2007
|
|
Dena dela eta 5 kale neurketa honen emaitzen nondik norakoak aztertzen
|
hasi
baino lehen metodologia eta egiteko moduen inguruan kezka adierazi nahiko nuke ez ditugulako azken kale neurketaren emaitzak pasatu eskualdeka, euskararen lurralde honetan beti nahi izaten dugu hemengo eta hango errealitateekin alderatu geure burua eta oraingo honetan makina bat eskualde txikitako biztanleok ez dugu aukerarik izan geure mintza joerak aztertuak izan daitezen, gerorako utzi da lana...
|
2009
|
|
Ikerlanaren metodologia kualitatiboa da. Ikasle bakoitzak nahi bezala idatzi zuen bere kontakizuna, baina idazten
|
hasi
baino lehen zenbait alderdi lehenesteko eskatu zitzaien: motibazioa, jarrerak, interesak, hizkuntzen balioak, garatutako pedagogia eta norberaren bizipenarekin lotutako beste batzuk.
|
2010
|
|
Batez ere bi pertsona baino gehiago daudenean, etiketa edo joera ezberdinekoak. Hizketan
|
hasi
baino lehenago ez da erabili beharreko hizkuntza adosten, ez dago erabaki espliziturik, baina ziur asko hiztun guztiek egin dute egoera jakin horren nolabaiteko balorazioa, eta gauzak nondik joanen diren asmatzeko nolabaiteko aurreikuspena. Eta ez dut uste balorazio eta aurreikuspen horrek erabat kontzientea izan behar duenik.
|
|
Aurkezpen hau
|
hasi
baino lehen Ipar Euskal Herriak unibertsitate propriorik ez duela azpimarratu behar da. Baionako campusean kokatzen den Diziplina anitzeko Fakultatea Paueko eta Aturri Herrialdeetako Unibertsitateko (Université de Pau et des Pays de l’Adour, UPPA) adar bat da, halaber campus hortan den Teknologiako Unibertsitate Institutua.
|
|
Ondorioz, hizkuntza segurtasunaren printzipioari jarraiki —bai irakasgai bat irakasten duen irakasleari dagokionez, bai eta eskola jakin batean parte hartzen duen ikasleari dagokionez ere—, eskolak
|
hasi
baino lehenago iragarritako hizkuntzan gauzatuko eta emango dira jarduera akademikoak eta ikasketa materiala, azterketak barne, irakasgaiak irauten duen artean. Izan ere, gai nagusia, ordutegia, gainditzeko gutxieneko maila, irakurketak, azterketak eta abar ez dira eztabaidatuko; hortaz, hizkuntza segurtasuna bermatzeko, egoera guztietan aplikatuko da aipatutako araua —irakasle aldaketa egonda ere, edo ikasleren batek hizkuntzaren batean akatsak egiten baditu ere— Hizkuntza aukera hori ez da inola ere aldatuko, eta ikasleek eta irakasleek dute horren gaineko akordiorik egin.
|
|
Bi mota horietako nazioartekotzea gauzatu ahal izateko, ingeles maila jakin bat izan behar da 2 urtearen amaierarako, eta unibertsitateak B2 mailan ezarri du muga hori Europako Erreferentzia Esparru Bateratuaren (CEFR) arabera (ikus Europako Kontseilua, 2001). Unibertsitateak aukerako azterketa bat ezarri du bigarren urtearen amaierarako, ikasle guztiek nahitaez egin behar dutena ICL irakasgaiak
|
hasi
baino lehen.
|
|
Katalana hitz egiten ez dutenen artean katalana sustatzeko egitasmoak hamabost bat irakasle bildu ditu urteko. Komunikazioko oinarrizko trebetasunak lantzen dira ikastaroan, eta ikasturtea
|
hasi
baino lehenago gauzatzen da. Irakasleek ulertzeko gaitasuna izatea bermatu behar luke, ikasleek gelan katalana edo gaztelania erabiltzeko duten eskubidea berma dadin.
|
|
Txikitan, lehenengo 2 urtetan gutxi gorabehera, etxean ez nuen euskararekin harreman askorik izan, nire gurasoek ez baitzekiten euskaraz. Hala ere, nire amatxik noizpeinka hitz batzuk euskaraz botatzen zizkidan (berak euskaraz dakielakoz), nahiz eta normalean gazteleraz solastu(...) eskolara joaten
|
hasi
baino lehen(...) urte bat pasatu nuen haurtzaindegian eta hor, nire ikaskideekin batera, hasi nintzen euskaraz solasten. Ordutik, ikastolan ikasitako euskararekin, eskolan nahiz eskolatik kanpo egiten dut euskaraz:
|
|
Mendialdeko aurreko gazte horiek ez dira herri hain euskaldunetan hazi (etxarri aranatzen %75 inguru da euskaldun, beran eta elizondon %70 eta lekunberrin %60). berako gazteak ez bertzeek ez dute euskara gurasoengandik ikasi. hizkuntza aldetik familia euskaldun ez osoak ohi dituzte (belaunaldi guztietako kide euskaldunez eta erdaldunez osatuak): ...belaunaldien arteko hizkuntza lotura soziala ez da erabat hautsi. gurasoekin euskaraz egin ez badute ere, euskara hurbila izan zaie ingurua, gutxi asko, euskalduna baita. ingurune euskaldunak bete egin du euskarak etxean zuen hutsunea eta —gazteek beraiek hala adierazita— aitatxi amatxi, barride edo auzo lagun, haurtzain eta halakoekin izan zuten euskararekin harreman goiztiarra eskolan
|
hasi
baino lehenago ere. horiek bezalako kasuek agerian uzten dute hizkuntza sozializazioan familiak stricto sensu duen eragin mugatua eta aldiz, hizkuntza ohiturak ezartzeko ingurune hurbilak duen indarra. gazteen euskararen bizipena ez da eskolara mugatu eta euskaraz aritzeko esparru, harreman eta aukerak eman dizkien herrian hazi dira. nahiz eta etxean erdaraz egin, euskaraz sozializatu dira inguru... Mendialdeko herri erdaldundu horietan bi hamarkadetan euskararen errealitatea aldatu da eta oraingo gazteek euskararen" normaltasunean" hazi dira:
|
2011
|
|
" diferentziak gizalege hobez eta patxada handixeagoaz bideratzen ikasteko" ahalegin horretan, bada, giroa hobetzen saiatzea dagokigu, nori bere saihetsetik, euskaldunok elkar osatzen eta osotzen dugulako kontzientzia izateko. giro banderizoari ez!, beraz. eusten eta ereiten jarraitzeko lehentasunak zeintzuk izan daitezkeen eztabaidatzen eta adosten hasteko ere, komeni da 70 hamarkadetan ozpindutako ardoari txorrotik joaten uztea eta zahagi berri bat betetzen hastea elkarrekin. Berrirakurri egin behar ditugu azken 30 urteotan egindakoak, nori berea aitortuz, ezer aurpegiratzen
|
hasteko
baino elkarrenganako errekonozimenduan sakontzeko.
|
2012
|
|
Aztertu ditudan familietan ama bakarra dago (10 FG) euskaraz ez dakiena. Bertze guztiak euskaldunak dira eta seme alabekin euskaraz egiten dute. hau da, aztergai ditugun familien 25 haurretatik (1 eta 12 urte bitartekoetatik) 23k eskolan
|
hasi
baino lehenago, etxe eta familia giroan, gutxi asko euskaraz aditu, hizketan ikasi eta mintzaira horretan eratu dituzte pertsona hurbil batzuekin edo guztiekin harremanak, nahiz eta zenbait kasutan etxe giroan gaztelania ere entzun eta hizkuntza hori ikasi.
|
2013
|
|
Hausnarketekin
|
hasi
baino lehen esan beharrean nago pozik irakurri dudala Iñakiren Txostena, euskarak duen Framing Berri baten premia asetzeko proposamena izeneko hau, besteak beste: 1) lana bera berezia delako, aberatsa eta trinkoa, eta adierazten duen proposamen berria eztabaidarako bultzatzen gaituelako, 2) berriro ere BAT aldizkariak proposatzen digulako oinarrizko lan baten inguruan zenbaitzuk hausnarketak egin eta iritziak emateko.
|
|
|
Hasi
baino egin ez den bidaia honen eskarmentutik, lau ondorio nagusi atera ditut:
|
2014
|
|
Ikerketarekin
|
hasi
baino lehen aurrez gai honetaz egindakoaz dokumentatzen jardun dugu. Honela, lehenik eta behin gai honi buruz zer dagoen egina jakin ahal izan dugu.
|
2016
|
|
Espazio hori errazagoa da eguneroko habitat hurbilean segurtatzea. Euskal jardun informalari dagokionez hilik dauden espazioak berpizten
|
hastea
baino funtsezkoago da arnasguneetan bizirik dagoen euskarazko jardun arruntari, eguneroko hizkera molde informalari, bizirik eustea eta, nagusitasun hori zurkaiztuz, euskal berbakera arrunta ingurumen hurbileko esparru zabalagoetara hedatzea. Ondotxoz errazagoa da dagoenari bizirik eustea, hildakoa berpiztea baino.
|
|
Euskal jardun informalari dagokionez hilik dauden espazioak berpizten
|
hastea
baino funtsezkoago da arnasguneetan bizirik dagoen euskarazko jardun arruntari, eguneroko hizkera molde informalari, bizirik eustea.
|
|
Euskara jaun eta jabe (edota, gutxien gutxienez, nagusi) deneko moldaera hori errazago eskura liteke eguneroko habitat hurbilean. Hilik daudenak berpizten
|
hastea
baino funtsezkoago da arnasguneetan bizirik dagoen euskarazko jardun arruntari, eguneroko hizkera molde informalari, bizirik eustea eta, nagusitasun hori zurkaiztuz, euskal berbakera arrunta ingurumen hurbileko esparruetara hedatzea. Ondotxoz errazagoa da bizirik dagoenari bizirik eustea, dagoena osasun betera ekartzea edota, bereziki, hilik dagoena berpiztea baino.
|
2018
|
|
Lehenengo neurketa esperientzia
|
hasi
baino lehen Bigarren neurketa esperientzia bukatzean hirugarrena, esperientzia bukatu eta handik hiru hilera.
|
|
Hizkuntza erabileraren hiru neurketa egin ditugu esperientzia bakoitzean partaideen datu aitortuetan oinarrituta. Lehenengo neurketa esperientzia
|
hasi
baino lehen egin dugu (datu hau normalean egitasmoa onartzeko bileran bertan jaso da, behin taldeak esperientzia abiatzea erabaki ondoren). Bigarren neurketa esperientzia bukatzean egin dugu (ondorengo astean).
|
2019
|
|
" Hamarraldi batzuk atzerago, musika talde batzuk euskaraz kantatuta arrakastaren mugak sentitzeraino iritsi ziren, eta nahiago zuten taldea desegin, muga horiek gainditzeko erdaraz kantatzen
|
hastea
baino. Euskaldun berri prekarioak edo ia euskaldunak ziren sarritan.
|
2021
|
|
Ikasleak egitasmoa gauzatzerakoan bizi izan dituen emozioei buruzko hausnarketa egiten du eta haien arabera baloratzen du jarduera bakoitza hainbat fasetan. Lehenik,
|
hasi
baino lehen nola sentitzen den adierazten du; ondoren, jarduera burutu eta gero, bere baitan biltzen diren emozioak adierazten ditu. Egitasmoak, beraz, ikaslearengan eragiten duen emozio hori momentu oro adierazteko aukera ematen du.
|
2023
|
|
Ezertan
|
hasi
baino lehen beharrezkoa da hizkuntza eskubideak eta zuzenbidea elkar gurutzatzen direnean sortzen diren formula posibleei erreparatzea, horiek izango baitira lurralde horretako hizkuntza politika baldintzatuko duten arau sistemak. Asko dira zuzenbidea hizkuntzarekin erlazionatzera daramatzaten arloak (Fernandez, 1999: 13).
|
|
Haurren programazioaz gain, helduen euskalduntzera bideratutako zenbait saio ere sortu dira EITBn bere historian zehar, helburu didaktikoarekin. Bereziki horretarako sortutako saioak emititzen
|
hasi
baino lehen ere saiakera bat edo beste egin zen ETBren saioak euskaltegietan erabiltzeko, eta saio didaktikoen beharra azpimarratu zen (Iturburu 1984).
|
|
Bigarren eguneko mikro irekia izan zen, ezbairik gabe, aztarna handiena utzi zuena. Saioa
|
hasi
baino lehen HIGAko partaideei galdetu zitzaien oholtza gainean zerbait antzeztu, errezitatu edo kantatu nahi al zuten, eta azkenerako 22 txanda antolatu genituen: poesia errezitatzen, a capella kantatzen, dantzak erakusten, ipuin bat kontatzen, bertso emanaldi bat...
|