2013
|
|
b) Zertarako izan zaie baliagarria elkartruke esperientzia Altsasuko gazteei? Saia
|
zaitez
identifikatzen elkartruke esperientziaren balioari buruz eman dituzten iritziak.
|
|
Ariketa horiek zenbat eta gehiago egin, orduan eta trebeagoa izango zara, ahoko muskuluak garatuagoak izango baitituzu. Etxean ariketak egitea erabakitzen baduzu, jar
|
zaitez
ispiluaren aurrean, ondo egiten ote duzun ikusteko.
|
|
etor
|
zaitez
hil zen
|
|
Ez
|
zaitez
badaezpada ondoan jar
|
|
1 Fitxa batean jasoko duzu zer sentimendurekin esnatu eta jaiki zaren, eta zer sentimendurekin oheratu. Ausar
|
zaitez
sentimendu horien zergatia idazten; eta gogoratu zer egitura erabil ditzakezun zergatiak adierazteko.
|
|
3 Honaino iritsita, ez al zaizu iruditzen hautatu duzun testua eraldatzeko adina izen badituzula? Ausartu
|
zaitez
, eta adierazi, poetikoki, nolakoa den zure bihotz hori.
|
|
Ikus dezagun nola antolatzen den eta nola bilatzen den informazioa webgune batean. Sar
|
zaitez
Ikasnews webgunean.
|
|
a) Koka
|
zaitez
Ikasnews webgunearen sarrera orrian, eta erantzun honako galdera hauei, gunea gainbegiratuz eta hitz beroei erreparatuz.
|
|
1 Saia
|
zaitez
zu biziko zinatekeen herriari buruz argibideak ematen, proposatzen zaizun ereduari jarraituz.
|
|
3 Taulako zerrendan, hainbat faktorek kliman nola eragiten duten agertzen da. Saia
|
zaitez
eragin horiek ezarri dituzun faktoreekin elkartzen. Behar izanez gero, ikus ezazu berriro bideoa.
|
|
1 Saia
|
zaitez
klima moten diagrama hau osatzen, klimen izenak antolatuz.
|
|
3 Saia
|
zaitez
honako denbora lerro hauek egiten.
|
|
1 Laburbil ezazu lau esalditan atal honetan ikasitakoa, honako kontzeptu hauek oinarri hartuta. Saia
|
zaitez
hitz guztiak behin behintzat erabiltzen. Egina eskaintzen zaizu bat, adibide gisa.
|
|
Bete honako taula hau, datu horietan oinarritu eta ereduari jarraituta. Saia
|
zaitez
irudia zer izan daitekeen labur deskribatzen.
|
|
Irudi txikienak okupatzen du gutxien? Saia
|
zaitez
horren arrazoiak topatzen.
|
|
Anima
|
zaitez
!
|
|
Ohar
|
zaitez
, bi kasuetan, emaitzari dagokion unitatea eragiketen unitateen sinplifikatuz lortzen dela.
|
|
d) Osa ezazu poliedroen ezaugarrien zerrenda aurreko zereginean eraikitako poliedroak aztertuta. Ondoren, saia
|
zaitez
aurpegi, ertz eta erpin kopurua erlazionatzen dituen Euler en formula idazten.
|
|
Eta, ostadarrak? Orain, saia
|
zaitez
horiek guztiak irudikatzen& Horretarako, objektu horien alegiazko ereduak baliatu
|
|
Eman dezagun beste urrats bat gure aurrezagutzak identifikatzen jarraitzeko; hau da, ikus dezagun zer gehiago dakigun gaiari buruz. Horretarako, saia
|
zaitez
honako ariketa hauek egiten.
|
|
Saia
|
zaitez
egin berri ditugun galdera horiei erantzuna ematen, eta, honako informazioa arretaz aztertu ondoren, erantzun iezaiezu ondorengo galdera hauei.
|
|
2 Bilatu informazioa han eta hemen (liburuak, entziklopediak, sarea&); saia
|
zaitez
Zenbat planeta daude, galderari erantzuten informazio hori erabiliz.
