Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 9

2000
‎Hemen berkokatu nahian gabiltzan erantzun tradizionalak Vienako Zirkuluaren tesi nagusia egiaztagarritasunarena izan zela ulertu zuen —egokiro—, hau izanik joera antimetafisikoak defendatzen lagundu ziona. Horrela, esperientziarekin egiazta ezin zitezkeen enuntziatuak, esperientziari zegozkien beste terminoetara itzuliak izateko aukera zeukaten, era honetan, murriztapena eman eta gero, egiaztagarritasunaren froga pasatzeko moduan egonik. Beraz, jite fenomenalistako murriztapena baino ez zen behar.
2004
‎Egia da, gainera, arimari berezko mugimendua atxikitzen diola —espazioari, materiari, ukatzen diona—, ez omen dela Jainkoaren menpekoa izango bere bidean eta, hartara, arrazoimenak mugitzeko askatasun osoa izango duela. Ez da gutxi gauzak zeuden moduan egonda! Gizaki guztiok izango genuke arrazoitzeko gaitasuna, ezagutzekoa, pentsatzekoa, arrazoimena guztion esku legokeelako.
2005
‎Erreflexio hauek, beti ere, pedagogia linguistikoaren eta hizkuntzen ikas irakaskuntzaren oinarrizko esanahia eta azken zentzua argitzen digute. Autore honen obrari esker, azken finean, gizakiaren eta hizkuntzaren arteko barne lotura eta, honekin, baita hezkuntzaren eta hizkuntzaren arteko elkarreragina ere hobeto ulertzeko moduan gaude.
‎Humboldten obrak, bestela, eta gurera itzuliz, badu eraginik egungo hizkuntzaren pedagogian eta hizkuntzen didaktikan, batez ere L. Weisgerber-ek XX. mendearen lehen erdian haren hizkuntz teoria suspertu eta honen hezkuntz irakurketa ahalbidetu zuenetik193 Hari esker, batetik, hezkuntzaren, hizkuntzaren eta baita ere bi hauen arteko erlazioaren dimentsio antropologikoa hobeto ulertzeko moduan gaude: zentzu honetan esanguratsua da jakitea, eta batez ere pedagogiaren perspektibatik, hark bere egitasmo antropologikoen baitan garatzen duela bere pentsamendu linguistikoa, alegia, hain zuzen hizkuntzari funtzio humanizatzailea aitortzen diolako hartzen duela hizkuntza aztergai bezala.
‎Honen lekuko da ere aurreko iragarpena, non bere oinarrizko ideien araberako monografiaren plana garatzen den. Steinthal ek antzeman du jada, hitzaurre moduko testu bereizi horretan, dagoeneko, Humboldten geroagoko teoria linguistiko filosofikoak ernetze moduan daudela prestatuta. Hala ere badirudi orain arteko ikerketari ezkutatuta geratu zaiola testu honetan bereziki ‘analogia’ hitz programatikoarekin Humboldten hizkuntz kontzepzioaren zati garrantzitsuenaren oinarrizko ideia aurreratua dela jada, alegia, ‘energeia’ ideiarekin ahaidetuta dagoen ‘barne hizkuntz forma’ kontzeptuaren kontzepzioa, baita hizkuntza baten formen erreserbatik aktiboa den eta bere izaera aldiro era singularrean antolatzen duen modelatzeko indarraren kontzeptuaren kontzepzioa ere.
2006
‎jauregi aberatsak, gerra, errege eta printze oldartsuak... Oinarri horiekin, gizarte egitura hartan loratu ziren kultura eta giza aberea ulertzeko moduan egongo gara.
2007
‎Komertzioak herri eta kultura ezberdinak ezagutzeko aukera erraztu zuenean, helendarrak, bidaiak egiteko ez ezik, ohitura eta izaera ezberdinak ezagutzeko eta konparatzeko moduan egon ziren. Merkatariek ekarri ohi zituzten datuak ezagututa, giza abere arkaikoa ikaspen bila abiatu zen mundura; horixe izan zen filosofoen jarrera:
‎Gaur egun esateko moduan gaude A ereduak erdaldun elebakarrak erreproduzitzen dituela, eredua elebidun desorekatuen sortzaile dela eta eredua dugula hezkuntza elebidun orekatua berma dezakeen bakarra.230
2016
‎Prolegomena (1894); gaur biak bat bezala argitara ohi dira. Eta leheGakoa Natura eta moralaren erlazioa ulertzeko moduan dago, gaur arte dirauen auzia baitugu hori: morala (kultura) Naturaren menpeko den ala independente.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia