2001
|
|
Aurkezten ari garen lan hau ez da lan teorikoa, irakaslearen eguneroko beharrei erantzun nahi dien lan praktikoa baizik. Lan honi esker, helburu komunikatibohauei esker, irakasleak diseinu kurrikularrean ezinbestekoak diren zehaztapenakaurkituko ditu, bere eguneroko klasearen ikuspegi komunikatiboa ez galtzeko.Bertan, klasea menderatzeko beharrezkoak diren elementu guztiak ageri dira ongiordenaturik, begirada bakar batez
|
zer
egin behar den jakiteko.
|
|
Ikas ohiturak: . Denok pasatu gara eskola batetik edo bestetik, eta badakigu
|
zer
egin behar den: irakasleak, eman?
|
2002
|
|
egunero, astero, hamabostero...), bai eginkizunetan (zer nolako ariketak planteatuko diren, zertarako...). Horren helburua daikasleak ohitura batzuk hartzea eta momentu oro
|
zer
egin behar duen jakitea. Horrela, lan egitasmo pertsonala diseinatzeko baliabideak eskuratzeamesedetuko dugu.
|
|
Kontuan hartzen dugu
|
zer
egin behar duen: testu mota eta testuinguru diferenteak.
|
|
Azpimarratzekoak dira beren burua zuritzeko portugaldarrek erabiltzen zituzten argudioak. Merkatari haiek oso ongi barneratuta zeukaten aitoren semetzareneredua, eta bazekiten
|
zer
egin behar zuten Gipuzkoan errotzeko, aitoren semeenkutsua hartzeko: etxe baten jabe izan; ezkontza ona burutu eta familia sortu; edotaerregeari zerbitzatu.
|
|
Zinez aipagarria eta gogoangarria zuen indarra! [...] Orain entzun, hitz gutxitan esango dizut-eta
|
zer
egin behar dugun. Bihar bertan, Eguzkia igotzen hasi eta haren izpiek lurraren estalkia urratzen dutenean, Eneas eta Dido gaxoa hiritik irtengo dira, oihanean ehizatzera.
|
|
|
zer
egin behar duen dakienean, nekerik gabe egiten baitu,
|
|
gertaerak hain aldeko izan zaizkigunez, ez dakigula ebaztean kalterik etorri, gure egoerak okerrera egin eta poz hori larregikeria bihurtzeko moduan. Egoera latzak sarri hezi eta
|
zer
egin behar den irakasten du, erazko abagunean pozak berak okerbideratu eta erabaki eta hausnarketa zuzenetik urruntzen gaitu. Horrenbestez nire ahalegin osoz aholkatzen eta eskatzen dut erabaki hori egun batzuk atzeratzea, hain poz handia atzean utzi eta geure onera itzul gaitezen arte.
|
|
Ondo landuaz emankor izan dadin nahi duzun etxaldea erosi duzunez, eta neuk ere neurea balitz bezala arta dezadan eskatzen didazunez, ahalegintxoa egingo dut; eta ez soilik neu bizi naizen artean, zer egitea komeni den aholkatuz, baizik eta baita hil ondoren ere. Ezin baitut onartu Sibilaren ahotik jalgitakoak bera bizirik den bitartean soilik izatea gizakiarentzat baliagarri, baizik eta baita bera hil eta gero ere, are jende ezezagunarentzat ere; urte askotan itzultzen baikara ofizialki horren liburuetara, mirari baten ondoren
|
zer
egin behar dugun jakin nahi dugunean; era berean ezin da onartu nik, bizirik naizen bitartean ere, ezer ez egitea adiskide eta tartekoei laguntzeko.
|
2005
|
|
Kaufman en arabera (1980: 17) «planifikazio fasean
|
zer
egin behar denzehazten da erabaki horiek praktikan gauzatzeko. Planifikazioaren bidez, nora jobehar dugun zehazten da, gure nahiak era eraginkorrean gauzatzeko».
|
2006
|
|
Une oro
|
zer
egin behar den ez jakitea gauzarik normalena da. Ingurukofamiliako kideei zein lagunei laguntza eskatzea zilegi izatez gain, tartekabeharrezkoa izaten da lagundua sentitzeko.
|
|
1 Arazoa zehaztu:
|
zer
egin behar dut?
|
|
Horrela, natur zientziek ondoko galderari erantzuten diote:
|
zer
egin behar dugu bizitza teknikoki menderatu gura badugu. Baina ez diete erantzuten aurretiaz erantzun beharreko galderei:
|
|
Halaber, PLOren 3.a. in fine artikulua ere kritikatu izan da oso zaila delako zehaztea zer den ekintza «bereziki» ez zilegia izatea; ez da ulertzen
|
zer
egin behar den publizitatean pertsona jakin batzuen duintasuna bereziki urratzeko eta beste batzuena edo denona ez kaltetzeko, hau da, ez da batere erraza pertsonak bereiztea edo duintasunaren arabera desberdintzea. Izan ere, ikuspegi horretatik, publizitatearen eremuan emakumezkoen alde proposatzen den babes berezia ere eztabai dagarria liteke, emakumea eta gizona bereiztea diskriminatzailea izan baitaiteke.
|
2007
|
|
Barrura begirako komunikazioaren orientazioa ezberdina da. Jendeak jakinbehar du enpresa zertan ari den,
|
zer
egin behar duten, zeintzuk diren helburuak... barneko gauzak, gure gauzak. Ikuspegia guztiz ezberdina da; momentuhorretan ez gara komunikatzaileak, enpresa bat gara.
|
|
Guretzat beharrezkoa da bilera horiek sistematizatzea, gelditu eta pentsatzeazer egiten ari garen, nola goazen eta
|
zer
egin behar dugun.
|
|
Ados al zaude? Eta, hala bada,
|
zer
egin behar dukazetariak hori ekiditeko?
|
|
Gehiago da lan egiteko era eta alde bakoitzak
|
zer
egin behar duen; hau da, nireeginbeharra da komunikazioa nire aldetik egitea, eta prentsan dagoen kazetariaren lana da informazioa bilatzea. Alde horretatik, material eta lehengai berarekin lan egiten dugu, baina enpresa ezberdinentzako.
|
|
Beraz, errentagarri izatea da lehenengo betekizuna; baina ondoren, errentagarriizateko
|
zer
egin behar duzun pentsatu behar duzu. Nik uste dut horretan askodaukagula ikasteko oraindik.
|
|
Badakit, bai, aldez aurretik ere, datorkidan galdera zein den, zain egon gabe: eta orduan
|
zer
egin behar dugu. Oinarrizko gauzak aldatu arte itxaron eta amoreeman?
|
|
Alderdi espainolistek horixe egiten dute egunero egunero. Bainaalderdi politiko abertzale batek
|
zer
egin behar du euskara ez politizatzeko. Agianalderdi politikarik ez egin hizkuntza alorrean?
|
|
Guztion altxorra baldin bada, guztiok egiten dugun neurrian bakarrik egin? Eta guztiok elkartuta egin behargenukeena egiten ez badugu,
|
zer
egin behar du delako alderdi abertzale horrek. Adostasunik gabeko hizkuntza politikarik ez egin?
|
|
Tamalez, dugun erronka ez da mugatzen baldintza horiek ezagutzera etaberaiek zedarritutako joko eremuan estrategikoki jokatzeko
|
zer
egin behar dugunerabakitzera. Nora ezak bizi gaitu.
|
|
Gaurko baldintzetan jarduteko kontzientzia behar dugu. Kontzientzia ezagutza da, baita balio jarrera bat ere,
|
zer
egin behar den esaten diguna. Bizi praktikakeuskalduntzeko, maila orokorrean zertan ari garen jakin genuke (euskaldundu nahi dugu herri hau?
|
|
Adibidez, badakite irakasleek edo eskolakozuzendariak duten autoritatea eskolako eremuari soilik dagokiola, eta gurasoena, berriz, familiari (Laupa eta Turiel, 1993). Halaber, badakite autoritatea bestepertsona baten esku utz daitekeela; hots, guraso batek bere autoritatea seme alababaten esku utz dezakeela, anai arrebak zaindu ditzan eta
|
zer
egin behar duten esandiezaien (Laupa, 1995).
|
|
Familiatik, komunikabideetatik eta antzeko iturrietatik jasotako informazioa konbinatu egitendute, eta rol politikoaren ikusmolde bereizkuntzagabea eraikitzen dute. Rol politikoaren ikusmolde horren arabera, politikarien eginbeharrak dira, 6 urteko haurrekaipatutakoez gain, jendeari
|
zer
egin behar duen esatea, errepideak egitea, antolatzea (Connell, 1971), jendeari dirua eta laguntza ematea, herrian barrena ibiltzea eta antzeko eginkizunak (Brophy eta Alleman, 2002 in Berti, 2005).
|
|
Poetaren definizioa eman du arestiko testu horretan Zaratek. Poetak
|
zer
egin behar duen, zer sentitu behar duen, zer maitatu behar duen, zeri zor dion gorroto, garatzen da poesia labur horretan.
|
|
Lehenengo partea, orain, lar luzea egiten da. Zer edo
|
zer
egin beharra dago aditza eta semaforoa (ondoren) aurreratzeko. Hona hemen irtenbide bat:
|
|
postposizioak, eta ez buruzko, gaineko... Egin dezagun aurkezpen batean, aurretestuinguru barik, hasten garela kontatzen
|
zer
egin behar dugun bihar:
|
2008
|
|
Abuztuaren 29an Andres Argiano sakristaua San Esteban baselizako zilarrarekin
|
zer
egin behar zuen galdetzera joan zitzaionean, «expreso dicho Alcalde que al citado Lascurain le llebaban Preso sin culpa alguna, y le perderian sin motivo justo a cuya expresion se halló presente el testigo(?) y aunque el testigo le expreso dicho Domingo al citado Alcalde que don Francisco de Ibarra cura de esta villa se habia esplicado que era una Picardia el haberse corrido dicho Buey en aquel...
|
|
Handik hogei egunetara Ibarzabalen abokatuak erabaki horren aurka helegitea aurkeztu zuen, non Ibarzabalek Boluntarioen Milizian izena eman izanaren arrazoia estatuarekin zituen arma kontratak ez galtzea izan zela esaten zen. Haren esanetan, Boluntarioen Milizian sartu zen, baina
|
zer
egin behar zuen bada«, un hombre que tenia antticipos de tantta consideracion en el Govierno, canttidades enormes empleadas en la fabrica y matteriales empleados en la elavoracion sabiendo que aquel Govierno miraba con odio a los que no afecttasen ser partidarios suyos? »638 Ez dakigu zein puntutarainoko eragina eduki zuen Ibarzabalen abokatuak landutako defentsa ildo berriak, baina oraingo honetan purifikazio batzordeak Ibarzabalen eskakizuna onartzea erabaki zuen«?
|
|
Sakoneko beste galdera hauxe da:
|
zer
egin behar da kooperatiba handietan iritzi taldeei dagokienez. Bultzatu behar dira ala, alderantziz, ahal den neurrian
|
2009
|
|
J.L.: Behin aitortuta krimen batzuk gertatu direla, prozesuaren bideari ekin beharzaio, hau da, hainbeste denbora pasatu ondoren
|
zer
egin behar den, etab. Hor erebadago nazioarte mailako kontsentsu bat, Nazio Batuek, Europako Kontseiluak.adostu dituzten minimoekin. Denok errespetatzen ditugun giza eskubideenestandarrarekin ados egon nahi baldin badugu, gauza hauek nola tratatu behar dira. Hori esana dago, ezin ditugu asmatu, ezin ditugu errepide orri berriak proposatu.Orduan, horri dagozkion hiru multzo dira jarraitu beharrekoak:
|
|
demagunherri aldizkari batean ari garela erredakzio taldean. Herriko edozein dendatarajoan eta han erosten zaudela, ohikoa da bertako dendariak publizitatea jarri nahiizanez gero, norberari (kazetariari) zuzenean galdetzea,
|
zer
egin behar den, zenbatbalio duen aldizkarian publizitatea sartzeak... Nahiz eta aldizkariko staff eanpublizistaren izen abizenak eta bere mugikorraren zenbakia agertzen diren.
|
|
Azkoiengoak ondoren Martzillako jendearekin harremanetan jarri ziren etabertako parrokoarekin. Hauek ekintzen zerrenda eman zieten,
|
zer
egin behar zutenjakin zezaten. Martzillan elizgizonak hasi zituen ekintzak senide baten kexuenondorioz.
|
|
Lehenbizi programaren algoritmoa idatziko dugu, hau da, pausoz pauso
|
zer
egin behar duen. Hona hemen:
|
|
Badakizue, beraz,
|
zer
egin behar duzuen ikur horrekin topo egiten duzuen aldiro: zeuen denbora hartu eta proposatutako ariketa egin.
|
|
Eta
|
zer
egin behar da ordenan ez datorren segmentu bat jasotzen denean. Adibidez, demagun hartzailea 34297garren bytearen zain dagoela, baina sekuentzia zenbakia 35797 duen segmentua jasotzen duela.
|
|
Argi dago bigarren aukera eraginkorragoa dela, baina TCPren kodea konplexuagoa egiten du. Harrigarria bada ere, RFCetan ez da zehazten
|
zer
egin behar den kasu horretan. Hau da, ez dago argi definituta ea TCPk blokekako ala banakako birtransmisioa erabili behar duen; inplementazioaren araberako kontua da hori.
|
2010
|
|
Batetik, lehenengo kasua irakurri ondoren komunikazioaren analisia egin behar da, hau da, hitzezko komunikazioa etahitzezkoa ez den komunikazioa adierazten duten esaldiak azpimarratu eta arrazoitu. Bestetik, bigarren kasuan, gaixoak
|
zer
egin behar duen eta zer egin behar ezduen lantzeko hainbat esaldi modu zuzenean berrantolatu dira. Azkenik, hirugarren kasuan, gaixoarekin arrazoia erabiltzen saihesteko hainbat esaldi moduzuzenean berrantolatu dira.
|
|
Batetik, lehenengo kasua irakurri ondoren komunikazioaren analisia egin behar da, hau da, hitzezko komunikazioa etahitzezkoa ez den komunikazioa adierazten duten esaldiak azpimarratu eta arrazoitu. Bestetik, bigarren kasuan, gaixoak zer egin behar duen eta
|
zer
egin behar ezduen lantzeko hainbat esaldi modu zuzenean berrantolatu dira. Azkenik, hirugarren kasuan, gaixoarekin arrazoia erabiltzen saihesteko hainbat esaldi moduzuzenean berrantolatu dira.
|
|
Gaixoari
|
zer
egin behar duen esan behar zaio, zer egin behar ez duen esateasaihestu behar da.
|
|
Gaixoari zer egin behar duen esan behar zaio,
|
zer
egin behar ez duen esateasaihestu behar da.
|
2011
|
|
«Adibidez,
|
zer
egin bear lukete euskalzale askok: gure artean argitaratu oi ditugun liburu oietako bati eldu ala Zubiri' ren. Naturaleza, Dios, Historia?
|
|
Beraz, jakin badakite umeentzako ikus entzunezkoak, ideiak, irakaskuntzak eta balioak bultzatzeko baliagarriak izan daitezkeela, eta helduak horietaz baliatzen direla hezkuntza prozesuan. Gazteen ustetan, pertsonaien jarrerak edo ekintzak baliatzen dituzte gurasoek umetxoei
|
zer
egin behar den irakasteko: zein den pertsonaia gaiztoa, zein ona, zelan jokatzen duen bakoitzak, zelakoak izan behar diren pertsonen arteko harremanak, zelan jokatu behar den hainbat egoeratan?
|
|
Hau ez da, gu txikiak ginela, karamelurik ez hartzeko esaten zigutela eta ezin genuela hartu inondik ere ez. Kezka soziala bada, eta familiek barneratuta daukate hori, baina gero horren aurrean
|
zer
egin behar da etxean. Zein neurri hartu?
|
|
Zein neurri hartu? Hor dagoena arazo bat da, baina agian ez dago ezagutza nahikorik horren aurrean
|
zer
egin behar den jakiteko.
|
|
Bere burua kritikatzen ikasten du, horrela besteen kritika ekiditeko. Egoera ezagunetan kritikari ihes egin diezaioke, egin behar dena eginez, baina egoera berrien aurrean ez daki
|
zer
egin behar den, eta erabakia hartu ezinak estutzen eta menderatzen du. Ziurtasunik eza, anbibalentzia, erruduntasuna eta barne herstura ekiditeko, jarrera zurrunak hartzen ditu, eta arau nahiz legeekiko sentikortasun berezia agertzen du.
|
2012
|
|
Egoera bereziki moralki tamalgarri hori iraultzeko
|
zer
egin behar zen. Gizabideaeta guztiz ere kristaubidea jarraitu behar zen.
|
|
Ondorioz moral aurresuposatu eta aurrefabrikatuoro gaitzetsi egingo dute, ez baitio uzten norbanakoari bere buruaren jabe eta bereerantzule izaten, baizik eta morroi. Ez daukagu
|
zer
egin behar dugun esango diguninor, ez dago bizitza hau nola bizi argituko digun ezer. Honatx, Leturiak sentitzen duenaukeratzearen larrimina.
|
|
Hezkuntza sisteman, gizartearen eta erakundearen arteko erlazioa ezinbestekotzat jotzen dugu, zeren eta erakundearen bidez, hots, sistema antolatuaren bidez (hezkuntza sistemaren bidez, alegia) gizarteak dituen beharrizanak asetzen baitira.Hau da, gizarteak erakunde kualifikatuaren esku uzten du lortu behar duen produktuaedo ikasle mota. Arazoa sortzen zaigu, eta hemen dago gakoa, definitzerakoan gizartehori nor den, edo beste modu batera esanda, gizarte horretan nork duen legitimitatemoralik hezkuntza sistemari eskatzeko
|
zer
egin behar duen, edo beste modu bateraformulaturik, gizarte horretan nork duen botere edo hegemonia nahikorik bereideologia besteei ezartzeko, hain zuzen ere, hezkuntza sistemaren bitartez.
|
|
erlatibismo erlatiboarena. Hau da, Mendebaldekokrisiak fondamentu gabeko gizarte batera eraman bagaitu, eta kriterio absoluturik ezbadago ongi edo gaizki zer dagoen bereizteko, edo antolamendu politiko egokienazein den erabakitzeko,
|
zer
egin behar da. Azurmendiren erantzuna:
|
|
Hezkuntza sisteman, gizartearen eta erakundearen arteko erlazioa ezinbestekotzat jotzen dugu, zeren eta erakundearen bidez, hots, sistema antolatuaren bidez (hezkuntza sistemaren bidez, alegia) gizarteak dituen beharrizanak asetzen baitira.Hau da, gizarteak erakunde kualifikatuaren esku uzten du lortu behar duen produktuaedo ikasle mota. Arazoa sortzen zaigu, eta hemen dago gakoa, definitzerakoan gizartehori nor den, edo beste modu batera esanda, gizarte horretan nork duen legitimitatemoralik hezkuntza sistemari eskatzeko
|
zer
egin behar duen, edo beste modu bateraformulaturik, gizarte horretan nork duen botere edo hegemonia nahikorik bereideologia besteei ezartzeko, hain zuzen ere, hezkuntza sistemaren bitartez.
|
|
erlatibismo erlatiboarena. Hau da, Mendebaldekokrisiak fondamentu gabeko gizarte batera eraman bagaitu, eta kriterio absoluturik ezbadago ongi edo gaizki zer dagoen bereizteko, edo antolamendu politiko egokienazein den erabakitzeko,
|
zer
egin behar da. Azurmendiren erantzuna:
|
|
Tokian tokiko jakintsu horiek, populazio, ingurumen eta mundu espiritualaren arteko orekaren jagoleak dira kultura indigenarentzat. Kanpotarrentzat, aldiz, biodibertsitatea mantentzeko
|
zer
egin behar den eta ekosisteman dagoena zertarako erabili hoberen dakitenak dira. Lehen Munduko botanikoek, zoologoek eta beste hainbatek onartu egiten duten Hirugarren eta Laugarren Munduko biodibertsitatea estudiatzerakoan, hobe dutela jakintsu indigena bat erabiltzea, denbora eta energia euren kaxa gastatzea baino (Simpson, 1997).
|
|
L: Eta honekin
|
zer
egin behar dut?
|
|
Halaber, PLOren 3.a in fine artikulua ere kritikatu izan da oso zaila delako zehaztea zer den ekintza «bereziki» ez zilegia izatea; ez da ulertzen
|
zer
egin behar den publizitatean pertsona jakin batzuen duintasuna bereziki urratzeko eta beste batzuena edo denona ez kaltetzeko, hau da, ez da batere erraza pertsonak bereiztea edo duintasunaren arabera desberdintzea. Izan ere, ikuspegi horretatik, publizitatearen eremuan emakumezkoen alde proposatzen den babes berezia ere eztabaidagarria liteke, emakumea eta gizona bereiztea diskriminatzailea izan baitaiteke.
|
2014
|
|
Kuban topo egin duten bi lagunen«opor klandestino»ek zeri egiten diote erreferentzia? Aitaren aginduak txintxo beteziturrira doan Maritxu arduratsuak
|
zer
egin behar du Bartolo mozkorraren aurrean?
|
|
Hala ere, probarekin erlazionatutako zenbait faktorek badute eragina emaitzetan; adibidez:
|
zer
egin behar den edo zer eskatzen den egoki ulertzea, materialarekin konfiantza lortzea eta egoerak erakustea jolasak balira bezala. Probak bide horretan sinplifikatzen direnean, haurren egitea nabarmen hobetzen da.
|
2015
|
|
Uste bat bagenuela uste dut, agian neurtu gabekoa, gertatzen ari zenaren inguruan.Kasuistikatik asko agian, baina nik uste dut argazkia argi eta garbi gelditu dela, UEMAk egin dituenazterketei esker. Eta nire ustez, honek erabakiak hartzera mugitu behar gaitu,
|
zer
egin behar dugun, eta batez ere zer ez dugun egin behar erabakitzera. Egiten dugun guztia debalde ez deneko kontzientzia hartu behar dugu hemen, eraginak badituela eta euskara kasu honetan zeharo delikatua dela, bereak zituen tokietan galerak izaten ari dela.
|
2017
|
|
Horretarako kontratatzen dira irakasle espezialistak. Gainera,
|
zer
egin behar dut nik, haien hizkuntzarik ezagutzen ezbadut?
|