2008
|
|
Bi horiek aurrekoa espresuki indargabetu ez arren, haren edukia moduren batean aldatzen dute. Inguruabar honek arrazoizko
|
modu
batean, lehen aipatutako xedapena aplikatzera eraman ditu auzitegiak, baina jarrera horrek ñabarduraren baten beharra du. Izan ere, 30.3 artikulu honen aplikazioa sententzia ezberdinen testutik erator daitekeen erraztasun hori baino konplexuagoa baita.
|
|
105). Zentzu horretan, lehenik eta behin, Vienako Hitzarmenaren 54 artikuluak dioenera jo genuke9, bertan jasotzen baitira tratatuen amaierari dagozkion jarraibideak espresuki ondorengo tratatu batean edota horietatik kanpo beste
|
modu
batean hori izan bada aldeek zuten borondatearen kasua. Hori gure kasua ez dela ikusita, bigarren pauso moduan 59 artikuluak10 jasotzen dituen isilbidezko amaiera suposturen batean gauden aztertu litzateke, bai ondorengo tratatuetatik ideia hori eratortzerik zegoelako, bai aldeen borondatea beste bide batetik hori zela ondorioztatzeagatik edota tratatu ezberdinen xedapenak bateraezinak direla ondorioztatzeagatik aplikazio bateratua ezinezkoa bihurtuz.
|
|
Aldi berean,, facilidades? terminoaren interpretazioak ez dirudi batere pazifikoa; izan ere, Uruguaiko herritarrei
|
modu
bateko edo besteko tratu pribilegiatu bat eskaintzea bezala ulertzea badago ere, hori errealitatean konkretuki zertan datzan zaila delako zehaztea. Zenbait auzitegik ez dute inolako arazorik aurkitu Uruguaiko herritar horiei laneta erresidentzia baimenak esleitzeko orduan lehentasunezko tratu bat aplikatzeko, betiere, eta barne ordenamenduko legedia errespetatuz, bereziki nazioaren enplegu egoera.
|
|
Lerro hauetatik, beraz, berriz ere, aldeen arteko akordioari egin behar zaio dei, bereziki, 1992ko Tratatu Orokorreko lehenengo artikuluan aurreikusitako Goi Mailako Komisioari erreferentzia berezia eginez, hori baita bide azkarrena eta zuzenena behin betiko nazioartean gatazka honi amaiera emateko, aldeek berek talka egiten duten tratatuetariko batean jasotako bidea dela ez ahaztuz. Hori gertatzen ez den bitartean, espainiar auzitegiek hartutako bideak Uruguaiko biztanleei erresidentzia eta lana eragotziko dizkie egitatezko
|
modu
batean, baina Uruguaiko gobernuak hartzen duen jarreraren zain mantendu da betiere Espainiako Administrazioa, nazioarteko ordenamenduan benetako gatazka baten sorrera suposatu dezakeelako eta, ondorioz, bere kontrako ekimenak hartzea gerta litekeelako. Beraz, Espainiako Auzitegi Gorenak Administrazioa lagunduz zauri honi benda jarri badio ere, zauriak itxi gabe jarraitzen du, eta oraingoan ondorioak nazioarteko ordenamendu mailan kokatzen dira.
|
|
Ikasleek euskaraz, gaztelaniaz eta ingelesez duten gaitasun komunikatiboa ezagutu nahi dugu. Gainera, gaitasun komunikatiboa neurtzeko
|
modu
bat proposatu nahi dugu gaitasun diskurtsiboa ardatz hartuta.
|
|
Esanahia ez baitago izenean bertan, izena jendartean erabiltzean baizik. Eta ondorioz, izen bat edo beste erabiltzeak,
|
modu
batez edo bestez erabiltzeak, pertsonaren ezaugarri sozialei buruz zerbait esango digu; ez da gauza bera, esate baterako, Jon, Jontxu, Juan edo Jon Jauna...
|
|
Elkarrizketatu dugun jende askok ez du ikusten izenetan genero bereizketa ezartzeko inongo behar praktikorik, ez, behinik behin, beste
|
modu
batez bete ezin den beharrik. Hala ere, asko izan dira haien ustetan inozoa den lege mugapen bati aurre egin behar izan diotenak.
|
|
Beraz, gaur egungo beharrak ase baina hurrengo belaunaldien beharrak arriskuan jartzen ez dituen garapen eredua da jasangarritzat jotzen dena. Hau da, belaunaldi berekoen eta desberdinetakoen arteko elkartasunaz hitz egiten digu, edo beste
|
modu
batean esanda, solidaritate intragenerazional eta intergenerazionalaz.
|
2009
|
|
ez da gatazka bat ezagutza teknikoa dutenen (pertsona arrazionalen, neutralen) eta herritarren (pertsona irrazionalen, ideologiadunen) artekoa, baizik eta bizitza eredu desberdinak izanik ezagutza gatazka bat ere badago; auzi teknikoaz gain, proiektuaren alderdi sozialak, kulturalak zein ekonomikoak ikertzea ere posizio ideologiko batek motibaturiko kezka zientifiko eta tekniko bat da. Guztiok joko dugu defendatu nahi dugun hura justifikatzeko balioko digun ezagutza demostratzera; ingurumena ulertzeko modu desberdinak leudeke, gure proiektu interesen arabera, eta ondorioz ingurumenaren gaineko ezagutza
|
modu
bat erabiliko dugu, etab.
|
|
Horren arabera, informazioa eta ezagutza dira aldekotasunaren aurrebaldintza; proiektua ezagutzeak aldekotasuna sendotzeko balio badu, ezagutza faltak aurkakotasuna eragiten du. Gaur egunean, hipotesi hori baliogabetua geratu da, nahiz eta larregitan euskal politikarien ahotan ikuspegi hori nabarmendu ohi den15 Halere, hipotesia baliogabetua geratzeak ez du esan nahi ezagutzak inporta ez duenik, bere rola beste
|
modu
batean ulertu behar dugula baizik. Horren inguruan osatuko dugu atala.
|
|
bestetik, ezagutzak ez du aldekotasuna egonkortzen. Ezagutzak beste
|
modu
bateko garrantzia du: ezagutza duenak (proiektuaren dimentsio teknikoak, instituzionalak eta sozialak ezagutzen dituenak) bere posizioa egonkortu egiten du, baina posizio hartze hori aldekoa zein aurkakoa izan daiteke.
