2005
|
|
1 Inskribatu gabeko finkak immatrikulatzeko, eta horien luze zabala, mugak
|
nahiz
bestelako inguruabar deskribatzaileak zuzentzeko, betekizun gehiago barik. Proiektua egin denean interesdunen ahobatezko adostasunarekin edota jabe bakarrak hala eskatuta, proiektu horrek lerrokada honetan ezarritako ondoreak izan ditzan, jendaurreko informazioaren ohiko izapidea gauzatu behar da, hirigintza legeriak banaketa berdinaren proiektuentzat ezarri bezala.
|
2007
|
|
Botere publikoek ez diete inolako laguntza motarik emango onartze prozesuan edo jardunbidean bereizkeria egiten duten elkarteei, jaiotzarengatik, arrazarengatik, sexuarengatik, erlijioarengatik, iritziarengatik
|
nahiz
bestelako inguruabar edo egoera pertsonal edo sozialengatik.
|
|
Espainiarrak legearen arabera berdinak dira, eta ezin da inolako bereizkeriarik egin, jaiotza, arraza, sexu, erlijio, iritzi
|
nahiz
bestelako inguruabar edo egoera pertsonal zein sozial aintzat hartuta.
|
|
Nabarmena da konstituziogilearen asmoa bereizkeria mota oro saihestea dela, inguruabarra edozein izanda ere; hau da, justifikazio objektibo eta arrazoizkoa ez duen tratu desberdintasun oro saihestu nahi dira. Are gehiago, konstituziogileak EKren 14 artikuluan esanbidez aipatu nahi izan ditu bereziki larriak iruditzen zaizkion bereizkeria kasu batzuk (jaiotza, arraza, sexu, erlijio, iritzi
|
nahiz
bestelako inguruabar edo egoera pertsonal zein sozial aintzat hartuta), bai giza duintasunari kalte egiten diotelako, bai historian etengabeko bereizkeriaren arrazoi izan zirelako, edo bai horietan aipatutako sektoreak gaur egun praktikan egoera makurrean daudelako. Horrek ez du esan nahi EKren 14 artikulua bereizkeria kasuen zerrenda itxia denik (abuztuaren 3ko 75/ 1983 KAE).
|
|
Baina, edonola ere, subjektu pribatuen autonomia pribatua mugatuta dago «konstituzio ordena publikoa» izenekoaren aurkako bereizkeriak egiteko debekua dela bide. Beraz, partikularra zuzenean ukitzen du EKren 14 artikuluan esanbidez aipatutako arrazoiengatik bereizkeriaz jokatzeko debekuak, jaiotza, arraza, sexu, erlijio, iritzi
|
nahiz
bestelako inguruabar edo egoera pertsonal zein sozialak aintzat hartuta? (ekainaren 8ko 108/ 1989 KAE).
|
|
Legegileak, lege berrikuntza garrantzitsu hori justifikatzeko, hurrengo hauek hartu ditu oinarri: herritarren berdintasun eragingarria eta horien nortasunaren garapen askea (EKren 9.2 eta 10.1 art.), elkarbizitza moduei dagokienez askatasunari eustea (1.1 art.) eta eskubide berberak izatea sexu
|
nahiz
bestelako inguruabar edo egoera pertsonal zein sozialak aintzat hartuta bereizkeriarik egin gabe (EKren 14 art.). Gaia oso polemikoa denez gero, Legearen aurkako errekurtsoa aurkeztu da Konstituzio Auzitegian, hain zuzen ere, EKren 32 artikulua urratzen duela esanda. Hori dela eta, Auzitegiak gaiaren inguruan iritzia eman du.
|
|
Espainiako Konstituzioaren 14 artikuluan berdintasun klausula orokorra jaso da, hurrengoa ezarri baita: «Espainiarrak legearen arabera berdinak dira, eta ezin da inolako bereizkeriarik egin, jaiotza, arraza, sexu, erlijio, iritzi
|
nahiz
bestelako inguruabar edo egoera pertsonal zein sozialak aintzat hartuta». Artikulu hori I. tituluaren bigarren kapituluko? «Eskubideak eta askatasunak» izenekoa?
|
2008
|
|
Lehenengoak antolamendu juridiko osoaren balio nagusien artean aipatzen du berdintasun printzipioa. Bigarrenari helduta, «espainiarrak legearen arabera berdinak dira, eta ezin daiteke inolako bereizkeriarik egin jaiotza, arraza, sexu, erlijio, iritzi
|
nahiz
bestelako inguruabar edo egoera pertsonal zein sozial aintzat oinarritzat hartuta». Bi artikulu horietan berdintasuna printzipio orokor gisa agertzen da, alegia, antolamendu juridikoaren edozein arlotan aplikatu beharreko printzipio gisa.
|