Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 27

2008
‎Hauek ere zenbatasuna adierazteko baliabideak dira, osaera guztiz garde na dutenak: [[I pare/ pixka/ pila/ mordo] [numbat].
2009
‎esaten zion bitartean, Txarok, maite zaitut? esaten ziola; lehena, ahizpen arteko maitasunari forma ematen ziòn adierazpidea zen, eskuak eskua mugatzat hartzen zuena, eta ez bularra edo zilborra, esate baterako, muga hark egiten baitzuen maitasun mota hura eder, mugak egiten duin; bigarrena, ordea, maiteminduen hizkera zen, maitasunaren neurria ez adieraztea baliabide gisa erabiltzen duena neurririk gabeko neurria adierazteko: –maite zaitut?, bai, eta mugarik gabe maite zaitut, ondorioz, buruko ilerik galduenetik behatz txikiraino?
‎hain zen nabarmena Adaren jarrera, non, txintik ere esan gabe, Maria Bibianak eskua luzatu baitzion, argia itzali aitzin, Adak ongi ulertzen zuèn keinuan," Asko maite zaitut, baita arazoak badituzu ere" esaten ariko balitzaio bezala; huraxe baitzen kontua, Maria Bibianak bazuela neurriaren zentzu zehatz bat, Txarok ez zuena, antza, eta huraxe baitzen bi emakumeen arteko aldea: ahizpak" asko maite zaitut" esaten zion bitartean, Txarok" maite zaitut" esaten ziola; lehena, ahizpen arteko maitasunari forma ematen ziòn adierazpidea zen, eskuak eskua mugatzat hartzen zuena, eta ez bularra edo zilborra, esate baterako, muga hark egiten baitzuen maitasun mota hura eder, mugak egiten duin; bigarrena, ordea, maiteminduen hizkera zen, maitasunaren neurria ez adieraztea baliabide gisa erabiltzen duena neurririk gabeko neurria adierazteko: " maite zaitut", bai, eta mugarik gabe maite zaitut, ondorioz, buruko ilerik galduenetik behatz txikiraino... eta eskuak eskuetan maite zaitut, bai, baina baita ezpainak ezpainetan ere; esan nahi baita Adari irudi hura pasatu zitzaiola, beharbada, burutik:
2012
‎EAEn Turismoa Antolatzeko 6/ 1994 Legeak ez du ezer adierazten baliabideak turismo baliabidetzat aintzatesteari buruz. Alabaina, beste arau batzuetara jo daiteke aukera horren gainean zer esaten duten ikusteko.
‎Urte askotan egon diren muga fisiko eta mentalak gainditu behar ditugu etaegindako bideaz baliaturik euskal kohesioaren aldeko barne eta kanpo dinamikabat martxan jarri, batik bat gure indar eta baliabideetan oinarrituta. ...rritarrek zilegitzat jotzea Euskal Herri osoan agintepartekatu baten beharra (berezko euskal aginteen aldeko zilegitasun soziala etademokratikoa dei geniezaioke lehen helburu horri) eta gainera euskal herritarrenarteko kohesioa indartzen joateko tresna politiko eta juridikoak eskuratzen joatea.Azkenik, kanpora begira ere, Euskal Herria herri gisa existitzen dela eta bereziturikbiziraun nahi dugula adierazteko baliabideak eskaini lirateke.
2013
‎Horixe da garatu beharreko bidea. Herriak eta herritarrek hartzen dituzten erabakien errespetua, gure iritziak askatasunez adierazteko baliabideak barne.
‎Pentsalari batzuek aldarrikatu dute pentsamenduaren erresuma erkide dela, denok partekatzen dugun erresuma, eta hizkuntza litzateke pentsamendu hori adierazteko baliabidea, besterik gabe. Pentsalari horien artean koka genitzake Aristoteles, Descartes, Locke, Frege edo Chomsky bera.
‎2) Adierazi nahi dudana estrukturatzeko eta adierazteko baliabide linguistikoak eduki behar ditut (momentu honetan estrukturatzen da pentsamendua: hasiera eta bukaeraren arteko isuria...).
2015
‎Ekimena bizi formetan ekintza ildo berriak abian jartzeko ahalmena da. Hartara, sinetsi eta sentitu behar da praktika aktorearen kanpoan den baliabide bat dela, nork bere xedeak lortzeko baliabidea, nork bere barruak adierazteko baliabide, baina, horregatik ere, nor horrekin guztiz berdindu ezin dena. Egintzak ez dira norberaren baitako izantza.
2016
adieraztea baliabide digitalak
‎Prozesu hau haurtxoaren ingurunearekin estuki lotuta dago; kultura eta ohiturekin erlazionatuta dago: hasieran, emozioak adierazteko era familia inguruneak modulatzen du, baina, gaur egungo gizartean, eskolak ere eginkizun handia du prozesu honetan; gero, adinkideekin batera modulatzen da, haurrak hitz egiteko gaitasuna lortutakoan (hizkuntza emozioak adierazteko baliabide berria da orduan).
‎Ideia edo gertaera bat adieraztea baliabide digitalak erabiliz, komunikazioa aberatsagoa izan dadin.
