2004
|
|
Printzipio honen arabera Kanten formalismoa gainditzen dugu, agindu kategorikoa bera gizakiaren errealizazioaren zerbitzuan jarriz eta ez alderantziz, gizakiaren balioak, egoera espezifikoak, baldintzapen pertsonalak, psikoafektiboak, sozio historikoak, kulturalak eta ekonomikoak
|
oso
kontuan hartu behar baitira arau baten egokitasunaz edo desegokitasunaz mintzatu ahal izateko. Egiaren ketak eta maitasunezko jarrera batek gidatu behar gaituzte beti etikaren bidean.
|
2005
|
|
hizkuntza ez da orokorrean existitzen baizik eta bakarrik hizkuntzen errealitate historikoan. Hau guztia
|
oso
kontuan hartu du pedagogo orok, jakina, baita edozein hezkuntza edo formazio proiektu martxan jarri aurretik ere. Ideia hauek, lehenik eta ondoen," Fragmente der Monographie uber die Basken"() 154 izenburuko testuan azaltzen dira, nahiz eta geroko beste testu batzuetan ere antzekoak aurkitzen ditugun.
|
2007
|
|
Euskararen eta euskaldunen egoera soziolinguistikoa, beraz, ez da normala —ez bederen inguruko hizkuntzen eta hizkuntz komunitateena bezalakoa—, eta, zentzu honetan, interesgarria dirudi horrek hezkuntzan eduki dezakeen eragina oraindik ere zehatzago aztertzea. Gure hezkuntzak, hasteko,
|
oso
kontuan hartu behar du euskal lurraldean ematen den sozializazio edota enkulturazio prozesua —erreferentziazko hizkuntz (ar) en arabera— anitza dela: jakin badakigu gizartea eta kultura ez direla euren hizkuntzan agortzen, baina —Coseriu eta Deweyren hitzetan ikusi bezala— hizkuntza" barru barrutik dago bizitza sozialarekin erlazionatuta", eta berorrek" eragina du jarduera kultural guztien formetan eta edukietan" 227 Horrela, bada, gure kasuan, sozializazio edota enkulturazio prozesu ezberdinez hitz egin behar dugu, hala nola, batez ere euskararen inguruan eta gehienbat espainolaren edo frantsesaren inguruan eraikitzen diren prozesuez.
|
|
Horren baitan kokatu behar dugu, hain zuzen, hizkuntzaren funtzio pedagogiko hori, alegia, errealitate kulturalak eragitera eta birsortzera zuzenduriko giza jardueren baitan. Ezin gara ahaztu, alabaina, hezkuntzak hemen
|
oso
kontuan hartu duela giza aniztasunaren errealitatea eta, zehazki," alde kultural ezberdinen ‘hizkuntza’ espezifikoei buruzko galdera" 153 Lochek, bigarrenik," hizkuntzak" hezkuntzan betetzen duen" funtzio instruktiboa" aztertzen du, gizakiak berori" kultura ikasteko ekintzetan" erabiltzen duen heinean154: azken batean," kultura —zein bere forma historiko sozialean— ez da sortzetikoa baizik eta transmititutakoa", eta, horregatik," beraren jabekuntzak gizakiaren ikasteko gaitasuna" aurresuposatzen du155 Ikasketa prozesu horretan, alabaina, gizakiak hizkuntza erabili behar du, ze, finean," horrek ematen dio berari aukera egitura kulturalak produzitzeko eta erreproduzitzeko" 156 Hemen bistaratzen zaigun funtzio instruktiboa, beraz, aurrekoaren" eraldaketa espezifiko" bat baino ez da, bertan garrantzitsuena ez delarik" hizkuntzaren ikaskuntza bera", baizik eta" hizkuntzaren bidezko ikaskuntza" 157 Aipatzekoa da ere, pasadan edo, hemendik abiatzen direla hainbat" teoria pedagogiko" eta" ikerketa linguistiko" ezagun158 Hirugarrenik," hizkuntzak" hezkuntzan betetzen duen" funtzio komunikatiboa" aipatzen digu, hark egiaz ikasleen eta irakasleen arteko" interakzioa eta ulermena ahalbidetzen baitu" 159:
|
|
Jaiotako gizakumeak ikasi egin behar du gizaki izaten —gizakia egin egiten da—, baina gizaki bihurtze hori ezin daiteke modu orokor eta abstraktu batean planteatu, baizik eta zinez egokitutako baldintza sozialak eta kulturalak
|
oso
kontuan hartuz. Azken finean, Ferrerok dioen bezala," gizakia bere naturak berak zuzentzen (’kondenatzen’) du gizartean bizitzera:
|
2010
|
|
Antzekoa dio antropologia sozial britainiarraren ordezkari ospetsuenetakoa den Malinowski poloniarrak ere: antropologiaren helburua, bere aburuz," bertakoen mundu ikuskera atzematea da" eta, zentzu horretan,
|
oso
kontuan hartzekoa da hizkuntzaren funtzio nagusia ez dela pentsamenduak adieraztea ez eta prozesu mentalak bikoiztea ere, baizik eta giza portaeraren alde pragmatikoan zeregin aktibo bat burutzea123.
|
|
Finean, gizakiaren errealitate linguistikoa, honela Menze, ez da eranskin huts bat: " Mundua hizkuntzan osatzen da, eta gizakia —naturaz mundura zuzendurik dagoen heinean— halabeharrez da hizkuntzaren ume bat" 5 Horrexegatik, beraz, linguistikak hizkuntzaren fenomenoaz eta pragmatikak hizkuntzaren erabileraz esaten dutena, egiaz,
|
oso
kontuan hartu beharreko elementuak dira, bai hizkuntzaren pedagogia orokorrean oinarritzeko bai didaktika linguistikoa zehazki bideratzeko. Horrela ezean, hizkuntzaren pedagogia espekulazio hutsean erortzeko edo geratzeko arriskuan egongo litzateke.
|