|
2010
|
|
3 Aurreko irizpidea beste
|
modu
batera ere formula daiteke: kanpo utzi dira egunkarietan (Euskaldunon Egunkaria, EginEnbata...) eta informazio orokorreko aldizkarietan(, Argia...) idatzitako artikuluak, eta beste guztia bildu da.
|
|
Hiru galdera proposatu dira, eta hamahiru puntuko ebaluazioa praktikatu da. Gazteei galdetu zaie ea iragarki bat ikusi eta gero, dena delako produktu hori erosiko ote luketen, eta zer dela-eta jokatuko zuketen
|
modu
batera nahiz bestera.
|
|
«Guri askotan leporatu izan digute eta leporatzen digute herri aldizkariak doan almoadapean sartzen dizkiegula herritarrei. Baina datuek erakusten digute gurea badela
|
modu
bat horiengana ere heltzeko, nukleotik irten eta periferiara heltzeko alegia»20 Sarbideari dagozkion emaitzetan ikus daiteke euskarazko herri prentsaren ereduak asmatu duela eta funtzionatzen duela periferia elikatzeko.
|
|
Beharbada, esperimentu honetan erabili zen aurre esposizioa luzeegia izan zen. Aurre esposizioaren iraupenak (28 egun) eta estimuluak aurkezteko moduak (24h) ezkutuko inhibizio sendoegia sortu zuten,
|
modu
batean edo bestean hauteman nahi genuen ikaskuntza pertzeptiboaren efektua aurkitzea zailduz, eta horrek efektu horretan estimuluen konparazioak jokatzen zuen papera hautematea ere zailtzen digu.
|
|
Eleonor Gibson-en (1969) hitzetan, estimuluekin dugun praktika edo esperientziak berauen hautematean aldaketa sakonak eta iraunkorrak sortzen ditu; fenomeno hau ikaskuntza pertzeptibo izendatua izan zen. Ikaskuntza pertzeptiboa ulertzeko beste
|
modu
bat Nicholas Mackintosh ek (2009), ikaskuntzaren teoriko garrantzitsuak, eman zuen, zeinak, Fahle ri (2002) jarraituz, ikaskuntza eman aurretik bereizi ezin diren estimuluen bereizketaren areagotze edo hobetze gisa definitu baitzuen ikaskuntza pertzeptiboa.
|
|
Azken batean, ekimen kolektiboaren subjektuek paper aktiboa dute errepublikaren eraikuntzan, estatuak bezala, sindikatuek, mugimendu sozialek, giza eskubideen aldeko sareek, etab., eta testuinguru kultural bati loturiko komunitateek (Pettit, 1996) parte hartzen dute. Haien garapen osorako aukerak, edo beste
|
modu
batera esanda, inoren interferentzia arbitrarioaren esku ez egoteak, agente kolektibo hauen konpromiso instituzionala oinarritzen duela argudiatuko du Pettitek. Agenteen unitate kolektibo horiek, banakoak agregatzea baino gehiago, adierazten dute beren burua eraikin sozialean integratzeko ahalmena.
|
2011
|
|
Adibide horiek frogatzen dute umeentzako bestelako telebista bat egitea posible dela. Hots, zuzenagoa, justuagoa eta ez horregatik aspergarriagoa den telebista egiteko
|
modu
bat.
|
|
Adierazkortasunak emozioei eragiten die, edo hobe esan, emozioak sortzeko
|
modu
bat da16 Euskal aditzak dioen bezala, adieraztea norbaiti zerbait adiaraztea da, hots, entzunaraztea, ulertaraztea. Zer entzun/ ulertuko duen ez dago mezu igortzailearen esku, hartzaileen esku baizik.
|
|
Beste
|
modu
batera, honela kontrajarri ahal ditugu: bizi forma naturalak versus forma horien gaineko (eta kanpoko) azterketa analitikoa, mintzaira versus gramatika, jokoa versus joko araudia.
|
|
Hauek ere modu zabalean ulertu behar ditugu, horretarako, nahikoa da aldeko, kontrako eta definitu gabeko posizioak kontuan hartzea. Aldekotasun handienetik kontrakotasun handienera doan sokan subjektuak mugitu ahal dira egoerak bultzaturik, eta, beraz, tenore batean
|
modu
batera ulertzen dutena beste testuinguru batean bestela ulertu. Hemen, jakina, tipo idealak sailkatzen eta zertzen saiatu gara, benetako egoeretan aplikatu ahal badira ere, ez dira nahastu behar egiazko egoerekin, horiek aski konplexuagoak baitira.
|
|
Kasu berean legoke Brinkola, bere umore surrealistarekin zailtasunak izan baititzake ikusleria zabala erakartzeko. Dena den, kasu horietan ere, ahalegina egiten da,
|
modu
batera edo bestera, ikusle askorengana iristeko. Erabiltzen den estrategia bat da adin guztietako pertsonaiak izatea, ikusle bakoitzak izan dezan pertsonaiaren bat zeinekin identifikatu.
|
|
Bakoitzak bere ordutegi eta eginkizuna dauka, eta baten atzerapenak, kate sistema guztian dauka eragina. Lan katearen jarduna, ezustekoak tarteko, eten egiten denean, makineria guztia presiopean jartzen da lanean,
|
modu
batera edo bestera, ezusteko horri aurre egiteko.
|
2012
|
|
Ez dakigu zein puntutaraino dagoen benetako interesa bizi garen lekua ulertzeko orduan, eta horren inguruan gure buruei galderak egiteko. Azken hau egiteko
|
modu
bat, artearen bidez adieraztea izan daiteke, aurrerago ikusiko dugun bezala. Galderen erantzuna ez da zertan bakarra eta homogeneoa izan; izan ere, iritzi ezberdinak baitira haren esanahia aberasten dutenak.
|
|
Hiri espazioa agertzearen arrazoia ez da bakarrik leku honen arkitektura agertzea; ikusleari hiriari begiratzeko beste
|
modu
bat eskaintzea ere bada. Arkitekturaren garrantziaren bitartez egiten da hori, baina momentu batean bertan zeuden eta jada eraitsiak egon daitezkeen eraikinak agertuz.
