2005
|
|
Isilpeko Etxe Eskolatik aparte, hirietan ageri zen zabalkunderako joerak ereeragin
|
zuen
ikastolen mugimenduaren sorreran. Hain zuzen, 60ko hamarkadansortu zen ikastolen mugimenduaren hastapena.
|
2010
|
|
Iker Sailaren eskutik hizkuntzaren ikerketa eta estandarizazioa bideratzen eta Jagon Sailaren bitartez erabilera begiratu, sustatu eta babesten. Euskaltzaindiaren babes horren esperientzia izan
|
zuen
ikastolen mugimenduak, jadanik gerra ondoko garai zailetan, bai eta orain dela mende erdi bat inguru mugimendu hori indarberritzen hasi eta ikastolen sarea bilbatu nahian urrats berri eta finkoagoetara jo zuenean.
|
|
ordura arte ikastolarik ez zegoen herrietan zabaldu ziren ikastola berriak; Bizkaiko, Nafarroako eta Arabako federazioak sortu ziren; ikastolek, inoiz baino gehiago, eskola itxura hartu zuten, eraikin berri eta handiekin; ikasleen matrikulazioaren gorakada geldiezina zen, garaiko jaiotze tasa altuaren ondorioz eta ikastolek lorturiko prestigioaren eraginez; ikasmaterialgintzan urrats sendoak eman ziren? Egoera erabat ezberdina bizi
|
zuen
ikastolen mugimenduak, 60ko hamarkadan helburuak zirelako sortu, hasi, bultzatu eta eustea estatuek utzitako zirrikituak nahiz bestelako bitartekoak erabiliz. 70eko hamarkadan, berriz, lehentasunak ziren hazi, zabaldu, prestigioa irabazi, legeztapena eskuratu, diru laguntzak lortu, eraikin berriez hornitu, material propioak ekoiztea?
|
|
70eko hamarkadan ezaguturiko hazkundearen baitan sortu ziren, beraz, Bizkaiko, Nafarroako eta Arabako ikastolen elkarteak. Baina 1977tik aurrera ere berebiziko urratsa egin
|
zuen
ikastolen mugimenduak, Gasteiztik eta Iruñetik hegoalderako eta ekialderako lur eremuan sorturiko ikastolekin. Urrats kuantitatiboa, bai, ikastola berri asko sortu zirelako orduan Arabako eta Nafarroako erdialdean zein hegoaldean.
|
|
Eta apaizak eta bestelako kontaktuek ematen zidaten erreferentzien arabera, horien bila joaten nintzen herrira?, dio Jose Mari Rekartek. Berak urte batzuk lehenagotik ezagutzen
|
zuen
ikastolen mugimendua, Aguraingo ikastolaren sorreran parte hartu baitzuen. –Beti haur txikiak zituzten gurasoak bilatzen genituen.
|
|
Horrek guztiak eragina izan
|
zuen
ikastolen mugimenduan, marko berria indarrean jartzearekin batera, ikastolei tratamendu ezberdina eman zitzaielako: Arabako, Bizkaiko eta Gipuzkoako ikastolak alde batetik, Nafarroako ikastolak bestetik, eta Ipar Euskal Herriko ikastolak, azkenik, bestetik.
|
|
Gauzak horrela, 1996ko ikastolen III. Batzar Nazionalean onarturiko Pedagogia Plan Nazionalean, Euskal Curriculuma sortzeko ikerketa martxan jartzea onartu
|
zuen
ikastolen mugimenduak. 1992tik zetorren apustua zen hura, ikastolen kolektiboan, lehen aldiz, II. Batzar Nazionalean sortu zelako Euskal Curriculum bat osatzeko proiektua.
|
|
1996an, beraz, erronka horri erantzuteko ardura eta konpromisoa hartu
|
zuen
ikastolen mugimenduak, eta honako galderari erantzutea zen helburua: –Zeintzuk dira derrigorrezko hezkuntza bukatzean 16 urteko gazte batek gutxienez ezagutu behar dituen gertaera eta kontzeptuak, egiten jakin behar dituen prozedurak eta lortu behar dituen trebetasunak eta bereganatu behar dituen balioak eta jarrerak??.
|