2017
‎ondorio erlazioak, eta horiek adierazteko baliabide egokiak eta
‎Gidaliburuko atal guztietako testuetan, kausalitate erlazioa duten ideiak direnetan (hautatutako aleen eta haien justifikazioen artean; kexatzea, zerbait eskatzea, erreklamatzea& helburua duten nik sortutako testuetan, etab.), benetakoak badira haien arteko kausa/ ondorio erlazioak, eta horiek adierazteko baliabide egokiak eta askotarikoak erabili badira. (K)
2019
‎9 Ohartu beharra dago (a) bihurkaritasuna adieraztea eta (b) bihurkaritasuna adierazteko baliabide bereziak izatea gauza bana direla: izan ere, badira (b) bezalakorik ez daukaten hizkuntzak (Haspelmath, 2008:
‎Buru egituraren iturriari begira, Behe Erdi Aroko latinetik mendebaldeko euskarara zabaldu zatekeen, eta hortik, denbora tarte ez oso luzean, gainerako euskalkietara, hipotesirik sinesgarrienaren arabera betiere. Proposamen hau kontuan izanik, bihurkaritasuna adierazteko baliabideek euskararen historian izan duten garapenaren kronologia, eta euskarak Erdi Aroan ukan dituzkeen bihurkaritasuna bideratzeko eskuarteen ikuspegia aurkeztu dira. Azkenik, datu hauek aurrerantzean euskararen (aitzin) historia berantiarra deskribatzeko saioa egiten duten lanek kontuan hartu lituzketela nabarmendu da.
‎270; Salaberri Izko 2020: 23), euskalki guztiek dute buru egitura bihurkaritasuna adierazteko baliabide nagusi5 Hala ere, ongi jakina denez, euskalkiek erromantze desberdinen eragina jasan dute Erdi Arotik hona. Hortaz, eta datuak aztertzeko erarik aproposena delakoan, hemen Iparraldeko euskalkietako adibideak okzitanierakoekin eta frantsesekoekin batera ikertu dira (ikus 2.1 atala).
‎Lan honetan bi metodoak bateratzen dituen hurbilpena egiten da, euskararen ezaugarri gramatikal baten (buru hitzean oinarritutako egitura bihurkariaren) lekukotzeen aitzineko garaia berreraikitzeko. Xede hau kontuan izanik, 1.1 atalean euskarazko bihurkaritasuna adierazteko baliabideei ikuspegi tipologikoaren barnean so egiten zaie; 1.2 atalean, berriz, alderaketa egiten da euskararen inguruko hizkuntzekin, egungoekin zein historikoekin, eta 1.3 atalean bihurkari marken gramatikalizazio bidea zehazten da. 2.1 eta 2.2 ataletan euskarazko buru bihurkariak dituzkeen zenbait iturri eztabaidatutakoan, ikerketa honek euskararen historiarako izan ditzakeen ondorenak aurkezten dira 3 atalean.
‎Kazeninek (2001: 926) dioenez, munduko hizkuntzek bihurkaritasuna adierazteko baliabide bakarra (izenezkoa) izan ohi dute, edo bi (izenezkoa eta aditzezkoa). Oro har, beraz, eredu tipologiko hedatuena gehienez ere bi estrategia bihurkari ukaitea da, eta hau baino gehiago dituzten hizkuntzak gutitan kausitzen dira (Haspelmath, 2008:
‎Ukipen egoera luze eta hertsi honen ondorioz, euskarak gramatikaren maila ia guztietan hizkuntza horien eragin nabaria jasan du. Lan honetako ildoari jarraituz, hortaz, zentzuzkoa litzateke aipatu hizkuntzek historian gaindi izan dituzten bihurkaritasuna adierazteko baliabideei so egitea.
2021
‎Bertan, ahalik eta modu pertsonalizatuenean eskainiko zaio arreta etorri berriari. Baina hori ez ezik, beste hainbat helburu ere zehaztu dituzte aurtengorako, besteak beste, adierazitako Baliabideen Gida eguneratzea, aholkularitza juridikoa eskaintzea, edota laster inauguratuko den Kulturarteko Plaza Feminista.
‎Azkuek, adibidez, graduazio edo maila adberbioez ari dela aipatzen ditu on on ona moduko egiturak (beheraxeago —c) azpiatalean— aztertuko ditugunak); Euskal Gramatika: Lehen Urratsak I lanean ere izenondoak errepikatzea goren maila adierazteko baliabidetzat hartzen da, eta herriz herri eta horien antzekoak esapide gisa ematen dira. De Rijkek (2008) ere bereizi egiten ditu hitz elkarketa eta bikoiztapenak.
‎Adibidez, ela eta elarik atzizkiez hornituriko perpaus mendekoekin modua adieraz daiteke (Sudurretik odola dariola hurbildu zait Peru; Begietan negarra zuelarik irten zen medikuarenetik), beste balio batzuk ere izan ditzaketen arren. Horrez gain, erlatibozko egitura ere modua adierazteko baliabide askoren oinarrian dago: batetik, ardatz gisa modu izenak (antz, arau, era, modu, molde...) dituzten postposizio sintagmei bidea emanez (erakutsi digun moduan; esan duen arabera eta abar) 8; bestetik, ardatzik gabeko perpaus erlatiboak ditugu (EGLU V:
‎“nik nahi dut”, “nire amak”, “nire jostailuak”) eta partekatzea kostatzen zaio. Baina oraindik ez ditu sentimenduak adierazteko baliabide asko, ez ditu komunikazio trebetasunak garatuta. Kasketen adina da, hori baita zure zentzumenak deskargatzeko modua.
2023
‎• Iritzien gaineko adostasuna eta desadostasuna adierazteko baliabideak: ados nago, nik ez dut uste horrela denik, konforme...
‎• Iritzien gaineko adostasuna eta desadostasuna adierazteko baliabideak: ados nago, nik ez dut uste horrela denik, konforme...
‎txikitxiki txikia, alfer alferra... Esajerazioak adierazteko baliabideak.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia