2006
|
|
H. d., Volksgeistaren ideiaren historiari, Italia eta Frantzian hasi, Alemanian jarraitu eta Espainian amaitu, esesten ari gatzaizkiola, antzaldaketa bikoitz esentziala, hastapenetatik amaiera espainolera, beste inon baino hobeto Ortega-ren luman erreparatzen dugu: Volk edo herria (nazioa), arraza
|
nola
bilakatu den; eta izpiritua, arima.
|
|
Gu kanpoan garen bizkitartean Domingok ez dik bakarrik gaztelua gobernatuko, abokatu eta funtzionario jende eskuzuri horiekin. Bertzalde –boza beheititu zuen eta begirada bertze norabide batean finkatu–, gauzak
|
nola
bilakatzen diren, balitekek hemendik lekutzeko premian egotea.
|
2007
|
|
Jarrai diezaiogun Popper-en bideseinale horri:
|
nola
bilakatu da Volksgeista arrazaren izpiritu. E. Renan izan da seguruenik hizkuntza eta arrazaren izpiritua bata bestearekin uztartu dituen lehena (jada 1848ko bere gaztaroan), bion esteka hori ondoriotsuenik baliatu duena behintzat, herriaren gogo edo izpiritua arrazaren, izpiritu?
|
2009
|
|
Elkarrekin zerikusirik ez duten sentsuen hautemapenen suma hori: gogortasun, forma angeluzuzen, azalerako leuntasun eta hoztasun, usain, kolorea,
|
nola
bilakatzen dira mahai bat. Mikroskopioan behatzen badugu, guztiz bestelakoa ageri da hori dena:
|
|
Hala ironizatzen zuen Montesquieuk, filosofikoki pentsaturiko Jainko bat (konkretuki Jainko modernoa,, un être souverainement parfait? hori), erlijiosoki erabili nahi den orduko, absurdo hutsa
|
nola
bilakatzen den, a) atributu bakoitzak, hurrengoa ezinezko bihurtuz, Jainkoaren kontzeptua bera goitik behera desegiten duelako (justua da, errukitsua da), eta b) Jainko perfektu hori batezina bihurtzen duelako giza historiaz eta giza askatasunaz. –Mon cher Rhédi, pourquoi tant de philosophie??, nahigabetzen da Usbek (Lettres persanes, LXIX).
|
|
Orain, bada, zorionaren edonolako gozatzaileen eskubideek merezi duten guztia aintzat hartuz ere, itaun handia:
|
nola
bilakatzen da nor bat Antigona. Idatzitako legeen aurka, idatzi gabeko legeari eman diona bere bizia; zentzu komunaren aurka, oportunismoaren eta erosotasunaren aurka, inguruaren eta egunero ohikoaren eta arrazoizkoaren aurka, bere existentzia osoa kontzientziari entregatu diona,, ezerezari?, berak bere buruari jarritako obligazioari, ideia baten alde sakrifizioari, bere zorigaitzari hitz batean?
|
2011
|
|
Behin, kamioi bat aurreratzean konturatu nintzen
|
nola
bilakatzen diren eternoak une berezi zenbait.
|
2013
|
|
Bizirik hago. Ez diat jakin nahi
|
nola
bilakatu haizen Migel Oibarkoa.
|
2014
|
|
Nazioak, zentzu honetan? (Renanek berak egiten du mugapen hau, mugapenaren mugak zehazteke) 1534, berri samarrak dira historian; ez zeuden antzinatean1535 Horrela, besterik gabe, Renanek, nazioa zer da galdera, zer dira Frantzia, Ingalaterra, Alemania, bihur dezake; eta horiek zer dira, horiek
|
nola
bilakatu dira bihurtzen du. Arazoa historikoa izango litzateke, Erdi Aroaz geroztikoa zehazkiago (naziotzat hartzen diren horientzat bederen), eta funtsean garaikidea soil (izan ere, non geratzen dira, edo zer dira, Nafarroako, Burgundiako, Eskoziako, Bavaria edo Saxoniako, etab.,, nazioak??); eta soil politikoa litzateke, erakundetze politiko territorial modernoarena zehazkiago, antropologiko/ kultural/ politikoa edo gabe.
|
2015
|
|
–Manexak? oinazezko utopia bat da, ankertopia bat, maitasun beroenaz luzaroen nahi izan eta borrokatutakoa,
|
nola
bilakatzen den hondamendi erakusten duena, zuberotarren ihesa kontatzen baitu, gerra batez Euskal Herriaren independentzia lortu ostean. Otamendik ez du txiripaz kokatu ipuin hau azkenurren.
|
2017
|
|
Teoria eta ideologia horiek ez badute azaltzen
|
nola
bilakatu den subjektu autonomoa subjektu, bada, orduan ezin dute azaldu nola bilakatzen den subjektua aske, etiko edo autonomo, eta, beraz, ezin dute azaldu subjektu horiek nola sortzen duten kolektiboki aberastasuna, elkartasuna, zaintza, maitasuna, gorrotoa, leialtasuna, dependentzia eta emantzipazio politikoa. Horiek dira hain zuzen ere pentsamendu politikoak jorratu behar dituen galdera nagusiak, baina hori ez da gertatuko kolore, tamaina eta jatorri ezberdinak dituzten langile, esklabo eta emakumeak pentsalari politiko publiko eta publikatu bilakatzen diren arte.
|
|
Teoria eta ideologia horiek ez badute azaltzen nola bilakatu den subjektu autonomoa subjektu, bada, orduan ezin dute azaldu
|
nola
bilakatzen den subjektua aske, etiko edo autonomo, eta, beraz, ezin dute azaldu subjektu horiek nola sortzen duten kolektiboki aberastasuna, elkartasuna, zaintza, maitasuna, gorrotoa, leialtasuna, dependentzia eta emantzipazio politikoa. Horiek dira hain zuzen ere pentsamendu politikoak jorratu behar dituen galdera nagusiak, baina hori ez da gertatuko kolore, tamaina eta jatorri ezberdinak dituzten langile, esklabo eta emakumeak pentsalari politiko publiko eta publikatu bilakatzen diren arte.
|
|
Segidan, ordea, Nerbioi ezkerraldeko herriei begira jarri eta hirurogeita hamarreko hamarkadan eman zen rock taldeen loraldia aipatu zuenean, denek adi adi jarraitu zioten. Zarama, Eskorbuto, Vómito, Puskarra, Cicatriz, Delirium Tremens, RIP, Barricada, Hertzainak, La Polla Records edo MCD bezalako taldeak gizarte fenomeno
|
nola
bilakatu ziren agertu zuen eta beren hitz lotsagabeak rockaren indarrarekin edo punkaren haserrearekin uztartzen asmatu zutela erantsi zuen. –Bazegoen Itoiz izeneko pop talde bat ere garai horretan izen pixka bat lortu zuena.
|
2018
|
|
aitaren ugalboterea zuen sorburu. 4 atalean, Sir Robert Filmerren arrazoibideari eta kontratu sozialaren teoriaren eta patriarkalismo klasikoaren arteko borrokari erreparatuko diet, eta erakutsiko dut
|
nola
bilakatu zuten kontratuaren teorialariek teoria klasikoa patriarkatu moderno, horixe da patriarkatuaren hirugarren moldea?. Patriarkatu modernoa anaitasunezkoa da, kontraktuala, eta gizarte zibil kapitalista egituratzen du.
|
|
Kolpetik gertatutako zaharkitzea izan zen. Ikusi nuen nola jabetzen zen banan banan nire hazpegiez, nola aldatzen zuen haien arteko erlazioa, nola handitzen zizkidan begiak,
|
nola
bilakatzen zuen tristeago nire begirada, behin betikoago nire ahoa, nola markatzen zidan bekokia arrail sakonagoez. Izutu beharrean, irakurketa batek, esate baterako, nire baitan piztuko zuen interes berberaz jarraitu nion zaharkitze hari.
|
2019
|
|
–Gerrariak arriskua eta jokoa maite ditu, dio Nietzschek?; horregatik maite du emakumea, huraxe baita jokorik arriskutsuena?. Arriskua eta jokoa maite dituen gizonak atsekaberik gabe ikusten du emakumea
|
nola
bilakatzen den amazona, baldin eta hura menderatzeko esperantza badu: bihotz bihotzean, zera nahi du, borroka hori jolas bat izatea berarentzat, eta emakumearentzat, berriz, destinoa jokoan izatea; hona gizonaren egiazko garaipena, gizon askatzaile nahiz konkistatzaile izan:
|
|
Bitxikeria gisa, gogora dezagun Euskaltegi hitza bertako esperientzia ezagutu ondoren sortu zuela Imanol Berriatuak. Gaur egun, ordea, etsigarria zaigu herri jazarri hura
|
nola
bilakatu den borrero ikustea.
|
2021
|
|
Erraza izango litzateke. Baina
|
nola
bilakatu hildako bat! Nola hil bizirik egonda.
|
2022
|
|
Beste kultur ikerketa batek iradokitzen du
|
nola
bilakatu ote zen indarkeria hutsaren uste osoa aukera politiko sinesgarri. Gibson-ek (1994)" kultura paramilitar" hipermaskulinoaren goraldia aztertu zuen AEBetan, Vietnamgo porrotari jarraitu zion garaian.
|
2023
|
|
Aurrerago, zur eta lur gelditu nintzen jakin nuenean garbitu egiten zirela labearen barrualdea, harraskaren azpialdea eta hozkailuaren atzealdea ere, han inortxok ere erreparatzen ez zuen arren. Trikimailu mordoa zetorren Femme pratique eta Bonnes soirées aldizkarietan, nola utzi bazterrak distiratsuago eta zuriago,
|
nola
bilakatu etxea pixkana pixkana txukuntasunaren lakio. Gainera, sinetsarazten zizuten bizkor bizkor egin behar zenuela dena, begien itxi ireki batean.
|
|
Gure irakasle zuri ustetsuak –piercinga sudurrean, ilea harrotuta eta asko bidaiatutako jendeak jantzi ohi dituen zapi eta pitxiak soinean, behar bezala– sustatzen zuen hura guztia, zeremonia maistra txit bikain baten gisara. Sekula ez zen planteatu noiz eta
|
nola
bilakatu zen sexu askapena ez soilik funtsezko gai bat baizik eta askapen ororen ordezkari bat teoria feministari buruzko graduondoko mintegi baterako; era berean, ez zen inongo eztabaidarik sortu sexu identitatearen eta politika erradikalaren inguruan. 2006 urtea zen.
|