansmann en ustez (2000: 79), «arrazoi handiak daude sinesteko arrisku hartzea, berez, ez dela funtsezko oztopoa langileen jabetzarako, eta langileen jabetzaren ohiko banaketa azaltzeko gaitasun txikia duela».
2009
‎Euskal Herriko Unibertsitateko, Nafarroako Unibertsitateko, Nafarroako Unibertsitate Publikoko, Mondragon Unibertsitateko nahiz Deustuko Unibertsitateko lanak jaso dira. Epaimahaiak, lan irabazleak aukeratzeko, ikerketaren muina era erakargarrian eta dibulgatiboan eta terminologia egokia erabiliz azaltzeko gaitasunari eman dio garrantzia. Sariketara aurkeztu diren lan guztiak www.basqueresearch.com webgunean daude ikusgai.
‎Izan ere, jaso nahi diren edo jaso nahi ez diren osasun tratamenduei eta zaintzari buruzko argibideak biltzen dira bertan. Etorkizunera begira egiten da, gaixotasun edo lesioen ondorioz tratamenduon gainean erabakitzeko edo norbere borondatea azaltzeko gaitasuna galtzen bada aplikatzeko. Funtsean, bizitza modu artifizialean ez luzatzeko eskatu ohi da, baina beste hainbat argibide ere eman daitezke:
2010
‎Guk ez genuen asmatu horretan. Eskertzen diot Sanz jaunari, guk guztiok pentsatzen genuena esaldi bakar batean, poetaren gisa, azaltzeko gaitasuna eta bikaintasuna izan du eta.
‎Bego umetatik konturatu zen euskaldun bizitzeko borrokatzea beste biderik ez zuela izango, are gehiago Bilbo halako hiri erdaldunean. Komunikatu guztiak Begok idazten zituen, besteok ez genuen edukiez zalantzarik izaten, Begok denok pentsatzen genuen huraxe hitzez azaltzeko gaitasuna baitzuen. Begok idatzitakoa eskuz kopiatu ostean, gainontzeko hogeitakak gelaz gela eskolak eten eta komunikatuok irakurtzera joaten ginen.
2011
‎Are gutxiago, berriz, halako eskema sinplifikatu eta zurrunen aldera lerratuko. Baina, guztiarekin ere, ez zait iruditzen paradigma horren azalpen indarra gogobetegarria denik. Munduan gertatzen ari den hizkuntz hondamen guztia modu koherentean azaltzeko gaitasunik ez diot antzematen. Kasuistika mugagabearen eskemak ez baitigu, besterik gabe, gauzen zergatia askorik argitzen, eragile nagusiak eta eratorriak galbahe zorrotzetik iragan ezean.
‎Gure eredu analitiko hori globalizatu dugun neurrian, tigreak zamakatzen ditugu munduan zehar. Aldaketa klimatikoa, hondakin nuklearrak, kloroaren kimika..., gizakiok sortu eta konpondu ezin ditzakegun arazoak dira; gure giza naturak oso ahalmen linguistiko handia eman digu, egiten duguna a posteriori azaltzeko gaitasun handia daukagu, istorioak sortzen ditugu gure ekintzak ulertzeko, baina azkenean istorio horietako batzuk, distiragarrienak, erabat sinistu ditugu eta tigrea katutxo baten moduan ikusten dugu. Portzierto, gertatuko balitz, Garoñako langile egoista raperoek ere era altruista eta heroikoan jokatuko lukete ziurrenik.
2012
‎Izendatzen erakutsi ez diguten gauzei ezin diegu hitzik jarri, eta hitzik gabe ezin esan nola nengoen. Badirudi medikuek bakarrik zutela nire egoera hitzez azaltzeko gaitasuna. Bejondeiela, pentsatzen nuen.
2014
‎Hurbilketa normatibo batetik, partaidetza horren bidez: norbanakoa alor sozialean dituen kapitalez jabetzen da (1 pausoa), kapital horiek nola saldu eta erosten diren azaltzeko gaitasunak hartzen ditu (2 pausoa), eta kapitalen birbanaketa justuago bat diseinatzera bideratzen du bere ekintza (3 pausoa). Horrela, parte hartzearen eta deliberazioaren aldeko argudioetan topatzen dugun ideietako bat honakoa da:
2015
‎Bikila buruzagi politiko bikaina da: bere bizialdi osoak ageri du herrigintza buru bihotzetan daramala, analisi politikoak egiteko eta azaltzeko gaitasun itzela du, zintzoa dirudi... Alta bada, hain da xelebrea bere itxura, hain du ikusgarria ahuntz ero baten antza, hegoaldeko euskal hiritarrok, lotuegiak animaliari, hurbilegi primatea, ez baitugu egundo agintari aukeratuko, aldaketa sakon bat gertatzen ez bada bederen herriaren ariman, halakorik balego.
