Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 25

2008
‎Hautatutako prozedura honen bitartez, hauxe da lortzen duguna, edo bederen lortu nahi genukeena: aditz forma bakoitzak, guk definitutako irizpideetan oinarritu ta izan ditzakeen balio desberdin guztiak banatuta.
‎Honenbestez, azterketa linguistiko sakona jart zen badugu helburu nagusi gisa, beharbada hankamotz geratuko gara; baina, aldiz, gure helburu behinena corpusa aztertu ahal izatea bada, zentzu horretan asetu egingo ditugu gure asmoak. Eta esana dugun bezala, une honetan horixe da gure ikuspegi konputazionaletik lortu nahi duguna. Hortaz, hasteko oso baliagarri eta beharrezko tzat jotzen dugu azterketa hau.
‎Nolanahi ere, Zurtzaingo proiektua, ez zen sekula paperetik irten. Azkuek bere egitasmoa gauzatzeko lortu nahi zituen babes haiek (Espainiako erregearena, aita santuarena, etab.), bere eragin esferatik oso urrun geratzen ziren. Agian elizgizon asko konbentzitu izan balitu bere erakundea sortzeko, presio sozialen bat egingo zuten, baina ez dirudi inor konbentzitu zuenik.
‎Orain ez da gutun honen testuingurua ez xedea aztertuko. Hemen interesatzen zaigunerako, esan dezadan Azkuek fabore bat lortu nahi zuela Espainiako erregeagandik, baina berehala jabetu zen arazoak zituela haren aurrean merituak agertzeko, zeren «fuera de mis órbitas de vascófilo y músico» «poco he hecho» bereziki Espainiaren alde. Hain zuzen nazionalista engaiatuen ezaugarri bat beren dedikazio osoa nazio propioari eskaintzea da, gainerako nazioez edo auziez kezkatu gabe.
‎Azpiegitura kaxkar horrek ere baldintzatu zuen Azkue ez aritzea ohiko intelektualak bezain nabarmen eremu honetan: lortu nahi zituen helburuetan eraginkorra izateko aldizkarietako artikuluak ez baitziren bitarteko aski sendoak. Hortik kazetari baliabidea bai erabiltzea, baina ez (ezin) manifestuak bezalako formatu handinahiak sortuz, baizik euskal kazetaritzaren neurri errealari zegokion tonu apalagoan.
‎Azkue eta Broussain FLB elkartea sortzeko batzordeko partaide izendatu zituzten. Azkuek 5000 eta 6000 bazkide artean lortu nahi zituen elkarterako, eta handik 25 mila edo 30 mila franko atera ahal izatea espero zuen42 Ez zuen zehazten zertarako erabili nahi zuen diru hori, baina pentsa liteke FLB haren babespean euskal ikastetxeak, irakasle­eskolak eta gisako proiektuak sortzeko izango zela. Nolanahi ere Azkuek FLB Akademiatik bereiz nahi zuen43 Hendaia­Hondarribia artean FLB eta ortografia kongresuen prestaketa lanak nahikoa nahastu ziren.
‎Intelektualak, aginte zuzenetik kanpo mantenduz, gizarteari dagozkion auzietan autoritate izan nahi du, aholkuak eman, gida lana bete, agintea dutenei zer egin esan, ongia eta gaizkia bereizi, etab. Hau da, intelektualak boterean parte hartzen du hartan eragin nahi duen heinean, baina ez du botere zuzena eskuratu gura. Zentzu horretan esan liteke prestigioan oinarrituriko auctoritas a lortu nahi duela, baina ez potestas exekutiboa54 Esangura horrekin maiz erabili da liburuan zehar autoritate berba (autoritario edo autoritarismo moduko deribatuekin zerikusirik gabe).
2009
‎Zuzeneko harreman horiek helburu bat baino gehiago lortu nahi dute: elkarren berri jakitea, Euskaltzaindiak bere arau eta gomendioak zabaltzea, eta baita ere euskalgintzako eragileen iritziak, kritikak, iradokizunak biltzea.
2010
‎–Hemen gaude, beharrezkoak gara. Aurrera segi nahi dugu, eta horretarako behar diren baliabide guztiak lortu nahi ditugu. Hori zen ideia, nolabait esatearren?.
‎–90eko hamarkadaren hasieran, jaiotze tasa izugarri jaitsi zen Euskal Autonomia Erkidegoan, eta ikaslearen ehiza latza ematen zen ikastetxeen artean. Testuinguru hartan, beraz, akordio bat lortu nahi genuen alderdi politikoekin nahiz hezkuntza mailako eragileekin. Eta akordio hartan, Euskal Eskola Publikoaren Legeaz gain, hezkuntza sistema osoa arautzeko adostasuna lortzea zen gure helburua?.
‎Ikastolak Euskal Eskola lortu nahi du: Euskal Herriko eskola nazionala.
‎Tellituren esanetan, erakunde berriak bereziki gaur egungo antolaketa kolektiboa erraztu ez ezik eraginkorrago bihurtu behar zuen. . Ikastolengandik gertuko egitura lortu nahi dugu, erabakiak hartzeko orduan ikastolen partaidetza zuzena ahalbidetuko duena. Egitura ulerterraza, kanpokoentzat zein etxekoontzat; leihatila bakarra ikastolen zerbitzuetarako, hau da, ikastoletako zerbitzuak bideratzeko bide bakarra.
2012
‎Larrakoetxeak berak nahiko ongi laburbiltzen du frankismo bukaerako urte haietan euskal itzultzaileek itzulpenaren bidez lortu nahi zutena. 1976an Kardaberaz bilduman argitaratutako Shakespeareren itzulpenen 5 liburukiaren hitzaurrean, Shakespeareren antzerki lan guztiak euskaraz jarri dituela esaten dio irakurleari,, euskeraz irakurteko zaletasuna euskaldunen artean bizkortzeko?
‎200 Diskurtsoaren bidez lortu nahi dugun helburua, oro har, perlokuziozkoa edo hizkuntzaz kanpokoa da: jarreraren bat, sinesmenen bat edo ezaupideren bat aldarazi, gehitu, etab. Baina izan dezake diskurtso barneko helbururik ere:
‎Enuntziatu parentetiko horiei esker, esataria berariaz ari da norentzakoari egia zor diola adierazten. Izan ere, esatariak jakin badaki norentzakoaren konfiantza eta sinesgarritasuna lortu nahi badu, beti, egia, esan beharrean dela, beti, zor diola egia?.
‎Horrela, kontrako edo negatiboak diren alderdiak modu zorrotz batez eman ordez, leuntzeko estrategia litzateke. Norentzakoaren atxikimendua lortu nahi du eta askotan egiak (edo bere egiak) estalki leun batez inguraturik adieraziko ditu.
‎5 Norentzakoarengan eragiten duena izango da berbaldi egokia, hots, lortu nahi duena lortzeko, egokia, den berbaldiari deritzogu.
2019
‎Horrekin lotuta, gaur egun Euskara Sustatzeko Ekintza Planak (ESEP), eta bere aurretik Euskara Biziberritzeko Plan Nagusiak (EBPN) eskaintzen dizkiguten eskemek, ados, balio digute, baina neurri bateraino bakarrik. «Aisia eta kirola» esparruan zer lortu nahi dugun erabakitzea bezain garrantzitsua da, gertuko lanean, norekin eta nola egin nahi dugun zehaztea. Are, esparru bat «aisia eta kirola» izan daitekeela esan beharrean, agian, gurean, praktikoagoa izan daiteke kirol­elkarte zehatz bat esparru gisa hartzea.
‎– Geografikoki zabaltzea lortu nahi genuke Lautadako 63 herrietara.
‎– Instituzioekin elkarlana lortu nahi dugu. Instituzio publikoen erantzukizuna delako, egitasmoari legitimitate soziala ematen diotelako eta uste dugulako instituzioek duten ahalmen ekonomikoa oso eraginkorra izango dela.
‎Aurkezpen horretan bertan, Aitor Otaolak SEAko zuzendariordeak honakoa adierazi zuen: «lan arloan ere normaldu egin behar da hizkuntzaren egoera, eta zaila izan arren, horixe da lortu nahi duguna; zeregin horretan, enpresek eurek hartu behar dute erabakia beren borondatez, eta enpresetako jendeak ere horrela nahi izanda hartu behar du parte».
2021
‎Atributu gisa azaltzen den adjektiboa egoera mailako predikatu modura interpretatzeko modukoa ez bada, beti artikuluarekin azalduko da: Elkano getariarra zen/* Elkano getariar zen; eta oro har, izaera mailako predikatuaren adiera lortu nahi dugunean artikuluarekin emango dugu: Josune urduria da; Nire alaba lasaia da.
‎Argi ikusten da perpaus mota bien aldea biak biltzen dituen esaldi honetan: Lehenbailehen ikasten has zitezen irakasleak halako errieta egin zien, non ikasle denak isil isilik gelditu baitziren; lehen mendekoak, helburuzkoak, irakasleak lortu nahi duen ondorioa ematen du aditzera (ikasleak ‘ikasten hastea’); bigarrenak, ondoriozkoak, gauzatutako ondorioa (ikasleak ‘isil isilik gelditzea’).
‎Hauek dira, bada, labur esanda, kausa ondorio erlazioan helburuzko perpausek dituzten ezaugarri bereizgarriak: perpaus nagusian xedea lortu nahi duen berariazko egile bat aipatzen dela, eta xedea, bistan dena, gertakari nagusiaren ondokoa dela.
2023
‎Izan ere, Frantzisko I.a, bere semeak bere ondora itzuli zituen momentutik, askatu zituztenetik, enperadorearekiko harremana lantzen hasi zen. Harreman ona lortu nahi zuen, itxurazko harremana indartu nahi zuen, Madrilgo itunarekin eremu asko galdu baitzituen. Bestalde, Italiako eremuak ere gogoan zituen oraindik Frantziako erregeak.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia