2002
|
|
Ikasle euskaldunen ehunekoak garaiak dira EHUn eta MUn, biak EAEn. Euskalduna da ikasleen erdia, eta euskaraz ikasteko
|
moduan
daude horietako asko. Euskararenerabilera sustatzeko plangintzak dituzte bi unibertsitate horiek, nahiz plangintzen oinarriak oso desberdinak diren.
|
|
Baina, nahikoa al da hori? Pozik egoteko
|
moduan
gaude. Gizarte honek, euskalgiza rteak, kalitatezko unibertsitate sistema bat behar du, edozein herri aurreratuk bezala.
|
|
Bizpahiru urteren buruan %50etik gora izango dira Interneteko sarrera zuzena izango duten biztanleak. Etxetaraino zuzen zuzenean iristeko
|
moduan
gaude beraz. Honek, jakina, goi mailako formazioari begira aukera berriak ekartzen ditu.
|
2003
|
|
Beraz, eremu asko ditugu eginkizun, erdizka edota hala moduz bideratuta, horiei guztiei heldu genieke, apika, ahalik lasterren, bateratuen eta ondoen, etsipenean erori aurretik, itzuri egiteko
|
moduan
egongo ez ginatekeen egungo dinamika indartu aurretik.°
|
|
Izan ere, batetik, behar batzuk jada beteta zeuden; eta bestetik, material prestakuntzan murgilduta egon dira argitaletxe batzuk, 2002ko berrikuntza pedagogikoari begira. Deskuidoz 2002 urtean alerik galduko balu, hiru urteko zikloez mintzatzeko
|
moduan
geundeke: 1994 urteetan joera negatiboa; 1997 urteetan joera positiboa; eta hurrengo urteetan berriz negatiboa.
|
2004
|
|
Konpromisoa begiradan dago. Munduari begiratzeko
|
moduan
dago —eta modu hori, ahots propioaz adierazteko era—, nobela edozertaz mintzatzen bada ere.
|
|
informatibo estatala eman beharra, katean emandako programazioak gero eta emisio tarte zabalagoak hartzea, berezkoaren errepikapenen kontura... Local Mediaren kate emisioakere 24 ordukoak dira, baina derrigorrez eman beharreko tarteak laburragoak dira, nahiz eta Telebilbao alde batera utzita, Euskal Herrian kateak dituen beste telebisten produkzio ahalmena hain den txikia ezen ia emisio guztia katekoa baita; eta bere ezaugarri nagusia programazioa osatzeko
|
moduan
badago ere, bazkide diren kanalen arteko trukeak garrantzia baitu hartan, gureari dagokionean behintzat ez dago halakorik, lehen aipatutako arrazoi berbera dela eta. Vocento Correo taldearen kasuan, kate programazioa laburragoa da eta malguagoa haren erabilera (errepikapenak), baina, esan bezala, VocentoCorreo taldeak kate antolaketatik kanpo ere eskaintzen dizkie programak bere taldeko telebistei.
|
|
Talde handiak (Localia, Vocento eta beste) telebista lokalen sareak sortzen hasi dira, kalitate eta ekonomia terminotan oinarritutako asoziazio erlazioa justifikatuz. Telebista lokal asoziatuak kalitatezko edukiak (film komertzialak, animazioa, albistegiak, kirolak...) eskuratzeko
|
moduan
daude kostu onargarri batean; eta talde, kate edo sarea esparru lokaleraino hedatzen hasten da bere garroak, edukiak eta publizitate tarteak inplementatuz eta indartuz, eta, oro har, merkatua eta ikus entzule kopuruak finkatuz. Sortzen diren sinergiak atsegingarriak dira bai aurrekontu estua duten telebista lokalentzat bai irekian diharduten sareen bitartez merkatu guztietara iristeko asmoa duten komunikazio taldeentzat.
|
2007
|
|
EAJren eta ETAren garrantziari dagokionez, nik ez dut pentsatzen, Euskadi Ta Askatasuna entziklopedian agertzen denaren aurka, hasierako une horietan, zatiketa garaian, abertzaletasun berria EAJren parean edota honi itzala egiteko
|
moduan
zegoenik, 1964ko Gernikako Aberri Eguna lekuko. Are gehiago, EAJk 1960ko hamarkadaren hasieran asko bultzatu zituen propaganda ekintzak, besteak beste ETAk sortutako alternatibari aurre egiteko.
|
|
Izan ere, Euskal Herrian erakunde askok funts bibliografiko jakin batzuk digitalizatu dituzte. Jadanik, aldizkari zientifikoak, datu base eta hainbat liburu interneten kontsultatzeko
|
moduan
daude: erakunde ofizialak eta ez ofizialak, publikoak eta pribatuak, funts bibliografiko jakin batzuk digitalizatzen ari dira.
|
|
Edonork kontsultatzeko
|
moduan
daude Elhuyar Zientzia eta Teknika aldizkariko zenbaki guztiak. Lau urtean aritu dira aldizkarian argitaraturiko ia 7.000 artikulu Interneten sartzeko.
|
2008
|
|
Kritika horien karietara, David Chalmers ek kontzientziaren azterketan" arazo errazak" eta" arazo zailak" bereiztea proposatu du. Lehenak aurrerago aipatutako prozesu psikikoak bilduko lituzke (informazio sentsoriala, arreta eta oroimenaren prozesamendua), eta neurozientziak hori aztertzeko
|
moduan
egongo lirateke. " Arazo zailak", berriz, azaldu luke nola prozesu fisikoek, neuronen jarduerak edota neurotransmisore isurketak, esperientzia subjektiboa ekoizten duten.
|
|
Eman dezagun, hala ere, aurreko ondorio guztiak onartzen ditugula eta bioerregaien aldeko apustua egin egiten dugula. Orain petrolio deribatuen bidez asetzen ditugun energia premiak asetzeko
|
moduan
egongo al gara. Erantzuna ezezko biribila da.
|
2009
|
|
Informazio eta jakintzaren gizarterantz goazen honetan, merkatuaren ikuspegi neoliberala ezin zaio gailendu kultura eta sorkuntza euskaldunaren esparruari. Zailtasunak zailtasuna, beharrizanak eta hutsuneak begi bistakoak diren arren, pausoak emateko
|
moduan
gaude, aurrera begira. Euskal Herria izango bada jakintza eta informazioaren eremu, beste norabide batean jarri dugu geure jardun hau, dugulako gure egiteko guztia hipotekatu ataka ekonomikoaren pentzura.
|
2010
|
|
Gizateria osoak baliabideak eskuratzeko (elikagaiak, ura, hiri lurzorua, energia) eta isurketak (karbono dioxidoa) xurgatzeko lukeen azalerari esaten zaio aztarna ekologikoa. Erabiltzeko
|
moduan
dagoen lurzoruarekin alderatu eta ondorioa da batez beste baliabideen erabilera Lurraren karga ahalmena baino %20 handiagoa dela gutxi gorabehera. Gizakion eskariak 1980 urteaz geroztik gainditzen du planetaren ahalmena eta gaur egun ahalmen hori baino %20 handiagoa da eskaria (Wackernagel, 2002).
|
2012
|
|
Galderarekin batera ikusle aktoreen arteko murrua altxatu zen: galderaren xinpletasun gehiegizkoak, hiru orduz ikusle pasibo
|
moduan
egon eta gero konplexutasun handiko eztabaida batean rol aktibo bat inposatu nahi izateak, giro arrotz eta pertsona ezezagunez inguraturik, guztiak lagundu zuen saiakeraren porrotean. Antzerki taldearen esperientziarengatik ez balitz, aktoreen artean eztabaida hasi eta zertxobait piztea lortu zutenak, isiltasuna eta deserosotasuna izango zen nagusi.
|
2013
|
|
Lehenik, sentiberatasun hori kristautasunean presente egon da betidanik; postmodernitateak, beharbada, hori birgogoratzeko balio dezake, baina lur berriaren aurkikuntzarik ez dago planteamendu horretan. Bigarrenik, postmodernitatearen ekarpena sentiberatasun hori bizitzeko
|
moduan
egon liteke; baina susmatzen dugu postmodernisten bizimoduan ez dagoela bizitza burgesetik kanpoko proposamen sinesgarririk. Hirugarrenik, postmodernitatetik jasotzen den kritika ulertzen den arabera, zauri etikoa sakontzeko arriskua dago; beraz, fedearen ondorio etikoak ateratzen dira pobreekin identifikatuz, baina horrek ez dakar berez fedearen esperientzia; ildo horretatik, lehenago ere aipatutako zelotismoaren joera berriro agertzen zaigu.
|
2014
|
|
Ikastolen gaurko sare trinkoa, alfabetatze euskalduntzearen mugimendu zabala, euskarazko komunikabide hainbaten emaitza, bertsolaritzaren osasun ederra, euskal unibertsitaterako bidegintza. Lorpen eta aurrerapenon aitzinean, euskaldunok geure buruarekiko konfiantza edukitzeko eta berresteko
|
moduan
gaude, betiko galtzailearen sindromea baztertuz.
|
2015
|
|
Orduan, zergatik da ezaguna Rosa Parks? Ekintza justifikatzeko
|
moduan
dago gakoa. Lehenagoko kasuei eman zitzaien marko teorikoa zurien eta beltzen arteko konfrontazioarena izan zen; Rosa Parksen kasuan, aldiz, eskubide zibilena.
|
|
Jada ikusten dugu sortze garaiko emergentziazko erantzunen garaia bukatu dela eta eredua finkatu dela. Kasik hoberenera iritsita zegoen Egunkaria, eta harro egoteko
|
moduan
geunden. Hori da izan nuen sentsazioa Miramarko hartan.
|
2016
|
|
Prozesu konplexua dela badakigu, baina herri honek bizi izan duen guztia ez da alferrik izan. Esperientzia handia pilatuta ekiten diogu erabakiaren aroari eta heldutasun demokratiko handiko herria garela demostratzeko
|
moduan
gaude. Bidean aurkituko ditugun zailtasunak gainditzen jakingo dugula erakusteko unea heldu zaigu, #Elkarrekin etorkizuna #Erein eginez eta #Hitzartuz #GeukErabakiko dugu.
|
2017
|
|
Berriro ere, ingurune digitala ulertzeko
|
moduan
dago gakoa. Internet gezurren espazio gisa ikusi da, irudiak apaintzeko eta identitate faltsuak eraikitzeko espazioa; etxetik irten baino lehen geure buruak apainduko ez bagenitu bezala eta aurrez aurreko harremanetan, koadrilan, gezurrik esango ez bagenu bezala, Arestik
|
2020
|
|
Ikusiko dugu... Izekoari ez zaio erakusteko
|
moduan
dagoenik iruditzen eta... Tratatuko dugu.
|
2021
|
|
Bai, batzuek argi ikusten zuten: birus bat salto egiteko
|
moduan
zegoen, pandemiarako bataila eremua prest zen. Eta, alajaina, salto egin zuen.
|
|
Zahartu naizela badakit, gauzak geldoago egiten ditudala, baina... ez. Lagun batek esan zidan inor zaintzeko
|
moduan
egotea poz handia dela, eta uste dut hori horrela dela.
|
2022
|
|
Honaino etorrita, beraz," zer?" galderari erantzuteko
|
moduan
gaude. Ariketa prospektiboak, hala, euskal lurraldean bizi diren pertsona guztientzat ongizatea ekarriko lukeen agendaz jardutea eskatzen du, jakinda, mundu globalizatuan bizi garen aldetik, geuk ere badugula ardura mundu horren geroan baikorki eragiteko.
|