Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 28

2000
‎Herriak, hala esan ohi da, ezin du korapilo horretan askatu zer saihestu behar den edo zer egin behar duen, bere eduki eta eskubideetan ziurtasunik indartsuena izateko.
‎Beharrezkoa da horretarako jurisprudentzia bat izatea. Objektu askoren zabal horietan, batik bat gai zibilek osatzen dituztenetan, epaitzea da, kasurik gehienetan, testu zehatz baten aplikazioa baino gehiago, testu batzuen konbinaketa, testu horiek, ebatzia bera eduki beharrean, ebatzira bertara eramaten gaituztela. Halakoetan ezin zokondora jaurti jurisprudentzia, legeekin batera behinik behin.
‎Zientzia esperimentalaren edozein proposizio itzulgarria da, bere edukian aldaketarik eman gabe, termino fisikalistak bakarrik dituen proposizio batera eta, ondorioz, proposizio fisikalista denera.54
2001
‎Eta horrela subjektuari espazioaren eta denboraren forma hutsen bidez zuzenki agertzen zaion begiespenaren objektu oro fenomenoa edo agerpena izango da. Agerpen orotan sentsazioari dagokiona bere materia izango da, bere edukia, baina gainera bere forma ere badago. Lehena a posteriori ematen bada ere, bigarrena a priori izango da, zeren begiespen hutsa sentsazioak jaso aurretik hauek elkartu eta hauei batasuna emateko gaitasuna baita.
‎Arrunki Kritika ren bigarren atal nagusi hau ez da apenas aipatzen, baina 150 orri betetzen ditu eta, beraz, Kantentzat berarentzat bazuen garrantzia. Hala ere, onartu behar da bere edukiaren batasuna ez dela hain argia, eta atal osoaren azken asmoa ere ez dela hain erraz ulertzen, nahiz eta han eta hemen gai interesgarriak aurkezten dituen. Hauek geroko lanetan azalduko dira berriro.
‎Hori da gizakiaren handitasuna, izen asko jaso izan duena, duintasuna adibidez: maitagogo (maitamendun, ezagumendun eta hautamendun) izan eta ondorioz beragan edukitzea onaren, egiaren, ederraren neurria. Hau da, bere gogoa izatea zerbait on, eder edo egia egiten duena maitatzean.
2004
‎...tu ez duenez, oraingoz behintzat, hedaduraren ideia horrekin nolabaiteko errealitate fisiko bat adierazten dela bermatzeko modurik, eta onartuta ez dagoela mundu materialean ideia horri legokiokeen errealitate fisiko baten existentziaren segurantziarik, ezta, gainera, mundu fisikoaren existentziaren segurantziarik ere, Descartesek erakutsi du ideia horrek objektibotasun maila bat adierazten duela, bere eduki propioa eta guzti, eta eduki horrek errealitate fisikoa determinatuko duela. Urrats hau eman guran Jainkoarengana joko du atzera, Jainkoaren existentziaren frogapenera.
‎Hirukia ez da existitzen (edo existitzen da), kiliogonoa existitzen den (edo ez den) bezala. Berak badauka objektibotasun logikoa, baina ez existentzia materialik, eta arazo bera izango genuke lerroarekin edo puntuarekin. Guztiak errealitate objektibo matematikoak dira, baina ez dute euren justifikazioa aurkituko mundu materialean, adimenezkoan baino.
‎Izan ere, hautu zuzen hori eta erabateko askatasuna Jainkoarengan emango lirateke modurik behinenean. Berak gure nahimen bera dauka, baina berak beti arrazoimenaren eta egiaren arabera erabiltzen du askatasun hori, osotasunaren ezagupena duelako eta berarengan bat egiten dutelako askatasunak eta nahimenak euren dimentsio osoan.
2005
‎8847 zk. Ikus ere Flitner & Giel, in Humboldt, WfB V 488 Idazlan hau, printzipioz, Java (Indonesia) irlako Kawi hizkuntzari buruzko ikerketa baten sarrera da eta, honengatik, guk berau" Einleitung zum Kawi Werk" bezala ezaugarritzen dugu. Beti ere" Einleitung" edo" Sarrera" honek, bai bere luzeragatik bai bere edukiengatik, obra autonomo eta independente bat osatzen du eta, orokorrean, era honetan kontsideratzen da berau.
‎" Indibidualitatea", ikusten ari garen bezala, Humboldten antropologiaren giltzarrietako bat da eta, honengatik, komenigarria iruditzen zaigu bere edukia zenbait ideia nagusitan laburbiltzea, zeregin honetan C. Menzeri jarraituko diogularik. Gizakiaren" indibidualitateaz" hitz egiten dugunean, lehenik, ez gara haren zatiezintasunaz bakarrik ari, baizik eta baita haren berdingabetasunaz ere.
2006
‎Politikoki ere indartsua izan zen: Egipton ezagutzen zen; hiribildu mizenikoen artean zabalena izan zen, esaterako, bere esku eduki zuen Eubea uhartea; Aulisen, Beoziaren kai naturalean, biltzen da akeoen itsas flota Troiara abiatu baino lehen; Itsasontzien katalogo homerikoa ere Beoziarekin hasten da78.
‎aristokratikoak izanik, bortxa eta gerra maite zuten jainko andere homerikoek. Hori nabarmena da jainko eta jainkosek beren artean dauzkaten borroka eta liskarretan, edo, giza abereen gerratan esku hartzen dutenean. Nabarmenagoa, agian:
‎Munduan orain ‘katu’ adiera bakar eta bera duten morfema guztiak alderatuz gero, nabaria izango da askoz ere alde handiagoa dagoela beren artean, katu baten eta zakur baten artean dagoena baino adibidez. Gainera, ezer gutxi dute komun soinuzko morfema batek eta morfema grafiko batek, edo mimikoak, adiera bakar eta bera eduki dezaketen arren. Nolanahi ere, zakur baten eta katu baten arteko aldea aski da katuaren esentzia ezin gauza dadin katuarengan baino, eta ez zakurrarengan.
‎Izan ere, egia osoaren edukia ez da erlazionatzen bere buruarekin baizik: Liburua da bere edukia. Ordea, Kojevek zehazten duenez, Liburuaren edukia ez da osotoro nabarituko Liburuaren amaieran baino.
‎Alde batetik Liburua espirituzko izaki bat izango da. Eta haren edukia osoa izango denez, eta ez duenez erakutsiko bere edukia baizik, bidezkoa da espiritu osoa izango dela esatea: Hegelen der Geist.
‎Baina bestetik Liburu hori ez da gizaki bat izango. Aldatu gabe agertuko du bere edukia. Ez du desirarik izango, ez da jardungo.
2007
‎• Iluntasuna skotoj da, printzipio negatiboa, eta argitasuna zein eguna baino lehenagokoa202; aktiboa da, alegia, bere baitan dauka mundua sortzeko ahalmena203.
‎Heladen —mundu garaikidean bezala— errealitatearen desenkantamendua ez zen eragin, absolutuki, bere buruaren jabe zen arrazoimen baten zabalpenarekin317 Jakin ere badakigu —jakin genuke, honezkero— arrazoimenaren izaera absolutua ilusio bat besterik ez dela318: arrazoimena beti da arrazoimen erreala eta historikoa, alegia, bere azpian dauzkan ekonomiarekin, gizartearekin eta egitura politikoarekin lotuta ulertu behar da319.
2008
‎Judizioaren formak eduki enpirikoaren (pentsamendu formalak ukatzen duen horren) eta forma logikoaren (identitatearen eta ezberdintasunaren arteko kontraesanak ukatzen duen horren) deuseztatzearen esperientzia besterik ez du adierazten. Geratzen zaiguna, orduan, enpirikoaren forma da, hau da, bere eduki logikoa; eta aldi berean logikoaren edukia ere geratzen zaigu. Biak gauza bera dira.
‎Alderantziz, lehenago erakutsi denez, pentsatze aditzailean negatibo dena edukiari berari dagokio eta positibo dena da bai haren higidura immanente eta determinazio gisa baita haren osoki gisa ere. Emaitza gisa atzemanez gero, higidura horretatik eratortzen dena da, negatibo den determinatua, eta horrenbestez era berean eduki positiboa.
‎Horren izaera bitxiak zer ikusi estua du lehen aipatu den ideiaren zerizanarekin edo, areago, ideia hori adierazten du, atzemate pentsatzailea den higidura gisa agertzen den aldetik. — Oraintxe hizketagai izan dugun haren jokaera negatiboan pentsatze arrazoitzailea bera edukiaren itzulera jasotzen duen norbera den bezala, alderantziz bere ezagutze positiboan norbera subjektu errepresentatua da, zeinari edukia akzidente eta predikatu gisa lotzen zaion. Subjektu horrek edukia lotzen zaion oinarria ezartzen du, eta higidura horren gainean dabil hona eta hara.
‎Arrazoitzeak subjektu lasaian aurkitzen duen lur irmoak dar dar egiten du, eta higidura hori bera soilik bihurtzen da objektu. Bere edukia betetzen duen subjektuak utzi egiten dio horretatik haraindi joateari, eta ezin ditu beste predikatu edo akzidenteak izan. Edukiaren sakabanatzea, alderantziz, horren bidez norberaren azpian lotzen da; ez da orokor dena, subjektutik aske askori dagokiona.
2009
‎Marxek" aurrerapen handitzat" balioesten du" emantzipazio politiko burgesa"," gaurko baldintzatan giza emantzipazioaren azken forma" 34 Auzitan jartzen duena" emantzipazio politikoaren inperfekzioa" da, baina ez horren garrantzia gutxiesteko, askatasun horiek mantentzeko eta garatzeko eta bere edukia areago eramateko baizik. Iraultza Frantsesaren ondoren, eskubide natural eta eskubide positiboaren arteko, izateko eskubidearen eta jabegoaren eskubidearen arteko gatazka ezin da alde batera utzi, jabegoaren eskubidea instituzio sozial, historiko eta iragankorra baizik ez baita.
‎Indar horien garapena ezin da altzairu eta ikatzaren tonen arabera soilik neurtu, kalitatezko irizpideak, kulturarekin eta adimenarekin loturiko irizpideak ahaztuz, eta lanaren organizazioa eta helburuaren kontrola baztertuz. Lanaren beraren produktibitatea, bere edukia kontuan hartu gabe, ezin da zibilizazioaren adierazle bakartzat balioetsi.
2010
‎Hizkuntzak, nola edo hala," indar eragilea" du gizakiaren pentsamenduan —ez da" tresna soila" —, eta, horrexegatik, ezinbestekoa da hizkuntza hori antropologikoki kontsideratzea eta bere dimentsio dinamikoan aztertzea. Hortik dio Weisgerberrek hizkuntza bakoitza bere eduki historiko kulturaletan aztertu behar dela, ze finean hizkuntza baten esanahiek ez dute kaosa osatzen —hizkuntza gehiago da kontzeptu pilaketa arbitrarioa baino—, baizik eta zentzu sare baten moduko kosmosa. Baina berori, azpimarra dezagun, ez da estatikoa, dinamikoa baizik; zentzu horretan, gure autoreak —Humboldt bera baino humboldtiarrago izanik— batez ere" hizkuntza irudiaz"(" Sprachbild") hitz egiten du eta ez hainbeste" hizkuntza ikuskeraz"(" Sprachansicht").
2016
‎Darwin gizakiaren jatorri anatomiko fisiologikoaz beste, dohain intelektual eta moralen(" espirituaren") etorki naturalaz interesatzen da orobat. Gizakiaren beraren eta emozioentzako giza espresioen etorburua beste edozein organismo bizidunen antzera ikertzen du; berak zeuzkan baliabideen neurrian noski (paleontologia, genetika, etab.en laguntzarik gabe). Metodo mailan batik bat, gizakia, bere osoan eta definitiboki, ‘gizabere’ soil bihurtua geratu da zientziarentzat.
2017
‎Horrela, beraz, nire situazioa, Besteak gainditzen duenean eta gainditzen duelako, finkatu eta antolatu egiten da nire inguruan forma moduan, gestalt zaleek termino hori darabilten zentzuan: badago hor emana den sintesi bat non eta ni funtsezko egitura naizen, eta sintesi horrek aldi berean dauka kohesio ek statikoa10 eta bere baitakoaren tankera. Nire lotura mintzo den eta espiatzen dudan jende horrekin kolpe batean eta nigandik kanpo ematen da, neronek ezarritako loturaren oinarri ezagutezin bat bezala.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia