2014
|
|
ez behintzat kantu mota hori agertu zen uneari dagokionez. Hala, Alain Reyniers ikertzaileak, esaterako, uste du XIX. mendean agertu zela Andaluzian, eta
|
sortze
indarra bi tradiziotatik datorkiola: erbesteratuen min kantuen tradiziotik eta musika kultura hispaniko eta orientaletatik (Reyniers, 1998).
|
2017
|
|
Zazpi metodo[..] erabiltzen dituzte [sorginek] eginkizun benereoa eta umetokiko sorkaria kutsatzeko: lehenik, gizonen buruetan neurrigabeko grina eraginez; bigarren, haien
|
sortze
indarra eragotziz; hirugarren, eginkizun horretarako gorputz atala kenduz; laugarren, beren sorginkeriaz gizona piztia bihurtuz; bosgarren, emakumeen sormen indarra eragotziz; seigarren, abortaraziz; zazpigarren, haurrak deabruari eskainiz[...] (1971: 47).
|
2019
|
|
Horregatik, organismoen banakotasuna gehiago sendotzen denean, sexuen oposizioa ez da leuntzen, aitzitik baizik. Arrak gero eta bide mota gehiago aurkitzen ditu beretu dituen indarrak erabiltzeko; emeak gero eta gehiago sentitzen du bere esklabotasuna; laztu egiten da emearen interesen eta bere baitan dituen
|
sortze
indarren arteko gatazka. Behien eta behorren erditzea askoz ere mingarriagoa eta arriskutsuagoa da saguena eta untxiena baino.
|
|
Emakumea magiari emana dago. Magia, Alainek zioenez, gauzetan herrestan dabilen espiritua da; ekintza bat magikoa da baldin eta pasibotasun batetik iritsia bada, eragile batek sortua izan ordez; hain zuzen, gizonentzat emakumea beti izan da ezarritakoaren immanentzia; uztak eta seme alabak sortzen ditu, baina ez bere borondatezko ekintza batez; ez da subjektua, ez transzendentzia, ez
|
sortze
indarra, baizik jarioz zamaturiko objektu bat. Gizonak misterio horiek adoratzen dituen gizarteetan, emakumea kultuarekin lotua dago bertute horiek direla medio, eta apaizeme gisa gurtua da; baina gizona borrokan dabilenean gizartea naturari nagusitu dakion, eta arrazoia biziari, eta borondatea gauza geldoei, orduan sorgin bat iruditzen zaio emakumea.
|
|
Nekazaritza, jardun batez ere magikoa izateari utzirik? lan nagusiki sortzaile bihurtzen denean, gizona bere
|
sortze
indarraz ohartzen da; aldi berean aldarrikatzen ditu bere seme alabak eta uztak.
|
|
fede aitorpen bat dira. Dudarik gabe, kausalitate teknikoaren esperientziak modua eman dio gizonari bere
|
sortze
indarra egiaztatu eta ohartzeko ama bezain beharrezkoa dela bera ugalketan. Ideiak behaketa gidatu du; behaketak, ordea, amaren eginkizunaren parekoa ematen dio gizonari, ez besterik:
|
|
Gizonak, bere burua mamitzeko, tronutik eraitsi behar zuen emakumea. Eta, hala, subirano agertu zen
|
sortze
indarraren printzipio maskulinoa, argiarena, adimenarena, ordenarena. Jainkosa amaren ondoan, jainko bat agertu zen, seme nahiz maitale, haren azpikoa oraindik, baina haren oso antzekoa, den denean, eta hari atxikia.
|
2021
|
|
Eta haizearen eta euri uraren higadura zorrotzaren eraginez, oso ametsezko paisaia bat agerian geratu da. Hareharriak berak halako
|
sortze
indarra dakar-eta.
|
2023
|
|
Horiek guztiak ikuspegi sinbolikotik zer edo zer uler daitezke: beharbada, Lukreziok Venus dioenean, sinbolikoki naturaren
|
sortze
indarra adierazten ari da, ekuazio baten faltan. Nire ustez zentzu gehiago du horrela interpretatzeak; mintzamolde mitologikoak kultura osoa biltzen zuen garaian, arrazoiaren zale zenak, tresna egokiagorik ezean, mintzamolde hori erabili behar ikuspegi materialista adierazteko.
|