2000
|
|
Alderdiek euren artean dihardutenean lege positiboak zehaztu ez duen gai batez, lehendik jasotako usadioei edo ekitate unibertsalari men egiten die, ohituraren gabezian. Nondik
|
nahi
begiratuta ere, ohitura egiaztatu eta norbanakoen arteko liskarrari aplikatzea epailearen ekintza da, eta ez legearena. Ekitate edo justizia banatzaile horren aplikazioak jarraitu behar dio, kasu bakoitzean, alderdi baten eta bestearen arteko hari meheari.
|
2009
|
|
1829ko lehen argitaralditik 1885ean aldarrikatu zen egungo bertsioa arte, hainbat eraldaketa ahalegin izan ziren, XIX. mendean zehar. Nondik
|
nahi
begiratuta, azkenean 1885 urtean gauzatu zen gaia, eta hori berori da oraingo honetan euskaraz eskaintzen den testua, egundaino izan diren lege aldaketak barne, argitaraldia 2009ko azaroaren 15ean itxi baita.
|
|
Ez! Nik ez dut
|
nahi
begiratzea!
|
2010
|
|
Nabarmen gailendu den kontaerak dio, Trabukok salatu zuela, eta hartatik galdu zela diru faltsu egilea. Eta gizaldiz gizaldi gorde diren bertso aleek ere, nondik
|
nahi
begiraturik, Trabukoren saldukeria hori paratzen digute beti begiaren ninian.
|
|
Nondik
|
nahi
begiratuta ere, ezjakintasunik egon ezean, harako bi asmoak bateraezinak dira, eta kontraesana dakarte, baldin eta lehenengo asmo hori botoa egiteko asmoa bada, edota benetan agintzeko asmoa, eta ez itxuraz bakarrik; izan ere, agindu nahi izatea, behartu nahi izatea da, edota, gutxienez, behartzeko borondatea ezagutaraztea, eta gauza bera gertatzen da botoarekin. Aitzitik, lehenengo asmoa ez bada halakoa, baizik eta kanpotik agindu edo botoa egitea, orduan ez da ezer egiten:
|
|
nola bereiz daiteke, kasu jakin batzuetan, zuzenbidea (ius), eta ekitatezkoa eta ona dena, baldin eta zuzenbidea ez bada besterik berez justua dena baino, eta, justua dena, era berean, ekitatezkoarekin eta onarekin identifikatzen bada; eta, bestetik, legearen ildotik hartuz gero, onaren eta justuaren oinarrizko printzipioa baldin bada, lehen esan dugun bezala. Nondik
|
nahi
begiratuta ere, zuzenbidearen eta ekitatezkoaren edo onaren arteko bereizketa hori hainbat autorek egiten dute, Luis Vivesek aipatu duen bezala. Esate baterako, hauxe adierazten du Kintilianok:
|
2011
|
|
Mundua hankaz gora dago. Ezerk ez du zentzurik, dena da kaos, nihilismo, orotariko mamu eta izuen gau, edozein ohilkeria eta txikizioren ordu —" dena bortitza eta beldurgarria,/ hondamen eta zalantza, nora
|
nahi
begiratu ere", deskribatzen zuen Holderlinek" Aroko Izpiritua" (2001, 69). Ez arau eta ez fede dago jada balio duenik," the time is out of joint", Hamleteko horrorezko espresioaz baliatzeko, inoiz Heideggerrek ere antzeko espresioarekin adierazten baitu, Derridak in Marxen espektroak arakatu duena.
|
2013
|
|
Takoien gainean zabuka urrutiratzen ari zen neskari begira, Ricardo Reisen (Pessoa) esaldi hura etorri zitzaidan gogora,, munduaren ikuskizunari begira egotearekin konformatzen dakiena da benetako jakintsua?, bizitzako ataka gaiztoenetan goiburu gisa erabiltzen nuena, eta orain, neskak igogailuan musu bat eman zidalako edo, koldarkeriaren aldarritzat ikusten nuena. Itsasoaren urdintasun lauari begira egon nintzen une labur batez; ur ertzean pentagrama zuriak idazten ari ziren olatuei erreparatu nien ondoren, eta, zer
|
nahi
begiratzen nuela ere, neskaren irudia etortzen zitzaidan gogora, pentsamenduaren taupada baten antzera, eta, begiak ixten banituen, biluzik agertzen zitzaidan eta haren azalak zurbiltasun halogeno bat zuela iruditzen zitzaidan, irreala bezain presentea. Irudi horretaz gozatzen eman nuen tarte bat, baina kolpetik presa moduko bat sartu zitzaidan.
|
|
Nondik
|
nahi
begira dakiola ere, Europar Batasuneko zuzenbidea ez da gauza berria, behin kontinente osoan izan zen batasun kultural eta juridiko baten berpiztea baizik, eta ideia horrek «tradizio zibil» bezala deskribatu denaren gaineko interesa piztu du. Interes horrek, bateko, doktrina juridikoen ibilbidea zehaztu du, Justinianoren zuzenbidetik hasi eta egungo kode modernoetara heldu arte, eta, besteko, herri desberdinetako ikertzaileek gai horren inguruan eginiko ekarpenak azaldu ditu jendaurrean.
|
2014
|
|
Berak ez du
|
nahi
begiratzerik.
|