|
|
Espazioarekin batera, denborarekin ere jokatu egingo da, haren erlatibitatea agerian jarriz. Espazio eta denboraren hausnarketa hauekin, ikusleari eskeintzen zaiona, hiriari begiratzeko beste
|
modu
bat izango da. Horrekin lotuta dago, arte publikoaren eta, konkretuago, eskultura publikoaren agerpen gero eta oparoagoa, espazioaren egituraketan eragin nabarmena daukana.
|
|
Ikerketa honetan, Goizuetan gaur egun hizkuntza aldakortasunean dauden hizkuntza aldagaiak aztertu dira. «Hizkuntza aldakortasuna» diogunean, hiztun berberek gauza bat
|
modu
batean baino gehiagotan esan dezaketela adierazi nahi dugu. Normalean bikoteka agertzen da aukera hori, hau da, bi modutan adierazi daitezke zenbait kontzeptu Goizuetan.
|
|
Hierarkiak eratzen dituzten faktoreak askotarikoak izan ohi dira, eta aldakorrak dira denboran nahiz sistema batetik bestera. Faktore horien nolakotasunak eta indar harremanek eragiten dute hierarkiak
|
modu
batekoak edo bestekoak izatea. Euskal literaturaren kasuan, ikusiko dugu merkatu irizpideek nahiz literatur kalitateaz kanpoko beste irizpide batzuek indar handia erakusten dutela literaturaren hierarkizazio prozesuetan.
|
|
Jarduera hau nabarmena da, adibidez, Bourdieu k (1999b) itzulpena edo kapital eraldaketa deitzen duen fenomenoan, Certeau ren zentzuan ulertuko bagenu behintzat, gatazka
|
modu
bat baita: norbanako baten baldintzetatik eratortzen den espektatiben maila mantenduz edo handituz, baldintza horietatik zuzenean ondorioztatuko litzatekeen estrategiaren izaera aldatzea litzateke, baldintzek aurreikusten duten posizioa ez beste posizio baterantz bideratuz, baina aurreikusitako posizioaren pareko prestigioa izango lukeen posizio baterantz eginez.
|
|
Hizkera teknikoko maileguak erabiltzen dira: «A gertaera B rekiko askea da, baldin eta soilik baldin,?..,... eta norantza, lehenengo bektoretik bigarrenera joanda torlojoaren aitzinapenarena» (aurreko liburuetan ikusi den «kortxoa ateratzeko legea» da, baina beste
|
modu
batean adierazia).
|
|
Gauzak horrela, psike modernoak autonomia eta autokontrolaren inguruan biratzen du; Modernitateak kontzientzien modernizazio eta ilustrazioa zabaldu zuen, hausnarketa, euspena eta zuhurtzia. Beste
|
modu
batean esanda, Modernitatearen etorrerarekin psikismo mota berria duen gizaki mota berria agertzen da: gizaki modernoa.
|
|
Lehenagoko menderakuntza mailaketa mugigaitza eta onartua bazen ere, Modernitatean, hierarkizazioari buelta eman diezaioketela ulertzen dute gizabanakoek. Rolak alda daitezkeenez gero, harreman sadomasokista are malguagoa bilakatzen da, baina,
|
modu
batean edo bestean, errolak aldatzen badira ere, matrizeak bere horretan jarraitzen du, itxuraldatua izanik ere, betiere menderatzaileak eta menderatuak agertzen zaizkigulako.
|
|
Beste
|
modu
batean esanda, filosofia modernoa Ni-aren edo subjektuaren filosofia den neurrian, bi prozesuk eragiten dute subjektu modernoarengan. Alde batetik, sozializazioarekin subjektu sozializatua eratzen den moduan, bestetik, subjektibizazioarekin subjektu autonomoa eratzen da (nahi da).
|
|
Bigarren maila batean geratu da ezinbestean, gehiegizko sozializazioak subjektu modernoa askatu baino alienatzen amaitu baitzuen kasu gehienetan, eta, hala eta guztiz ere, lehen esan dugun bezala, Modernitatea Ni-aren edo subjektuaren filosofia gisa agertu ohi zaigu; edo, beste
|
modu
batean esanda, self made man edo bere burua eraiki duen gizakia ekoiztea xede izan duela aldarrikatzen du diskurtso modernoak, benetan subjektibazioa ilusioa izan denean kasu gehienetan?.
|
|
Nietzsche-rentzat ez dago jauna (jaun moralduna) menderatzailearekin berdintzerik, menderatuak menderatzaileak bezain jaun izan baitaitezke. Beste
|
modu
batean esanda, Hegel-entzat mailaketak adierazten du nor den sadikoa eta nor masoka, menderatua beti masokista da, eta menderatzailea beti sadikoa?; Nietzsche-rentzat, ordea, titulu mailaketak ez du adierazten zein den zein, barneko botere nahiaren izaerak baizik, menderatu zein menderatzaile izan, masokistak eta sadikoak beti dira botere nahia erreaktibodunak; botere nahi aktibodunek, ordea, men...
|
|
Harreman sadomasokistak izanik ere biak, bada zer bereizi bien artean; eta, nola ez, menderakuntza sadomasokista ezberdina den neurrian, Modernitateko zein Hipermodernitateko menderatu eta menderatzaileak ere ez dira berdinak izango. Beste
|
modu
batean esanda, harreman sadomasokista modernotik hipermodernora salto egitean, episteme zein matrizez aldatzean, gizaki modernoak bidea utzi dio bestelako gizaki mota hipermoderno eta sadomasokista bati.
|
|
Gauzak horrela, matrize sadomasokista berrian, sadomasokismo sexualaren inguruko egungo diskurtso konstrukzionistak nabarmendu bezala, malgutasuna, aldakortasuna eta ikusezintasuna dira ezaugarri nagusiak. Beste
|
modu
batean esanda, gizaki sadomasokistak ederki ere ezagutzen ditu maskaren jokoak. Zentzu horretan, Agamben en edozein a edo edozelakoa litzateke egungo gizaki sadomasokista, indeterminazio hutsa ez bada ere, identitaterik ez duelako, kontzeptu jakin batek determinatua ez delako (Agamben, 2006:
|
|
Sloterdijk ek zinismoa eta kinismoa aurrez aurre jarri dituen bezalaxe jarri behar ditugu hemen ere sadomasokista faltsua eta egiazkoa bata bestearen aurrean; edo beste
|
modu
batean esanda, barne indarrak erreaktiboak dituen eta barnerantz begiratzen duen gizaki inflexiboa eta barne indarrak aktiboak dituen eta kanporantz begiratzen duen gizaki erreflexiboa nor baino nor.
|
|
Sadomasokista egiazkoa bitalismo nietzschetarraren paradoxa gauza egina da, bizitza bizitzeko nahiaren arrazoia bizitzaren gehiegikeria delako, bizitza arriskatzeko nahikoa den zer edo zer baden kontzientzia duelako; beste
|
modu
batean esanda, sadomasokista egiazkoa benetan bizirik sentitzen da bizitza arriskatu nahi duelako (Zizek, 2005: 74).
|
|
Esandako guztiarekin ere, Foucault-ek esan bezala gizabanakoak benetan nor den ikertu eta aztertzeari uko egin behar badio ere errefuxatzeari ekiteko, lan honen helburu nagusia egun ekoizten den Gizaki mota benetan nor den ikertzea da; beste
|
modu
batean esanda, lan honen helburua Mendebaldeko kulturan gizaki berrien artean gertatzen diren botere harremanen inguruko analisia egitea da, non analisiak, gure analisia esan nahi duen?.
|
|
Sadomasokismo sexualak gure gizartean gertatzen diren menderakuntza harremanak fantasiaz hornitzen dituen bezala, uste dugu, horrezkero, badagoela modu paraleloan Mendebaldeko gizarte bizitza botere harremanen ekonomia sadomasokistaz hitz egiterik. Sadomasokismo sexualean eta Mendebaldeko gizarteetan gertatzen diren botere harremanen artean paralelismoa egon daitekeela iruditzen zaigu; beste
|
modu
batean esanda, uste dugu Mendebaldeko gizartean matrize sadomasokista batek biltzen dituela botere harreman mota guztiak, non matrize sadomasokista horrek sekulako antzekotasunak dituen sadomasokismo sexualean gertatzen diren botere harreman motekin.
|
|
Debagoienaren eta debagoiendarren nortasunean kooperatibek izan duten eragina ukaezina da eztabaidakideentzat:
|
modu
batera edo bestera, denen ahotan egon da kooperatiben garrantzia nortasunaren eraikitze elementu indartsu bezala.
|
|
galdetu dute adituek sarritan? gogorarazi behar dugu interes ez hori pertsonen bizi baldintzekin eta genero harremanekin lotu duela pentsamendu politiko feministak, eta, ondorioz, beste
|
modu
batez formulatu duela galdera: politika ez da emakumeen intereseko jarduera, beraz, zer izango ote du politikaren eredu horrek?
|
2013
|
|
Aldi berean, ordea, izan daiteke kortesiaz, gizatasunez jokatzeko modua ere: kontentagaitz nahiz harro izenondoak negatiboak baitira eta inor ez mintzeko
|
modu
bat izan daiteke bere burua ere zaku berean sartzea.
|
|
Lan honen helburua Friedrich Nietzsche filosofoak idatzitako Honela mintzatu zen Zaratustra lan ezagunaren inguruko irakurketa bat egitea da. Aipatu lanak dituen irakurketa posible guztien artetik, irakurketa honek espektrologiaren alde egiten du; beste
|
modu
batean esanda, hemen defendatuko den tesiak zera dio, Honela mintzatu zen Zaratustraren oinarrian mamu bat dagoela; are gehiago, Nietzsche-k berak mamu edo espektro bat zuela xede. Zaratustra, ondorioz, Nietzsche-ren eta berak horren beste deseatzen zuen mamuaren arteko zubia litzateke.
|
|
Teresa Oñate-k liburu baten hitzaurrean aldarrikatu bezala, ongi determinaturiko arazo nietzschetarren bilduma batek ederki eta aktiboki konektatu eta deskonektatu ditzake elkarren artean egungo pentsatzearen artxipelagoak (Vattimo, 2002: 11); beste
|
modu
batean esanda, Nietzsche-k jarraitzen du izaten betiere zer edo zer esateko duen pentsalarietariko bat.
|
|
«Izaki laberintiko gisa ez dugu Egia bilatzen, gure Ariadna baizik» (Nietzsche, 2010: 55); edo, beste
|
modu
batera esanda, lan honen helburua ez da Nietzsche-k benetan esan zuena argitzea edo interpretazio posible guztien berri ematea, bestelako irakurketa bat eskaintzea baizik, gure garaian lagungarri izan daitekeen eta ate berriak zabal ditzakeen interpretazioa; popatik ematea, zentzu deleuzetarrean. Helburua ez da horrenbeste Nietzsche-rekin justuak izatea, Colli ren ustearen kontra uste baitugu ezin dela berarekin justua izan, den dena idatzita utzi zuela egia bada ere, kontrakoa ere idatzi zuelako.
|
|
Ondorioz, gaingizakia baldin bada Nietzsche-ren fantasia, bizi duen errealitatearen aurkakoa?, Zaratustra litzateke Nietzsche-ren eta gaingizakiaren arteko zubia edo mamua, eraiki nahi den errealitatearen oinarri, erreala bera ere?. Zaratustra litzateke, beste
|
modu
batean esanda, gaingizaki fantasiaren eta bigarren hirutasun nietzschetarraren profeta: botere nahia (iragana), betiereko itzulera (oraina) eta gaingizakia (geroa); eta, noski, Honela mintzatu zen Zaratustra lana bere liburu sakratua.
|
|
Azkenik, hipotesi honen ildoari jarraituz zera aldarrikatu nahi dugu, proiektu nietzschetarrak jarraitzen duela egunerokotasuna izaten, oraindik ere asko eskaini dezakeela; beste
|
modu
batean esanda, Nietzsche ezberdinetan aurkitu daitezkeela, beharbada, egungo arazoei aurre egiteko moduak, mamuaren agerkundeak badenarekin apurketa bat dakarrelako; mamuaren konjurak transgresioa dakar ezinbestean, mamuak errealitatea eraldatzea ahalbidetzen duelako. Mamuak ekarri du berekin egungo aniztasun eta heterogeneo tasuna bermatzen duen ordena berria, mamuaren bitartez, fantasia baliokideen bidez, artikulazio baliokideen bidez (Laclau, 2007:
|
|
Honela mintzatu zen Zaratustra guztiontzat zein inorentzat ez idatzitako liburua da; hau da, Nietzsche-k ulertua eta ez ulertua izan nahi zuen aldi berean; edo, beste
|
modu
batean esanda, gutxi batzuentzat baino ez zuen idazten, lagunentzat, komunitaterik gabeko komunitate kideentzat. Hemen ez dago, hala eta guztiz ere, inolako izaera aristokratikorik, mamuari eta etortzear dauden horiei mintzatzeko beharra baizik.
|
|
Gaingizakia ager dadin, azkenik, zubia zeharkatu beharra dago; beste
|
modu
batean esanda, artzainak egin bezala, kosk egin behar zaio nihilismoari, barre egin eta aurrera egin bidaian. Zubia gainditzeko, berriz, Gizakia gainditu behar da salto batez eta, horretarako, zendu nahi duen gizakia agertu behar da.
|
|
Zapuztu egin zuen, ordea, asmoa EAJ/ PNVren hegemonia gogoak eta harropuzkeriak: bakarrik joan ziren hauteskundeetara jeltzaleak38 Jagi Jagik uste zuen Fronte Nazionala
|
modu
bat zela estatutuaren aurkako errefusatzea, zein Madrilekiko negoziazioak arbuiatzen zirela adierazteko. Eusko Ekintzak, berriz, helburua zuen indarrak biltzea, euskal frontearen bidez estatutua lortzeko.
|
|
Besteak beste, mugitzeko eta sentitzeko trebetasunak, munduaren ezagutza orokorra, oroimena, kontzeptuak sortzea eta arazo konplexuak bideratzea. Halaber, aldarrikatu zuen beharrezkoa zela gaitasun horiek guztiak neurtzeko
|
modu
bat. Ideia horietatik abiatuz, haurrentzako adimen testa sortu zuen.
|
2014
|
|
Adituen iritziz, gardentasunak erakundearen etika hobetzen laguntzen duen bigarren
|
modu
bat ere badago. Herritarrak tratatu behar dira publiko zintzoa balira legez.
|
|
Informazio garrantzitsua norberarentzat gordetzeak hurkoaren arrazoitzeko gaitasuna desaktibatzen du. Hori egiteko
|
modu
bat da informazio partziala ematea eta, horrela, eragindakoak edo eragina jasango dutenak, nahastea. Bok ek (1989:
|
|
Sistema kognitiboak baditu oroimenetik informazioa modu eraginkorrean berreskuratzen laguntzen dioten egokitzapen mekanismoak, besteak beste, inhibizioa, hau da, zerbait gogoratu nahi dugunean kontzientziara heltzeko lehian dabilen informazioa blokeatzea. Berreskuratzeak eragindako ahanztea inhibizio
|
modu
bat da eta, horretan sakontzeko, kategoria semantikoak erabiliz kategoria aleen tipikotasuna (altua, baxua) eta ikaste fasean erabilitako aurkezpen formatua (zorizkoa, taldekatua) aztertu ziren. Berreskuratze praktikaren momentuko lehiakortasunak ale tipikoen inhibizioa sorrarazi zuen; ez, ordea, tipikotasun baxuko aleen ahanztea.
|
|
Susmoa dut, hainbat eta hainbat esperientzia tarteko, kirol arloan politika egiteko garaian, hainbat eta hainbat politikarik jolastoki moduko bat ikusi dutela bertan. Beste
|
modu
batean esate aldera, ez dut uste serioegi hartu dutenik kirolak ezkutatzen dituen onuren azterketa, ez eta haien balioestea. Azken batean, nork jar lezake zalantzan kirola ona dela, bere horretan, besterik gabe?
|
|
Europar Komisioko politika erregionaleko zuzendaritzak argitaraturiko Evalsed gidan aipatzen den moduan (1999), guk ere uste dugu ebaluazioaren eta ikaskuntza kulturaren garapena ezin dela izan konponketa estruktural puntual bat bakarrik, politika egiteko
|
modu
bat baizik, non:
|
|
Beste
|
modu
batera esanda, egitura likidoek, oro har, eta kirol egiturek, konkretuki, egitura kontzienteak eta kontzientziatzaileak izan behar dute. Kontzienteak, gorago esan dugun moduan, kokatzen diren testuinguruaren inguruan, eta bertan duten kokapenaren inguruan, kontziente direlako; baina baita kontzientziatzaileak ere, partekatzen dituzten sistema eta helburuekiko harreman zuzena, edo/ eta zeharkakoa, duten eragileak ere kontzientziatu behar dituztelako.
|
|
Jarraian aurkezten den artikulu honen helburua, bereziki, erakunde lokaletan, Erakundeen Ebaluatze eta Ikaskuntza Gaitasun Eraikuntzaren bitartez ebidentzietan oinarrituriko kirol politika bat sustatu beharra azpimarratzea da. Zentzu horretan, badirudi, kirolak nolabaiteko paper anbibalentea jokatzen duela gure gizarteetan zeren, guztirako balio baitu eta ezertarako ez baitu balio, edo beste
|
modu
batean esate aldera, paper zentral bat izatetik hutsaren hurrengoa izatera pasatzen ari da egun bizi dugun kontingentzia sozioekonomikoan, lehenengoetarikoa izaten ari baita murrizketak pairatzen. Beharbada ez du guztirako balio, ez behintzat hala moduz, baina bai askorako gizarte baten garapenean estrategikoak diren osasuna, kohesioa eta antzeko dimentsioak landu eta garatze aldera.
|
|
Europan oso gutxi garatu den turismo etnokulturalaren esparruan ari gara. Turismo mota hori tradizioak babesteko
|
modu
bat da, bai eta tokiko komunitate askotarikoak hurbiltzekoa ere. Haien historia, kultura aberastasuna, ezagutaraztea ahalbidetzen du, bai eta erakustoki bat eskaintzea (balioak, artea, sukaldaritza, mitoak, kondairak, etab.) ere.
|
|
Azpimarratu behar da ezen, eskakizun sozioekonomikoak barneratu nahi direnean, prozesuaren arduradunen erronkarik handienetako bat dela horiek ondo justifikatzea. Esate baterako, EKP bidez administrazio batek kafea erosterakoan «bidezko»
|
modu
batean ekoitzitakoa nahi badu, asmo hori kontratuaren tituluan jaso du. Adibidez «bidezko merkataritzako kafearen erosketa» moduko tituluaz baliatuz.
|
|
Gipuzkoako Foru Aldundiko Diputatu Kontseiluak, 2011ko ekainaren 21ean, hartutako erabakian erosketa eta kontratazio publikorako prozesuetan emakumeen eta gizonen arteko berdintasunari buruzko klausulak barneratzeko jarraibideak jasotzen dira. Onartutako jarraibideko klausula horiek derrigorrez bete beharrekoak dira generoaren ikuspuntua garrantzitsua bada, bai kontratuaren xedeari dagokiolako, bai garrantzia hori beste
|
modu
batera agertzen delako.
|
2015
|
|
Beste
|
modu
batez esanda, pertsona bat beste batekin hikaz mintzatzen bada, erabiltzen duen esaldiaren aditzari hartzailearen sexuaren marka gehitzen dio: k hartzailea gizonezkoa bada, eta n andrazkoa bada (Lafon, 1957, 1961).
|
|
12a) Ez da
|
modu
bat bakarra kontzeptu hori ulertzeko, baina denak bat datoz esatean oinarrizko konpetentziak funtsezkoak direla jende ororentzat eta jendarte guztiarentzat. ** 12b) Ez da modu bat bakarra kontzeptu hori ulertzeko, baina oinarrizko konpetentziak funtsezkoak direla jende ororentzat eta jendarte guztiarentzat esatean denak bat datoz.12c) Ez da modu bat bakarra kontzeptu hori ulertzeko, baina oinarrizko konpetentziak jende ororentzat eta jendarte guztiarentzat funtsezkoak direla esatean denak bat datoz.
|
|
12a) Ez da modu bat bakarra kontzeptu hori ulertzeko, baina denak bat datoz esatean oinarrizko konpetentziak funtsezkoak direla jende ororentzat eta jendarte guztiarentzat. ** 12b) Ez da
|
modu
bat bakarra kontzeptu hori ulertzeko, baina oinarrizko konpetentziak funtsezkoak direla jende ororentzat eta jendarte guztiarentzat esatean denak bat datoz.12c) Ez da modu bat bakarra kontzeptu hori ulertzeko, baina oinarrizko konpetentziak jende ororentzat eta jendarte guztiarentzat funtsezkoak direla esatean denak bat datoz.
|
|
12a) Ez da modu bat bakarra kontzeptu hori ulertzeko, baina denak bat datoz esatean oinarrizko konpetentziak funtsezkoak direla jende ororentzat eta jendarte guztiarentzat. ** 12b) Ez da modu bat bakarra kontzeptu hori ulertzeko, baina oinarrizko konpetentziak funtsezkoak direla jende ororentzat eta jendarte guztiarentzat esatean denak bat datoz.12c) Ez da
|
modu
bat bakarra kontzeptu hori ulertzeko, baina oinarrizko konpetentziak jende ororentzat eta jendarte guztiarentzat funtsezkoak direla esatean denak bat datoz.
|
|
12a) Ez da
|
modu
bat bakarra kontzeptu hori ulertzeko, baina denak bat datoz esatean oinarrizko konpetentziak funtsezkoak direla jende ororentzat eta jendarte guztiarentzat. **
|
|
39). Are gehiago, ohiko telebistako bideoek ez bezala, idatzizko hedabideetako bideoek testua dute lagungarri, gehiago ala gutxiago, eta horrek ezinbestean, beste
|
modu
batean jardutea dakarkie. Cebrianek bideoez egin zuen sailkapenetik asko aldatu da bideogintza, ez bakarrik aldaketa teknikoek hala eragin dutelako.
|
2016
|
|
Benitezek, futbol prestatzailea denaren ikuspegitik, kirol eraginkortasunaz gaindiko azalpena eman zion Espainiaren iraganeko garaipen gabeziari. Beste
|
modu
batera adierazita, herrialdean, gizartean zegoen batasun eza, eta aberri atxikimendu falta islatzen zen nazio taldean Benitezen hitzetan, eta, ondorioz, ezinezkoa ei zen beren aberria defendatzeko elkartuta jarkitzen ziren selekzioei gailentzea. Futbol hamaikako taldea eta gizartea estu lotzen zituen entrenatzailearen aburu horrek.
|
|
Gari salmenten ugaritzeak diru sarrerak emendatu zituen, baina aldi berean erosketek eta hiribilduaren zorrek (beherago aztertuko ditugunak) tarte gero eta txikiagoa utzi zioten bihitegiari erosketa gehiago egin ahal izateko. Beste
|
modu
batean esanda, dirua pixkanaka gari bihurtzen joan zen, gari premia hazkorraren adierazgarri, baita prezioen aldakortasunarena ere. Hala, 1802an okindegiei inoiz ez bezalako salmentak egin zitzaizkien:
|
|
Goienaren eta BERRIAren artean, 24.233.035 euroko balio soziala sortu zuten 2014an. Beste
|
modu
batez adierazteko, diru-laguntzetan jasotzen den euro bakoitzeko 9,22 euro itzultzen dizkiote gizarteari.
|
|
Desinteresatua eta eskemetara itzulia den heinean, artean inplikatuak dauden memoriak eta nahierak mundu ezagunetik (sentikor, ukigarri eta ulerkorretik) distantzia batera bilatu genituzke. Horrek denak Tragediaren jaiotzan Nietzschek kontatu zigunera garamatza,
|
modu
batean edo bestean; artea ez baita naturaren imitazioa, osagarri metafisikoa baino; haren ondoan altxatua naturari gaindi egiteko. Oteizak ere beste esamolde kurioso bat zuen:
|
|
Alabaina, batez ere haien aplikazioen karian nabaritzen da delako taupada, aplikagarritasun horrek onura ikusgarriak eta atzemangarriak dituen heinean, ikerketa zientifikotik eratorriak eta berehala forma kolektiboan esperimentatuak direlarik (ingurumari sozialari aplikaturiko esperientzia zientifikoak, gizarte zientziek egiten zutenetik gure ustetan hain urruti ez leudekeenak). Ikerkuntza zientifiko horretatik eratorriko produktuen erabilgarritasunaren orokortzea ere
|
modu
batean edo bestean gizarteraturiko esperimentuen erdigune bilakatzen da, diziplina eta diskurtso zientifiko hertsiek definituriko muga lerroez bestaldean. Horrek guztiak inpaktuak eta ondorioak nola edo hala kolektibo egiten ditu, esperientzian euskarritzen den jakintzaren transferentziaren kontzeptuak zerbait ulertzeko behar den inplikazioa onartuz (zeren esana laster ahazten da eta erakusten dena, aldiz, gogoratzeko eta gure baitan inskribatua gelditzeko aukera handiagoak daude).
|
2017
|
|
Historia arloko artikuluak ere bi multzo horietan bana daitezke, edo hirutan nahi bada. Multzorik nabarmenena ikerketek betetzen dute, 67 direlako
|
modu
batera edo bestera atal horretan sailka daitezkeen lanak. Horrek esan nahi du gehiago edo gutxiago lehen mailako iturriak erabiltzen dituztela.
|
|
Proportzio esanguratsua da, beraz. Beste titulu batzuk ere aipatu ditugu lan honen beste atal batzuetan,
|
modu
batera edo bestera erreferentzia kultural aniztunak jasotzen dituztelako. Ez dira gutxi, beraz, kultur aniztasunaren balioa, elkarbizitzaren garrantzia, estereotipoak gainditzeko aukerak eskaintzen dituzten euskarazko liburuak.
|
|
Zzzzz, Loaren liburua, Ttarttalo, Donostia. Itzulpena (2007) Pertsonaiak: animaliakNaturan, animalia bakoitzak
|
modu
batean egiten du lo, baina denek partekatzen dute zerbait: une jakin batean, denak esnatzen dira.
|
|
Sontag). Nola ez, honakoa zinez probetxugarriagoa litzateke jakin baleki, baita, hura beste
|
modu
batean izan zitekeela ere. Oteizak esaterako, «teoria kritiko» bat asmatu eta gorpuztu zuen, non («euskal arimaren») «izate estetikoa» ezagutza zientifiko ororen anitz zirrikituetan kokatzen den; zehar gurutzapenetan, gizakiaren salbamen existentzialaren promesa gisa.
|
|
espazioa, ingurunea eta eraikinak; garraioa; etxebizitza; errespetua eta gizarte inklusibitatea; gizarte parte hartzailea; komunikazioa eta informazioa; lanbidea eta gizarte parte hartzea, eta, azkenik, gizarte eta osasun zerbitzuak. Horietan zer eta nola kudeatuko den, zenbat diru esleituko den eta abar, beste
|
modu
batean egitea dago. Zeharkako irakurketan landu behar dela proposatzen digu.
|
|
Generoa sozialki eraikitako kontzeptu bat da, kultura bakoitzak desberdintasun sexualak oinarri hartuta gizonekiko eta emakumeekiko garatzen dituzten ideia, sinesmen, rol eta irudikimen multzoa (Lamas, 1997). Eraikuntza sozial horrek pertsonen bizi soziala antolatzen du, baita botere erlazioak ezartzeko
|
modu
bat eragin ere (Scott, 1990). Horrela, generoak baldintzatzen ditu pertsonekiko dauden igurikimenak, eskaerak, rolak, zailtasunak, aukerak eta abar, bai jatorrizko gizartean baita gizarte hartzailean ere.
|
2018
|
|
Klase gatazkak funtsezko papera jokatzen du horretan. Klase gatazkaren egoeraren eta eragile politikoen indar korrelazioaren arabera, nazio arazoaren planteamendua
|
modu
batera edo bestera islatuko da. Front National eta Trump-en kasuetan, nabaria da burgesiaren estratu ezberdinen arteko interes gatazkak direla aldarrikapen nazionalaren atzean daudenak.
|
2019
|
|
Testu enpirikoek argudio testuen oinarrizko egituraketa prototipikoa gauzatzeko
|
modu
bat baino gehiago izan ohi dute. Adibidez, egunkari edo aldizkarietako irakurleen iritzi artikulu batzuk zuzendaria agurtuz hasten dira.
|
|
XVI. mendeak aurrera egin ahala, ordea, hirukoak ugarituz joan ziren. Burua ahapaldietan txertatzeko
|
modu
bat baino gehiago zeuden: azken bertso lerroa ahapaldiaren amaieran jarriz, bai eta azken biak edota buru osoa ere34.
|
|
1980 bitartean emakumeak ikusezinak izan dira, botere androzentrikoa dela medio emakume bertsolariak isilduak eta batzuetan zigortuak7izan dira. Esan daiteke, ordea, 1970 aurrera bertso eskolei eskerrak eta emakumearen kontzientziaren hastapenei mugimendu feminista bide8, emakume bertsolariak erresistentzia eta agentzia
|
modu
bat sortzen hasten direla, horren ondorioz emakumeak kantuan ikusten eta emakume bertsolariak ikertzen hasten dira. Baina 2000 urte bitartean ezin hitz egin dezakegu boterea hartzeaz eta agentziaz; izan ere, Maialen Lujanbiok txapelak irabaztearekin batera baitatoz emakume bertsolarien arteko bilkurak, hitzaldiak, aldarriak (autora et al., 2016) eta Bertsozaleen Elkartean sorturiko Generoaren Batzordea (Erkiaga, 2008).
|
|
Ahalduntzeaz hitz egiten denean, botere harremanen inguruan hitz egiten da (Foucault, 1972; Gramsci, 1971; Freire, 1986) eta botere iturrietatik kontrol handiagoa lortze aldera, existitzen diren botere harremanak kolokan jartzearen premiaz (Murguialday, 2013). Beste
|
modu
batean esanda, emakumeen mendeko egoera genero perspektibatik eraikitzen duten egitura eta prozesuen aldaketa erradikalaren beharraz dihardugu (Oakley, 2001).
|
|
Baina Laboa ez zen soilik ahotsa eta musika, Laboa, izateko eta egoteko
|
modu
bat ere bazen. Nahiz eta estetika xumearen aldeko apustua egin zuen, indar handia zuten bere zuzenekoek.
|
|
gainean jarri duten arretak eragin du gabezia hori; baina litekeena da, gainera, Erdi Aroko bizilekuen arrastoak eraldatuak, higatuak eta are desagertuak gertatu izana espazio berberetan okupazio desberdinak txandakatu diren heinean. Beste
|
modu
batera esanda, kontserbatu izan balira, arrastoek egungo etxebizitzen azpian egon litezke, eta horrek arras zailduko luke haien ikerketa.
|
|
Gaur egun, aldiz, merkatu kapitalistak eta administrazio publikoek euren logika merkantilistak eta normatibistak ezartzen dituzte eta ondorioz, gure bizimoduak gero eta merkantilizatuago eta normatibizatuago daude. Herritarren autoantolakuntzak, auzolanak eta herrigintzak, bere logika propioetan autozentratuz, beste
|
modu
batez produzitu daiteke (Martinez, 2014: 22).
|
|
Intersekzionalitatetik sortutako erreminta kontzeptual bezala ulertzen da eta, kontzeptu horrekin, gizarte batean dagoen boterearen antolakuntzari egiten dio erreferentzia eta dominazio dinamikoa erakutsi nahi du. Beste
|
modu
batera esateko, dominazio matrizea, intersekzioaren ardatzak dira, besteak beste, heteropatriarkatua. Collinsek gaineratzen du testuinguru, leku bakoitzak matrize ezberdinak dituela, baina, zerbait konkretua diseinatu nahi baldin bada, hau da, zapalkuntzak irauliko dituzten ekinbideak eraiki nahi baldin badira, matrizea aurkitzea ezinbestekoa dela.
|
2020
|
|
Erruduntasun printzipioa kontuan hartuta, doluzko edo erruzko jarrera egon behar da, arau haustearen beste elementu bat balitz moduan, emaitza sortu duen egintza doluzko elementu argi batekin edo zuhurtziagabekeriazko batekin eman da89; eta horrela jaso du, egun, SPAJLk90 AGren arabera, erruduntasuna pertsona batek jasotzen duen gizarte gaitzespen edo erantzukia da, beste
|
modu
batean jokatu behar izan zuelako91; hau da, Aristoteles filosofo greziarraren teoria filosofikoari jarraiki, norberaren bertuteak gizartearen alde erabili ez direnean, norbait hiritar ona izan ez denean (Bueno Trill, 2011: 256 eta hur.), etorriko litzatekeen gizarte erantzuna.
|
|
Orokorrean, halere, korapilatsua izango zaigu 29 artikulua eta kasuistikara jo dugu horren ezartzeko era ikusteko. Proportzionaltasunaren «test hirukoitza» (egokitasun, beharrezkotasun eta proportzionaltasun, zentzu hertsian, azterketa) zeharkako
|
modu
batean aipatzea litzateke: «Administrazioak hartutako neurriak egokia, beharrezkoa eta egitateekin heinekoa izan du», kasu.
|
|
Marketin kontzeptua bi ikuspegitatik uler daiteke: ikuspegi filosofikoa, marketina erakundea kudeatzeko
|
modu
bat da, eta ikuspegi funtzionala, marketina enpresaren funtzio, tresna edota teknika multzo bat da. Gaur egun, gero eta gehiago hitz egiten da marketina prozesu gisa ulertu behar dela, hau da, enpresa osoaren lana burutzeko eta kudeatzeko modu bat bezala.
|
|
ikuspegi filosofikoa, marketina erakundea kudeatzeko modu bat da, eta ikuspegi funtzionala, marketina enpresaren funtzio, tresna edota teknika multzo bat da. Gaur egun, gero eta gehiago hitz egiten da marketina prozesu gisa ulertu behar dela, hau da, enpresa osoaren lana burutzeko eta kudeatzeko
|
modu
bat bezala.
|
|
Ze nik aurkitzen dudana da, erasoen justifikazioa, normala da, garapenaren fase bat, batzuk ezin dutelako beste
|
modu
batean ba.. adierazi. ja. Batzuk pentsatuko dute eh, arazoak datozela, etorriko direla geroago, Lehen Hezkuntzan, Haur Hezkuntzan ez dela ezer gertatzen eta Haur Hezkuntzan gauza asko geratzen dira eta...
|
|
Plan instituzionaletatik at, badira beste
|
modu
batera gauzatzen diren hainbat proiektu(% 5), eskola mailan gauzatzen direnak, modu indibidualean gauzatzen dituztenak. Horiek guztiak jomuga eta helburu anitzekin.
|
|
Lehenik, ikusiko dugu nork egin ohi duen hika, norekin egiten duen errazago, eta zein testuingurutan. Beste
|
modu
batera esanda, hiztunek hika egitea erraztu edo oztopa dezaketen aldagaien gainean jardungo gara. Ondoren, genero aldagaiari erreparatuko diogu, alde handiak baitaude erabileran.
|
|
Teorian, elkarrekin lotura izan dezaketen beste bi ideia ere aipatu ditugu: batetik, postestrukturalismo feministatik (Piller eta Pavlenko, 2004) hizkuntza kapital sinboliko gisa ulertu eta, modu horretara, testuinguru jakin batean bakoitzak bere nortasuna eraikitzeko hizkuntza
|
modu
batean edo bestean erabili behar izateak lotura izan dezakeela gure testuinguruan hitanoa erabiltzeko ohiturekin; eta, bestetik, ikuspuntu soziokonstruktibista batetik Ochs ek (1992) proposatutako ideiak gurera ekarri eta, Echeverriak (2003) esaten duen moduan, hitanoa gizartean esangura jakin batzuekin lotu eta ezaugarri horiek gizontasunari hobeto lotzen zaizkiola uste izatea. Bi ideia horiekin lotuta ikusten dugu gure ikerketako emaitzetan azaleratu den ideia bat:
|
|
Estatuak gutxiengo baten interes pribatuak asetzeko sistema eskaintzen zuen eta horrek jabe ertain eta handi askoren kolaborazionismoa bultzatu egin zuen. Ikusi bezala,
|
modu
batean edo bestean, errepresioa izan zen Estatu Berrian integratzeko erreminta nagusietako bat.
|
|
Dena den, badago zer edo zer azpimarratzeko modukoa Mientras dure la guerra eta La trinchera infinita filmen inguruan. Biek
|
modu
batean edo bestean Gerra Zibilari buruzko molde historiografiko hegemonikoak kolokan jartzen dituztela esan daiteke. Edo, behintzat, kontzienteki birplanteatzen dituztela.
|
2021
|
|
Iruditzen zaidalako HERRIA egiteko modu bikaina dela. Jendarteari mezuak helarazteko beste
|
modu
bat. (8)
|