2016
‎Erraten al dugu haurtzaroa, gaztaroa, heldutasuna eta zahartzaroa zeharkatuz obra baten aniztasuna, batasuna, jarraipena eta aldaketak nola kokatzen ditugun? Ondoren, atzera begiratuz, gailurrak non diren azaltzeko gaitasunik al da. Obra bera galdera da, antzerki bat, beste bat, artikulu bat, ipuin bat, pausatuak izan diren obrak dira, galdera kritikoa itzultzen zaigu:
2017
Azaldu gaitasunen eta jarreraren artean dauden aldeak. Ondoren, esan zer alde dagoen gaitasun pertsonalen eta profesionalen artean.
‎Azken garaiotan, zenbakizko metodoak gero eta gehiago erabiltzen ari dira metagailuelektrokimikoen jokaera aztertu eta hobetzeko. Holako ereduek bateriaren jokaeramakroskopikoa azaltzen dute (adibidez, tentsioaren bilakaera karga/ deskarga prozesuetan); baina jokaera mikroskopikoa ere azaltzeko gaitasuna daukate (adibidez, prozesuelektrokimikoetan parte hartzen duten elementu kimikoen kontzentrazio aldaketak). Ereduenezaugarri hau oso interesgarria da, metagailuaren optimizazio prozesua errazten duelako (Pourmirzaagha, 2016).
‎• Gauza edo pertsonengan komikotik edo erridikulutik dagoena deskubritzeko edo azaltzeko gaitasuna.
2018
‎Kontzientzia bikoitzaren nozioak berebiziko egokitasuna du euskal literatura eta kulturara hurbiltzeko ikuspegi epistemologiko gisa, bere baitan duenez gero alienazio egoerak azaltzeko gaitasuna: " The double consciousness theory has extended its philosophical reach from its base in the United States to politics around the world as an explanation for a certain kind of alienation experienced by marginalized peoples of many ethnicities and nationalities" (Hancock, 2008, 87).
2019
‎408 Puntu batera helduta, batek edozein gauza azaltzeko gaitasuna garatzen du.
‎34). " Arrazoiaren legea" (36) erregutuz, lanak produktuen balorea sortzen duela identifikatzeko (46), baina balore honen determinazio formal eta sozialak azaltzeko gaitasunik ez du adierazten bere irakurketak. Aurretik definitu dugun moduan, norberaren lan pribatu eta partikular zuzenak osatzen du jabetzaren kontzeptu burgesa, eta gizarte zibila jabetza hau bermatzen eta defendatzen duen egitura politikoa besterik ez da.
2020
‎Hitzak garrantzia izugarria du. Ezinbestekoa da hitz egiten jakitea eta gauzak azaltzeko gaitasuna lantzea. Hori asko hitz eginez eta elkarrizketan jardunez ikasten da soilik.
2021
‎«Gezur bihurtzen diren hainbeste promesa;/ ez duzu berriro hasi nahi eta norbaiti aukera bat eman». Cleok, halere, oldarkor azaltzeko gaitasuna ere erakusten du; esaterako, London Gangs abestian, non ahotsa baxu distortsionatuekin kiribiltzen den.
2022
‎«Txinan ez luke demokraziak emaitza onik izango, hemen gure sistema propioa dugu, gure sozialismo propioa». Eta termino hori gero eta gehiago errepikatuz, nolabait, guztia azaltzeko gaitasuna lortu du.
2023
‎Muturrera eramanda: ikasgelan irakaslea bada hitz egiten duen bakarra, klase magistrala ematen badu, ez da harritzekoa izango, ikasleek gai bat azaltzeko gaitasun akademikorik ez edukitzea. Eta zer esanik ez gaitasun komunikatiboaz...
‎ANDEREÑOAK: Nik ez dut esan iraganaz oroitzea baliagarria ez denik nahiz eta pentsatzearen bidea betiko gaiak modu berriaz azaltzeko eta, halaber, gai berriak betiko moduz azaltzeko gaitasuna izan.
‎Humberto Bustinzerentzat, berriz, bi dira muga nagusiak. Azaltzeko gaitasuna da lehenbizikoa: «Sistema pila bat daude oso ondo funtzionatzen dutenak, baina ez dute azaltzen zergatik funtzionatzen duten».
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia