2011
|
|
Areago, Arnaut Abadiaren idazlanetan han hemenka badaude frantsesari buruzko aipu solteak benetan harrigarriak suertatu zaizkidanak. Kasurako, 1892ko abenduko zutabe batean, zeinean dialogo erara azaltzen baitu
|
nola
jokatu behar den abere hantuekin, ondokoa diosku halako batean:
|
|
" Frantsesei frantsesa, espainolei espainola, eta bekie Euskara Euskaldunei". Alde horretatik, fraideen ikaskizunak oso arauemaileak dira, euskaldunei noiz eta
|
nola
jokatu behar duten agintzen dietelako:
|
2013
|
|
Etika ekologiko hori martxan jartzen da eta jakintza garatzen du. Jakin egin nahi du dagoena zer den, harreman eta orekek nola funtzionatzen duten, eta
|
nola
jokatu behar duen kalteak saihesteko, babesteko, zaintzeko, dibertsitate osoari garatzen uzteko. Kontzeptu eztitsu gehiegirekin mingaina itsatsi ez dakigun, gera gaitezen bi hitzekin:
|
2015
|
|
Mundu sozial hura sortzeko eztabaidan sartu da, ez du, hortaz, errealitate asozialik atzemango, nahiz eta joko sozial horretan hori bera sinetsi behar. Ez, zinez atzemango duen errealitatea jokoaren logika soziala izango da, jendarte jakin batean
|
nola
jokatu behar duen norbait izatekotan. Arestian esan dut, joko hori ez da jokoa jokatzen ez bada.
|
|
Sinestea, jakina, praktika soziala da, praktiken gaineko praktika mota bat. Sinesmenetan adostu behar dugu zer eta nor garen, bai eta
|
nola
jokatu behar dugun horretara. Oso diferenteak izan daitezke mundu sozialak sinesmen horien eraginez, baina gauzak sinplifikaturik sinesmen horiek bi mutur arteko sokan topatuko ditugu:
|
2017
|
|
Horrez gain,
|
nola
jokatu behar zuten gogorarazten zien:
|
|
Orokorrean, Durkheimen hitzetan, erritu orok du bere baitan oinarri soziologikoren bat, erritu arraroenak ere giza beharren adierazpen moduren bat baitira, bizitzaren alor baten batena, indibiduala zein kolektiboa izan; hots, gauza sakratuen aurrean
|
nola
jokatu behar den adierazten duten jokaera arauak dira errituak. Zentzu honetan, esan daiteke errituak kultura normatiboaren bitartekoak direla eta, ondorioz, besteak beste, iragana eta oraina lotzea dutela helburu, gizabanakoa eta komunitatea.
|
2018
|
|
Kontua ez da Bilbon edo Donostian erabakitzea Euskal Herri osoan
|
nola
jokatu behar den, ez eta ere jokatzea Angelun Zarautzen bezala. Hainbat urtez," periferiako" abertzaleek gaizki bizi izan dute abertzaletasun eredu zentralista hori.
|
|
Nor bere diziplinako berezilaria den arren, guztiek dituzte oinarrizko ezagutza psikopedagogiko berdinak, eta irakasle guztiek bereganatu dituzte euren lanbidean dituzten berariazko gaitasunak: besteak beste, gainerako irakasleekin kooperazioan nola egin behar den lan, hausnarketa kolektiboetan
|
nola
jokatu behar den, ikasleen gurasoekin nola komunikatu behar diren, edota ikastetxearen hurbileko inguru sozialarekin zein motako elkarlana gauzatu behar duten.
|
2021
|
|
Orokorrean, Durkheimen ustez, erritu orok du funts soziologikorik, erritu arraroenak ere giza beharren adierazpen moduren bat baitira, indibiduala zein soziala izan; hots, izaera sakratua duenaren aurrean
|
nola
jokatu behar den adierazten duten arauak dira errituak eta, zentzu horretan, errituak kultura normatiboek baliatzen dituzten bitartekoak dira iragana eta oraina zein gizabanakoa eta komunitatea lotzeko, besteak beste. Bestela esanda, talde sozialak finkatzeko bitartekoak dira; loturak egiteko, sozializatzeko, munduari zentzua emateko edota ordena ezartzeko.
|
|
Errezitaldiak entzuten zituenak nabigazioaren eta nekazaritzaren nozioak ikasten zituen, bai eta itsasontziak edo etxeak eraikitzeko prozedurak, baita batzar bat egiteko, talde erabaki bat hartzeko, borrokarako armatzeko edo hileta bat prestatzeko arauak ere. Ongi barneratzen zuen
|
nola
jokatu behar zuen gerlari batek, nola mintzatu behar zitzaion apez bati, desafio bat nola bota edo nola erremediatu irain bat, etxean nolako jokabidea izan, jainkoek zer espero duten gizakiengandik, zer agintzen duten legeek, ohiturek eta ohorearen kodeak. Homeroren bertsoetan ez da mintzo bere originaltasuna adierazten duen gizabanako errebelde eta bohemio bat, baizik eta tribuaren ahots kolektiboa.
|