Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 5.794

2000
‎Edonola ere, liburua doktorego tesi gisa aurkeztu den lan sakonago bati lotu behar zaiola erran beharra dago. Argitaratu den emaitza, hitz batez, oinarriko ikerketa lana baino era dibulgatiboagoan eman baita:
‎Irakurleari hainbat irain ezezagun egingo zaizkio. Seguruenik Bizkaian jakingo dute soilik emakume gizonzaleari arperi esaten zaiola . Zuberoan adimen gutxikoari ments esaten diotela ere ez du mundu guztiak jakingo.
‎Garai hartakoen esana da «lanari ez zaiola beldurrik eduki behar»...
‎Asier Otamendik azkenengo hirurak bere egin ditu, baina iaz Oihane Perea ezustekoa emateko zorian egon zen. Bestalde, ez dugu ahaztu behar Asier Iriondo puntu gehien lortu duen bertsolaria dela eta Zigor Enbeita puntu bakar batera geratu zaiola ; bai batak, bai besteak badakite zer den txapela janztea. Azkenik Rikardo Glez. de Duranak, beteranoenak, eta Nagore Soroak, gazteenak, ez dute halako presiorik, eta horrek euren alde egin dezake.
‎Rosnay irakasleak espazio denbora berrira sartzeko arriskuari aurre hartu behar zaiola esanez erantzuten dio bere buruari, izan ere biziraupenerako baldintzak tartean direla, bi eredu ekonomikoek europarrak eta amerikarrak dituzten ezaugarri onuragarriak elkarlotzen saiatu behar baitugu. Utopikotzat jotzen ez duen hirugarren bide bat ere aurreratzen du:
‎Baina, informazio sistema berri hauek beste aldaketa batzuk ere ekarriko dituzte. Egia da, erakunde batek bere informazio sistema eratzen duenean bere" know how" zaindu nahi duela, baina ordura arte garatu ezin zituen hainbat produktu garatzeko posibilitatea zabaltzen zaiola ere bai. Hau ekonomiaren edozein alorretan gertatzen ari bada ere, euskal kulturan tentsio bereziak eragin ditzake, gure erakundeek, gutxi edo gehiago, bere laneko eremua izan baitute.
‎Uste dut azken bizpahiru urte hauetan erakasteari lehentasuna eman zaiola , eta berpiztearen arrazoia Amets izan dela. Berak Miren Artetxerekin batera jarraitzen zuelako bertsolaritzaren bidea eta ikusten zelako bere inguruan talde bat egin zitekeela.
‎Geure neurrira, oreka, tentsio kreatibo hori mantenduz. Gauza da etorkizunean bertsolaritzari etengabe tokatuko zaiola egokitzea: adibidez, telebistan egon nahi badugu beti egongo gara kontrakotasunean bere dinamika eta martxarekin.
‎Kasu horretan, jada uzten dio bizkar zorroa izateari eta" aurreko poltsa" da. Norbaitek erabakitzen duenean" bizkar zorroa" deitu behar zaiola , erabileraren posibilitate guztiak imaginatu behar ditu ontzat emateko.
‎Intsumisoek ia ia ez zuten indultoren beharrik, berehala indultatu behar baizituzten. Badirudi Gomez de Liañori zer edo zer ari zaiola ordaintzen. Epaile honi deliturik larriena leporatu zitzaion, prebarikazio delitua.
‎1995ean, bai terrorismo delituei bai beste delituei erantzuteko egin zen demokraziarako kode penala ondo egina zela pentsatzen genuen. Orain, berriz, ematen du eran tzun penal ezberdina eta gorragoa eman zaiola fenomeno terroristari. Haatik, eman nahi zaion erantzun berri honek bi arazo planteatzen dizkigu.
‎Alde batetik, darabiltzan gaiak askotarikoak izanik, gure mendeko kezkak sakontzen, aztertzen eta planteatzen dituela esaten du, baina ez direla saio sakonak aurreratzen du, azaletik eginak, subjektibotasunez beteak direla dio eta hausnarketa sakonak baino gehiago, iradokizunak direla esaten du. Gaiek eta ideiek elkartasunik ez dutenez," kuriositatez beteriko liburua" dela esaten du baina zehaztasuna eta sakontasuna falta zaiola gehienetan. Iradokizunak ederrak izanda ere, haiei darien sinbologia sakondu gabe uzten du, San Martinen iritziz.
‎Gainera, beheraxeago, umorea" bortitza eta gordinegia iruditzen" zaiola ere aipatzen du.
‎Honela, narratzailea eta narratarioaren ahotsek askotan bat egiten dute: Migel bere buruari mintzo zaiola baitirudi.
‎Kritiko guztiak, noski, ez dira iritzi berekoak. " Gauzak honela, egileak, ironia lagun, erromantizismoa baztertzeko ahaleginak egiten ditu, baina batzutan ezinezkoa gertatzen" zaiola uste du Javier Rojok. (El Correo IX) Honen iritziz, hiru gazte hauen harremanek René Girard-en teoria dakarte gogora:
‎Eleberri liriko edo poematikoen artean aipatuko dugun azken honetan, Yolanda Arrieta testu labur ezberdinen eransketaren maila gorenera iritsi da. Dena den, hau guztia eleberrigileak egindako aukerari estuki lotzen zaiola azpimarratu behar dugu. Hain zuzen ere, idazleak jostearen metafora darabil bizitzari buruzko bere ikuspegia emateko, eta ondorioz, josten ikasteko manual gisara antolatu du eleberria bera.
‎Ipar Euskal Herrian orain, ONU eta Unescok giza eskubideez eskatzen dutenarekin bakarrik balia gintezke. Baina ez da gutxi, zeren otoi eta oroi horiek mundu zabalerako gomendagarri ematean Frantzia bera ere sinatzaileen artean partaide izan zela eta hortik sortzen zaiola erantzun beharra. Eta horretarako, adibidez, Europaren Batasunean bertan ereduak aurkitu ezinik ez dugu, besteak beste Aosta eta Tirol; beharbada Suitza dugu adibide hobea eta lehenagokoa, Helvetiar federakuntzak bertako lau hizkuntzak ofizialak izan zitezen, joan zen mendearen lehen partetik, Konstituzioan jarri zituen arau egokiak direla eta.
‎Baina ez zait aski iruditzen. Oraindik apartheid horrek hor jarraizen du, gure erresuma zaharreko herri guztietan eskubide berdinik eskaintzen ez zaiola . Eta horren ondorio ageriak ere hor ditugu.
‎Gizarteko praktiken multzo honek bestelako taldeengandik bereizten du, eta oinarri horren gainean hautematen du taldeak bere burua talde gisa. Horrela, jarraitzen du autoreak Devereux aipatuz, izaera etnikoa, bi datu motek osatzen dute: taldearen jokaera, zuzenean beha daitekeen neurrian, eta taldeko kideek beren ezaugarriei buruz egiten dituzten auto orokortzeak? 3 Beraz, ezberdintasun enpirikoarenexistentziari taldeak bere buruaz duen pertzepzioa gehitzen zaiola esan dezakegu, ondorio gisa.
‎Lehenago esan dugunez, kanal biek genero ezberdinak lehenesten dituzte berenemanaldietan. Pentsa genezake, hartara, emanaldietako ekoizpenen jatorrien ezberdintasuna bi kanalen genero berezitasunari zor zaiola , eta, beraz, genero batzuk errazagoekoizten direla Euskal Herrian, edo beste batzuk errazago lortzen direla kanpoan.Ordea, hau ez da horrela gertatzen; izatez, hurrengo taulan ikus dezakegunez, generoberaren barruko ekoizpenetan jatorri ezberdinak agertzen dira bi kanaletan.
‎Sistema publiko honen guztiaren finantzaketarako iturri ezberdinak finkatu dira, hala nola kanona, ekarpen publiko bereziak, publizitatea, patrozinioa eta zerbitzukoordainketa. Alabaina, dohaineko eskaintzari lehentasuna emango zaiola zehaztu da; aregehiago, lurrazaleko telebista digital publiko guztiak doakoak izango direla xedatu da.Halaber, mugatu egin da telebista publikoek eman dezaketen publizitate kopurua, gehienez jota ere orduko zortzi minututara irits daitekeela zehaztuz. Hortaz, kanona etabalizko ekarpen publiko bereziak izan dira etorkizunean sistemaren funts ekonomikoa, eta honek zalantzak sorrarazi ditu irrati telebista publikoen gaitasunaz, arloteknologiko berrietan bere presentzia ziurtatzeko.
‎Eta badirudi euskararen aldeko herri mugimenduaren oparotasunari buruz baikordela Txillardegi, eta benetan harrigarria, pozgarria!? gertatzen zaiola : –Zer esangodugu Euskal Herrian Euskaraz erakundeaz, edo Abokatu Euskaldunen Elkarteaz, edota Kilometroak jendetsuez (jadanik 23 urtetan ospatuak), edo Arrasateko A.E.D.harrigarriaz, edo beste anitzez?
‎Dena dela, pentsatzeko eta jokatzeko era hori ez da Txillardegiri edo beste inoribat batean otu zaion gauza, gizakiaren barruan sakonki errotutako lege estrukturalabaizik, eta zenbait apurtzaileri gauza bera gertatu zaiola baiezta dezakegu. Euskalnazionalismoaren hastapenetara jo ezkero. Txillardegik berak gomendatzen zuen ezzela politikoki ona abertzaleontzat gerraren etena onartzea?
‎Joera hauek, ordea, argi adierazten digute norabidea. Alegia, alternantziaren azterketan elkarrizketa maila hizkuntza mailako azterketari gailentzenari zaiola .
‎Haraneko sineskeria da,, paniquesa? arriskutsua eta mendekatia dela, eta horregatik ez zaiola aurre egin behar.
‎Zoragarria izan da aireportuan besarkatu dudan lehen aldia. Uste nuen ez zitzaiola pasa den urtean bezain ondo irtengo, baina argi utzi dit askoz ere hobeto irteten zaiola : " Eider", esan du, eta aspaldiko partez lurrikara nabaritu dut barrenean, Connemaran gertatzen zitzaidan bezala.
‎Eta horrekin ilusioa areago piztu zait, hasi baino ez dudalako egin hainbeste maite dudan lur honen aurkikuntza. Baina bestalde, beti izaten baita beste alde bat, gida honek ez dit bere orrialdeetako hizki potoloetan aipatu hiri honetan jendeari erreparatu behar zaiola beste ezeren gainetik. Argazkiekin fidatzen naiz askotan, eta berorien bidez ikasi dut jendearen espresioa dela ikus daitekeen monumenturik benetakoena, Tibeten, Perun eta Sevillako Triana auzoan.
‎zure anaia, erlijioneaz denaz bezainbatean, leizearen ertzean dabil eta leizerat eginen du azkenean... eta Maddalenekin dabilen bezala ibiltzea, bertzalde, irain hutsa da etxegoiendar guztiontzat, zeren goia behearekin nahasten denean, badakizu...! Edo, ez al dakizu ezen zure anaia zaldiz ibiltzen irakasten ari zaiola Maddaleni, baita irakurtzen eta skribatzen ere, eta kasik emaztetzat balu bezala tratatzen duela han bere dorretxean...?
‎Zeren, orain arte erran ez badizut ere, ene nagusia jaun Santiago de Tapioles y Villarrín da, Zamoran jaioa eta hamaika titulu dituena —eta, emaiten zuelarik tituluen lista, zeinetarik azpimarratu baitzuen Calatravako gurutzearena, erantsi zuen—: Hala, bada, jakizu ezen hain dela ene jauna handien artean handi eta hain dela franko eta liberal, non segur bainago ezen, ororen buruan, merke aterako zaiola sakrifizioa bere behatzaren oferenda egin dezanari edo hartarako prest egon dadinari... —eta, boza jaisten zuela eta irri maliziatsua egiten zidala, segitu zuen—:
‎Eta zin degizut eta hitz emaiten ezen neure alabarekin ezkonduko zaitudala eta etxeko jaun eginen zaitudala, alaba sendatu ondoren eta zuk Jainkoari zure behatzaren oferenda egin ondoren. Eta, sendatuko ez balitz ere, berdin ezkonduko zintuzket, zeren, zuk guztia eman duzu eta ebanjelioak erakusten digu ezen emaiten duenari eman behar zaiola . Eta orain, nola zuhaur izanen baitzaitut etorkizunean etxeko seme, zoaz eta ardura zaitez erlikia mirakulutsua honat ekartzeaz, hartarakotz bi morroi harturik".
‎—Berriz ere pabiloiko ate parean, ez dakit zer ahantzi zaiola argudiatu du, eta kanpoan egoteko manatu dit. Ez diot kasurik egin.
‎Ergelkeria bera galdegin behar beti? Oraindik ez zara ohartu emakumeekin ez zaiola tentetzen?
‎Eta gorago, itsasoa eta mendia bere haizetan estutu eta maitemintzen diren txokoan, eraiki zuten behin baserri bat. Oso zaharra da, eta sarritan pentsatu dut berritzeko une tristea ere iritsi zaiola , baina zenbat nahigabe gure aitona baserri zahar haren jabe izan zen arte!
‎Berak, antza, logelan topatu ditu gaupasa egin, eta hotelera itzuli denean. Rubenek benetan maiteminduta dagoela esan dio eta Rakelekin loteria tokatu zaiola . En plus, Ruben inbidiagarria zaiola aitortu dit, eta net bikote egokia osatzen dutela, nor norentzat, eta berak esan bezala diotsut nik zuri ere.
‎Rubenek benetan maiteminduta dagoela esan dio eta Rakelekin loteria tokatu zaiola. En plus, Ruben inbidiagarria zaiola aitortu dit, eta net bikote egokia osatzen dutela, nor norentzat, eta berak esan bezala diotsut nik zuri ere. Ez dakit mingarria egingo zaizun ala ez, baina, en toute lettre, amaitu du esanez Rakel eta Ruben luze barik aldarean imajinatzen dituela, eta Las Vegasen aukera hori alferrikaldu izanaz damutuko direla, eta bera aitabitxi aukeratu ez izanaz...
‎Bestalde, bidaia bospasei ordukoa izan arren, erlojua aurrena atzeratu eta hurrena aurreratu egin behar izan dugu. Eta kontua da Chicagotik aski gorputzaldi petralarekin irteteaz gain, azkenean leher kaka egina amaitu dudala eta, bestalde, arimari doi bat kostatu zaiola nire gorputza aurkitzea. Beharbada horregatik ere sentitu naiz estrainio samar, horregatik eta Tomengatik.
‎Alabaina, esango nuke alkohola kaltegarri ere gertatu zaiola bati baino gehiagori, batez ere, ez dakit nondik nora, homosexualitatearen gaia atera denean. Adelak orduan esan du gizonezkoen ehuneko handi bat homosexuala dela, eta hori gizonek atzetik egiteko duten desiran antzematen dela.
‎Gaurko saioaren ezaugarri nagusia epaile aldaketa izan da. Danek argudiatu du lan asko duela, kosta egiten zaiola bere presidenteari buruz egiten ditugun txantxak onartzea, eta ez daukala behar lukeen bezainbesteko objek  tibitaterik. " Clintonek disapointatu egin nau".
‎Sozial errealismoaren eragina ukan zuen gero, existentzialismoak kutsatu zigun ondoren... baina ez ziren, haatik, noraezean eginiko ibiliak. Sortzaile kontentagaitza estiloan, Lekuonak aitortua du ez dela idazteari lotzen" luma berritu zaiola nabaritzen ez duen bitartean". Egia da, testua obra estetiko konplitua bezala aurkeztu izan digu beti.
‎Aldaketa hori bi arrazoirengatik da interesgarria. Batetik, jarduera moten artean jarraitasun ildo bat dagoelako, zeren nazionalisten kanpo jardueraren puntu nagusiak Eusko Jaurlaritzak ere bereganatu egin baitzituen; bestetik, aurrekoari kontrajartzen zaiola badirudi ere, emandako urratsak aldaketa kualitatibo eta kuantitatibo positiboak ekarri zizkiolako Euskadiren nazioarteko proiekzioari.
‎Fisikalistentzat, aldiz, enuntziatu baten egiaztagarritasunak subjektuartekoa behar zuen izan, gertakari bat beha zezaketen guztiei irekia; hain zuzen ere, zientziaren eginkizuna, subjektuartean edo modu objektiboan azter daitekeen ezagutza ematean baitatza. Argi eta garbi eduki behar da zientziari ez zaiola axola pribatu hutsa dena, zientzialari batek bere kabuz bakarrik eta berarentzat sinets edo senti dezakeena. Hori ez da aipagarria zientziarentzat, ezta Zirkuluak defendatzen zuen filosofia motarentzat ere, honek zientifikoa izan behar baitzuen.
‎Laster elkar topatzea espero dut, sagardotegiren batean. Duela gutxi jakin dut arreba hil zaiola . Garai hartan, Carabanchelen ginenean, hamazazpiren bat urte izango zituen Soteroren arreba horrek.
‎Patioan, trabestia edo trabesti izan nahi lukeen beltzarana hurbildu zaiola ikusi dut: eskuak atzean, aldakak dantzatzen, musajea bihurritzen.
‎– Kaka bat duk dena, behetik hasita goraino eta goitik beheraino buelta berriz ere, begiratzen zaion tokitik begiratzen zaiola , kaka bat dena. Beti izan duk hala.
‎– Aizue, etorriko al zarete, mesedez, nire autoari bultza egitera? –galdetu zigun– Bateria gastatu zaiola uste dut. Abian jartzen badugu, Hernanira eramango zaituztet, neu ere haraxe noa eta.
2001
‎Eta animaliari ere bai, norberekoikeriaz ez jokatzearen erakusle. Azken finean, denok denona errespetatu beharra adierazi nahi dut; baita ere aldamenekoa gure laguna izan daitekeela, eta arazoak konpontzeko ez zaiola arazo gehiago erantsi behar lehendik dugunari, baizik eta borondatea eta hitza jarri behar direla konponbidean.
‎Museoen bilduma egiteak ez du zentzu gehiegirik ez bazaigu artea interesatzen. Baina gaur egun badirudi jende guztiari artea interesatzen zaiola eta erromesaldi modernoak asmatzen dituzte (bidai agentziek, batez ere) munduko museorik modernoena ikustera joateko. Ez dago gaizki, jendeak nahi duena egiten du, baina museotik irten ondorengo kexa entzuten aspertuta nago.
‎Arduradunon baikortasun mugagabea ikusteaz gain, bainuetxe guztiek beren instalakuntzak egunean jarri, garai eta bezero berriei egokitu (Fiteroko Bainuetan ur termalez eginiko gel, eguzki krema edota kolonia saltzera ere ausartu dira) eta etengabeko inbertsioak egiteari ekin dietela kontuan hartuz, argi dago bi milurtetik gora iraun duen termen tradizioari oraindik denbora luzerako bizia geratzen zaiola .
‎Akatsa defizit demokratikoa dugula hainbeste denboran mantentzea izan da. Planteatu behar zena eta dena zera da, nazioa arazoa klase borrokari erabat lotu behar zaiola . Nazio arazoa ez da muga kontua, ez da lurraldetasuna eta euskara defendatzea bakarrik, nazio arazoa dena da:
‎Eta bukatzeko, ezkerraren azken 200 urteen balantzea eginda argi ikusten da zaila egin zaiola mutur batetik bestera ez pasatzea. Hau da, ezkerra gizarte kapitalistan integratu da, gizartea barrutik aldatu nahi zuela esanez, edo marginalitatean erori da.
‎Gazta honen ezaugarria zera da, jaterako orduan bere azala zulatu eta Xerez edo Oportoko ardoa botatzen zaiola . Baita ere, koilaraz jaten den gazta bakarra dela esan behar da.
‎Munduko ipuinik onena entzutea nahi luke, eta Itziarrek idatzitakoak izugarri gustatzen zaizkionez, hura bahitu eta munduko ipuinik onena kontatu artean bere etxean gordeta edukitzea baino ez zaio bururatu. Idazlea laster ohartuko da gizon ero horri kontatzen dizkion ipuinetan agertuko zaiola heriotzera edo askatasunera eramango duen bidea.
‎Bada, nolabait adieraztea historia ez dutela errege erreginek eta ospe handikoek bakarrik egiten, garai guzietan egokitu zaiola jende xeheari gertaera gogoangarri franko bizitzea. Horren froga ugari aurkitu izan dut idatzi behar nituen saiakera, nobela, egunkarietako zutabe eta batik bat 1936ko Gerra Zibilaren inguruko entziklopediarako datu bila ibili naizenean.
‎Ez? Ah, zaila zen, e, zer uste zenuen, asmatuko nuela, ala?» Orain badakit, joko bat gaizki ateratzen bada, ez zaiola kasurik egin behar. Jendea ahaztu egiten da.
‎«Nire herrikoek Euskal Herria nire begien bidez ikusten dute. ETAri buruz eztabaidan hasitakoan, isiltzeko eskatzen diet. Gauzak iristen zaien informazioak dioen bezalakoak ez direla esaten diet. Hori alde bateko propaganda dela, eta herriari galdetu behar zaiola zuzenean, bitartekorik gabe. Elkar ezagutzeko besterik ez bada ere.»
‎Bai Agustin Fernandez Pazen artikuluak bai agiriak antzeko ideia defendatzen zuten: behar baino arreta gutxiago eskaintzen zaiola Haur eta Gazte Literaturari (HGL), komunikabideetan, irakaskuntzan, kritikan ez duela merezi duen arreta.
‎Nik ipuinak eta aspalditik idatzi izan ditut, baina sekula ausartu gabe nengoen gauza potoloago bat egitera, iruditzen zitzaidalako nobela bat idazteko derrigorrez idazlea izan behar zuela batek, eta ni gehiago naiz irakurle... Baina azkenean ohartu naiz nobelari errespetoa eduki behar zaiola , bai, baina ipuin on bat idaztea ez ote den zailago nobela bat idaztea baino. Norbaitek esaten zuen ipuina gezi bat dela, diana batera botatzen duzuna, eta ez baduzu erdian jotzen kale egin duela.
‎Azaroaren 22an berriz, Morauk eta Mikel Telleriak joko dute, 29an Oreka TX ek, 30ean Gozategik eta abenduaren 10ean Kepa Junkerak. Kontzertuez gain aipatzekoa da aurten Iparraldeari leku berezia eskaini zaiola , izan ere, azaroaren 23an «Nit de Iparralde» egingo da. Ekitaldi guztiak irratia.com webgunetik eskaintzen ari dira.
‎Askoren iritziz, egilearen nobelarik trinko eta erakargarriena den honek, irakurle bat baino gehiago harrituko du bertan inongo istoriorik ez zaiola kontatzen ikusten duenean. Egungo aurreuste arruntenak irauliz, kontaketaren ezintasuna antzeztu nahi izan digu Saizarbitoriak.
‎Ihes egin nahi hori hasieratik frakaso bihurtzen da. Protagonistak, nobela aurrera joan ahala, bukaera hurbiltzen zaiola sentitzen du eta azken kapituluan Amarekin eduki nahi duen elkarrizketa ahalegin antzua bihurtzen da. Amaren diskurtsoan harrapaturik dagoen bezala (131.or.), bere diskurtsoaren erreferente bakarra Ama bilakatzen da.
‎, amaieran bere buruaren biktima suertatzen den senar honek, ezin du aitortu emaztea beharrezko zaiola bizitzen segitzeko, bere burua erabat ez suntsitzeko, eta Florak egindako aukera (Mollyk bezala, senarrarekin geratzea erabakitzen baitu), sinestezina iruditzen zaio. Saizarbitoriaren aurreko bi nobeletan bezala, hemen ere agertzen zaigun J.J. Lasa psikiatrak dioen moduan (136), larrialdietan fabulaziora jotzeko joera baitauka protagonista honek.
‎Répertoire (1964)), nobela egiteko modu bakoitzaren oinarrian, mundua ulertzeko modu bat ere badago. Alegia, idazmolde bakoitza hertsiki lotzen zaiola nobelan iradokitzen den munduari. Hori onartuz, literatur lan ororen ezaugarri formalak eta ezaugarri tematikoak elkarri lotuta agertzen dira, eta ez litzateke egokia izango testu bat maila batean modernoa dela esatea, eta beste batean (kontamoldeei dagokien mailan, esateko) ezetz.
‎Ene Jesus-ek aurreko nobelek baino partaidetza handiagoa eskatzen zion irakurleari, eta istorio osotu eta bukatua eskaini ordez, behin eta berriro eteten zen kontakizuna aurkezten zion. Askoren iritziz, egilearen nobelarik trinko eta erakargarriena den honek, irakurle bat baino gehiago harritu du bertan inongo istoriorik ez zaiola kontatzen ikusi duenean. Ikuspuntuz aldatu behar da horrelako nobela bat irakurtzean, istorioen ezintasun horrek mende hasieratik Arte mailan egindako aldakuntzez oihartzunik ematen baitigute.
‎, amaieran bere buruaren biktima suertatzen den senar honek, ezin du aitortu bere emaztea beharrezko zaiola bizitzen segitzeko, bere burua erabat ez suntsitzeko, eta Florak egindako aukera sinestezina iruditzen zaio.
‎Eta aztoramen puntu batekin ekingo dio irakurketari, desehorzketa kontuek aztoratu ezezik asaldatu ere egiten baikaituzte. Nahiz eta jakin, arrazoi desberdinak direla medio, historian zehar pertsonaia famatu ugariri ukatu zaiola betiko zoriona (RIP), ezin esan kontuok beldur edo higuin sentimenduak eragiten ez dizkigutenik. Dela gaizkile famatuak hilobian zeudela frogatzeko (Jesse James), dela politiko edo filosofo ezagunak babesteko (Abraham Lincolm, Galileo), desehorzketa ekintzek hilotzak jartzen dizkigute begien aurrean, mendebalde honetan tabua den heriotzaren lekuko ixilak.
‎Eta ironia kontuak aipatzen baditugu, Juan Martinen meritu literarioak, lehenago esan bezala, patu nahiko tristeko bi nobeletara eta gastronomiari buruzko liburu batera mugatzen direlako da. Hori gutxi balitz, badakigu idazle modura azaltzen den lekuetan, Madrilen idazle periferikoen jardunaldietara doanean bezala," zozketaz" egokitu zaiola han egotea. Euskal literaturaren txikitasunari, Madrilgo giro literarioaren hutsalkeria (Babelia) eransten dio Saizarbitoriak, egungo egoeraren diagnosi ironikoa, ezpairik gabe.
‎Argi dagoena da, nobela honen baliabide aberastasunaren atzean, narratzaileak eraikitzen duen irakurle inplizituaren irudia nahiko identifikagarria gertatzen zaiola gaurko euskal irakurle enpirikoari. Esan daiteke, nobela honetan, plano desberdinen tartekatzearen azpitik, badirela guztiari batasuna ematen dioten elementuak eta irakurketa zentzu batean egitea baldintzatuko duten ezaugarriak.
‎Biriketara airerik ez zaiola iristen sentitzen du pertsonak.
‎Horrela bada, jabeak erabakitzen badu bere etxeko ondasunen balioa (bitxiak kanpo baina liburuak, sukaldea, etxetresna elektrikoak, altzariak, arropa eta era askotako gauzak barne) 3.000.000 pezetakoa dela, segurtatu behar dena da, eta galera izanez gero itzuli egingo zaiola ziurtatzea urtean 12.000 pezeta inguru kostatzen da (hau da, milioi bakoitzeko 3.000 pezeta inguru).
‎Irakurleari praktiko eta atsegin gertatuko zaiola espero dugu, geure aldetik.
‎Denek zein baino zein ziurrago norberari egokituko zaiola saria.
‎TOMASek begiratzen du hara eta alkandora muturra ikusten du ateratzen zaiola bragetatik. TOMASek irribarrea galdu gabe alkandora muturra sartzen du barrura.
‎Inor ez da mogitzen. TOMAS konzentraturik dago, ilera darama eskua, eta erori egiten zaiola konturatzen da. Berriro jotzen du tinbreak.
‎askotan, ohitura falta beraiek ere ezdutelako jaso hori etxean?. Formulazio horrek argi eta garbi adierazten digu arlotematikoa dagoeneko gauzatuta dagoela, eta gehiago ekitea falta zaiola bakarrik.Moderatzaileari aski zaio zeresana iruzkin modura aurkeztea. Eta SH 51 53pasarteari dagokionez:
‎–Gurdoenean oiloa nagusitu zaiola oilarrari.
‎3 Arturo Campionen naturalismoa. Egia da, bigarren ataleko halako kutsumitologiazale bat nabarmentzen zaiola sarri, baina Campioni zor dioguNafarroako erresumaren Antzinaroa modu eraginkor eta historikoki askizuzen batez narratu izana. Ez da harritzekoa, Yon Etxaidek betidanikerakutsi duen Campionen obrak euskaraz jartzeko afana.
‎Ordenagailuek legez, oinarrizkoprogramarik gabe ez dakigu nor garen, zer egiteko gai garen eta kanpotik sartukodizkiguten informazio berriek zer esan nahi duten. Horrexegatik baiezta daitekeerrealitatea eraikuntza bat dela, berez ez dela existitzen, eta, hortaz, literaturak proposatzen digun munduaren errepresentazioa gehienez ere aurretik genuen besteerrepresentazio bati kontrajartzen zaiola –beharbada, hau ere aurreko hamarkadetako literaturak guregan ezarria?, eta inolaz ere ez errepresentazio bat baino egiagoa litzatekeen gauza bat, zeina errealitatea deituko litzatekeen. Beraz, errealismoaksortzen du errealitatea, eta ez alderantziz.
‎Beraz, nola esplikatu euskarazko literatur ekoizpenaren errealismonazionalista berretsia? Kontua da, beharbada, P. Casanova-k dioenari jarraituz, munduko mapa politikoa ezin zaiola gainjarri mapa literarioari; baina, batez ereaberastasun literario murritzeko eskualdeetan, nahiko lotuta joaten direla biak.Alderantziz esateko:
‎Segur aski, amaieran bere buruaren biktima suertatzen den senar horrek, ezindu aitortu bere emaztea beharrezkoa zaiola bizitzen segitzeko, bere burua erabat ezsuntsitzeko; eta Florak egindako aukera sinestezina iruditzen zaio.
‎...tan Atxagarengandik urrunduz, SarrionandiakEuskal Herriak lorturiko normalizazio politikoa gutxietsi eta hortaz euskal idazlearenkonpromisoa ez absurdutzat jo, garbi dago idazle klandestinoa miresten duenirakurlegoaren zati handi batek ez dituela ulertu Sarrionandiaren benetako ibilbideeta mezu literarioak eta presondegitik ihes egitea lortu duen militante idazlearen mitoerromantikoa gehiago axola zaiola .
‎Hortaz, badirudi Sarrionandia keinuka ari zaiola bere irakurleari: berarentestuen artean zabaldu dituen kohesio hari hauei heldu, eta testu batetik besteramugitzera gonbidatzen du bere irakurlea, jolastera azken finean.
‎Ene ustez, poemakzalantza agertzen du, eraikitzen ari omen garen nazioaren inguruko zalantza, etanolabaiteko interesik eza halako estatu tekniko artifizial baten lorpenean. Izan ere, eta beste testu batzuk gogoratuta, nik esango nuke Sarrionandiari ez zaiola atlaseanagertzeko moduko estatu hutsala eraikitzea interesatzen. Nazioaren ideia bera ere (eta bere zutabe gertatu ohi den planteamendu esentzialista eta batasunzalea) zalantzan jarri izan du behin baino gehiagotan (ikus. Harriak eta herriak?
‎duela, eta gero berak amore emaiten,, desohoratu baino? lehenago.Behialako andrearen «hemen ager arazteko on ez den bertsu izigarria» ez du papereratzen Lafittek, jujamendua plazaratuz, bertsoa ezagun zaiola frogatzen digunbitartean. Gutxi gorabehera, egiteko molde berdina dute hondar hamarkadakoentziklopedistek, aldizkariek, egunkariek, argitaletxeek (irekitasuna seinalatzekobeharrezkoa duten emazte idazleen kopurua salbu:
‎Lehen begiradan, aipaturiko, urrezko araua? bete ez dela ematen du, zeren herrialde bakoitzak bere monetan ordaintzen badu, jokamolde honek kideari bere monetan ordaindu ez zaiola inplikatzen baitu. Alta, kontraesan hori truke merkatuaren funtzionamendu arruntak gainditzen du.
‎Kapitulu honetan ikusiko dugunez, benetako munduan egiaztatzen den gertakaria da Iparrari ipar monetako errentan ordaintzen zaiola (puntu hau 5.1 azpiatalean aztertu dugu).
‎Bada musua antzinako elkar usnatze baten aztarna dela dioenik ere. Gaur egun ere, eskimalek sudurrak elkartzen dituzte agur gisa, eta goi mailako gizarteko arauek emakume bati eskuan mun egitean ez zaiola musurik eman behar diote; sudur puntaz ukitu bakarrik egin behar omen zaio.
‎Estatu Batuetako gobernuak Bridgestone/ Firestone behartu lezake AEBetako merkatutik beste 4 milioi negar kentzera, ez baitituzte betetzen Joliet, Illinois (iparraldea) eta Wilson, North Carolina (ekialdea) fabrikatutako Firestone Wilderness AT ereduko segurtasun baldintzak. Estatu Batuetako Garraio Sailak berriki azaldu du hartutako erabakia Japoniako enpresari bidaliko zaiola eta, hala badagokio, “hurrengo urratsa pneumatikoak nahitaez kentzea izango litzatekeela”. Joan den maiatzean, Ford taldeak jakinarazi zuen Firestone markako 13 milioi estalki ordezkatuko dituela, pneumatiko fabrikatzaileak munduko bigarren auto eraikitzailearekin dituen harreman komertzialak hautsi egingo zirela iragarri eta egun batera.
‎Haren iritziz, laborategiak “ohartu da medikamentuak berak bakarrik eragiten dituela albo ondorio horiek, beste botikarekin hartu beharrik gabe”. Espainiako kaltetuak Bayerrekin bilera egin zain daude akordio baterako – “kalte ordainak ordaintzea onartzen ez badute, epaitegietara joateko gomendatuko diegu kaltetuei”, esan zuen Carmen Flores, eta talde alemaniarrak atzo jakinarazi zuen justifikaziorik gabe iruditzen zaiola Lipobayren ondorio kaltegarriengatik AEBn dauden auzi eskeak. Izan ere, demanda horien kontsumoa 52 pertsonaren heriotzarekin lotuta dago, horietako 4 Espainian.
‎zahartzaroaren nekea. Errealitatean zentratzeko bidean semaforoa gorri jarri zaiola sentitu du, eta taigabeko itsaron behar horretan gozamenez mukuru sentitu da gelan... errealitatetik at! Horretara laguntzen dute gainera horma mutuek eta haien azalaren koloreek.
‎Serio begiratu diot. Ez hadi gafea izan Arrillaga, erantzun diot, pieza bat erori zaiola esan ditek. Baina eskularruak jantzi ditut halere.
‎Buruarekin baietz eginez. Berari ere negua oso luzea iruditu zaiola adieraziz. Aurrean duen margolanari arretaz begiratuz.
‎Gauza pixka bat deskontrolatzen ari zaiola pentsatzen hasi da Tasio. Arantxaren kontura itzuli nahi du berak.
‎Kontuak kontu, aitzakia merke bat jarriz dei liezaioke Tasiok Axkueri. Gaixo dagoela esanez, edo Gurutze Gorrikoen aldaezineko zaintza bat suertatu zaiola adibidez. Baina hori eginez gero bere inguruan susmoak sor ditzakeela iruditu zaio, zerbait ezkutatzen ari dela pentsa lezakeela norbaitek.
‎Baina beti izaten du azaltzeko aitzakiaren bat: arrain gehiegi erosi duela eta nik aprobetxatuko dudala, hainbeste gustatzen zaizkidan kroketak egitea otu zaiola , hotza egiten duela eta ea berogailua ondo jarria dudan ziurtatzera datorrela, eta abar eta abar.
‎Bai zera, harritu naiz ni, seguru al hago ez zaiola heldu behar, edo hortzen artean zerbait sartu behintzat. Sorbaldak altxatu ditu Arrillagak.
‎Neska atsegina da Roma. Don Rodrigori ere gustatu zaiola uste dut. Roma Malo.
‎Ez dakit azken hori proposizio bat izan den baina ez diot nik, badaezpada, ezer erantzun. Seguru kafea hartzea gustatzen zaiola , tabernetan. Jende gehienari gustatzen zaio kafea hartzea.
‎Arangondar jota askoz arabiarrago omen da. Nafarrari euskal doinu pixka bat erantsi zaiola esaten dute.
‎‘Ez dut gutunik irekiko, ez dut ezer jakin nahi, ’ dio, malko bat paineluaz harrapatu ahal izan orduko masailean behera jausten zaiola . ‘Zuri ere berdin egin dizu? ’
‎Atzea luzeegi gelditzen zaiola eta mozteko. Â
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
izan 5.794 (38,14)
Lehen forma
Argitaratzailea
ELKAR 1.056 (6,95)
Berria 878 (5,78)
Consumer 378 (2,49)
Alberdania 344 (2,26)
Argia 336 (2,21)
Susa 286 (1,88)
Pamiela 271 (1,78)
UEU 169 (1,11)
Booktegi 165 (1,09)
Herria - Euskal astekaria 128 (0,84)
Labayru 114 (0,75)
Euskaltzaindia - Liburuak 109 (0,72)
EITB - Sarea 107 (0,70)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 103 (0,68)
Goenkale 94 (0,62)
Jakin 92 (0,61)
Open Data Euskadi 86 (0,57)
Karmel Argitaletxea 78 (0,51)
Deustuko Unibertsitatea 76 (0,50)
goiena.eus 62 (0,41)
Hitza 62 (0,41)
Jakin liburuak 53 (0,35)
Maiatz liburuak 53 (0,35)
Urola kostako GUKA 52 (0,34)
LANEKI 46 (0,30)
Uztaro 43 (0,28)
ETB serieak 34 (0,22)
Guaixe 31 (0,20)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 29 (0,19)
Uztarria 24 (0,16)
Anboto 24 (0,16)
Bertsolari aldizkaria 24 (0,16)
Euskaltzaindia - EHU 22 (0,14)
hiruka 22 (0,14)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 21 (0,14)
Erlea 20 (0,13)
erran.eus 19 (0,13)
aiurri.eus 19 (0,13)
alea.eus 19 (0,13)
Txintxarri 19 (0,13)
Euskalerria irratia 17 (0,11)
Ikaselkar 15 (0,10)
aiaraldea.eus 15 (0,10)
barren.eus 15 (0,10)
Maxixatzen 15 (0,10)
AVD-ZEA - Editorial Dykinson 15 (0,10)
Euskaltzaindia - Sarea 13 (0,09)
uriola.eus 11 (0,07)
Zarauzko hitza 11 (0,07)
Karmel aldizkaria 8 (0,05)
Noaua 8 (0,05)
Aizu! 7 (0,05)
IVAP 7 (0,05)
Karkara 7 (0,05)
plaentxia.eus 7 (0,05)
Bilbao Bizkaia Kutxa Fundazioa - Euskaltzaindia 6 (0,04)
Euskaltzaindia - Sabino Arana Kultur Elkargoa 5 (0,03)
Aldiri 5 (0,03)
Osagaiz 4 (0,03)
HABE 4 (0,03)
ETB dokumentalak 4 (0,03)
Kondaira 4 (0,03)
Euskaltzaindia - EITB 4 (0,03)
EITB - Argitalpenak 3 (0,02)
ETB marrazki bizidunak 3 (0,02)
Sustraia 3 (0,02)
Ikas 3 (0,02)
Euskaltzaindia - Iruñeko Komunikabideak Fundazioa 3 (0,02)
aikor.eus 2 (0,01)
Orain 1 (0,01)
Berriketan 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia