2008
|
|
Galdera horri erantzuten saiatzeko, etxean zein hizkuntzatan hitz egiten
|
zuten
galdetu genien elkarrizketatuei. Orain ez ditugu galdera horren emaitzak aurkeztuko; etxean batera edo bestera hitz egiten dutenek hedabideak baliatzerakoan euskarari zer toki ematen dioten azaltzera mugatuko gara.
|
2010
|
|
XiX. mende erditik aurrera, jada ohartu ziren horretaz gizon emakumeak. horrenbestez, galdera hori erroldan sartzen lehenak izan ziren oinarri demokratiko sendoak zituzten herrialdeak —hala nola erresuma batua— eta beren mugen barruan hizkuntzaaniztasunaren ehuneko handia zutenak —hala nola belgika, Suitza eta austria hungariako inperioa— hau da, eta ezin zen bestela izan, hizkuntza horiei legezko aitortza edo, gutxienez, kultura mailako aitortza handiena eman zieten estatuak izan ziren lehenak, erroldetan bertako hizkuntzen ezagutza mailaz herritarrei galdera egiten. harritzekoa da, ordea, espainiak, hizkuntza aniztasun hain handia izanik, inoiz ez txertatzea erroldan inolako galdera demolinguistikorik. ...bata bestearen atzetik etorri ziren erregimenetako batean ere ez zitzaien inoiz hiritarrei erroldan galdetu zer hizkuntzatan mintzatzen ziren. begi bistakoa da ahazte hori ez zela kasualitatea izan; izan ere, hizkuntzari buruzko galdera egitean, erroldek ez soilik naziotasun bat, baizik eta hizkuntza naziotasun bat hautatzera behartu zuten jende guztia, lehenengoz4 talde bati zer hizkuntza kidetze
|
zuten
galdetze hutsa aski zen talde hori kanpora begira ikusgarri egiteko, eta berezko komunitate berezitua osatzearen kontzientzia hartzeko. zalantzarik gabe, ondorio hori zuelako, ez zuen espainiak ofizialki egiaztatu nahi izan zer hedapen geografiko eta demografiko zuten bere berezko hizkuntzek. ez da zaila imajinatzea euskarari buruzko zer datu emango zituen XiX. mende erdialdean egindako hizkuntza... biztanleen ahozko nahiz idatzizko mailaz, familiaren bidezko transmisioEspainiak bere baitako hizkuntzaaniztasunarekiko historikoki izan duen jarrera izan da hura ukatzea eta hizkuntza bakarra inposatzea.
|
2015
|
|
Elkarrizketatuekin aldez aurretik elkarrizketa egiteko hitzordua zehaztu zen, beraien euskararen aitzakian galdera batzuk egiteko asmoa azalduz. Egunean bertan, kamara eta mikrofonoarekin agertu zen elkarrizketatzailea eta bideoaren amaieran, argitaratzeko baimena ematen
|
zuten
galdetu zitzaien. Behin bideoa grabatuta, erantzun interesgarri guztiak transkribatu eta sailkatu egin ziren, galderaka, lehenik, eta elkarrizketaka, ondoren.
|
|
Euskarari buruzko ezagutzaren bat ikastaroaren aurretik bazutela adierazi dute gehienek (%76, 6), zerbait (%61, 2) eta nahikoa (%15, 4) zekitenak batzen baditugu. Aukera hauek hautatu zituztenei ezagutza hori nondik jaso
|
zuten
galdetzean, gehienek senide eta lagunengandik (%33, 5), edo ikasketetatik (%30, 2) adierazi dute, hirugarren lekuan Internet bidez (%17, 6) esan dutenak daude, eta azkenik komunikabideetatik (%7, 1). Hemen %11, 5ek besteren bat aukera hautatu du, zoritxarrez gehiago aztertu ezin dezakedana, inkestak hau zehazteko aukerarik ematen ez zuelako.
|