Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 8

2018
‎Aspektu ideologikoek eta erlijiosoek ere bataren edo bestearen aldeko hautua baldintzatzen zuten, baina argi dago orokorrean karlismoaren alde agertu zirenek erreforma kapitalista eta liberala geldiarazi nahi zutela, eta horretarako arrazoi asko zuten nekazari txikiek (ondasun komunalen pribatizazioaren aurka), artisau txikiek (tokian tokiko ekoizpenaren defentsan), noble txikiek (eremu lokaletan pribilegioei eusteko), edota komentuetako eliz gizonek (desamortizazioaren aurka beren etxeak eta lurrak defendatzeko). Erregimen feudaleko goi klasea, noblezia handia, berriz, aspaldi zegoen erreformen alde, bere kapital nagusia, lurra, modu askean kudeatu ahal izateko.
‎Monoteismo erlijiosoetan halaxe gertatzen zen, Jainkoa gurtzeko askatasuna zenuen, eta gainerakoa badaezpadakoa zen. Estalinismoak ere antzera planteatzen zituen gauzak, komunismoan omen zegoen askatasun guztia bildurik, eta jendeak ez zuen zer askatasun nahi zuen modu askean erabakitzeko askatasunik.
2019
‎Askatasunarekin lotura duen jendarte mota berri bat asmatzen du ere: Marxek jendartea beste modu askeago batean antolatzeko erantzun eta aukera zehatzez hitz egiten du. Marxek, forman tratatu filosofikorik gabe, baina esentzian filosofiaren izaera hausnartzaile deskribatzaile kritikotik eta filosofia politikoaren izaera normatibotik hausnarketa eta erantzun filosofiko asko garatu zituen.
‎dei kantitatea, luzera, emaitza, elkarrizketaren grabazioa, tonua, erabilitako hitzak... Prozesu hau ez da ematen modu askean, baizik eta formulen estandarizazio handi batekin.3
2021
‎Gidaririk gabeko eskolaren irudiak gidaririk nahi ez duen kultura batean ditu erroak; hitz gutxian, irakasle artista ez da beharrezkoa, kaltegarria izatera ere hel daiteke, ume eta gazteak baitira benetan artista izan behar dutenak, eraginetatik libre diren artistak. Modu horretan, kultura hipermodernoak, eskola hipermodernoarekin batera, bere egiten du maxima nietzschetar ezaguna edo, hobe, ideia horren irudi grotesko bat, zeinen arabera nork bere buruaren jaun eta jabe izan behar duen, artista eta artelana aldi berean; bestela esanda, irakasleak ez du ikaslearen garapen askea oztopatu behar, edo horretan eragin, nork bere burua modu aske eta autonomoan zizelkatu dezan. " Askea zara!
‎Orain, analogiari jarraituz, benetan kezkatzekoa ez da egungo gizabanakoak horrenbeste ebakuntza estetiko, kirol ordu, dieta miragarri eta terapia mordoaren ostean beraiek izaten jarraitzen duten edo ez, aldaketarako edo optimizaziorako hautua benetan askea izan den edo ez baizik. Izan ere, Onfray k dioen bezala, aipatu gomendio nietzschetarraren atzean zera ezkutatzen da, aldi berean inpultso, bide eta helmuga izatea, bere burua modu aske eta autonomoan gidatzen duen artista, zentzu sortzailea. Horrelakoak al dira gure ikasleak?
‎Egungo eskola hipermodernoaren arazoa da eredu ilustratuari jarraitzen diola saltzen digula, ume eta nerabeak beren kabuz garatzen laguntzen duela, benetan ilusio bat gehiago baino ez denean; hau da, forma eta diskurtsoa aldatuta ere, egungo heziketa eredua (ezkutuko) doktrinamendua da, dudarik gabe. Paradigma berriaren eskutik, eskolak auto esplotazioaren bidez ekoizten dituen gizabanakoen optimizazioa bilatzen du; eta, bere helburua lortu ohi du gizabanakoek kanpo eraginik denik ere nabaritu barik, modu aske eta autonomoan beren buruak produzitzen dituztela sinesten duten bitartean. Bereziak, bereiziak, apartak eta artistak direla sinestarazten zaie maizegi, dena hasten dela beraiekin, historian paper garrantzitsua betetzera izan direla deituak, pentsatzen edo desiratzen duten guztia lortuko dutela, benetan dagokiena edo egokitu zaiena baino ez dutenean egiten.
‎Alabaina, hausnartze prozesu horretan murgildurik gauden bitartean, ezinbestekoa baita hausnarketa hori, uste dut badagoela etorkizun posible guztietan ikuspegi ilustratu batetik erabat erabilgarria den diziplina bat, diziplina jakin bat goratzea gustuko ez dudan arren; paradoxikoki, baztertuta eta zokoratuta egon ohi den diziplina bat: ..., uste dut irakasle guztiek izan luketela moduren batean edo bestean filosofo, edukiak transmititzeaz gain ume eta gazteak dena zalantzan jartzera bultzatu ere egin lituzketelako horretarako, noski, irakasleen formakuntzan presentzia izan luke filosofiak— Filosofiak, Horkheimerren hitzetan, funtzio sozial ezinbestekoa du, ezarria dagoenaren kritika egitea; edo, Kantek zioen moduan, filosofiak modu aske eta pertsonalean arrazoitzeko gai diren pentsalari autonomoak sortzen ditu, ez imitatzaile subordinatuak. Deleuzek ere, beste zentzu batean, filosofiak zentzu berriak sortzeko balio digula dio.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia