2009
|
|
Berehala esango digu euskara bera ordezkatu nahian dabiltzan frantsesa eta espainolarekin gatazkan dagoela euskararen herria. Eta Euskal Herria berreuskalduntzea dela honek irauteko duen
|
modu
bakarra. Eta eremu politikoan ebazten dela auzi linguistikoa.
|
2011
|
|
hizkuntza zaurgarria, ahuldutako hizkuntza, hizkuntza gutxitua, hizkuntza minorizatua, mendeko hizkuntza, eremu urriko hizkuntza eta gutxiengoaren hizkuntza, besteak beste. Izendapen horietako batzuk erabat deskribatzaileak dira, adibidez, gutxiengoaren hizkuntza, non adiera erabat zehatza den eta
|
modu
bakarrean uler daitekeen. Beste izendapen batzuk, ostera, lausotuagoak dira eta interpretazioren bat eskatzen dute. horrela, zaurigarria, ahulduta, gutxitua, minorizatua edo eremu urrikoa direlako ezaugarriak eredu teoriko jakinen baitakoak dira, interpretagarriak dira, alegia. esan genezake, adibidez, euskara dela gutxiengo baten galtzeko arriskuan dagoen mendeko, eremu urriko, ahuldutako hizkuntza zaurigarria, minorizatua eta gutxitua, eta, neurri batean edo bestean, seguru asmatzen dugula. problema da euskararen egoera definitzeko erabiltzen dugun ezaugarri
|
2012
|
|
dago aldeko baldintza juridikorik ezta ekonomikorik ere. ostera, baldintza sozialak oso aldekoak dira.euskarazko kulturgintzari buruzko azterketarik aurkeztu ez bazen ere, ondorioak berdintsuak direlakoan gaude. ez dago euskarazko kulturgintzaren aldeko baldintza politikorik, ez juridikorik ez ekonomikorik, baina euskal herritarren gehiengoak euskarazko kulturaren aldeko jarrera du. halandaze, zelan lortu genezake baldintza politiko, ekonomiko eta juridikoak aldekoak izatea? Babes soziala baldintza politiko bihurtuta. eta hori lortzeko
|
modu
bakarra auzolana dela deritzogu.hizkuntza politikak eta ondorioz kultura politikak, euskalgintzak eta euskal kulturgintzan ari garenok eztabaidatu, adostu eta gauzatu behar ditugu. ezin dugu kultura edota hizkuntza politika lau urterik lau urtera instituzio publikoetan agintean daudenen gidaritzapean utzi. Atzo kulturaren euskal plana zena gaur kulturen Aldeko herritartasun kontratua da eta bihar planaren Aldeko herritartasun kultura izango da edo auskalo beste zer.
|
2014
|
|
Baina ez da beharrezkoa, ez da
|
modu
bakarra norbanakoaren identitatearen parte garrantzitsu gisa irudikatzeko. Bizipen positiboak behar
|
2017
|
|
Honen harira beraiek etorkizunean seme alabak badituzte arau hau adibidezapurtuko luketela onartu dute zeren eta beraien ustez hori da hiketa mantentzeko
|
modu
bakarra.
|
2018
|
|
Oso egoera desberdina eman da ahobizien solaskideak ulertu arren hitz egiteko zailtasunak zituenean, eta hortaz, ahobiziak euskaraz hitz eginda ere, solaskideak erdaraz erantzuten zuenean. Halakoetan, euskaraz jarraitzeko
|
modu
bakarra zen ele biko elkarrizketei eustea. Datu kuantitatiboek bezala kualitatiboek ere garbi ematen dute aditzera zailtasun nabariak izan dituztela ahobiziek jarduera mota honi heltzeko.
|
2019
|
|
Berariazko interbentzio bidea ez da, dena den, interbentzio
|
modu
bakarra. aukera posibleen artean hor dago bide batezko interbentziomoldea ere. estatu beregain gehienen eta korporazio transnazional askoren hizkuntza politika, bereziki, bide batezko interbentzioa izan ohi da sarri. Lortu nahi den(" normal" tzat hartzen den) eszenariora kostu txikiagoaz eramaten gaitu interbentzio horrek, sarri, eszenario horren desiragarritasun maila beti diskutigarriaz hitz handirik esan gabe. giza arteko jardunean eragiteko (jendearen joerak edo ohiturak aldatzeko, berritzeko edo" hobetzeko") bide posibleen artean bide batezko interbentzioa izaten da, horregatik, maiz asko nagusi:
|
|
Soziolinguistikan eta hizkuntzaren antropologian orain arte
|
modu
bakarreko hizkuntza transmisioa soilik hartu izan da kontuan: goitik beherakoa eta norabide bakarrekoa. urte luzez euskararen transmisioa halakoa izan dela uste izan da, nolanahi ere, gaur gaurkoz, gazteen artean gehiago dira etxean euskara jaso ez duten hiztunak etxean jaso dutenak baino (Ortega et al., 2016, 16 or.). hori horrela, kasaresek (2015, 27 or.) zalantzan jarri zuen transmisioaren adiera hertsia eta haren ustetan, transmisioa bertikala zein horizontala izan daiteke (kasares, 2012, 45 or.). kode linguistikoarekin batera hiztunek kode horien inguruko arau sozialak, ohiturak, usteak eta balioak ere jasotzen dituzte hizkuntza praktiketan eta gizarte jardueretan hizkuntzak duen erabilerari erreparatuta (kasares, 2012, 21 or).
|
2020
|
|
Nola jakin zer den gutxik landu duten hori edo inork lantzen ez duen hori eta, era berean, arrakasta izan dezakeena? Hori jakiteko
|
modu
bakarra fokua kontsumitzaileengan jartzea da. Ideia hau hainbatek azpimarratu ziguten baina Gen� s Roca izan zen eremu honetan gehien sakondu zuena.
|
2021
|
|
Alegia, agerikoa da gero eta ezaugarri aniztunagoak dituela bizipen, izaera, pentsaera, jatorri, kultura eta hizkuntzen aldetik. Horregatik, kategoria bakarrean kokatzeko joerari aurre egiteko
|
modu
bakarra, ezagutzan sakontzea da. Gainera, kontuan izan behar da oraingoz ez dagoela euren hizkuntzen inguruko informazioa biltzeko bide formal edo sistematikorik2 Beraz, herritar etorri berriekin elkarrizketek edo ikerketa kualitatiboek ahalbidetzen dute, soilik, hizkuntza horien berri izatea.
|
|
Zalantzarik gabe, era honetako estrategiak erabil genitzake, baina horretarako albo batera utzi behar ditugu aurreiritzi linguistikoak, jada esan dugun bezala hizkuntzen heriotzaren zio nagusietako bat direnak. Eta aurreiritziak dira, alde batetik, hizkuntza batzuk besteak baino hobeak direlako oinarririk gabeko usteak, eta, bestetik, hitz egiteko
|
modu
bakarra dagoela eta, hortik kanpo, gaizki hitz egiten dugula pentsatzea. Heldu asko hizkuntza berriak ikasten ari diren une batean, ezin dugu espero hiztun berriek bertakoen gaitasuna eskuratzea, ezinezkoa delako, sinpleki esateko, eta denok dakigu, ondo hitz egiteko hizkuntza bat, gaizki hitz egin behar dela lehenbizi.
|
2022
|
|
Aldekotasun horiek diktadura frankistaren amaieratik gaur egun arte hiru aldi eta diskurtso azaleratzen dituzte. Hasierako aldian(), funtzionamendua gizarte mugimendu edo" euskalgintza" gisa ematen da (Agirrezabal, 2015), non gizarte ekimena berezko erantzun gisa eta erabateko krisiari erantzuteko
|
modu
bakartzat hartzen den.
|