2001
|
|
Nire ustez, txirularen, zitararen, zitararen laguntzaz abestearen edo rapsodikaren arteetan, ez duzu inoiz gizonik ezagutu Olinpo12 edo Tamio13, Orfeo14 edo Femio15 Itakako rapsodari buruz adierazpen zehatzak egiteko gai dena, baina Efesoko lonen gainean zer esan jakin gabe aurkitzen denik, eta lonek ondo zer deklamatzen duen eta zer gaizki guri adierazten ez dakienik. lon. Honi dagokionez ez dut zure aurka ezer esatekorik, Sokrates; baina, hala ere, beste honetaz jabetzen naiz, hots, Homerori buruz gizonek esandakoen artean nik esaten ditudala ederrenak, eta berari buruzko
|
nire
ideiak ugariak direla; eta denek baieztatzen dute Homerori buruz ondo hitz egiten dudala, baina gainerakoei buruz, ez. Azter ezazu, bada, zer esan nahi duen honek.
|
|
Ezagutzak behar duen nia ezagutzaren baldintza transzendentala besterik ez da, ez arima bat. Gainera, ezin da
|
niaren
ideia honetan sustraitu arima materiagabekoaren eta gorputzaren arteko bereizketa, zeren hemen agerpenei buruz ari baikara, ez hauen atzean egon litekeen substratuari buruz.
|
2004
|
|
Arazo honi erantzuteko ideietara joko du. Onartuta
|
Nia
ideia bat dela eta bere baitan, zerbait egotez gerotan, ideiak besterik ez dituela izango, hauek zer diren zehaztu du. Ulertu behar al dira munduaren irudia balira moduan?
|
|
Baieztatzen nuen nire baitatik kanpo bazirela zenbait gauza,
|
nire
ideien jatorri zirenak, eta nire ideiek gauza horien antz bete betea zutela. Eta hementxe nengoen oker, edo hori egia balitz ere, ez zen oinarritzen nire hautemaketatik ateratako ezagupen batean.33
|
|
Baieztatzen nuen nire baitatik kanpo bazirela zenbait gauza, nire ideien jatorri zirenak, eta
|
nire
ideiek gauza horien antz bete betea zutela. Eta hementxe nengoen oker, edo hori egia balitz ere, ez zen oinarritzen nire hautemaketatik ateratako ezagupen batean.33
|
|
Eguzkiaren neurriak eta beroa, esaterako, nire buruan erreproduzitzen ditut, baina modu ideal batean, ez euren materialtasunean. Ez dago eguzkiaren neurriko ezer nire buruan,
|
nire
ideien hozberoa neurtezina den bezala. Neurria, bolumena, beroa, argitasuna... guztiek modu abstraktu batean egon dute nire adimenean, loturarik eta menpetasunik izan gabe eurei dagozkien sentipenekin.
|
|
Jainko iruzurtiaren ideiaz ariko da hemen ere eta ez dugu errepikatuko ezertan aldatzen ez den argudioa; baina nabarmenduko dugu, garrantzitsua delako, Jainkoa naturan bertan sartzera behartuta sentitzen duela bere burua, naturan bere osotasunean.
|
Niarengan
ideia soil bat bezala agertzen zen, baina hemen Jainkoa natura bihurtu du, edo natura Jainkoa.
|
|
Hedadura, honela, gai matematikoa izango da eta, neurri horretan, mundua ulertzeko ezinbesteko tresna; baina fisikoki berez existitu beharrik ez duen mugapen modura bururatu behar da aldi berean. " Pentsatzen dut, beraz, banaiz" baieztatzean,
|
Niaren
ideiari oinarri bat, hastapen bat, eskaini dio; hau da, Niak pentsamenduan izango du oinarri ontologikoa eta pentsamenduak niarengan bere subjektua (objektua, esango luke Descartesek). Baina, aitzitik, pentsamenduak ez du eskatzen derrigor hedadura, ezta alderantziz ere, hedadurak pentsamendua.
|
|
Gainera, Jainkoaren ideia ez da orain burura datorkion ideiarik bakunena, Jainkoaren ideiatik abiatuko balitz Nia Jainkoaren atal eta luzapena bihurtu luke-eta. Izan ere, Jainkoak eragin baditu
|
nire
ideiok —pentsatu genuke—, Jainkoaren ideiak izango dira, niregan islatzen diren Jainkoaren ideiak; eta, orduan, ni Jainkoaren zatia izango naiz, eta berak bila diharduen bakuntasuna hautsiko litzateke.
|