2008
|
|
Hori dena, Filologia aldetik edo hizkuntzaren historia aldetik ez da bate re gauza erraza jakitea nondik edota noiztik dugun hitz horiek euskaran bizirik eta hori ia kasu guztietan agertzen zaigu. Baina, esan bezala, orain arte euskararen biho tzeraino (esan nahi dut, mamiraino)
|
zer
bidetatik sartu diren ezin izan dugu argitu ezta kronologiaren xehetasunetan sartu ere.
|
|
Joan den urteko ekainean, Bordele 3ko eta Paue eta Aturri Aldeko unibertsitateetako lehendakariekin Baionako euskal ikasketen eta euskal ikerketen sortzearen ospatzeko egin biltzarrean gogoratu da
|
zer
bide egin den hartaz geroztik, eta zer fruitukor izan zen Haritschelharrek Frantziako unibertsitate eta ikerketa erakundeetan landatu arbola hura, geroztik J B. Orpustan eta A. Arkotxak Bordeleko unibertsitatean, T. Peillen eta X. Videgainek Paueko eta Aturri aldeko Unibertsitatean, neronek CNRS delakoan, beste lankide batzuekin, haztera lagundu duguna.
|
2009
|
|
Nonbaiten defizita baldin badugu, hor da: urgazleen aberastasun hori nola ekarri, nola barruratu,
|
zer
bide eman, gure zereginetan parte izan daitezen. Horretan ez da asmatu.
|
|
egiteko asmoa: hiztegia egiteko oinarrizko irizpideez lan bat prestatu zuen Azkuek 1921ean, Gipuzkoako Aldundiari hiztegia egiteko diru-laguntza eskatu zioten 1922an eta hiztegirako, zer gai,
|
zer
bide ta zer taju artu litezkeen, azaltzeko txostena egin zuen Olabidek 1923an.
|
2012
|
|
Gaixtoalako tirria, beren errabia ere erakusten düe. Ihoiz, deüsetan, ez düe hüts egiten, orotan dira non
|
zer
bide oker asma eta jar. Berezkeria sartzen düe jenteen artean, aharra sorrarazten düe, hona ez dezakee egari. Furfuri atsü eta herratsü, bazterrak nahasten dütüe, denetara ülüna zabaltzen düe.
|
2013
|
|
Ikus daiteke idazle bakoitzaren estiloa ez dela beti bera, batzuek gisa batera erabiltzen dutela eta beste batzuek beste batera. Erretorikaren azterketa Lehen Mundu Gerrako testuetan bezala egin daiteke beste garai batzuetakoetan, baina Lehen Mundu Gerrako artikuluak erretorikaren ikuspegitik landu daitezke aztertzeko nola egiten zuten eta
|
zer
bide erabiltzen zuten irakurleak beren ideietara konbentzitzeko. Nahi bada azterketa erretorikoari loturik edo nahi bada aparte, hitzen azterketa ere egin daiteke.
|
2016
|
|
Bere lan egiteko manera esplikatzen du, justifikatzen zuen eramandako gogoeta. Inoiz pastoral idazle batek egin ez zuena egin zuen, pastoralaren idazteko
|
zer
bide eraman zuen publikoki agertu. Bazekien lur mugikorretan zebilela, egiten ari zena ez zela errazki onartua izanen.
|
|
Garai horiek ezagutu zituztenengana joan eta gero, antzerkiak izan dituen norabideen aztertzeko beste antzerki eragile batzuengana jo dugu. Geroztik antzerkia biziarazten dutenengana, garai horretatik zer gelditzen den jakiteko, sorkuntza eta horren hedapenetik, geroztik
|
zer
bide egin den eskatzeko, zer harrera egiten dioten lan horri eta nolako antzerkia nahi duten gaur egun galdetzeko. Antzerkia edo antzerkiak ote diren gelditzen jakin minez.
|
2021
|
|
Holakoetan nolako ren baliokide gisa erabiltzen dugu zer, askotan, baina ez beti, harridurazko perpausetan: Ha
|
zer
bidea eta moldea, zer lausengua eta balakua... (Axular).
|
2023
|
|
Tamalez, Securus, zure mintzoa ongi entzuten dut, Baina
|
zer
bide hartuko dut joateko, Goizago zuregana. Erakutsi behar didazu.
|