|
|
Gainera, gogoa izango duzu gaiaren inguruan zure jakin mina pizten duen hainbat galdera argitzen saiatzeko. Has
|
zaitez
, bada, gaia arakatzen, pixkanaka bada ere.
|
|
Agian ez dakizu oso ondo nola den kontu hori. Has
|
zaitez
, bada, kanpoko eragile geologikoen berezitasunak aztertzen.
|
|
2 Aurreko txostena betetzen ahalegindu zara, baina zer diote adituek gai horretaz? Ahalegin
|
zaitez
handik eta hemendik informazioa biltzen. Arkeoak, bakterioak eta protistak artikuluak informazio oso baliagarria eskainiko dizu.
|
|
b) Gai izango zinateke adierazteko nola lortzen duen pertsona batek beharrezko duen energia? Saia
|
zaitez
pausoz pauso azaltzen, eta jar itzazu adibideak azalpena ilun samarra dagoela iruditzen zaizunean.
|
|
Beraz, anima
|
zaitez
ariketa fisikoa egitera! Ez dizu kalterik egingo!
|
|
Eman ezazu beste urrats bat gaiari buruz dakizuna gogoratzeko: saia
|
zaitez
honako ariketa hauek egiten.
|
|
Jo dezagun, lantalde batek ikerketa bat egin behar duela laborategian, eta taldeko kideak adosten ari direla eman beharreko pausoak. Dagoeneko gai horri buruz hainbat gauza dakizunez, saia
|
zaitez
aholkuak ematen.
|
|
komeni zaizu ondo jakitea zer den hori. Beraz, informa
|
zaitez
eta, gero, erantzun galderei. Badituzu bideoak (Bizidunen dibertsitatea) eta informazio gehigarria (Dibertsitatean eragina duten faktoreak).
|
|
1 Saia
|
zaitez
galdera hauei erantzuten.
|
|
Erronka berri baten aurrean zauden bakoitzean, saia
|
zaitez
galdera hauei erantzuten: " Zer?"," Nor?"," Zergatik?"," Nola?"," Non?" eta" Noiz?".
|
|
Bozetoak dira marrazketa teknikoaren barruan zehaztasun gutxien duten marrazkiak, hasi
|
zaitez
marrazten.
|
2014
|
|
Idazleak, musikariak eta aktoreak solasean ikusi dituzu. Saia
|
zaitez
literatura solasaldiko partaideen azalean jartzen, berehalaxe tokatuko baitzaizue egoera horretan egotea!
|
|
Ireki iezaiezu atea irakurritako liburuen inguruan eratu dituzun iritziei, eta plazara itzazu. Idatz itzazu literatura ohar kritikoak, eta izan
|
zaitez
literaturan eragile, hurbilekoei eta ez hain hurbilekoei liburuak gomendatuz, idazleari
|
|
1 Eleberrian aurrera egin aurretik, treba
|
zaitez
hipotesiak adierazten; horretarako, irakurri honako informazio hau, eta erantzun galderari.
|
|
Bideoen kasuan, aukera egokia izan daiteke" Erreprodukzio zerrenda" bat egitea erregistratu nahi diren bideo guztiekin. Anima
|
zaitez
zure lehen zerrenda osatzera!
|
|
Ez duzu krispetarik eskura, ez ditugu argiak itzaliko, pantaila ez da nahi bezain handia izango& baina jar
|
zaitez
ahalik eta erosoen, eta animaziozko film labur bat ikusiko duzu:
|
|
Erdi Aroaren amaierako giroan, Errekonkista eta erlijioeta kultura aniztasuna eta jazarpena aintzat hartuta, jar
|
zaitez
Fatimah bint Muza-ren larruan (Calatayuden, 1516 urtean bizi zen emakume musulmana). Tuteran bizi den Hen Almonahar lehengusinak gutun bat idatzi dizu gomendio eske.
|
|
JOANES: Maiestate hori, ez
|
zaitez
horrela penatu: herriak, beso zabal hartu ditu zuk emandako guztiak eta belauniko duzu zeure aurrera.
|
|
Sailkatu itzazu matxinadak kausa moten arabera, hurrengo informazioaz baliatuz. Saia
|
zaitez
mota bakoitzeko azalpena edo adibide bat jartzen.
|
|
6 Estamentu bakoitzaren ezaugarriak errepasatzeko, saia
|
zaitez
testuko hutsuneetan hitz egokia jartzen:
|
|
2 Gertaera batek kausa ugari izaten ditu, eta baita ondorio ugari ere; beraz, garai hartako testuinguruaz ongi jabetzeko, interesgarria da horiek identifikatzeaz gainera, ongi sailkatzea. Saia
|
zaitez
hori egiten.
|
|
* ohar
|
zaitez
bihurketa faktorea alderantziz ipiniko bazenu unitatea zenukeela sinplifikatu eta, hortaz, eragiketa ez litzatekeela zuzena izango.
|
|
Paper horren orri handi samar bat duzu eskuartean, egunkari baten orriaren tamainakoa. Bada, has
|
zaitez
orri hori erditik tolesten.
|
|
Baina, instrumentuak erabiliz soilik sor daitezke uhinak? Galdera hori argitzeko sar
|
zaitez
Uhinak non, simulazioan.
|
|
Denak iristen al dira behar den tokira? Gai hau aztertzeko sar
|
zaitez
Uhinak nondik, simulaziora.
|
|
Eguneroko bizitzan, objektu ugari erabiltzen ditugu. Egin begiratutxo bat ingurura, eta ohartu
|
zaitez
zer objektu dauden. Zerez osaturik daude?
|
|
1 Energiaren kontserbazioaren printzipioa fisikako ideiarik garrantzizkoenetakoa da. Saia
|
zaitez
galderei erantzuten, informazio testua irakurri ondoren.
|
|
Une honetan, esaterako, gelan zaude, eta zenbait aldaketa gertatzen ari dira, etengabe. Saia
|
zaitez
une honetan aldaketak eragiten dituzten bi elementu gutxienez identifikatzen, eta azaldu zer aldaketa eragiten dituzten.
|
2016
|
|
Egin dezagun beste urrats bat gure aurrezagutzak identifikatzen jarraitzeko, hau da, ikus dezagun zer gehiago dakizun bizidunak bizi diren habitatei buruz. Horretarako, saia
|
zaitez
honako ariketa hauek egiten.
|
|
Egin dezagun beste urrats bat aurrezagutzak identifikatzen jarraitzeko, hau da, ikus dezagun zer gehiago dakizun izaki bizidunen funtzioei eta gizakion aparatu eta sistemei buruz. Horretarako, saia
|
zaitez
honako ariketa hauek egiten.
|
|
Herri horren ezaugarriak kontuan hartuta, adierazi proposamenik egokienak eta eman arrazoiak. Horretarako, hainbat iturri erabiliz zehaztu duzun Lurzoruaren degradazioa ikerketa dokumentuan oinarritu
|
zaitez
.
|
|
Has
|
zaitez
ideia bila: zure barnean, egunerokoan, ingurukoen ahotan, albistegietan, ametsetan, beldurretan, gatazketan, etab. Istorioz inguratuta zaude; zeurea bilatzea da kontua, hortxe zain duzun horrekin topo egitea!
|
|
7 Urrun
|
zaitez
Arbizuko petrikilotik.
|
|
b) Fikzioan ez ezik, errealitatean ere harrituko zaitu inguruko jendeak inoiz, ezta? Saia
|
zaitez
tankerako esaldiak osatzen, zure lagun, ikaskide edo senitartekoekin pentsatuz.
|
|
oker, zuzen, trabes ala artez? Trebakuntza gehiagoren premian zaudela baderitzozu, sar
|
zaitez
EHUTSI euskara ongi erabiltzen laguntzeko aplikazioan. Bertan topatuko dituzu on line aritzeko hainbat ariketa.
|
|
Hurrengo orriko fitxan dituzu jorratzen dituen azpigaiak eta ikasle batek bere irakurketa gidatzeko pentsatu dituen galderak. Irakur itzazu, eta saia
|
zaitez
lehen ikustaldira orduko loturak egiten. Ea zenbat kokatzen dituzun ondo dagokien azpigaian!
|
|
Gero zure kotxea ezin nun topatu& Baina hementxe nago ta ez
|
zaitez
kezkatu! Gutxienez etorri naiz.
|
|
Gutxienez etorri naiz. Ez
|
zaitez
kexatu! (bis)
|
|
Gero zure kotxea ezin nun topatu& Baina hementxe nago ta ez
|
zaitez
kezkatu! Gutxienez etorri naiz.
|
|
Gutxienez etorri naiz. Ez
|
zaitez
kexatu! (bis)
|
|
3 Saia
|
zaitez
argazkian ikusten diren substantzien eta objektuen materialak
|
|
Horiei buruz gogoeta egiteko, saia
|
zaitez
honako galdera hauei erantzuten.
|
|
1 Saia
|
zaitez
marrazki baten bidez presio atmosferikoak gure gorputzaren gainean nola eragiten duen irudikatzen, aireak planetako gorputzak alde guztietatik inguratzen dituela kontuan hartuta.
|
|
1 Saia
|
zaitez
, honako gidoi honi jarraituz, eta testuan falta direnak osatuz, proba arin baten bitartez planteatutakoa ikusten.
|
|
Ondoren, sar itzazu bi lasto ahoan. Lastoetako bat edalontzian sartu gabe utzirik, saia
|
zaitez
ura edaten. Konpara ezazu gertatu dena lehenengo saiakeran gertatukoarekin.
|
|
1 Informa
|
zaitez
presio atmosferikoaren existentzia nola frogatu zen, Torricelliren esperimentua animazioa erabiliz.
|
|
2 Aurreko informazioa kontuan hartuz, saia
|
zaitez
hurrengo ikerketa fitxako hutsuneak osatzen, ikerketa hura arretaz analizatzeko.
|
|
Kimikoak ala fisikoak? Saia
|
zaitez
gutxienez 5 aldaketa fisiko eta 5 aldaketa kimiko adierazten.
|
|
b) Nola irudikatuko zenuke maila nanoskopikoan gertatzen dena? Marrazteko, oinarritu
|
zaitez
teoria zinetiko molekularrean.
|
|
a) Saia
|
zaitez
aurreko ariketa azaltzen, irakurri berri duzun teoria zientifikoaren bidez. Irudika ezazu.
|
|
3 Hurrengo zerrendan oso ohikoak diren aldaketak daude. Identifikatu aldaketa horien artetik aldaketa kimikoak eta saia
|
zaitez
gertatu dena azaltzen, hasieran eta bukaeran dauden substantziak adieraziz.
|
|
1 Saia
|
zaitez
artelanetan erabiltzen diren pigmentuen zerrenda bat egiten, ikastetxean egindako margolanetan edo, orokorrean, artistek egindakoetan informazioa bilatuz, eta bereizi bertan dauden elementu kimikoen eta konposatu kimikoen izenak.
|
|
Saia
|
zaitez
idazten, aurreko esaldietan oinarrituta, substantzia horiekin kimikoki zer gertatzen den. Erreakzio kimikoa, alegia.
|
|
zergatik gertatzen dira horrelako ezbeharrak? Saia
|
zaitez
zure ezagutza zientifikoa kontuan izaten azalpena ematean.
|
|
a) Saia
|
zaitez
gertakari harrigarri horren funtsa idatziz azaltzen bi lagun horiei, jarduera honetako informazioa irakurriz eta unitatean ikasitakoa kontuan hartuz.
|
|
Lehen elektroskopioa 1600 urtekoa da, gaur egun, ordea, digitalak erabiltzen dira. Elektroskopioaren funtzionamenduari buruzko informazioan oinarrituta, ahalegindu
|
zaitez
irudian agertzen den pertsona honi gertatu zaiona kargen ikuspuntutik irudikatzen.
|
|
Dakizunez, jarduera ekonomikoei buruz gehiago jakiteko bide baliagarria da horiekin lotutako argazkiak aztertzea eta deskribatzea. Saia
|
zaitez
nekazaritzari buruz ikasi duzuna hemen aplikatzen.
|
|
2 Jar
|
zaitez
egokitu zaizun pisukidearen lekuan, eta kalkulatu hilabete amaierara iristeko gai izango zaren, zure diru sarrerak ikerketak proposatu bezala banatuz.
|
|
Izan
|
zaitez
munduan ikusi nahi duzun aldaketa
|
|
Kurba horri buruz gehiago jakin nahi baduzu, sar
|
zaitez
Ekigunean, eta ikusi bertan proposatzen den bideoa.
|
|
3 Abia
|
zaitez
y= ax2 erako parabola batetik, eta mugitu a parametroari dagokion irristailua. Zer eragin dauka funtzio horietan a koefizientearen balioak parabolaren forman eta erpinean?
|
|
5 Orain, abia
|
zaitez
y= ax2+ bx+ c erako funtzio batetik, eta mugi ezazu b parametroari dagokion irristailua. Zer gertatzen da?
|
|
6 Amaitzeko, abia
|
zaitez
y= ax2+ bx+ c erako funtzio batetik, eta mugi ezazu c parametroari dagokion irristailua. Zer gertatzen da?
|
2017
|
|
1 Saia
|
zaitez
analogia egiten, eta lot itzazu saiakuntzan erabilitako elementuak Lurreko osagaiekin:
|
|
Aurreko jardueretan, DNA, proteinen sintesia eta kode genetikoa aztertu dituzu. Orain, Ekiguneko simulazioa erabiliz, saia
|
zaitez
kode genetikoa osatzeko urratsak zehazten.
|
|
Arakatze jardueretan, hainbat ariketa egin dituzu unitatean zehar landuko dituzun gaiei buruz, eta horien aurrean sentipen jakin batzuk izango dituzu& Beraz, hausnarketa egitea proposatzen dizugu. Saia
|
zaitez
taula honetako galderei erantzuten eta hutsuneak betetzen.
|
|
batzuk, gutun guztietarako baliagarriak, eta, beste batzuk, gutunaren komunikazio asmoaren edota hizkuntza funtzioaren arabera hautatzekoak. Joan
|
zaitez
denak dokumentu batean jasoz.
|
|
1 Hitzak konbinatuz, saia
|
zaitez
ahalik eta hitz elkartu gehien sortzen. Zenbat hitz elkartu sortu dituzu?
|
|
c) Noiz esan genezake objektu bat mugitzen ari dela? Saia
|
zaitez
te binaka higidura kontzeptua definitzen.
|
|
b) Saia
|
zaitez
abiadura aldaketa hori grafikoki adierazten, v eta t kontuan izanik.
|
|
c) Saia
|
zaitez
abiaduraren aldaketa hori matematikoki idazten formula bat erabiliz, v eta t kontuan hartuta.
|
|
a) Dakizunetik abiatuta, saia
|
zaitez
irudikatzen eta zure hitzekin azaltzen nola eragiten duten presio atmosferikoaren aldaketek gure belarrietako tinpanoetan.
|
|
a) Nola adieraz ditzakegu 1 atm eta 760 mmHg indar/ gainazal eran? Saia
|
zaitez
galderari ereduari jarraituz erantzuten.
|
|
4 Irakurri duzunez, Galileo Galileiren garairako bazekiten ura ezin zitekeela 10,33 metrotik gora igo ponpa xurgatzaile batekin. Saia
|
zaitez
azaltzen zergatik gertatzen den hori. Erantzuna pentsatzeko, gogoratu:
|
|
2 Behatu azterketa batean lortutako Oin zolaren aztarna digitala irudiari, eta saia
|
zaitez
interpretatzen.
|
|
c) Saia
|
zaitez
irudi horretan eragin duten indarrak marrazten.
|
|
4 Presioa informazio testua irakurri ondoren, saia
|
zaitez
behar beste aldiz honako testu honetako hutsuneak egoki betetzen, txikitu eta handitu hitzak konbinatuz.
|
|
3 Saia
|
zaitez
azaltzen zergatik zorroztu behar diren labanak errazago mozteko.
|