2006
|
|
Bakarrik, Ortega-k ere –" en mi mocedad un delirante lector de Barrès", aitortza propioaren arabera– Quixote ren Meditazioetan
|
Espainiaren
esentzia bilatzen dizu; bere kasuan, Cervantes-en filosofian, h. d.," estiloan". Eta bakarrik, Ortega-rentzat ere arazoa Espainiaren arimaren salbazioa da; bere kasuan, arima hori europartzea:
|
|
Lot gakizkion, bada, honi dihoakion bi punturi bakarrik: bat, Espainiaren historia moderno guztia, Ezespainiaren historia dela; bi, orain premiatsua
|
Espainiaren
esentzia salbatzea dela (eta hori arraza da).
|
|
Ortega-rengatik esan behar da, herriaren gogo kontzeptuarekin nahiko kritiko izan dela –hobeto, kontzeptu horren erabilera batzuekin– eta nahiko positibo eta esplikatiboa ber denboran jendaurre espainolarentzat, alferrik izan bada ere. Baina esango genuke, bera ere kontzeptuarekin katramilatua dabilela, eta azkenean" zirkunstantziak" harrapatuta gelditu dela nolabait – alegia, eskemek eta planteamenduek harrapatua, zeintzuek zeharo betetzen baitzuten ingurugiro kultural guztia, antsi antsiatua
|
Espainiaren
esentziaz eta defektu kapitalaz eta gaixotasunaz eta gainbeheraz. Bere kontraesanaz akordaturik bezala idazten du berak behin, Cejador ekin polemikan:
|
|
Exilioak ere
|
Espainiaren
esentziaren borrokan jarraitzen zuen. Hori izan da garaiko historialarien polemika sonatuena.
|
2007
|
|
Kontrailustrazioaz mintzatu nahi bada, ahor hori, hori bai zinezkoa. A. Campmany ren gutunaren kariaz Godoy ministroari (1806), pentsamendu erreakzionario horrek bere modura baduela bere Volksgeista?
|
Espainiaren
esentzia, arima, gogoratzen digu J. Herrero-k.
|
|
Euskal Herriaren eta Espainiaren arteko kontraesana atzo goizekoa da. XVI. mendetik aurrera, Euskal Herria
|
Espainiaren
esentzien gordeleku  tzat jo izan zen. Aski da Manuel Larramendiri irakurtzea, batzuek lehen euskal independentista deritzoten horri, konturatzeko XVIII. mendean euskal ezaugarrien apologia ustez lehen espainiarrak eta garbienak izateak sorturiko harrotasunean oinarritzen zela.
|
2009
|
|
Halaber, inbasio frantsesaren? inguruko Espainia antifrantses eta horregatik antiliberalean,
|
Espainiaren
esentzia katolikoak literatura asko produzitu du Euskal Herriaren aldean. Orduan,, euskaldun fededun?
|
|
Unamunok, 1933ko. País, paisaje y paisanaje? artikulu egunkarikoan, bere fedea
|
Espainiaren
esentzia metafisikoan(, alma y no espíritu!?) errezatzen du, hori berari Gaztelako paisaian errebelatzen baitzaio: –Cada vez que me traspongo de Ávila a Madrid, del Adaja, cuenca del Duero, al Manzanares, cuenca del Tajo, al dar vista desde el Alto del León, mojón de dos Castillas, a ésta, a la Nueva, y aparecérseme como en niebla de tierra el paisaje, súbeseme éste al alma y se me hace alma?
|
2011
|
|
98ko belaunaldiaren jarraipenean, herri espainol xehearen materialismo narrasak gogait eragiten dio. Baina, Unamunori ez bezala, hori mistiko espainoletan errefuxiatu baita, horietan bai fedearen eta bai
|
Espainiaren
esentzia bera sumatuz, Machadori Espainia tradizional bulgare horretan(" que ora y bosteza") erlijioa ere bulgarea egiten zaio. Bera erlijio pertsonal intimo, bizi, sozial batez bakarrik interesatzen da, dogmak eta folklore erlijiosoak (Eliza) lagata.
|
2014
|
|
–A Cánovas va a escandalizarle, komentatzen du F. Pérez Gutiérrezek? lo que considera intolerable eliminación de una esencia absoluta, de algo que se halla por encima de la historia y de la voluntad de los hombres? 1696 Absolutu hori Espainia eta
|
Espainiaren
esentzia da.
|
2020
|
|
Nazio espainol berriari, komeni bezalako historia asmatu zitzaion, hura dohain ederrez jantzirik, batez ere aurrerapen eta progresoarekin lotuaz, eta gainerako herrienak mespretxatuz. Orain, nahitaez, espainola izan beharra dago, eta
|
Espainiaren
esentzia ez da inoiz katalana, galegoa edo euskalduna, baizik eta gaztelaua.
|
|
Nazio espainol berriari komeni bezalako historia asmatu zitzaion, hura dohain ederrez jantzirik, batez ere aurrerapen eta progresuarekin lotuz, eta gainerako herrienak mespretxatuz. Orain, nahitaez, espainola izan beharra dago, eta
|
Espainiaren
esentzia ez da inoiz katalana, galegoa edo euskalduna, baizik eta gaztelaua.
|
|
Zer dira Granadako Alhambra eta Kordobako meskita milaka eliza kristauren aldean? Arrotzak ziren, eta gainera
|
Espainiaren
esentzia, nukleoa, puskatu nahi zuten. Horregatik bota zituzten espainolek, kristauek".*
|