Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 20

2001
‎Lehenengo kasuan irudimenaren eta adimenaren harreman objektiboa daukagu, irudimenak sentsuen aniztasuna adigai bati begira batzen du; baina harreman subjektiboa ere ahalgarria da. Harreman horren arabera irudimenak errepresentazioaren forma bere baitan hartzen du aintzat, ez adigai bat bilatzeko asmoz. Beraz, judizio estetikoan ezagutza baten baldintza subjektiboak badaude ere, hau ez da inoiz adigaia determinatzera iristen, eta ez dago ezagutzarik, ederraren sentimendua baizik.
2003
‎Beharbada, Domaten sistema kristaua, Frantzian sobera lerratua gertatu zen. Kode Zibil bakar baten bila zihoan herrian, ez zuen hark egokiera erraza, Frantziako herritar guztiak bere baitan hartu ahal izateko.6
‎26 Arestian garatu den egitasmoaren gaiak dira lege zibilen liburu horretan aztertuko direnak; ez da, horratio, bakoitzaren izaera modu bereizian ukitu, bat bedera ere banandurik azalduko baita eta titulu bakoitzaren hasieran zehaztuko horri buruzko jakin beharrekoa, berak hartzen dituen erregelen irakurketa egin aurretik. Era berean, ez da liburu bakoitzaren hurrenkeraz deus ere esan; ohar bedi, alabaina, zerrendatu direla, izaeraren aldetik duten loturaren arabera zein ulermen egokiago baterako ustean, batzuk besteei lehenetsiz.
2004
‎Garbi dago, beraz, bere asetasun maila handia dela gizartearen antolaerari dagokionean (eta ez da harritzekoa, bizitzaren miseria lamenetatik urrun, goi mailako jendearen bizimodua eraman ahal izan zuenez), eta ez dakusala inolako motiborik aldaketak bururatzen hasteko, eta ezin dela esan beldurrarena denik arrazoi bakarra, ezta nagusia ere, berak hartzen duen erabaki horretarako.
‎Adibidez: ‘aulki= aulki’; ‘aulki* ez aulki’ (‘aulki’ hitzak zentzu berean hartuta). Giza-ezagueraren tresna eta egitura den hizkuntzak gauzak elkarren antzeko eta, aldi berean, elkarrengandik bereiz (garri) egiten ditu.
2005
‎urlia, bere aitaren maitatzaile; sandia, bere amarena, eta, berendia, bere neba arrebena. Edonondik begiratuta ere, zati horiek oso txikiak dira zure izenarekin alderatuta, izen horrek bere baitan hartzen baitu, gauza horiek ez ezik, eder eta zintzo den oro.
‎Bertan, batetik, hizkuntza ondorio bezala kontsideratuz eta atzeraka joanez, gizakiaren jokatzeko era ikertu litzateke, zeinen arabera honek hizkuntza sortu eta garatu duen; eta bestetik, hizkuntza zergati bezala kontsideratuz eta aurreraka joanez, gizakiaren berezko formazioa ondorioztatu edo zehaztu litzateke. Bi zeregin hauek, jakina, beti eta aldi berean hartu dute kontuan, bai gizakiaren natura orokorrarekiko kontsiderazio filosofikoa, bai herrien patu ezberdinekiko kontsiderazio historikoa. Hain hausnarketa serioa merezi duen ideia honekin, hala ere, kontua ez da zientzia berri bat sortzea, baina bai —orain arte egindako saiakerei jarraipena ematen dien— estudio berri bat abian jartzea.
2006
‎Gauza bat ispilu bakar baten aurrean jartzean, gela argi batean, ez dugu irudi bakar bat baino lortzen, gauza islatzen duena: isla horixe bera har liteke hain zuzen gauzari loturiko izenaren adieratzat. Halatan, ez genituzke gauza bi baino lortuko, edo, zehazkiago, bikoizturiko gauza bat:
2007
‎8 Kontuan hartu beharrekoa da, baina, antropologia filosofikoak bere baitan hartzen dituela —modu batean edo bestean— antropologia kulturalaren ekarpenak. Ikus horren inguruan K. Dienelt, 1980:
2009
‎Egiak badu, bestalde, auzi propio bat: alde batetik errakuntza baztertzeko edota itxurari aurre egiteko eskubidea beretzat hartzen du, baina eta bestetik, nolatan izan den hurrenez hurren hasiera batean jakintsuentzat eskuragarria, gero gizaki errukitsuentzat soilik gordea, ondoren aldi berean kontsolagarri eta aginkorra izatearena eginez mundu helezin batera erretiratua, eta azkenean alferrikako ideia gisa arbuiatua eta edonon eztabaidatua... ez al da hori dena historia bat, egia deitutako errakuntza baten historia?... Egiak eta bere hastapeneko erreinuak bere historia izan dute historian.
‎Ez dugu jadanik uste" egiak egia izaten jarraitzen duela estalkia kentzen zaionean; nahikoa bizi izan dugu horretaz sinisturik egoteko" 15 Egia errakuntza mota bat da, bere ustez gezurtatua ezin izaten dena, historiaren egosketa luzeak, dudarik ez, aldagaitza bihurtu duelako16 Egiak badu, bestalde, auzi propio bat: alde batetik errakuntza baztertzeko edota itxurari aurre egiteko eskubidea beretzat hartzen du, baina eta bestetik, nolatan izan den hurrenez hurren hasiera batean jakintsuentzat eskuragarria, gero gizon errukitsuentzat soilik gordea, ondoren aldi berean kontsolagarri eta aginkorra izatearena eginez mundu helezin batera erretiratua, eta azkenean alferrikako ideia gisa arbuiatua eta edonon eztabaidatua... ez al da hori dena historia bat, egia deitutako errakuntza baten historia?... Egiak eta bere hastapeneko erreinuak bere historia izan dute historian.
‎Baina arrazoimena ez da edozein jantzi. Goitik behera erortzen diren gabardina handi horiek bezalakoxea da, gorputz guzia bere baitan hartzen duena eta bere gainean eta azpian jarriko den arropa guzia baldintzatuko duena. Eta bere gainean ezin duzu jada ez jertserik ez kamisetarik... ez deus jarri, kapela eta galtzerdiak baino ez badira.
‎Modernitate osoan zehar etika erlatibizatuz joan, eta hara non, Postmodernian, etika kristaua agertzen zaigun berriz. Horrek, Modernia gainditu ez dugula eta agian Moderniaren interpretazio berri bat egin beharra dagoela erakusten du, bertan egon diren kontraesanak gainditzeko, Moderniak berak bukaeran ukatu zuen bide bera hartzen ari garelakoan baikaude. Hemen ere, Euskal Herrian, munduaren izkina honetan, Moderniaren kume gara, nahi eta ez (Postmodernitatearen aita, agian ere).
2010
‎18 Hortik argiro argiro ateratzen dira aipatu legearen beharrizana eta erabilgarritasuna. San Tomasek berak adierazi zuen bezala, beharrizana sortzen da, lege naturala edo Jainkoaren legea oso orokorra delako, eta printzipio moral jakin batzuk besterik ez dituelako barruratzen, printzipio horiek begi bistakoak direla; horregatik, lege naturalak edo Jainkoaren legeak bere baitan hartzen du, gehienez ere, printzipio horiekin lotura ezinbesteko eta agerikoa duena. Alabaina, printzipio horietatik aparte, badira beste asko, aurrekoak bezain beharrezko direnak, giza erkidegoa ondo gobernatzeko eta erkidego horren jarraitutasunerako.
‎Eman iezadazue hilobi eskubidea, hau da, hilobiratzeko ahalmena. Eta Jakoben inguruan esan ohi da, aitaginarrebarengandik aldendu zenean, berarentzat hartu zuela bere eskubideari zegokion guztia. Horien antzeko pasarteak ohikoak dira Liburu Santuetan.
2011
‎Gorputz honen xedea ez al zen espiritua bere baitan hartzea?
2012
‎Liburua oso polita eta erraza izanik, gomendagarria da edozein irakurlerentzat. Bertatik hartuak dira gehienbat jarraian jorratuko ditugun amodioaren inguruko ideiak. Liburuxkari Arthur Rimbauden aipu honek ematen dio hasiera:
‎Osoari uko egitea( berak hartutako jarrera, hain zuzen); eta, bigarrena, Hegel (eta bere sistema) beste modu batean interpretatzea (Badiouren arabera, Zizeken jarrera). Baina hori ez da Zizeken benetako jarrera.
2017
‎Gizon bat pasatu da aulkien ondotik. Ikusten dut gizon hori, aldi berean hartzen dut objektutzat eta gizontzat. Zer esan nahi du horrek?
2021
‎Batetik, egun erantzukizun indibidualerako deiak etengabe egiten ari direnen kontra, horrek ez du esan nahi trama komun horren nondik norakoan denok hein berean garenik erantzule. Adibidez, berotegi efektuko gasen isurketen %70 munduko 100 enpresek eragiten dute, horien buru ia denak ‘Mendebaldeko gizon zuri hetero arrakastatsu hizkuntza hegemonikoan ardaztuak’ izanik.24 Bestetik, horrek ez du esan nahi erantzukizun hori denok era berean hartzen dugunik gure gain: gure ongizate erregimen familiaristan, nagusiki subjektu sexualizatu eta arrazializatuen bizkar dago bizitzen sostengua, inolako aitortza ekonomiko, sozial eta sinbolikorik gabe.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia