Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 10

2008
‎Antitesia: baina generoak ere izan daitezke, a) gauzak definizioen bidez ezagutzen baititugu, eta definizioen printzipioak generoak dira; b) gauzak espezieen bidez ezagutzen baititugu, eta espezieen printzipioak generoak dira; c) platonikoen ustez gauzen printzipioak Bata eta Diada generoak baitira.
‎formak partikularrak badira, orduan ez dira definigarriak izango, ezta, ondorioz, ulergarriak ere; baina formak unibertsalak badira, orduan beren existentzia ez da burujabea izango; izan ere, unibertsalak errealitate partikularretan ematen dira edo errealitate partikularrez predikatzen dira eta, ondorioz, beren existentzia partikularren existentziaren menpe daude. Bata eta bestea onartezinak dira, substantzia —hau da, forma edo esentzia— errealitatearen existentziaren eta ezagutzaren printzipioa baita. Seigarren atalean ikusi dugunez, formak edo esentziak ez lirateke, ez partikularrak, ez unibertsalak.
‎Antitesia: baina generoak ere izan daitezke, a) gauzak definizioen bidez ezagutzen baititugu, eta definizioen printzipioak generoak dira; b) gauzak espezieen bidez ezagutzen baititugu, eta espezieen printzipioak generoak dira; c) platonikoen ustez gauzen printzipioak Bata eta Diada generoak baitira.
‎Beraz, elkarrizketak, edukiei dagokienez aberatsagoak direnak, zeharkako tradizioari esker ulergarriagoak egiten dira; c) doktrina ez idatziek bi printzipio gorenetan oinarrituriko zenbait maila ontologikotako sistema bat adierazten dute. Printzipio gorenak Bata eta Diada dira. Bata mugatasunaren eta Diada mugagabetasunaren printzipioak dira; d) azkenik, hierarkia ontologikoan lau maila bereizten dira:
‎Bata mugatasunaren eta Diada mugagabetasunaren printzipioak dira; d) azkenik, hierarkia ontologikoan lau maila bereizten dira: printzipio gorenak( Bata eta Diada), Ideiak (Zenbaki idealak eta Ideiak), errealitate matematikoak (aritmetikaren, geometriaren, astronomiaren eta musikaren objektu hutsak) eta errealitate sentigarriak (objektu gainilargikoak eta objektu azpilargikoak). Hori da, hain zuzen, Aristotelesek I 6 atalean deskribatzen duen hierarkia ontologiko platonikoa.
‎Platonek, berriz, errealitate sentigarrietatik kanpo kokatzen ditu Zenbakiak. Azkenik, pitagorikoek printzipio bat ezartzen duten bitartean, Bata, hain zuzen, Platonek bi printzipio kokatzen ditu, alegia, Bata eta Diada. Ondoren, Platonen obra idatzian agertzen ez den Aristotelesek deskribaturiko platondar ontologia arrotza komentatu dugu.) Bestalde, oso interesgarria da atal honetan Kratiloren eta Sokratesen eraginari buruz aipatzen duena:
‎a) Printzipio gorenak: Bata eta Diada; b) Zenbaki idealak; c) Ideiak edo Formak; d) Errealitate matematikoak; e) Errealitate sentigarriak. Aristotelesek gogor kritikatuko du ontologia platonikoa 9 atalean, gehienbat Formen edo Ideien doktrina hain zuzen.
2016
‎Naturari, aldi berean guztiaren bata aditzera ematen duen harmonia eta ordena miragarria eta hor bi hostorik ere berdinik ez dagoen desordena totalean pentsarazten duen askotarikotasuna sumatzen da. Bata eta askotarikoa biak batera jasotzen dituen Aristotelesen klasifikazio sistema baliatzen dute natur zientziek botanikan, zoologian. Aristotelesek lau erreinutan banatzen zuen Natura:
2021
‎Immanentzia, berriz, orainarekin, errepikapenarekin, iraupen erreduziezinarekin, kontingentziarekin, zoriarekin, itxaronaldiarekin eta misterioarekin erkatzen du. Bata eta bestea kontrajarriz, lehena balioesten du, giza jarrera garaitzat heroismoa, matxinada, eskuzabaltasuna, asmamena, sormena eta gisako balioak joz. Horiek dira existentziari zentzua ematen dioten balio eta egitekoak.
2022
‎Beste aldean, erabaki morala eta horren adierazpen historikoa eta politikoa, gutxi asko hurbila. Bataren eta bestearen artean, ezer ez. Ez, behintzat, zentzuz esaterik dugun ezer.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia