2001
|
|
Horretarako oinarria komunitatearen ideia da, hau da, objektuok elkarrekintzan edo elkar harreman dinamikoan daudela. Aldi
|
berean
existitzen diren gauzak elkarrekintza harremanean daude. Elkarrekintzan ez legokeena ez legoke aldi berean dela esaterik eta ezin da esperientziaren batasunaren barne jaso.
|
2004
|
|
Bata bururatu ahal izango da bestea gabe eta bataren edo bestearen existentzia frogatzeko bideak ezberdinak izango dira, arrazoizkoak biak, baina ezberdinak. Honek lehen mailako garrantzia izango du Descartesentzat, bereizketa honetan bertan oinarrituta erakutsi nahiko digulako Ni (pentsatzen dudan neurrian) nire gorputzetik erabat eta benetan bereizia naizela eta
|
bera gabe
existi naitekeela, edo, beste era batera esanda, nire arima existi daitekeela eta bera hilezkorra dela, gorputza hilkorra den artean.
|
|
Hastapen honen indarra etzango da bere baitan batzen dituela pentsatzea eta izatea, alderdi logikoa eta ontologikoa, biak. Bakuna dena, argiro eta bereiziki agertzen zaiguna, izango da segurtasunez ezagutu daitekeen gauza bakarra, baina baita bene benetan existituko dena ere, ideia argi eta bereizia bezala bururatzen dugunaz bakarrik esan ahal izango dugu-eta, arrazoiz,
|
bera
existitzen dela. Modu nahasian bururatzen duguna, osterantzean, ez da arrazoizkoa izango Descartesentzat, eta ez dugu seguru izango ezta existitzen denik ere.
|
2008
|
|
Substantziak bananduak eta buruaskiak diren bitartean, substantziak ez direnak substantzia baten menpe daude; eta substantziak ez direnek, ezinbestez, subjektu den substantzia baten barnean existitu behar duten bitartean, substantzia, subjektu den aldetik,
|
bere baitan
existitzen da. Ezberdintasun horrek batzuen eta besteen arteko oinarrizko asimetria ontologikoa adierazten du.
|
2010
|
|
Horien arteko desberdintasuna atzemateko, sortutakoa eta sortugabea bereiz daitezke, betikoa sortugabea delako, eta aldi baterakoa, berriz, sortutakoa delako. Esandako horretatik ateratzen da Jainkoaren legea badela izan, hau da, Jainkoarengan
|
berarengan
existitzen dela. Geroago esango dugunarekin oraindik argiago geratuko da nola egon daitekeen Jainkoaren legea, zuzenean Jainkoak berak emanda.
|
|
Esandako horretatik ateratzen da Jainkoaren legea badela izan, hau da, Jainkoarengan
|
berarengan
existitzen dela. Geroago esango dugunarekin oraindik argiago geratuko da nola egon daitekeen Jainkoaren legea, zuzenean Jainkoak berak emanda.
|
2017
|
|
Eta kontzientzia ez erreflexua munduaren kontzientzia da. Nia, beraz, munduko objektuen maila
|
berean
existitzen da orain kontzientziarentzat; niaren presentifikazioa, lehen kontzientzia erreflexiboari bakarrik zegokion egiteko hori, orain kontzientzia ez erreflexuari dagokio. Soilik zera, kontzientzia erreflexiboak nia hartzen du zuzenean objektutzat; ordea, kontzientzia ez erreflexuak ez du pertsona hartzen zuzenean eta bere objektutzat:
|
2022
|
|
bereizi eta banandu. " Egia da ni nire gorputzaz erabat eta benetan bereizia naizela eta
|
bera gabe
existi naitekeela[...] nire buruaz ideia argi eta bereizia dudalako eta bestetik gorputzaren ideia bereizia dudalako bera hedatua eta pentsatzen ez duen zerbait den neurrian". 45 Gorputza, Descartesen arabera, lekua okupatzen baina pentsatzen ez duen zera bat da, nirea. Filosofia, askapenerako bidea baino gehiago, bereizteko eta argitzeko erreminta da orain.
|