Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 80

2010
‎Horrela, estatus berezia zuten etorkin ugari kokatu ziren bideko herri eta hirietan, bereziki Okzitaniako jendea, bai eta frantsesak, juduak edo alemanak ere. Denborarekin, juduak salbu, talde hauek guztiz nahasiak gelditu ziren bertako jendearekin.
‎Giltza horiek eskuetan, euskarak bere bidea berdin jarraiki dezake bere jendearekin batera.
‎Jose Ramon Diego Aguirre, santanderinoa, militar espainola, zerbitzu sekretu espainoletako burua zen Sahara Mendebaldean, lurralde hura sahararren esku utziko zela uste zenean, hori baitzen bertako jendearen borondatea. Espainiak Sahara Mendebaldea abandonatu eta, 1975eko urrian, Marokok Martxa Berdearekin okupatu zuen.
‎925. Endogamia, ahaidetasun gertuko pertsonen arteko ugalketa modua da. Kultura bereko jendea elkartzea ez da zertan endogamikotzat hartu. Frantzian, soziologia datuen arabera, benetako joera endogamikoak sozio ekonomikoak dira batez ere.
‎Sale hirian, ibaiaren iparraldeko bazterrean ez zituzten onartu, gazteleraz egiten zutelako arabieraz baino gehiago, izenak ere espainolak zituztelako eta, oro har, haien zuzentasun erlijiosoa dudazkoa zelako ulementzat. Milatik gora ziren eta, bertako jendeagandik aparte, itsasora begira geratu behar izan ziren. Mendeku bila, edo ezinbestean, kortsario edo pirata bihurtu ziren, eta" Saleko kortsarioak" izenez ezagutuko ziren, izan, Rabatekoak ziren arren.
‎Ohartu, dueluak aristokraten artean egiten zirela; eta arrifien arteko borroka etengabeak ere maila bereko jendearen artekoak izaten zirela. Espainolen eta moroen arteko harremanean, ostera, irain eta ohore ardurak beste jokabide batzuekin mugitzen ziren, inoren maila soziala aldatzen ez zelako horregatik eta edozein irainek zentzu kolektiboa hartzen zuelako pertsona konkretuari zuzendu arren.
‎Frankismoak, bere ardura kolonialistaren fruituak ekonomiaren alorrean erakutsi ezin zituenez, bertako jendea zibilizatzen ari zelako argudio abstraktua azalduko zuen. Osasuna, 766 heziketa, bi herrien arteko elkartasuna.
‎Hizkuntzari dagokionez, ordea, espainolek frantsesek baino eragin arinagoa izan zuten. Laster zabaldu zen gaztelera Arrif aldean, kabiletan hainbeste militar zegoelako, edo immigrante andaluzak pobreak zirelako eta eguneroko bizitzan bertako jendearekin nahasturik mugitzen zirelako.769
‎...guziak Itsasartearen honuzkaldean ipintzen dituenean; gaur, tratatu berriek Marokon influentzia espazio bat aitortzen digutenean; gaur, nazioaren espiritu publikoa gure komertzioa Afrikan barrena noiz zabalduko zain dagoenean, erraz konprenitzen da zer inportantea den guretzat, zirkunstantzia hauetan, herri honetan hitz egiten diren hizkuntzak praktikan ezagutzea, bertan eraginen bat izateko, eta bertako jendearekiko harremanak mantentzeko eta estutzeko gutxieneko baldintza delako, eta erabat beharrezkoa delako industria nazionalaren produktuak afrikar kontinentean sartzeko eta zabaltzeko, gure auzoko ezezagunen ateak zabaltzeko eta haien sekretuak antzemateko giltza handia, eta azkenean, gure ustez, Marokora sarrera pazifikoa deitzen den hori gauzatzeko lehenengo urratsa da, urrats hori egin dai... 310
‎Hango kabila batzuk espainolen partekoen jarraipena ziren, ez zegoen muga zehatzik lurrean, eta are gutxiago bertako jendearen artean. Han zebilen Abdelmalek ben Muhji el Din, bestalde, frantsesen betiko etsaia, espainolen alde borrokan Mohamed ben Abdelkrimen kontra.569 Abdelkrim frantsesengana era diplomatikoan hurbiltzen ahalegindu zen, Abdelmalek ben Muhji zela, karabanak babestea zela, muga lerroa zehazteko proposamena zela Hubert Lyauteyk ez zion erantzunik ematen, ordea.
‎Moros de Paz, Mogataces, 379 Milicia Voluntariade Ceuta, FuerzasIndigenas, TiradoresdelRf... Baina oraingoan askozaz sendoago antolatuko zen, Espainiaren aldeko bertako jendearekin eta Grupo de Fuerzas de Regulares Indigenas izenarekin. 1911ko ekainean estreinatu zen, Melillan.
‎Estatu Ministeriaren zorionak errebizitzeko ohorea ere izan dut, errege agindu bidez, kargua betetzen fina eta eta berorren Handientzari zerbitzatzen nekagaitza izan naizelako. Honetaz aparte, espainiar Nazioarekiko atxekimendua eta maitasuna frogatu dut aukera izan dudan guzietan, eta ez bakarrik nik, nire aitak ere bai, bera ere Espainiaren alde jarri da beti Alhucemasen bertako jendearekin izan diren arazoetan, eta hagatik zigorrak sufritu behar izan ditu bere jendearen partetik. Gainera, nire anaia estudiatzen ari da eskola honetan, estudioak espainiar kausaren alde erabiltzeko.
‎Estatu Ministeriaren zorionak errebizitzeko ohorea ere izan dut, errege agindu bidez, kargua betetzen fina eta eta berorren Handientzari zerbitzatzen nekagaitza izan naizelako. Honetaz aparte, espainiar Nazioarekiko atxekimendua eta maitasuna frogatu dut aukera izan dudan guzietan, eta ez bakarrik nik, nire aitak ere bai, bera ere Espainiaren alde jarri da beti Alhucemasen bertako jendearekin izan diren arazoetan, eta hagatik zigorrak sufritu behar izan ditu bere jendearen partetik. Gainera, nire anaia estudiatzen ari da eskola honetan, estudioak espainiar kausaren alde erabiltzeko.
‎Lagunak, morroiak, funtzionarioak, informanteak behar zituzten, moros depaz edo, Eusebio Maria Azcueren hitzetan," mauru fiñak". Estatuaren eta partikularki misionisten ardura estrategikoa zen kolonizazioan parte hartuko zuen bertako jendea sortzea.438 Ejertzito espainolak, makiavelismo taktikoagoarekin jokatu zuen. Kabiletako gizarte sistema tradizionala desegiten ahalegindu zen, alde batetik, agrau aren erabakimena eta arau tradizionalak oztopatzeko.
‎Beste aldetik, ez ziren politika politikoa eta politika militarra nahastu behar: gai politikoak eta gai militarrak bereizi egin behar ziren, bertako jendearekiko tratua erakunde zibilen eskuetan utzirik eta, behar zenean, eragozpen zibilistarik gabe ezarririk botere militarra.
‎Ez da jokabide noblea Melillara hainbeste tropa bortxarako eramatea, laborantzari eta industriari besoak osturik, kanoi tiropean ezartzeko bertako jendea. Espainiak plaza bat behar badu bere hegoaldea babesteko, zergatik ez du leku hori errespetuaren trukean erosi?
‎Orain, ezin da mugarik aldatu, ez hizkuntza politikarik, mamua atera ez dadin. Berlingo Konferentzian, europarrek Afrika legalki konkistatzeko baimena euren buruari emanez sinatu zuten akordioan, erreferentzia historikorik, mapa linguistikorik edo bertako jendearen borondaterik haintzat hartu gabe banatu zuten kontinentea.940 Gainera, Arrifeko kasuan bezala, Afrikako konkista eta okupazioa hango etnia eta tribuen arteko borrokak eraginez eraman zen aurrera. Lehenagoko esklabo merkataritzaren ondoren, europarrek natura ustiatu eta gizarte tradizionala suntsitu zuten, gizarte berri bat antolatzeko gauza izan gabe.
‎Alderantziz, selekzio naturala bizirauteko borroka hutsa zela onartu zen. Hala, eboluzionismo biologiko, kultural eta sozialaren irizpideekin, arraza desberdinak hierarkizatzeaz gainera, gizarte bereko jendea ere sailkatzen hasi zen. Eugenesia zientziagile eta filosofo zintzo eta argi askorentzako tentazioa izan zen.
‎Aita Lerchundiren aholkuengatik, haren heriotza ustekabeko eta mingarria gertatu baino apur bat lehenago behin eta berriz eskatu baitzigun arrifera ikasteko eta aztertzeko, astia izan dugunean Arrifen hitz egiten den dialekto berberea ikasteko zeregin nekagarriari lotu gatzaizkio. Horretarako, bertako jendearekiko solasaz beste libururik gabe eta norbere arrazoiketa beste gidaritzarik gabe. Zeren eta arrifiak, hain atzeratuta daudenez gero, ez baitira hitz egiten duten hizkuntzaren berri inola ere emateko gai". 130
2011
‎Aitzakiarik gabeko tea atera didate portzelanazko katiluan, eta arretaz iruditu zaizkit nire gorabeherak entzun bitartean. Ez didate ezer agindu; oso zorrotza omen da paper kontuetan bertako jendea. Idazkari txinatar bati egin diote dei, eta gomendiozko gutuna idatzi dit eskuz, txineraz, Hizkuntza Eskolako irakasle batentzat.
2012
‎Kontuan hartu Subiranoa gorena dela, ez duela inor bere gain, ez dela mendekoa. Horregatik, herria, nazio bereko jendea, subiranoa zela esatean auto nomoa zela, hots, bere legez (koa) zela zioten, eta diogu.
‎Zer pentsatzen ote zuten paradisuaz nire lagunek? Zer, bertako jendeak. Zer, urrutikoak?
‎Victor Morenok ederki asko erakusten du bere liburuan Pio Barojak defendatzen zituen ideiak erabat zaharkituta zeudela Europan garai hartan. Ez zen izan inoiz Barojak kontrakoa askotan aldarrikatu arrenliberala, ezta liberal erradikala ere, are gutxiago anarkista, eta berak esandakoa ez zen inoiz orijinala izan, bere aurretik jende askok (jende erreakzionario eta kontserbadore askok) hori jada esana zuelako.
‎Joan gaitezen orain Parisetik Egiptoko hiriburura, Kairora. Bertan beste autore handi batek, Nobel sariduna izandako Nagib Mahfuz idazleak etxe bat ez baina kale osoa hartu zuen, kultura eta aparteko mundu baten eredutzat, Midak kalezulo ospel hura, adieraziz bertako jendearen pozak, nekeak, amodioak, arazoak, sufrimenduak guztionak direla gizakia beti delako bat eta bera. Liburu eder hori (Mirarien kalezuloa) badago euskaraz, Patxi Zubizarretaren bertsio ederrean.
‎1923an iritsi zen Hemingway, Hadley emaztearekin batera, Iruñera San Ferminetan. Horrela ezagutu zuen festa hori, horrela hasi zen ezagutzen bertako jendea, ohiturak, beste hizkuntzak... Gero, urtero urtero, hasi zen itzultzen.
‎Jada hasi dira ehunka pertsona iristen eta inguruko basoetan jarri dira bizitzen. Bertako jendea laztuta dago, ez mundua amaitzera doalako, baizik eta herrixka hori ez dagoelako prestatuta milaka eta milaka pertsona hartzeko. " Munduaren amaiera dator, aldaketa bortitza gainean dugu diote igarle eta aditu esoteriko horiek, 2012 urtea sufrimendu ziklo baten bukaera baita." Apokalipsiaren egun horretan soilik salbatuko omen dira mendixka magiko horren magalean babesten direnak.
2013
‎Biharamunean, tropek ilaran itxoin zuten eliza atarian, eta gobernadorea haien artetik pasatu eta elizan sartu zenean Te Deum intonatu zuten denek, fraideek misioetatik ekarritako musikari indioek lagunduta eta kanoi eta moskete deskargek unearen solemnitatea azpimarratzen zutela. Funtzioa amaitzean, presidioko plazan, Solak hitza hartu eta miresmenez mintzatu zen Kaliforniaz eta bertako jendeaz. Jarraian, Monterreyko damek prestatutako oturuntzaz gozatzeko unea izan zen gobernadore, ofizial eta misiolarientzat.
‎" [Ekainaren] 14an, portua noiz utzi behar genuen galdetzera etorri zitzaidan Maquinna, bera eta bere jendea bertan kokatu ahal izateko berriro[...] badia osoko lekurik onena baitzen. Oso gaixorik zegoen, ez zegoen nahikorik jateko eta.
‎Kapitainak bere jendea jakinaren gainean jarri, eta ontziko eskribaua bidaltzea erabaki zuen, salgaien zerrendarekin eta bi merkatarirekin, bata portugaldarra eta bestea armeniarra, Malakako bizilagunak biak. Lurreko jaunak bere etxean hartu zituen etxe ederra eta ongi eraikia, eta maitasun eta eskuzabaltasun handiz tratatu zituen, zeinu bitartez ulertzen zutelarik elkar.
‎Nazio guztiak basailutza ematen zion. Aurretik joaten zen gerran, arkuak eta geziak banatzen eta bere jendea animatzen. Izugarri trebea izan ohi zen arkuarekin jaurtitzen.
‎Haserre, geuk erein besterik ez genuela esan zigun. Mulatoak, coyoteak eta beste izen lotsagarri batzuk eman zizkigun, eta gero bere jendea zegoen tokira igo zen atzera.
‎Errenditzerakoan, Oacpicagiguak bere burua sakrifizioan eskaini zuen, hartara bere jendea zigortua izan ez zedin matxinatzeagatik. Eta, 1752ko martxoaren 18an, entregatu egin zen Tubacen, Jose
‎Gehien sufritu zutenetako bat hirugarren taldeko burua izan zen, Jose Joaquin Moraga tenientea. Bi belarrietako entzumena galduta heldu zen, bere jendea berotzeko suak pizten eta bati eta besteri laguntzen zebilela ondo tapatzeaz ahaztuta. Dena dela, pozik ziren denak berriro elkarrekin egoteaz, eta gau hartan, Aita Fontek bere disgustua disimulatu gabe aitortzen duenez," fandango bat armatu" zen.
‎Aski jende motibatua dabil horrelako gauzak ikertzen, eta era berean jende baliotsu eta jantzia ari da besteak egiten ari direna erridikulua dela seinalatzen. Iraganari buruzko kontu hauek, beste askok bezala, polarizatzeko joera dute gure artean.
2014
‎Nik ez dut batere gozatzen komiko mota hori. Arraileria petik gora doa edo beren buruaz ari dira arraileriantak, baina ez du ahulagoa zafratzen, nonbait bere jende izatea azpimarratzen baizik. Hauek tobera oso txarrak izan behar ziren eta orduan ere dudak baditut jende guzia biltzen zenez plazan holakoetan.
2015
‎Lurraldeek bazuten, harrezkero, hizkuntzen mugek baino indar handiagoa. Baina, nazionalismoak lurralde horiek azaltzeko orduan, hau da, esplikatu behar izan zuenean zergatik ziren bereziak, zergatik ziren" basques/ vascos", zergatik edo zertan ziren antzekoak..., orduan, nazio kontzeptu politiko kulturala erabiliz lurraldea, bertako jendea (arraza, nazioa) eta herri gogoa (legeak, hizkuntza, ohiturak.) artikulatu zituen. Oraingo Euskal Herria artikulazio horretan jaio zen, batetik euskaraz sortutako bizi munduaren arrastoan, baina bestetik lurralde antolamenduaren mugetan.
‎Leku bereaz jendea nekatzen bada, izaki bera izateaz nola ez da nekatuko?
‎Ez Hitlerren edo Mussoliniren laguntza jasotzeagatik naski. Berea jende onaren taldea zelako eta kitto. Jainkoaren graziaz.
‎Beraz, 1938ko arrats batean gorriak, kagoendios, eskapatu egin dira oihukatu zuen gizona agian erreketea edo izanen zen. Etxetik lasterka aterako zen edo Ezkabaren inguruan egonen zen bere jardueretan, bere jendearekin. Ezkabamendi mazeletan untxiak ehizatzeko erositako eskopetarekin edo ejertzitoaren arauzko fusil batekin?
‎Ernaraztea jagole baten ostikada edo makilakada baino ankerragoa liteke. Badu hemendik urrun egoteko eskubidea; irudimenean herria eta familia ikustekoa; bere jendearekin tarte bat solastatzekoa. Badu amets huts bat egiteko eskubidea; harrizko amets trinko bat non ez dagoen ez inor ez deus, ezta etxola hau ere, ezta zakur ehiztariak ere.
‎Ezagutzera eman zuen berak jende elibati burutu inkesta laburra —bere partidu politikorako burutu zuela salatu gabe—, ondoko galdetegiaz: " Uste duzu Nafarroa kontsideratu behar dela nolabait euskal osotasunaren barnean?
‎565. Egunkariak 8000 laguneko zifra aipatu zuen.; hedabide" konstituzionalistek" 3000 laguneko asistentzia adostu zuten; ELAren eskualdekako datuak ikusita, badirudi 5000 lagunetik gora behintzat bildu zirela Gernikan; ez du ematen, hala ere, ELAk bere buruari jarri zion hamar mila laguneko erronka irabazi zuenik. Agerian geratu zen ELAk zuen zailtasuna bere jendea aldarrikapen politikoen inguruan mugitzeko aste buruan, gaineraeta, idazkari nagusiak" gehiengo berrien aldeko lanak militanteen atxikimendu beroa jasotzen du, eta ez kontrako jarrera" ziurtatu bazuen ere (Diario Vasco,), prozesu hartan zuzendaritza ezartzen ari zen ildoa ez zela nahi bezain azkar barrentzen ari sindikatuaren oinarri zabalean.
‎Duintasuna izan zen grebalariek sarrien erabili zuten hitza. ...uradun politikoen engaiamendua eskatzeko manifestazioak, kontzentrazioak, barauak, itxialdiak eta era guztietako ekimenak burutu zituzten; langileen eta jende xehearen elkartasuna jaso zuten, jendarteko pertsona ezagunen babesarekin batera; Alemaniaraino ere joan zen 49 grebalariz osatutako taldea PFERD Ruggeberg multinazionalak egoitza nagusia zuen Marienheide herriraino (Ipar Renania Westfalia), bertako jendeak ezagutu zezan zein jokabide klase zeraman Gasteizen herrian errotutako enpresak: 1109 badirudi bisita hark eragina izango zuela azkenean multinazionalak akordioa onartu zezan.
‎1049. ELAkoek lehendakariaren proposamenari dialektikoki heltzeko iradoki zieten Batasunakoei, baina hauek uste zuten horrek bere jendea are gehiago nahastuko lukeela. Aurrenik Euskal Herria osotasunean subjektu bezala onartu behar zen eta, orduan, instituzio nazionaletik abiatuta, eztabaidatu ahal izango ziren alternatibak, baita Ibarretxek proposatutakoa ere.
‎Kontua da ezohiko burrunba politiko eta mediatikoak —zeinaren artean txistuak txaloak baino dezente gehiago entzuten ziren— berez ere aztoratuxe zebiltzan ELAko militante askoren artegatasuna areagotu egin zuela, eta ELAren zuzendaritzak ahalegin berezia egin behar izan zuela bere jendeari Aberri Egunerako agiriaren testuaz eta testuinguruaz argibideak emateko.
‎Nazio Batzordeak hamar mila lagunetan jarri zuen Gernikarako helburua, anbizio handiko asmoa, inondik ere, kontuan hartzen bada sindikatuak ez zuela bere jendea aldarrikapen politikoen inguruan mobilizatzeko tradiziorik eta, azken bi urtetako gorabeherek eragindako barne uholak bideratuak baziren ere, kide askok desgogoz zekusatela zuzendaritza jorratzen ari zen konpromiso politikoa.
‎Dezepzioa haserre bihurtu zen LAB bere jendearen artean Mallabikoaz ematen ari zen azalpenaren berri jakin zenean: LAB irensteko EEPa (erosteko eskaintza publikoa) bota omen zien ELAk.795 Azalpena okerra zen, alde batetik, ELAren eskaintzak ez baitzuen, inondik ere, LAB integratzeko xederik; 796 elkarlanaren etorkizunerako galgarria zen, bestetik, hainbestetan aipatutako zuzendaritzen arteko leialtasuna gezurtatzen zuelako, eta ELArekiko mesfidantza areagotzen zuelako LABen koadroen artean eta, oro har, Ezker Abertzaleko kidegoan.797
‎ELA zeru lurrak mugitzeko prest zegoen bere negoziazio eskubidea babesteko: alde batetik, bere jendea eta, oro har, euskal jendartea, erasoaren tamainaz jabetu zedin informazio kanpaina egin zuen; bestetik, bere babesa eskatu zien hemengo eta hango alderdi nahiz instituzioei; PSOE UGTko ordezkariekin ere bildu ziren ELAkoak, artean lege proiektua Parlamentuko batzordean eztabaidatzen ari zela, euskal esparruan negoziatzeko aukera jaso zezan formularen bat adostu nahian; alferrik izan zen:... hainbat testu eta erredakzio aukera proposatu ondoren esku hutsik eta ziria sartzen saiatu ote zitzaizkien susmoarekin itzuli ziren Madrildik; 116 ez zen azken aldia izango PSOErekiko harremanetatik antzeko irudipena aterako zutena.
