Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 23

2000
‎Antzinako Erregimeneko gizarte tradizionalari amaiera eman zion trantsizio garaia zen, non gizartearen modernotze prozesuak behar ezberdin batzuk ezarri zituen (estatu zentralizatua, mugikortasun soziala, herritarren arteko komunikazioa, kultura zentralizatua, gizartearekiko identifikazioa, ezagutza modernoen inguruko formazioa, alfabetakuntza, etab.), irakaskuntzaren arloan ere erantzuna izango zuten beharrak hain zuzen. Izan ere, kulturaren administrazio eta zabaltze tresnen kontrola guztiz oinarrizko baldintza zen gizarte berria eraiki nahi zuten talde sozialen nagusitasuna ziurtatzeko.
2001
‎gizarte talde edo ordo ak (oratores, bellatores, laboratores): gizartea osatzen zuten taldeak, ideien arabera (Alkuino eta gero Adalberon Laon goa izan zen formulatu zituena), lehenak, oratores, espirituaren zaindariak ziren eta, beraz, inportanteenak; bigarrenek, bellatores?
‎Autore horiek suposatu zuten talde etnolinguistiko bakoitzak bizitasun objektibo propioa eta aldi berean erlatiboa zuela, ukipen egoeran zegoen edo zeuden talde etnolinguistikoen bizitasunarekin konparatuz. Taldearteko harremanei dagokienez, honela definitu zuten, bizitasun etnolinguistikoa?
2002
‎Horrek gehiengoen eta gutxiengoen arteko testuinguruaezartzen du, eta, dakigunez, horrelakoetan bakoitzak egokitzat jotzen dituen eranzun, lehentasun eta premien bila abiatzen da. Garbiago esateko, euskara hizkuntzaminorizatua denez, aipatutako taldeetan ere minorizaturik dago, salbuespenak salbu.Eguneroko eszenategian euskal lerroa beste lehentasunen artean ezkutatuta eta zokoratuta dago, eta indar nagusiek inoiz ez dute agendaren lehenengo tokian ipintzen; gauza bera suertatu da aipatutako diseinu berrietan jarduten zuten taldeetan.
‎RNE, FET eta JONS izeneko emisorek Sociedad Nacional de Radiodifusión izeneko elkartea sortu zuten talde horietako emisorak kudeatzeko, baina ez zuen luzaz iraun. 1942an Red Nacional de Radiodifusión (REDERA) izeneko sarea sortu zuen gobernu espainiarrak estatu osoko hedadura izango zuen lehenengo irrati sarea osatzeko asmoz (Albillo eta Sánchez Aranda, 1995:
‎Azestes ospetsuaren berriak eta izenak aztoratuak zituen auzoko herriak. Itsasertza bete zuten talde alaiak osatuz, denak Eneas eta beretarrak ikusi nahian, eta batzuk lehian parte hartzeko prest. Plaza erdian denek ikusteko moduan ipini dituzte lehenbizi sariak:
2003
‎Kepa Sarasolak egin zuen bitartekari lana azken kasuan. Historia Sailak, bere aldetik, ahalegin handia egin zuen euskaraz lan egiten zuten taldeak eta pertsonak biltzeko, hurrengo urteetarako azpiegitura eta proiektuak lantzeko asmoarekin. 23 liburu argitaratu ziren Banco de Vizcayaren laguntzarekin, ia denak zientzia arlokoak, baina sailburuen bilerak liburugintzan erabili beharreko irizpideak birmoldatu egin behar zirela erabaki zuen, eta eskuliburuetara edo irakurle anitzeko lanetara jo behar zela.
‎Garaiko eztabaida politikoek (amnistia, konstituzioa, estatutua, bortxakeria eta abar) isilarazi zituzten hain garrantzi handia izan zuten taldeak eta eskaerak.
‎Badago, bide horretan, gutxi azpimarratzen den elementu bat; euskara hutsean lan egiten zuten taldeen bakartasuna laurogeiko hamarkadan. Talde horietako kide asko Herri Batasunaren ingurukoak izan arren, erakunde politiko horrek elebitasuna defendatu zuen bere hauteskunde programetan; eta, urte horietan Eusko Legebiltzarretik kanpo aritzean, babesik gabe utzi zituen euskalgintzako taldeak Jaurlaritzaren aurrean17 Bakartasun hori are nabarmenagoa izan zen, Herri Batasunak 1978tik 1988ra bitartean, zuzenean euskararen alde antolatutako mobilizazio urriei erreparatzen badiegu.
‎UEU uztailaren 18an hasi zen, Manuel Lekuonaren hitzaldiarekin, Unibertsitate eskaera zela-eta 1922an Gernikan gertatutakoak gogoraraziz. Martin Orbek, bere aldetik, euskara unibertsitatera eraman nahi zuten talde, ekintza, zein eskaera guztiei kidetasun osoa agertu zien. Mahaian izan ziren beraiekin Juan Mari Lekuo na eta Patxi Uribarren, azken hori Euskaltzaindiaren ordezkari moduan.
‎Gaiaren inguruan, honako puntu hauek aurkeztu ziren: plangintza komun bat nola moldatu; euskal kulturaren beharrizanen analisia egiteko premia; taldeen urteko gutxieneko harremana nola finkatu eta zertarako; nola eratu kultura banatzen eta sortzen zuten taldeen arteko harremanak. Batzarrak beharrezko ikusi zuen koordinazio sarea eratzea eta horretarako bertan bildutako taldeak bi multzotan banatu zituzten:
‎Hiru izan ziren berebiziko garrantzia izan zuten taldeak. Lehena, Deustuko Unibertsitateko Euskal Kultur Mintegia, 1967an sortua, berak bultzatu baitzuen Euskal Barrutiaren aldeko kanpaina.
2006
‎Hautaketa errotazio bilakatu zen hiribildu horietan. Karguak, hiribildua gobernatzen zuten talde pribilegiatuen, ez kapare zirelako, baizik eta dirua eta onespena zutelako, familien artean banatzen ziren.
‎Bestalde, gizarte talde desberdintzat hartzen ditugunen arteko banaketa, hots, Ahaide Nagusiek, zaldunek eta ezkutariek osatzen zuten taldearen (nobleena) eta hiribilduko biztanleek (burgesia, noble ez zena) osatutako taldeen arteko banaketa faltsua izan daiteke, leinukide askoren jatorria Bilbon merkataritzan baitzegoen (gorago esan bezala, adibidez, Arbolantxa edo Zurbaran familiena), eta, gainera, 1526tik aurrera, Foru Berriarekin, guztiak ziren aitoren seme393 Desberdintasuna zetzan, beraz, hiribilduaren oligarkia zabaltzea...
2007
‎Orain dela hiru urte Latzeneko Joxe Mari eta Ikerrek, Ibanen laguntzarekin, martxan jarri zuten talde hau, [sonoritate indartsuKOa].
2008
‎Ostendeko hitzarmena sinatu zuten taldeen heterogenotasunak eta ahultasunak eraman zuen iraultza porrotera. Sei urteko epean espainiar estatua Isabel II.aren erregetzatik Serranoren erregeordetzara pasatu zen (1868), gero Amadeoren erregetzara (1871), eta azkenez I. Errepublika espainiarrera (1873).
‎Luis Castellsek mantendu duenaren arabera, «Loriatsuaren garaipenaren aurretik, gatazkortasun ezagatik bereiztuko da Gipuzkoa. Herrialdeko buruzagitza osatzen zuten talde ezberdinek, kolaborazio estu bati ekingo diote nekazal eta merkatal burgesien arteko urrunketa gainditzen den momentutik(?). Botere zentralaren aurrean funtzionamendu bateratu bat nabaritzen da, elkarren artean egon litezkeen desberdintasunak, Gipuzkoan oraindik bizirik zegoen sistemaren defentsara manupetuz» (Castells, 1985:
‎Ikasturtearen hasieran, udalak Agirre maisuari lanpostua ziurtatzea erabaki zuen, sei botorekin alde eta hiru kontra830 Gogora dezagun, karlistek Evaristo Agirre bere lanpostutik kendu egin zutela, eta gerraostean berreskuratu zuela, baina behin behinean. Agirreren alde bozkatu zuten taldean seitik lau miliziano ohiak ziren, eta hiru armaginak. Lur jabeen eta maizterren arloan nahiko parekatuta daude, baietz bozkatu zutenen artean jabetza ertainak nagusitzen diren bitartean, ezetz bozkatu zutenen artean errenten arteko desoreka handiagoa delarik.
2009
‎Hain zuzen ere, behin gerra amaitu zenean, ustez, kanpotikmota guztietako erakundeek babesten zuten barne erresistentzia hipotetiko batenaurkako corpus legegilea eratu zen estatua «defendatzeko», oinarrian 1940ko Komunismoaren, Masoneriaren eta Judaismoaren Errepresiorako Legea eta 1941ekoEstatuko Segurtasunerako Legea zituena. Matxinatuek eratutako esparru «legaletik» kanpo, agintari berriak eta gerra irabazi zuten taldeak beren indarraz baliatuziren mota guztietako burugabekeriak egiteko, garaituak publikoki iraintzetik hasieta, haien aurkako indarkeria era ezberdinetan gauzatzeraino, heriotza barne.
2011
‎Beraz, Euskaltzaindiak euskararen batasunerako Arantzazun abiatutako prozesua Bergaran berretsi zuen osoki, eta horretan jarraitzeko asmoa agertu zuen (ikus Euskaltzaindiaren Bergarako adierazpena). Orduz geroztik, Euskara Batuak, eta berau babesten zuten talde eta elkarteek (Jakin, Elhuyar...), erabateko zentralitatea hartu zuten euskal kulturaren baitan. Halaber, gipuzkera osotu eta euskalkien aldekoak, euskal kulturgintzaren baitan erabat periferiko bihurtu ziren.
‎Euskal Herriko Unibertsitatearen Bilboko Esperientzia Geletara jo genuen horien bila. Ikasketa maila ertaina zuten taldeko guztiek, eta horien arteko erdiak baino gehiagok goi mailako ikasketak. Beraz, nagusi jantziak bilatu genituen.
2014
‎Historiografiarenadar berri hau, historiaren ikerketa objektuen demokratizazioa dei genezakeenprozesu zabalago baten parte izan zen. XIX. mendeko historizismo erromantikoarieta positibismoari esker historia bere baitako diziplinatzat hartu zenean, haren arretaboterearen erabilera eta transmisioarekin zerikusia zuten talde sozialetara mugatuzen, batez ere politikaren alorrekoak zirenetara. Eliteen parte ziren gizabanako horiekizan ziren subjektu historiko nagusitzat, iraganaren protagonistatzat, hartu zirenbakarrak.
2017
‎Lehenik egindako eztabaida taldea 2015 urtean egin zen, eta eskolako antolakuntzajarraituz, ikasleek gelan zuten egitura bera mantentzea erabaki zen. Bigarren urtean, hamahiru ikasleakelkarrekin egin zuten talde eztabaida. Dena den, bi urteetako eztabaida taldeek eskema bera jarraituzuten:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia