2001
|
|
" ez duzu
|
utzi
behar udazken arratsalde doratuak
|
|
azkena agian ez duzu
|
utzi
behar azkenengo trena" (IGB, 22) eta sustraien gorazarrea egiten da:
|
2002
|
|
esan beharrik ere ez dago kaleratu diren emakumezkoen lan guztien kalitatea ez dela, inondik ere, maila berekoa izan. Emakumezko guztiak zaku berean sartzen dituzten hurbilpen kritikoak kritikatzen ditugunok argi
|
utzi
behar dugu maila duineko lanen ondoan (Oñederraren nobela, Meaberen poema liburua, Rozasen narratiba, Urretabizkaiaren azken nobela....), hala moduzko lanak ere kaleratu direla (adibidez, Gutiziak [Txalaparta, 2000] liburuan barneratu ziren ipuinak, ez ziren, kalitate maila berekoak). Harrigarriena, segur aski, euskal literaturaren mundu honetan emakumez soilik osatutako liburu bat kaleratzeak eragindako zeresanak izango lirateke. azken hamarkadetan izan duen igoera.
|
2003
|
|
Txomin behin baino gehiagotan egon da Etxeberriari galdera bat itauntzeko, bainan hitz egiteko prest zegoan bakoitzean berotu egiten zan jokoa eta geroko
|
utzi
behar izaten zuan. Azkenean, partidua ia bukatzeko zegoala, Noztik ezagututen dozuz zuk Fernando ta Inasi?
|
2005
|
|
Jesus baitan, ebanjelioan eta gaineratikoetan sinesten dugunok ez ote gintezke halere dinosauroen garaietako azken espezimen zaharkituak, fosilak izateko bezperan, Fiterotik hurbil dauden dinosauro hatz haiek iduriak utziko ditugunak gure gibelean,, kapera musika entzutegi, Eliza erakustoki eta abar? Gaurkoak, modernoak izateko ez ote genituzke horiek denak antikuarioen etxeetan
|
utzi
behar. Ezin uka badirela, gibelka dauden zozo tonto buzoka edo huntz batzu girela derasatenak.
|
|
Baina zure gogoetak
|
utzi
behar dituzu, astirik ez baitizu ematen leihatilako kalakari hark. Harrigarria!
|
|
Badira bi parte egiten diren herriak bozken ondorioz. Demokratikoki hautatzea bazterrera
|
utzi
behar ote liteke horren gatik. Apez bat izendatua delarik nonbaiteko erretor, herritar guziek onartzen dute beti?
|
|
Aita amek, biek bat izan behar dute, haurrak altxatzeko. Ez da amaren gain baizik
|
utzi
behar dena. Egunean bost minuta aski zaizkio aitari bere haurra maitatzeko?
|
|
Azken apezpiku zuriak bere dimisioa eman zuen, 50 urtetan: lekua tokiko apezei
|
utzi
behar zitzaiela iduritu zitzaion. Zahar eta gazte, apez on eta entrebaleko, 100ez petik ziren apez beltzetan hautatua izan zen honen ordaina.
|
|
Kontsekrazio bezperan gaitzeko kalapitak izan zituen, kontsekratu behar zuten apezpikuekin: Saintes ko karguak
|
utzi
behar eta ez zuen horrelakorik entzun nahi... kargu horiei lotuak ziren mozkinen gatik! Henri de Béthune, Baionan ordaindu behar zuenak, kontsekratu gabe joanen zela mehatxaturik, kargu horiei uko egin zien azken puntan.
|
|
Guk, hemen berean nahi baitugu zoriona. Ez baita eskuko xoria
|
utzi
behar airekoaren menturan."
|
2007
|
|
Egun triste bat etorri eta
|
utzi
biarra bazterrak.
|
|
jende erromanizatua izango zen gizarteko goi karguetan, botere guneetan, eta euskaldun elebakarrek gizarte maila zeheagoa osatuko zuten. Baina denaren gainetik argi
|
utzi
behar da, Nafarroako lautadako gizartea mende luzeetan elebidun izan dela, edota elebitasuna izan dela nagusi nafar lurraldean.
|
2009
|
|
Gero San Pedro inguruan Mungian egiten zen txori kantarien txapelketetarako prestatzeko. Olgeta horren arau modura, denek habian arrautzarik topatuz gero bertan
|
utzi
behar ziren.
|
|
Antza, arazoa da, erremedio horrek zauria erre egiten duela, eta min ematen duenez, seinek alde egiten zutela. Dena dela, ez da zauriaren gainean denbora luzez
|
utzi
behar, ezpabere azala zabaldu eta zauria handitu egiten da eta. Behin painua kenduta, ondo sikatu behar da zauria.
|
|
Beraz, galburu guztiak alde batera lotzen ziren eta trongoak bestera. Txurruek sikatzen
|
utzi
behar izaten ziren egun batzuetan.
|
2011
|
|
Horretan ere halaxe da, kritikaren ur sakonetan sartu barik, testu ulerterrazak egiteaz gainera, obrak irakurle arruntari gerturatzeko saioa egiten da. Kritikariarena iritzi subjektiboa dela argi
|
utzi
behar omen da, lan saioko partaideen ustez, eta horixe ere bete egiten da, oro har; izan ere, nolabait, jakintza itzultzaileari berari edo beste kritikari batzuei ematen zaie. Bestalde, jato26 http://www.itzulbaita.eu/jarduerak/ lit balorazio irizpideak | Azken kontsulta | rrizkoa eskutan izatearen ezinbestekotasunaren ukoaz ezin dugu gauza bera esan, ez baita beti hala plazaratzen, batzuetan kritikariak penaz agertzen baitira jatorrizkoa ulertu ezinda jatorrizkoaren eta itzulpenaren konparazioa egin ezinaz.
|
2013
|
|
Idazle horien testigantzak irakurtzean ohartzen gara zein zaila egiten zaigun hainbat bizipeni buruz mintzatzea, ariketa literario garratzaz gain, biluzte pertsonala eta mingarria baitakartza. Jose Azurmendik Filosofia eta Poesia entsegu trebean ohartarazten gaituen bezala, filosofoak (gizakiak) hitzik ez duenean poetari
|
utzi
behar dio txanda.
|
|
Lan autobiografikoak dira eta zahartzaroan idatziak. Salbado157 Ibidem. rrek idatzi beharra zuen, paperean jaso behar zuen ezagututako infernua, baina atzean
|
utzi
behar zuen denbora. Jorge Semprún idazleak ohartarazi zuen kontzentrazio esparrutik askatu bezain pronto ezin zuela idatzi, oroimenari tartea utzi behar zion.
|
|
Salbado157 Ibidem. rrek idatzi beharra zuen, paperean jaso behar zuen ezagututako infernua, baina atzean utzi behar zuen denbora. Jorge Semprún idazleak ohartarazi zuen kontzentrazio esparrutik askatu bezain pronto ezin zuela idatzi, oroimenari tartea
|
utzi
behar zion.
|
|
Adierazpen horretan, finean, oinazeak ahotsa aurkitu behar du, eta Theodor Adornok zioen bezala, une horietan adierazpiderik hoberena artearen hizkuntza da (Tafalla 2003) 165 Joxek bertsoen hizkuntza aukeratu zuen oinazea eta sufrimendua adierazteko, esperientzia bortitza testigantza bilakatuz. Bertsoek errealitate berria sortu zuten, horrelakoetan, filosofoak, hitz egin ezin duenean, poetari egin behar dio lekua, hari
|
utzi
behar dio mintzatzen (Azurmendi 2011) 166 Beraz, seme fusilatuen arrastoa bertsoari atxikita dago, eltzegilearen arrastoa lurrontzietan geratzen den bezala (Melich 2001) 167.
|
2015
|
|
Halaxe zioten hitzok: " Baina ez dut uste nobela bat irakurtzean, poema bat leitzean edo ez dakit zer egitean, plazerraren sentsazioa
|
utzi
behar dugunik azken ondorio semantiko batzu bilatzearren". Irakurtzearen plazera aldarrikatzen zuen, bada, Irastortzak, eta berarekin batera Etxezarretak.
|
2017
|
|
Hau da, bien arteko ezberdintasuna idatzian bakarrik atzeman daiteke. Hemen, antzeko harreman bat adierazteko asmoz, euskaraz dyferentzia esatea proposatu dugu. aldetik hots, errealitatea zehaztu edo erabakitzean ezagutza horrek nahitaez
|
utzi
behar ditu bazter errealitatearen gune zehatzezin eta erabakiezinak. Beti dago ezagutzatik at geraturiko beste zerbait, beti dago ezagutzatik at geraturiko bestetasunik.21 Ezagutza ezin da absolutua izan.
|
|
Horrela, gure" konpromisoa" ulertu eta garatzeko bestelako bideak irekitzen dira, bestelako ikuspegiak. Ez dugu sekula nazioarekiko bat egite erabatekorik lortuko, ez dugu sekula gure konpromisoari esker nazioa esentzia modura gauzatu ahal izango, baina horrek ez du esan nahi nazioa bazterrean
|
utzi
behar dugunik. Nazioari ere berez dagokiona eman behar zaio, justiziaz jokatu behar dugu harekin, hori zehatz mehatz zertan datzan sekula jakingo ez badugu ere.
|
2018
|
|
Asiento (La Calera del Prado), losa (Aldeacueva, Herboso eta Lanzas Agudas) edo solera (Bernales) esaten zitzaion harri horrek oinarriaren lanak egitez gain, lurreko hezetasunetik isolatzen zuen erlauntza. Enborra harriaren gainean ondo finkatuta
|
utzi
behar zen, animalia txikiek barrura sartzeko lekurik ez izateko, erle koloniaren biziraupena arriskuan jar baitzezaketen.
|
|
Horregatik hasi zen erantzun apropos baten bila egoera kontrolatu nahian, ihardetsiz osagileari, Lehendabizi esan behar dizut, oker zabiltzala arantzadun lilia naizela esatean; arantzadun lilia barik, arantzartean bizi den arantzarik gabeko lilia naiz ni. Eta beste alde batetik, argi
|
utzi
behar dizut, zuk diostazuna egiteko, hemengo izotzezko gau latz hotz luzeetarako, sentipen hondagarriak erne eragin baizik ez baitizkidate egiten gauero, bihotzaren krakadak osatzeko, ospitaleko izarak hotzegiak, jelatuak nabaritzen ditudala gauza onerako.
|
|
Ez da ona ezeri atxikirik egotea. Joaten
|
utzi
behar zaie gauzei esan zenidala irakurtzen dut hemen.
|
2019
|
|
Amaieran, Mirenek beste mutil bat ezagutzen du, Manuel, beraren zaletasunak partekatzen dituena (liburuzaina da) eta harekin ateratzen hasten da. Maitasun istorioa oinarri dela harturik, Igor Estankonak dioen moduan" Sagar berdeari astiro heltzen
|
utzi
behar zaion modu berean, badirudi Ramon Saizarbitoriak irakurle gazteari pazientzia eta itxaropenezko mezu bat helarazi gura diola" (Deia, 2003).
|
|
"[...] Aitaren historiak betidanik eragin zidan susmo txarra. Nik uste berari lehendabiziko aldiz entzun nionetik sinesgaitza iruditu zitzaidala pena senti zezakeenik zauritua gertatu ondoren Gerra
|
utzi
behar izan zuelako. [...] Hori guztia banoa esan, eta Hondarribia kalera iritsi bitartean ibili nuen buruan, eta nola definitu ez dakidan lasaitasun moduko bat eman zidan, azken batean, koldar edo ausart, gizakiok kinka berdintsuak gainditu beharra izan ohi dugula pentsatzeak" (231).
|
|
" Azkenik, argi
|
utzi
behar da ezinezko errelatoaren beste aldea errelato nazionalista ororen alde hegemonikoa dela. Beti ere estatu bati atxiki nahi zaion diskurtsoa baitugu errelato nazionalista hegemonikoa, eta beraz, beste diferentzia batzuk ahaztu, saihestu edo sekundario bihurtzen ditu.
|
|
" Etxean sartu nintzenean, espinaken ur berdea salaraino zetorren sukaldetik[...] itzaltzera joan nintzenean, irristatu, bexamela zuen zartagina jo, eta lurrera bota bainuen. Zartaginen kirtenak ez dira kanpora begira
|
utzi
behar sekula, mundu guztiak jakin luke hori, sukaldean umeak ibiltzen direnean batez ere. Desesperaturik, belauniko geratu nintzen putzu zuri berdean, zer egin ez nekiela, eta artean hala nengoen bera sartu zenean" (182).
|
2021
|
|
Eta, ez digitalizazio, ikus entzunezko edota informazioaren trataerari dagozkien konpetentzien kasuan soilik, alfabetizazioak konpetentzia desberdinen mobilizazioa eta elkarlana eskatzen dituzten komunikazio prozesuak hartzen baititu. Hortaz, garai batean alfabetizazio tradizionala58 zenak alfabetizazio anizkoitzari59 tartea
|
utzi
behar izan dio, lan, gizarte eta kultur testuinguruak aniztu diren heinean, horietan gertatzen diren askotariko adierazpideetan ikasleak trebatzeko. Adierazpide horiek ikus entzunezkoen esparrukoak eta digitalak izan daitezke, idatzizkoez gain, noski, baina, era berean, espazialak, ahozkoak, edota gorputz adierazpen bidezkoak ere badira.
|
|
hezkuntza teoriaren eta hezkuntza praxiaren arteko arrakala nabarmen txikitzea, teoria garabidean aurrera egiten ari den bitartean, irakaskuntza jardunak nekez segitzen baitio. Horretarako, hezkuntza berrikuntzak helburu hutsa izateari
|
utzi
behar dio, eta, utopia zedarritzen jarraitu behar badu ere, egunerokoarekiko pragmatismoz jokatzeko ere zubiak eraikitzea komeni da.
|
|
Horrek lehiakortasuna sustatzeaz gain, aspektu kurrikularrak baldintzatzen ditu, baga, ikasle eta pertsona tipologia jakin bat sarituz, eta, biga, curriculumaren osagaiak mailakatuz. Nolanahi ere, arestian esaten zenari helduz, curriculumak eduki zerrenda amaigabea izateari
|
utzi
behar dio eta hezkuntza antolatzeko eta norabidetzeko tresna izatera igaro behar du, bertako errealitatetik eta tokiko errealitaterako sortuta, eta, oinarri oinarrian, tokiko eragileek garatuta.
|
|
Berrikuntza norabidetu egin behar dugula iradokitzen dute ikerketa honetako datuek; berrikuntzaren iparra zehaztu egin behar dugu ikasleekin nahiz etorkizuneko irakasleekin orpoz orpo dihardugun profesionalok. Berrikuntzak bezeroak erakartzeko amu izateari
|
utzi
behar dio, eta ikasleen garapen integrala nahiz komunitateko kide aktibo eta kritiko eraldatzaile, sortzaile, ez erreproduzitzaile izango diren herritarren prestakuntza izan behar du ipar, etorkizun berriak irudikatu eta eraikiko dituztenak.
|
|
Era berean, beste aldagai bat sar daiteke eztabaidan: irakurgaien hautua irakasleen edo ikasleen esku
|
utzi
behar ote den hau da, irakasleek soilik aukeratu eta proposatu behar duten; edota bi aukerak bideratzea, baina, kasu horretan, nork, zer, noiz eta zertarako aukeratu, etab.. Zentzu horretan, parte hartzaileak bat datoz eta hautua irakurketaren helburuak eta ikasleen gaitasunak baldintzatu behar dutela baieztatzen dute.
|
|
Horrekin batera, zer nolako pertsonekin lan egiten den ezagutu behar dela adierazten du NE1 ek, irakas jardunaren egokitzapenak ez baititu interesak soilik aintzat hartu behar; tokian tokiko ikasle profilak zein diren presente izan behar dela dio. Elkarrizketatuak eransten duenez, egokitzapen horien partaide egin behar dira, eta, haien ikas prozesuen ardura hartzea eskatuko bazaie, prozesuen hartzaile pasibo izatetik subjektu aktibo izaten
|
utzi
behar zaie. Horretarako, nerabeak ahalduntzea behar beharrezkoa dela baieztatzen du IEE1 ek, eta zeregin horretan sorkuntza giltzarri dela defenditzen du, jarrera eta rol aldaketa bat ekartzen lagundu dezakeelako.
|
|
Literatura eta kultura horri begira garatu behar direla esan bada ere, literatur praktika guztiak testuinguru horietan garatu behar direnik zalantzan jartzen du EIAE3 k. Bere esanetan, esperientzia literarioa off line ere gertatu behar da, eta horretarako, nerabeek inguruan duten gainestimulazio hori alde batera
|
utzi
behar da tarteka marteka liburu bat, poemaren bat, ipuinen bat irakurri ahal izateko. Edo, kontatzeko ere bai; ez gaueko testuinguru horietan soilik, partekatutako esperientzia literarioak sortzeko eta bizitzeko baizik.
|
|
Gatzagia esneari bota ostean, nahastu, ontzia estali hoztu ez dadin, eta hiru ordu laurdenez, gutxi gorabehera, geldi
|
utzi
behar da. Ondoren, gorosti adarrez egindako malatsa deituriko irabiagailu batez apurtzen da.
|