2008
|
|
Antitesia: baina generoak ere izan daitezke, a) gauzak definizioen bidez ezagutzen baititugu, eta definizioen printzipioak generoak dira; b) gauzak espezieen bidez ezagutzen baititugu, eta espezieen printzipioak generoak dira; c) platonikoen ustez gauzen printzipioak
|
Bata
eta Diada generoak baitira.
|
|
formak partikularrak badira, orduan ez dira definigarriak izango, ezta, ondorioz, ulergarriak ere; baina formak unibertsalak badira, orduan beren existentzia ez da burujabea izango; izan ere, unibertsalak errealitate partikularretan ematen dira edo errealitate partikularrez predikatzen dira eta, ondorioz, beren existentzia partikularren existentziaren menpe daude.
|
Bata
eta bestea onartezinak dira, substantzia —hau da, forma edo esentzia— errealitatearen existentziaren eta ezagutzaren printzipioa baita. Seigarren atalean ikusi dugunez, formak edo esentziak ez lirateke, ez partikularrak, ez unibertsalak.
|
|
Antitesia: baina generoak ere izan daitezke, a) gauzak definizioen bidez ezagutzen baititugu, eta definizioen printzipioak generoak dira; b) gauzak espezieen bidez ezagutzen baititugu, eta espezieen printzipioak generoak dira; c) platonikoen ustez gauzen printzipioak
|
Bata
eta Diada generoak baitira.
|
|
Beraz, elkarrizketak, edukiei dagokienez aberatsagoak direnak, zeharkako tradizioari esker ulergarriagoak egiten dira; c) doktrina ez idatziek bi printzipio gorenetan oinarrituriko zenbait maila ontologikotako sistema bat adierazten dute. Printzipio gorenak
|
Bata
eta Diada dira. Bata mugatasunaren eta Diada mugagabetasunaren printzipioak dira; d) azkenik, hierarkia ontologikoan lau maila bereizten dira:
|
|
Bata mugatasunaren eta Diada mugagabetasunaren printzipioak dira; d) azkenik, hierarkia ontologikoan lau maila bereizten dira: printzipio gorenak(
|
Bata
eta Diada), Ideiak (Zenbaki idealak eta Ideiak), errealitate matematikoak (aritmetikaren, geometriaren, astronomiaren eta musikaren objektu hutsak) eta errealitate sentigarriak (objektu gainilargikoak eta objektu azpilargikoak). Hori da, hain zuzen, Aristotelesek I 6 atalean deskribatzen duen hierarkia ontologiko platonikoa.
|
|
Platonek, berriz, errealitate sentigarrietatik kanpo kokatzen ditu Zenbakiak. Azkenik, pitagorikoek printzipio bat ezartzen duten bitartean, Bata, hain zuzen, Platonek bi printzipio kokatzen ditu, alegia,
|
Bata
eta Diada. Ondoren, Platonen obra idatzian agertzen ez den Aristotelesek deskribaturiko platondar ontologia arrotza komentatu dugu.) Bestalde, oso interesgarria da atal honetan Kratiloren eta Sokratesen eraginari buruz aipatzen duena:
|
|
a) Printzipio gorenak:
|
Bata
eta Diada; b) Zenbaki idealak; c) Ideiak edo Formak; d) Errealitate matematikoak; e) Errealitate sentigarriak. Aristotelesek gogor kritikatuko du ontologia platonikoa 9 atalean, gehienbat Formen edo Ideien doktrina hain zuzen.
|
2016
|
|
Naturari, aldi berean guztiaren bata aditzera ematen duen harmonia eta ordena miragarria eta hor bi hostorik ere berdinik ez dagoen desordena totalean pentsarazten duen askotarikotasuna sumatzen da.
|
Bata
eta askotarikoa biak batera jasotzen dituen Aristotelesen klasifikazio sistema baliatzen dute natur zientziek botanikan, zoologian. Aristotelesek lau erreinutan banatzen zuen Natura:
|
2021
|
|
Immanentzia, berriz, orainarekin, errepikapenarekin, iraupen erreduziezinarekin, kontingentziarekin, zoriarekin, itxaronaldiarekin eta misterioarekin erkatzen du.
|
Bata
eta bestea kontrajarriz, lehena balioesten du, giza jarrera garaitzat heroismoa, matxinada, eskuzabaltasuna, asmamena, sormena eta gisako balioak joz. Horiek dira existentziari zentzua ematen dioten balio eta egitekoak.
|
2022
|
|
Beste aldean, erabaki morala eta horren adierazpen historikoa eta politikoa, gutxi asko hurbila.
|
Bataren
eta bestearen artean, ezer ez. Ez, behintzat, zentzuz esaterik dugun ezer.
|