2009
|
|
Patri Urkizu eta Xabier Amuriza, besteak beste. Halakoak oraindik
|
modu
sistematikoz arakatu lirateke, zeren dagoeneko material asko berreskuratu bada ere, beste asko dago oraindino ateratzeko. Gogora bedi, biltzaile ugarik emandako aldaera diferenteek balio handia hartzen dutela denbora garrenera, azterketak egin orduan.
|
2011
|
|
Gure ondarea jagoteko orduan eraikin historikoak eta ingurune fisikoari loturiko balio naturalistikoak danok euki ohi doguz gogoan, aldean bizirik daroagun altxor kulturalagaz jaubetu barik. Ahaztura horreri akaberea emoteko asmoaz, Busturiko Udala eta Labayru Ikastegia buru belarri sartu ziran ikerketa baten,
|
modu
sistematikoan hizkuntza eta ondare etnografikoa batzeko helburuagaz.
|
2021
|
|
Eta, hain zuzen ere, sistematizazioaren ideia da proposamen honetara ekarri nahi den printzipioetako bat; alde batetik, izaera eta xede beretsuko egitasmoek pertsonaren garapen mota desberdinetan duten eragin positiboagatik; eta, bestetik, ikerketan egindako analisian literaturaren irakaskuntza egoki batera begira definitutako erronka edo behar garrantzitsuenetako bat delako. Literatura hezkuntzan
|
modu
sistematikoan inplementatzeak ikasleen garapenean izan dezakeen eragin positiboa aurreikus daitekeen zerbait da, baina, arestian genioenez, ez dago modu enpirikoan frogatuta oraindik, Euskal Herrian, behintzat. Are gutxiago, BHn.
|
|
Pentsamendu errutinak izanda zein ez, errutina bere horretan prozedura moduan erabilera handiko planteamendua da, eta, zentzu horretan, ezagunenak HHn eta LHko hasierako mailetan batez ere inplementatutako horiek dira. Horrelako praktikek, besteak beste, segurtasuna, iragarpenak egiteko gaitasuna, lasaitasuna edota plazera eskaintzen dizkiete ikasleei errepikatzen eta garatzen doazen egitura patroien bidez, dela aldian aldian,
|
modu
sistematikoan eta helburu pedagogikoz errepikatzen diren jarduerak, dela jarduera literario komunikatibo egituratuak. Eta, azken hauek izan dira, hain zuzen ere, ahozko euskal literaturaren transmisioaren oinarrietako bat:
|
|
Gaztelaniaren kasuan, hizkuntza gaitasun jakina erdietsi behar dela zalantzatan jartzen ez denez, eskaintzen diren errefortzuek edota proposatzen diren irakurgaien eskakizunak gora egin behar dutela ulertzen eta onartzen da gaztelaniaz gazte batek behar duen mailara iristeko. Euskararenean, aldiz, jarrerak eta erabakiak norabide berean hain
|
modu
sistematikoan ez doazela salatzen du elkarrizketatuak. Hortaz, gazte batzuek ez dute maila linguistiko eta literario konplexuagoetarako ibilbide gradual lagundurik, eta GIR1 en iritziz, hiru ondorio dakartza horrek:
|
|
42 Hala ere, baldintza objektiboen menpeko hezkuntza eskemak egituratu daitezkeela baieztatzen du Dewey-k (op.), helduen esperientzia ordezkatzen duten osagai guztiek irakaslearen rola, liburuak, etab. ikaslearen sentimendu, grina eta joerei
|
modu
sistematikoan erantzuten dietenean. Dena den, gure ustez, bi ideia horiek ez dira kontrajartzen, eta, halaber, bi zehaztapen maila desberdinetan kokatzen direla uste dugu, ondoren, autoreak berak azaltzen duen moduan (op.: 87).
|
|
" Irakurketarena, hori
|
modu
sistematikoan egiten dugu guk. Irakurketaplanean daukagu ebaluazio bakoitzean liburu bat irakurtzea edota lehentasuna ematea hemengo autoreei.
|
|
Euskal Herrian eta Euskal Herriarentzat sortutako ikerlana da, eta euskal kulturatik proposatu da ikasleen gaitasunetan eragiteko metodologia eta materiala. Gainera, literatura
|
modu
sistematikoan lantzeko materiala da proposatzen dena; azken batean, heziketa jardun sistematikoa den heinean, ez daukalako zentzurik kultura modu isolatuan eta sinbolikoan lantzeak. Horrek gure kontzientziak zuritzeko balio lezake, baina inola ere ez ikasleen identitate kulturalak eraikitzen laguntzeko.
|
|
Eta gehienetan izaten da beraienetik asko jarrita eta oso inplikatuta". Baina, horretarako, berezko" sentsibilizazioa" eta" kontzientzia" behar izaten dela onartzen du, zerbait gehigarria, eta, beraz, ez dela
|
modu
sistematikoan hori gertatzen. IIR1 ek ere zalantzak agertzen ditu:
|
|
Eta hor hartzea ulertzetik eta sortzeraino, hartu tarte hori lantzeko ikasleek. Baina hartu urtero eta
|
modu
sistematikoan". (IE6)
|
|
Dioenez, ikasleak erdigunean jartzen dituzten prozesuak proposatzen dira, zerbait praktikorako, sortzeko ikasten baitute, hizkuntzarekin eta literaturarekin jolastuz eta esperimentatuz, eta horrek motibazioan eragin oso positiboa du. Era berean, Euskal Herriko BHko ikastetxe guztietan
|
modu
sistematikoan lantzen ez den arren, ezberdintasunak ezberdintasun, modu nahiko sistematizatuan irakasten dela gehitzen du, eta, bere iritziz, horrelako praktika onek dituzten gakoetako batzuk oso aintzat hartu lirateke literaturaren didaktikarako.
|
|
Elkarrekintzaren aberastasuna eta balio hezigarria aprobetxatzeko, ikasgela edo, ikasjardunerako erabiliko den espazioa, are gehiago, errutinen kasuan ezagutza modu dialogikoan elkarrekin eraikitzeko espazio bihurtu behar dira, batetik, eta elkarrekintzari balio pedagogiko didaktikoa eman behar zaio" berariaz" eta"
|
modu
sistematikoan" diseinatuta (Wells eta Mejía, 2005: 2). Horretarako eta Bilbatuaren (2010) hitzen ildotik, irakaslearen rola aldatu behar dela diote Wellsek eta Mejíak (2005), eta irakaslea ikertzaile eta aldaketarako agente gisa ikustea garrantzitsua dela nabarmentzen dute," gidatutako parte hartzearen" bitartez, ikerketa komunitateak84 eraikitzeko (op.: 4).
|