‎Alfontso Etxeberriak abuztu erdialderako jarri zuen Eubako batzarra, horrela bere jendeak bertan egoteko aukera izan zezan, opor egunak aprobetxatuta. Aste pare bat lehenago, uztailaren azken asteburuan, beste batzar bat egin zen Leioako unibertsitatean, hau ere ELAren izenean.59 Leioako zismak eragin zuen nahasmenak are premiazkoago bihurtu zuen Eubakoa inolako atzerapenik gabe burutzea:
‎834. LAB saiatu zen ELAk ez zezan jarrera argirik azaldu EHren greba deialdiaren aurrean, agian bitartean erdibideko aukeraren bat adosteko esperantzan, baina ELAk bere posizioa agertu beharra zeukan, batik bat bere jendeari begira. Ezezkoaren azalpenean deialdia erabaki zen modu okerrari erreparatu zion Nazio Batzordeak:
‎Maiatzaren 18 eta 19an enpresetako bere koadroak batu zituen ELAk eskualde eta hiriburuetan egin zituen bilkuretan, azken urtearen balantzea egiteko eta aurrera begirako lan ildoa finkatzeko. Bilerok eta barne argitalpenak —batik bat berriro ateratzen hasia zen koadroei zuzendutako Astekaria869— baliatu zituen ELAk LABekiko harremanaz zuen ikuspegia bere jendeari aho bizarrik gabe azaltzeko, inoiz baino beharrezkoagoa baitzen garai nahasi hartan oinarri militantearen konbikzioa eta atxikimendua sendotzea.
‎Aimara hizkuntzaren akademiaz galdetu diot, guk bertako jendea izan baitugu inoiz Trukean. Horrek ez omen du azken aldian hainbesteko indarrik, ez omen dute ICLAk adina lan egiten.
‎J. L. konbentzituta dago Enrique Goñiren ezkutuko helburuak ez ziola arrazoi ekonomikoei erantzuten, bestelakoei baizik. " Bere asmoa zen bere bankua egitea, bere jendearekin."
‎Enrique Goñik bere bankua egin nahi zuen, bere jendearekin eta bere esanetara. Horregatik, aurre erretiro plan handinahi hura ez zen halabeharrezkoa, ezta langile zaharrak eta gazteak zatitzeko asmoa ere.
2016
‎Janzten zen bitartean orduan ere presakabi oroitzapen kateatu zitzaizkion, eta lehenengoan bere burua ikusi zuen hotelaren terrazako mahai borobilean eserita, eta bere inguruan jende multzo handi bat, alde batetik taldekoak, Guiomar, Ugarte, Laura eta Mikel, eta bestetik bisitan etorritako lagun batzuk, eta denak festa batean kartzelako egun beltz guztiei buruz mendeku hartzeko asmoz, eta denak trajez jantzita, Ugarte eta Guiomar pajarita eta guzti, eta Guiomar diskurtsoak egiten eta kartzelan izandako funtzionario gorrotatu guztien aurka brindis negatiboak asmatzen, ed... Urteak ziren afari mota haiek egiten ez zituztela, baina, gau hartakoari zegokionez, zeremoniaren izpiritua berritzen saiatuko zen bera.
2017
‎Bilbo erori zenean Beartzunera itzuli zen etsia, hautsia, bere jende izaeraz erabat biluzia. Loa galdu zuen.
‎Ezaguna da 1442 eta 1445 artean durangaldean eta batez ere bere hiriburuan mogimendu heretiko bat hedatu zela, frai Alonso Mella franziskanoa buru. Bere aldekoak jende umilak ziren, baserritarrak eta artisauak, gizonak nahiz andreak. Ondasunak banatu egiten omen zituzten, ohitura sexual oso libreak eta zenbait praktika mistiko ere egiten omen zituzten.
‎Mina eta Espoz saiatu ziren Iruña askatzen borboitarren eskuetatik. Mina eta bere jendea Iruñeko zitadelaz jabetu ziren gau batez; baina Espoz ez zen heldu agindutako indarrekin, bere gudarosteak kasurik egin ez ziolako. Harrezkero Frantziara erbesteratu ziren matxinadan izandako guztiak.
‎Mina eta bere jendea Baionako erbesteratuen biltegietara eraman zituzten. Bitartean Mina hiltzen edo bahitzen saiatu ziren Ezpeletaren eta Palafoxen espioiak.
2018
‎Behin mezularia bidalita, [Sertoriok] arerioen artean bidea ireki zuen zailtasunik gabe eta bere jendearekin elkartu zen. Orduan, indarberrituta, ekin zion berriz kanpainari eta, enboskaden bidez, inguratze maniobrak eginez edo tximista bezain agudo edonon egiten zituen erasoaldiei esker, lurreko hornidura bideak moztu zizkien arerioei; itsas aldean, pirata itsasontziak erabili zituen kostaldea zelatatzeko.
‎Oso testu historiko gutxi daukagu garai honetako Iruñeko historia ezagutu ahal izateko non ez diren 754 urteko Mozarabiar kronika delakoan azaltzen diren aipamen urriak, Iruñeko lurraldeetan islamiarrek egin zituzten zenbait espedizio azaltzen dutenak, Baita, noski, carolingiar kronikak, 778ko Orreagako gatazkatik 850 urtera bitarteko frankoen erasoaldiak kontatzen dituztenak. Bereziki interesgarria da, bestalde, Afontso III.aren kronika, zeinak Iruñeko, Deioko eta Berruezako lurraldeak aipatzen baititu, eta non esaten den lur horiek beti egon zirela bertako jendearen eskuetan, musulmanenetatik libre. Beste kristau iturriek, hala nola Asturiasen egindako Albeldako kronika delakoak, zeinak IX. mendearen bukaeran iruindarren, arabarren eta gaztelarren aurkako espedizio musulman bat aipatzen baitu, informazio gutxi ematen dute.
‎Egunaren amaieran, hauxe da bere joan etorrien lerroek irudikatu duten koadroa: Claire eta bera jendez mukuru dagoen jatetxe japoniar batean, leiho ondoko mahai baxu batera eserita, sushia afaltzen.
‎Gertatzen da kaleko anuntzio politikoen kontra immunizatuta dagoela bertako jendea. Oharmena deskonektatuta daukate kontsigna politikoekiko.
2019
‎Ezin izan zioten gradua ikusi, eguzkiak histu gabea ezabatua baitzuen bideetako hautsak. Deiadarka ostatu eskatzen zuen beretzat eta bere jendearentzat, eta Gobernuaren izenean hartuko zuen. Paperak eta kredentziala bai, atera zituen, zirriborro errubrikaz sinatu zuen, bai," beharrezko guztia" justifikazio gisa, baina hura ez zihoan handik, eta gainera" ohea eta lastaira aukeratzeko" asmotan zen.
‎1836ko abuztuko astelehen bat zen eta aitajaun Joan Arrizibitak bere jendea bildu zuen jangelan, hitz egin eta eskatu zien bizkor irtetea, bakar bakarrik norberaren gauzak aldean eta, bere mendekuaren aztarnak ezabatzearren, su eman zion etxeari, honek su handirik egin ez bazuen ere. Iparreko Armadaren batzorde bat iritsi zenean ikertzera, etxea prezintatu eta zigilatu egin zuen, belzkeriagatik zigortu.
‎Alabaina egunez egun murrizten ari ziren piztia ehizatzeko aukerak. Moriones jenerala eta bere jendea atzerri eta lur inbaditu ari ziren bihurtzen herrialdea. Heriotzak errepikatu egiten zuen ikuskizun ikusgarria, argizari orbanezko eliz longainek, ur bedeinkatuzko ihiztailu euri sortzaileek, eta sakristau konkordun eta herren baten ahotiko hileta kantu ezin hitsagoak eskainia.
‎Likido atera zenarekin sei zaldi erosiko zituen (ez zen gehiagorako iritsi), gerrako uhaleria osoarekin hornitu eta eguneko kostua eta soldadu saria esleitu zien. Libreki aukeratu zuen bere jendea peoien artean, eta bere burua espedizioaren buru goren hautatu, izendatu eta kondekoratu zuen. Gero zortzi edo hamar zaldiren buru ikusi zuten Rosa Samaniegoren zerbitzuan, kontribuzioak eta errazioak kobratzen, edo zehatz mehatz segitzen zituela Madrilgo Armadako zaurituen arrasto eta pelegrinazioak, osatzeke aurkitzen zituenean errematatu egiten baitzituen.
‎Tira, nik horrela deitzen diot. Landa baserri modukoa da, non gaixo, edo erdi gaixo, estresak jota dauden zaldiak zaintzen dituzten, eta leku horretan aldi berean jende gaztea hartzen dute, haurrak bereziki, nolabaiteko gaixotasuna dutenak edota halako ezintasunak dituztenak eta kontua da, zaldien artean bizi direnez, ba, haur horiek aringarri moduko bat eta batzuetan baita erremedioa ere aurkitzen dutela beren gaitzen sendatzea bideratzeko.
‎Bi idazkera horiek, distantziari dagokionez, Usoarena oso hurbilekoa da, eta, lagun artekoa denez, lizentzia guztiaz baimendurik egina, gainera: bere inguruko jendek nola mintzo, hala idazten du. Leizarragarena, berriz, nahiz eta hurbila izan, ikasleei zuzendutakoa izanik, akademikoa da.
‎Olatza gutia, hau da, txikia, eskasa. Olatzatik gero Olazti, herriaren izen herrikoia, eta olaztiarra, bertako jendea. Olaskomuno (Bakaiku-n): Olas (a) ko muno Ikus goian OLASKOMUNO.
‎MUGATAri buruzkoan esan lez, gaurko San Benito, garai batean (XIII. mende arte) izan omen zen Iturrun izeneko herri baten eliza zen, apika. Iturrun herria jendez hustu eta galduko zen gero (XIV. menderako), 156 bertako jendea eta lurrak Bakaikura bilduz. Orduko elizak —gaurko San Benitoko baseliza— zutik iraungo zuen, Iturrun herriaren izena bera ere ordeztu bide zuelarik.
‎Gaurko San Benito, garai batean izan omen zen Iturrun izeneko herri baten eliza izan zen, apika. Iturrun herria hustuko zen gero, bertako jendea eta lurrak Bakaikura bilduz. Orduko elizak —gaurko San Benito baseliza— zutik iraungo zuen, Iturrun herriaren izena ordeztu zuelarik ere.
‎Halakoei esan, Basaburua aldeko herriotan, oraintsu arte, bordari erabili duela jendeak azkenaldi luzeko baserritar ordez. Adineko hiztunak, oraindik askotan, kaletarrak eta bordariak deituz bereizten baitu herrian bertako jendea, hementxe Leitzan bertan. Eta zentzu haundirik gabeko auzi antzu honekin bukatzeko, labur zur esan, ederki bereizten direla liburu honetako dokumentu gehienetan, alde batetik jendea bizi deneko bordak eta bestetik aziendarentzako ardibordak edo arrukabordak.
‎1958ko abenduaren 31n, berriz, Fulgencio Batista eta bere jendea eraman zituen. Errebeldeek Villa Claran tren blindatua hartu zutenean erabaki zuen alde egitea eta goizeko hiruretan hartu zuen hegazkina Santo Domingorantz.
‎Euskaldunak indigenak ote gara? Bernal Diaz del Castilloren Benetako Historiako pasarte batean kontatzen da Hernan Cortesen eta Moctezuma Xocoyotzinen arteko solasa, non eta espainiar konkistatzaileak Tenochtitlaneko agintariari esplikatzen dion bere jendearen eta Panfilo de Narvaezen troparen arteko diferentzia:
‎Gogoratzen zait Oiz mendiaren barreneko geure aittitta amamen berbeta, lurretik altxatutako airea. Zuhaitzekaz erreken artean, bertako jendeak bizi izandakoaren memoria haizean egindako marrazkia balitz bezala eratua. Hizkuntza hura enterratu gabe geratu zen airean.
2020
‎Hori ikusten zuen hark pelikulako epaiketan. Alde batean zein bestean, kriminalak, maila moral bereko jendea.
2022
‎Giza multzo hori joan ahala, etorriko gara tailerrak ematera, eztabaidara, edota alderantziz, antolatuko ditugu Euskal Herrian topaketak. Momentuz, Cuetzalan eta Meridako irratientzako tailerra programatua dugunez, eta Indemayako gonbita laburra ere mahai gainean dagoenez, bisita horiek balia litezke, bertatik bertara jende gehiagorekin egoteko.
2023
‎Denboraren lapurra. Soltxagak bere jendea elkartu du aldageletako izkina batean. OGTko afiliatuak, konfiantzazkoak, behintzat, Soltxagaren inguruan, seinale baten zain?
‎Florida aldera joateko baimena errazago lortzearren edo bere ustea zelako, besterik gabe, hango indiar basatiak kristautzeko irrikan zeudela zioen Garaik, baina bertako jendeak nolako abegia egin zion ikusirik, nekez defenda zitekeen antillarren kristautzeko ustezko gogo hori. Bizpahiru bidaia antolatu zituen Garaik bere aziendak eta bestelako ondasunak hipotekatuz.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
bere 33 (0,22)
bertako 30 (0,20)
bereko 5 (0,03)
berean 2 (0,01)
Bere aldekoak 1 (0,01)
Berea 1 (0,01)
Bertako 1 (0,01)
bera 1 (0,01)
berak 1 (0,01)
bere aurretik 1 (0,01)
bere inguruan 1 (0,01)
bere inguruko 1 (0,01)
bereaz 1 (0,01)
bertara 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia