Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 6

2004
‎Zuzen jokatzea eta ongi obratzea gauza bera da Sokratesentzat. Arete, hots, bertuterik duenak badakike nola jokatu behar duen zuzen eta ongi, bertuterik nagusiena phronesis(" zuhurtzia") deritzana izaki, Platon eta Aristotelesentzat izango ere den bezala. Zuhurtzia duenak, beraz, badaki neurriz eta egokiro —eta, horrenbestez, garaiz ere— jokatzen.
‎Bere muga eta ahalekin, gizakiak zer izan behar duen hautatu egin behar du, nola jokatu behar duen hautatu beharrean aurkitzen den halaxe. Eta hautaketa hori bere buruaz eta bizitzaz duen edo lortuz doan kontzeptzioaren argitan egin behar du halabeharrez, bere hautuetan tronpa daitekeela jakitun izanik.
2006
‎Homerok, halere, heziketa prozesu tipikoagoa deskribatzen du Akilesekin, berriagoa, indarrari beste garrantzi eskaintzen baitio argitasunari. ...artean haur ezjakina (npion ou tw eidoq’) zenean denak berdintzen dituen borrokan (omoiiou polemoio), eta ezjakina zenean gizonak goren bilakatzen dituen (ina t’ andrej arprepeej teleonai) Biltzarrean (agorewn), bere aita Peleok Fenix izeneko zamdaria eta laguntzailea jarri zion Akilesi —hori baita enemne hitzak adierazten duena—, eta hark irakatsi zion heroi gazteari bizitzan nola jokatu behar zuen51 Beraz, heziketa sistema homerikoan, balentria egile (nrhkthnra te ergwn) eta hitzen esale (muon rhthr) bilakatzen da Akiles52, baina zerbaitek erakusten du programa topiko baten aurrean gaudela, heroi honek, bere biografian, ez baitu Biltzarrean distirarik lortzen.
‎aedoak gazteen eta helduen heziketa —ideologizazio— iraunkorra bideratzen ikusten ditugu han hemenka Homeroren testuetan. Gertakari handiak buruz errezitatzen dituzten kantari —erdi mistiko, erdi poeta— horien ahotik etenik gabe ari zaio erakusten —jauregian, kalean edo agoran— narrazioa entzuten ari denari, nola jokatu zuten heroi gogoangarriek, eta, ondorioz, nola jokatu behar duen berak, bere bizitzan heroi izan nahi badu67.
‎Alegia, premisetan zerbait (jainkoa, gizakia...) deskribatzen da. Sistema razionalista horietan, eta horrelako premisetatik abiatuz, guk nola jokatu behar dugun ondorioztatzen da. Humek ondorioztatze hori salatzen du, gauzak nolakoak diren dioten premisetatik ezin baita ondorioztatu gauzek nolakoak behar duten.
‎Nolabait esanda, razionalismoaren ikuspegian, printzipio razional batzuetatik abiatuz, zer egin behar dugun edo nola jokatu behar dugun finka dezakegu arrazoimenaren bitartez. Esaterako, Clarkek honako inferentzia egiten du:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia