Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 35

2002
‎Literaturak asko lagundu dio batua sendotzeari, baina sortzeko askatasuna behar da. (...) Ematen zaizkigu zerrendak, baina ez dizkigute irizpideak ematen.
2006
‎heteronomia egoeretatik askatzeak urradura latzak uzten ditu, askatasunak sortzen duen hersturari aurre egin behar baitzaio. Baina, azken batean, hortxe dugu zentzu berriak sortzeko askatasuna, geure bizitza geuk erabakitako moduan gidatzeko aukera.
2007
‎6 Pertsona fisiko eta juridikoei irakaskuntza zentroak sortzeko askatasuna aitortzen zaie, konstituzio printzipioei zor zaien begirunearen barruan.
‎Elkartzeko eskubidera biltzen da elkartzeko edo elkarteak sortzeko askatasuna, aurretiazko baimenik behar gabe.
‎Bada, hezkuntzarako eskubidea aitortu ondoren (27.1.a artikulua), irakaskuntza askatakien jotzen duten heziketa erlijioso eta morala aukeratzeko eskubidearekin basuna baieztatu da (27.1.b artikulua); eta gurasoek euren seme alabentzat egotera (27.3 artikulua), arautu dira katedra askatasunerako eskubidea (20.1 artikulua) eta kontzientzia askatasuna (14, 16, 20 eta 23 artikuluak). Bestalde, irakaskuntza zentroak sortzeko askatasuna bermatu bada ere (27.6 artikulua), botere publikoak dira irakaskuntzaren programazio orokorraren erantzule (27.5 artikulua), herritar guztiei eskola postua ziurtatzeko. Amaitzeko, irakaskuntza zentroei eman beharreko laguntza (27.9 artikulua) bat etorri behar da irakasleek, gurasoek eta ikasleek diru publikoekin eutsitako irakaskuntza zentroen kontrol eta kudeaketan izan beharreko partaidetzarekin (27.7 artikulua).
‎I. kapituluak askatasun printzipioa sendotu du, horrek dituen hiru aldeetan sendotu ere: sortzeko askatasun positiboa, afiliatzeko askatasun positiboa eta alderdikide izateko edo parte hartzeko askatasun negatiboa. Halaber, I. kapituluak alderdi politikoak sortzeko prozedurak hobetu ditu, egun dauden xedapenak osatuz, zalantza batzuk argituz eta hutsune batzuk betez.
‎a) hezkuntza jardueraren konstituzio helburuak errespetatzea, EKren 27.2 artikulura jasotakoak (giza nortasuna oso osorik garatzea, bizikidetasunaren printzipio demokratikoak eta oinarrizko eskubide nahiz askatasunak errespetatuz) eta HELOren 2 artikuluak eta HLOren artikulu berberak garatutakoak. Guztiei aplikatzen zaizkie, eta hezkuntza arloko eskubide guztien egikaritza oinarritu eta mugatzen dute (katedra askatasuna, irakaskuntza zentroak sortzeko askatasuna, etab.); b) hezkuntzaren kalitatea (HLOren 1 eta 2 artikuluetan eta HELOren 2 artikuluan ezarritako printzipioak eta xedeak beteta); horrek, aldi berean, eskatzen du zentroek kalitate hori bermatzeko baliabide jakin batzuk izan behar dituztela (irakasleen prestakuntza akademikoa, irakasle/ ikasle «ratioa», irakaskuntza instalazioak, kirol instalazioak, etab.); c) HELOren 6 artikulura...
‎askatasun ideologiko eta erlijiosoaren eta pentsamendu, ideia eta iritziak askatasunez adierazi eta zabaltzeko eskubidearen proiekzioa da, eta hurrengo hauek biltzen ditu: irakaskuntza zentroak sortzeko askatasuna, konstituzio printzipioei zor zaien begirunearen barruan (EKren 27.6 art.), irakasleek irakaskuntza eginkizuna askatasunez garatzeko duten eskubidea, hau da, «katedra askatasun» izenekoa (EKren 20.1.c. art.) eta gurasoek duten eskubidea euren seme alabak heziketa erlijioso eta morala har dezaten, beraien uste sendoekin bat etorriz (EKren 27.3 art.) (1976ko abenduaren 7ko GEEAE. Kjeld... otsailaren 13ko 5/ 1981; martxoaren 29ko 47/ 1985; ekainaren 27ko 77/ 1985).
‎a) Irakaskuntza zentroak sortzeko askatasuna (EKren 27.6 art.): Konstituzioan, 1869ko eta 1876ko Konstituzioen aurrekariei jarraituz, pertsona fisiko eta juridikoei irakaskuntza zentroak sortzeko askatasuna aitortu zaie, konstituzio printzipioen errespetuaren barruan.
‎a) Irakaskuntza zentroak sortzeko askatasuna (EKren 27.6 art.): Konstituzioan, 1869ko eta 1876ko Konstituzioen aurrekariei jarraituz, pertsona fisiko eta juridikoei irakaskuntza zentroak sortzeko askatasuna aitortu zaie, konstituzio printzipioen errespetuaren barruan. Bestalde, HELOren 21 artikuluan aurreko hori ñabartu eta hurrengoa ezarri da:
‎Ikusi dugunez, zentroak sortzeko askatasuna sorrerari eta horien zuzendaritzari buruzkoa ere bada. Zentro pribatuek ezar dezakete euren izaera propioa (hau da, euren ideiak; edonola ere, ikasleen eta horien familien eskubideak errespetatu behar dira, Konstituzioan eta legeetan aitortutakoak); autonomia izango dute, barne araubidea ezarri, irakasleak aukeratu, ikasleak onartzeko prozedura finkatu, elkarbizitzarako arauak ezarri edo euren ekonomia araubidea definitzeko (HELOren 25 art./ HLOren 115 artikulua).
‎Zentroak sortzeko askatasunaren edukiak zentroko «ideiak» ezartzeko eskubidea biltzen du («izaera propioa», HELOren eta HLOren terminologia erabiliz). HLOren 115 artikuluan ezarritakoaren arabera, zentro pribatuetako titularrek horien izaera propioa ezartzeko eskubidea izango dute eta, edonola ere, Konstituzioan eta legeetan irakasleei, gurasoei eta ikasleei bermatutako eskubideak errespetatu behar dira.
‎Eta, amaitzeko, zehaztu egin behar da zentroak sortzeko askatasunak ez duela esan nahi modu automatikoan zentro horiek diruz laguntzeko konstituzio eskubidea sortzen denik. Are gehiago, EKren 27.9 artikuluan ezarri da botere publikoek laguntza emango dietela legezko betekizunak dituzten irakaskuntza zentroei.
‎pertsona orok (pertsona fisikoak eta juridikoak) askatasunez elkartzeko eskubidea du, xede zilegiak lortzeko. Elkartzeko eskubidera biltzen da elkartzeko edo elkarteak sortzeko askatasuna, aurretiazko baimenik behar gabe (askatasun positiboa), eta inor ezin da behartu elkarte bat eratzera, elkarte horretan parte hartzera edo elkarte horretan izatera (askatasun negatiboa) (otsailaren 13ko 5/ 1981 KAE; abenduaren 10eko 67/ 1985 KAE); elkarteen barne antolaketa eta jardunbidea demokratikoak izan behar dute (Konstituzioan betekizun hori esanbidez eskatu zaie alderdi politik... Lanbide elkargo batzuetako kideak izateko betebeharrari dagokionez eta horrek Konstituzioko elkartzeko askatasun negatiboaren printzipioarekin talka egin dezakeela kontuan hartuta, Konstituzio Auzitegiak elkargoetako kide izatearen betebeharra ezarri du, Auzitegiaren iritziz, lanbide elkargoak ez baitira elkarteak, EKren 36 artikulua dela bide arautzen dira eta lanbideak zehaztutako xede zehatzak betetzen dituzte, interes publiko zalantzaezina dutenak, besteak beste, hurrengo hauen inguruan:
‎Alderdiak sortzeko askatasunari dagokionez, Legearen 1.1 artikuluan berretsi da, eta eginkizunak gauzatzeari erreparatuz, 9.1 artikuluan ezarri da alderdi politikoek askatasunez gauzatuko dituztela euren jarduerak, printzipio demokratikoetan eta giza eskubideetan azaldutako konstituzio balioak errespetatuz. Alderdi politikoek Konstituzioak eratxiki dizkien eginkizunak gauzatuko dituzte, modu demokratikoan eta aniztasuna bete betean errespetatuz.
‎Irakaskuntza zentroak sortzeko askatasuna Libertad de creación de centros docentes
‎Komunikabideak sortzeko askatasuna Libertad de creación de medios de comunicación
‎Irakaskuntza zentroak sortzeko askatasuna
‎Libertad de creación de medios de comunicación Komunikabideak sortzeko askatasuna
‎1.4 Komunikabideak sortzeko askatasuna
‎Muga horiek hiru dira: ...n baten arauketa juridikoak baldintzatzen du eta, beraz, Estatuak egindako emakida teknikaren mende dago, estatua baita jabari horren titularra; eta c) kontuan izan behar dira espazio irrati elektrikoa erabili behar duten komunikabideei buruzko nazioarteko zuzenbideko arauak; arau horien bidez, espazio horren erabilera bidezkoa eta egokia bermatu nahi zaie estatu guztiei, eta horrek komunikabideak sortzeko askatasun osoa mugatu egiten du (ez baitago denentzako lekurik), eta sistemaren titulartasun publikoa justifikatzen du, estatu bakoitza arau horiek betetzearen erantzulea baita eta bere herriari dagozkion frekuentziak eta kanalak esleitzearen ardura baitu. Hiru irizpide horiek GEEAren jurisprudentzian ezarritakoarekin bat datoz (1990eko martxoaren 28ko GEEAE. Groppera Radio eta besteak kasua?; 1993ko azaroaren 24ko GEEAE. Informationverein Lentia eta besteak kasua?).
‎Pertsona juridikoek horien titular izateko duten gaitasunari dagokionez, eskubideen artean bereizi behar da, hau da, ezin da erantzun bakar bat eman eskubide mota guztientzat (martxoaren 14ko 19/ 1983 KAE). Batzuetan, berez baztertuta dago pertsona juridiko bat titularra izateko aukera (bizitza eskubidea, osotasun fisikorako eskubidea, etab.); beste batzuetan, pertsona juridikoek protagonismo berezia dute (erlijio erkidegoek erlijio askatasunari edo ikastetxeak sortzeko askatasunari dagokionez, sindikatuek sindikatu askatasunari dagokionez, etab.). Oro har, erakunde kolektiboaren izaerarekin bateragarriak diren eskubide guztien titularrak dira, esaterako jabetza eskubidearena eta benetako babes judiziala lortzeko eskubidearena (urriaren 17ko 137/ 1985 KAE eta urriaren 22ko 141/ 1985 KAE). Beste kasu batzuk ez dira hain argiak, baina konstituzio jurisprudentziak zehaztu egin ditu, pertsona juridikoak beste eskubide batzuen titularrak ere badirela ezarri baitu, besteak beste, etxearen bortxaezintasuna eta ohorerako eta norberaren irudirako eskubidea (irailaren 26ko 139/ 1995 KAE, abenduaren 11ko 183/ 1995 KAE).
‎1.4 Komunikabideak sortzeko askatasuna. ................... 402
‎Azkenean askatasun hori aitortu zen, eta, gainera, botere publikoek bermatuko zuten gurasoek zuten eskubidea euren seme alabek erlijio eta moral heziketa egokia jasotzeko. Pertsona fisiko eta juridikoei ikastetxeak sortzeko askatasuna aitortu zitzaien, konstituzio printzipioak errespetatuz. Modu horretan, Elizaren ikastetxeak bermatu egin ziren maila akademiko guztietan.
2008
‎Testuingururik gabeko egoerak bilatzen ditugu. Horrek sortzeko askatasuna ematen dizu. Retrofutura izenburua kontraesana da, berez, gauza bat ezin delako izan aldi berean etorkizuna eta iragana.
2010
‎Bere garaian, Interneten aurrerapen eta asmatze handiena neutraltasuna izan zen. Erabiltzaileari interesatzen zitzaizkion edukiak kontsumitzeko eta berriak sortzeko askatasuna eman zion. Konexioa ematen dizunari (eta ordaintzen badiozu), gainera, zure interesen arabera egin behar duzunaren baldintzak erabakitzeko ahalmena ematen badiozu, orain operadore handiek saiatzen dutena, askatasuna galduko duzu.
2012
‎Ordura arte Alemaniako herri txikietan garrantzi gutxiko eraikinak diseinatzen ibili ziren. Gobernuak diruz lagundutako proiektuak izaten ziren askotan eta, hortaz, ez zuten sortzeko askatasun handirik izaten. Nahiko mekanikoa izaten zen prozesua.
2013
‎1901eko uztailaren leheneko elkarteen legea, gaur egun oraino hainbeste goraipatua, gatazkatsua izan zen. Elkarteak sortzeko askatasuna ematen zuen lege hura ez zen Elizaren gustukoa izan. Lege hark bazuen III. zenbakidun artikulu bat, erlijio elkarte eta kongregazioei buruz.
2015
‎Ea esplikatzen naizen... Kultura txikion literaturak zentzurik badu, merkatuen dinamikatik at sortzeko askatasuna duelako da ene ustez. Paradoxikoa da, baina gu besteek ezin dutena egiteko gaude.
2018
‎Mezukeriaren aurka, sortzaileei itolarria eragiten zien giro politizatuegian arnasa poxi bat hartzen uzteko deia. Kantagintzaren autonomia, sortzeko askatasuna.
2019
‎" Ez dugu antzezlana honetarako edo hartarako sortu nahi izan, ez dut inongo momentuan antzezlan honekin banderarik hartu nahi izan, inondik inora. Baina nire buruari sortzeko askatasuna ematen diodanean, nire kezkak azaleratzeko, irten egiten da hori. Emakumea naiz eta hortik hitz egiten dut, naturala iruditzen zait".
2020
‎Bestetik, Saad Hariri lehen ministro ohia Hezbolaren arerio politiko zuzena da, baita Saudi Arabiaren proxy a ere. 2019ko urrian protesten presiopean, dimititu izana ahaztu izan balu bezala, bere ministro taldea sortzeko askatasuna eskatu die Libanoko gainontzeko botereei.
‎«Beste era batera adierazi ezin dudana adierazteko; buruan ditudan gauza anbiguo eta labainkorrak erakusteko». Harentzat, sortzeko askatasuna da animazio mota horren eta fikziozko film luzeen arteko ezberdintasun nagusia: «Hemen ez dago ekoizlerik, ez gaude ezeren menpe; askatasuna dugu esperimentatzeko alde narratibo, tekniko eta poetikotik».
‎Eta, hala ere, badu modua bere irakurleengana ipuinekin iristeko eta onarpena jasotzeko. Ondorioz, sortzeko askatasuna bermatzen dio profesionalizatzeko muga ere baden merkatuarekiko euskal literaturaren nolabaiteko independentziak.
2022
‎Duela urtebetetik, aldiz, bitxigintza marka batentzat dabil produktuak diseinatzen eta sortzen. " Oso gustuko dut nire lana, diseinuak sortzeko askatasuna dudalako eta gaitasun artistikoak garatzeko aukera ematen didalako". Halere, aitortu duenez, hilabete batzuk barru Euskal Herrira bueltatzeko asmoa du.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia