2000
|
|
" Tradiziozko baloreak, batzuetan zentzurik gabekoak, goraipatzen dituen errealitateak norberaren sentimenduak zapuztuz eta pertsonaren barru mundua deuseztatuz, frustrazio pertsonala baino ez dakar." (Egunkaria) Azkenean, Mario Afrika bere lagun trabestiaren laguntzaz Marilin bihurtzeko beharrezko indarra eskuratuko du. Bestalde, bere nortasun berria zeharo bermatzeko beharrezkoa
|
zuen
lehen harreman sexuala Kepa deituriko ETAkide batekin izango du. Honela, hasieran bereizirik aurkezten zaizkigun hiru plano hauen bateratzearekin ezohiko harreman hauen berri ematen zaigu.
|
2001
|
|
" Smetanaren doinu batek kulunkatzen
|
zuen
lehen
|
2003
|
|
Jatorriz euskalduna izan eta hainbat urte Gaztelan igaro ondoren, hizkuntzetarako sentiberatasun berezia zuen gaztetarik. Nolanahi ere, frantsesa izan zen ikasi
|
zuen
lehen kanpo hizkuntza, nahiz gerora ingeles hizkuntza eta zibilizazioaren mirespena askoz handiagoa gertatuko zaion. Frantziako egotaldiari esker frantses hizkuntza ondo jabetzera heldu zen.
|
2013
|
|
Manuel Lekuonak zuzendu zuen argitalpen bat Trabajos del laboratorio de Eusko Folklore izeneko bilduman. Liburuaren atarikoa Oiartzungo apaiz jakintsuak jarri zion eta lerro horietan argitara eman
|
zuen
lehen aldiz Manuel Lekuonak bertsolari tzari buruz zuen ikuspegia (Lekuona 1995: 112) 44.
|
2015
|
|
Laugarren zenbakiko testua berak idatzi ez zuela aitortzen bazuen ere, bete betean egiten zuela harekin bat adierazten zuen hasteko. Haatik, Euskaltzaindia kritikatu baino lehen, haren lanaren aitortza egiten
|
zuen
lehenik eta behin, eta batasunaren eta h aren alde agertzen zen duda gabe. Jarraian, baina, erakundearen zenbait erabaki kritikatzen zuen, batez ere h ari zegozkionak, hots, ze hitzek eraman behar zuten hatxea eztabaidatzen zuena.
|
|
1980ko maiatzean argitaratu zen, bada, 1 zenbakia, egiazki bigarrentzat jo daitekeena 1979an plazaratutako diptiko haren ondotikakoa delako. Talde handi samarrak sinatu
|
zuen
lehen zenbakia, 0koa bezain zabala ez izanagatik: Jokin Ansorena, Gotzon Egia, Ramon Etxezarreta, Koldo Izagirre, Anjel Lertxundi, Josetxo Lizarza, Joxean Muñoz, Lourdes Oñederra, Ramon Saizarbitoria, Ibon Sarasola eta Arantxa Urretabizkaia.
|
|
Baina bizia (II) izenburua jarri zioten eta bigarren zenbakiko Baina bizia testuaren jarraipena zen, beraz, nahiz eta lotura ageriko agerikorik ere ez zuen izenburuaz landa. Hika umetan agintearen hizkera zela iruditzen zitzaiela esaten
|
zuen
lehenik egileak, aitak semeari egiten diona (baina ez alderantziz) hierarkia ongi markatuz. Beren belaunaldiak, ordea, hitanoa hizkera bizi baterako tresnatzat zuen, eta hortaz, beste erabilpen bat eginez" gurasoak hiltzeko" eta" kamaradak egiteko" baliagarri zitzaien.
|
|
Horrekin loturik dago beste alderdi funtsezko bat, lan honen giltzarrietako bat izango dena, hots, literaturaren autonomiaren aldarria. Ikusiko dugun moduan, jarrera kritiko hori hertsiki loturik dago autonomiaren defentsarekin, eta horregatik, Bainaren belaunaldia izan genuen gurean literaturaren autonomia banderatzat hartu eta lau haizetara zabaldu
|
zuen
lehen belaunaldia. Ez alferrik," Autonomiaren belaunaldia" deitu izan zaio inoiz idazle horiek biltzen omen dituenari.
|
2018
|
|
Hargatik ez zion sekula kontrarik egin senarrari; behin izan ezik. Eta orduantxe izan zen etxetik ihes egin
|
zuen
lehen eta azken aldia.
|
|
Hargatik ba goizabarrean, ahaztu baino lehen, ostegun egunekoa izkiriatu
|
zuen
lehen lehenik, oraindik buruan berri zituelarik, hirira iritsi eta gertatutakoak; eta batez ere, era zorrotzean eta mingarritasun osoz adierazita utzi nahi izan zuen bere oroit kaieran, ostegun gaueko ordu txikietako denbora nolako bakardadean eta tristuran murgildurik iragan zuen berak.
|
|
Haurdun zegoela jakin
|
zuen
lehen egunetik zeukan erabakia hartua, umeak, behar zen moduan hazteko leku hoberik ez zuelako izango, senarraren gotorlekura eramango zuela. Eta gizonak, ganoraz hazteko haurra, bata besteari lagunduz, elkar hartu behar zutela erran zion.
|
2019
|
|
Esan behar da kontaketa autodiegetikoak bereziki aproposak direla subjektibotasuna agertzeko, baina zenbaitetan, narratzaileak gezurra esan dezakeela, hau da, narratzaile batzuk ezfidagarriak direla. Kontalari mota honen berezitasunez idatzi
|
zuen
lehena Wayne Booth izan zen, The Rhetoric of Fiction (1961) izeneko lanean. Boothek zehazturiko kontalari mota honen baitan ikerketek garatu duten teoriaren arabera, ez fidagarritasun horren zantzuak sor ditzake testuak berak, baina baita idazle irakurlearen balore nahiz esperientziak ere.
|
|
Ideia hau erabat zabaldu da XX. mendeko azken hamarkadatik aurrera eta euskal literaturan ere oihartzuna izan du. Jon Kortazar irakasleak egin
|
zuen
lehen hurbilketa 2002an Diglosia eta euskal literatura saio lanean, literatura ikerketetarako metodologia berritzaile eta funtzionaletatik ekiteko beharrez, non Iuri Lotmanen kulturaren semiotikaren teoria eta Pierre Bourdieuren kulturaren soziologiari buruzko ekarpenak integratuko ziren. Saio lan hartan ekarri zituen Kortazarrek euskal ikerketen esparrura galiziar literaturari buruz Anton Figueroak (1988) eginiko ikerketa interesgarriak, bereziki aplikagarriak euskal kasuan diglosia egoerak eragiten dien sistemak direnez galiziarrena eta gurea.
|
|
1933 urtean Winslow Homer margolariaren lana ezagutu zuen eta horrenbesteko eragina izan zuen beragan, handik aurrera bera imitatzen hasi zela. Filadelfiako Art Alliancek antolaturiko The Wyeth Family izeneko erakusketan erakutsi
|
zuen
lehen aldiz bere lana 1936an beste artista batzuekin batera. Urtebete beranduago, bere lehenengo erakusketa indibiduala egin zuen eta arrakasta handia izan zuen, obra guztiak saldu baitzituen.
|