Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 19

2007
‎Gazteen indizearen bilakaera oso baikorra izan zen: batetik, oso hazkunde handia izan zuen (hamabi urtean 0,47 izatetik 0,75 izatera pasatu zen); eta bestetik, asko hurbildu zen haurren indizera, oraindik parekatzea lortu ez badu ere. Edonola ere, oraindik goiz da esateko joera horri eutsiko dion eta datozen urteetan ikusiko dugu zein den haur eta gazteen indizeen bilakaera.
2008
‎Gizakia, batez ere, idatziz komunikatzen da makinarekin, eta eragin truke hori ahalik eta erosoena izatea da, azken batean, hizketa teknologien helburu orokorra, gizakiaren eta makinaren arteko komunikazioa gizakion artekoaren ahalik eta antzekoena izateko bidean. Aurki, hizketa izango da, beste zenbait modalitate naturalek lagundurik, ordenagailuarekin komunikatzeko era nagusietariko bat (Huang, 2001), eta, hizketa bidezko interakzioak oraindik erabateko heldutasuna lortu ez badu ere, gero eta aplikazio gehiagok baliatzen dituzte hizketarekin lotutako teknologiak.
2011
‎biglosiak ez du, hudson ek 2001ean esandako moduan (hots, exodiglosia adierazteko), aparteko lekurik irabazi bibliografia teknikoan. Berak lortu ez duena nekezago eskuratuko dugu guk. komunitate zientifikoak bere arauak ditu eta komunitate hori ez dago, oro har, euskaldunoi zer okurrituko zain. ez dugu euskaldunok hain fama txarra mundu zabaleko soziolinguista adituen artean, behin baino gehiagotan ikustea suertatzen denez. guganako begiruneak eta ongi nahiak ez ditu ordea atzerriko adituak, hori eta horrenbestez, beren konstruktu teoriko... Aurrerantzean ere nekez makurtuko dira horretara, non eta euskaldunok eduki kontzeptuzko ekarpen soziolinguistiko funtsezkorik egiten ez dugun19 hobe dugu beraz, ene ustez, terminologiazko adiera kontuan besteren arrastora hurbildu eta konstruktu teorikoen zein ebidentzia enpiriko egituratuen alorrean, apalik baina gogotsu, dezakegun ekarpenik baliagarrienak eskaini.
2012
‎Azkenik, elkarrizketatuen artean gizonezkoen eta emakumezkoen arteko erabateko oreka lortu ez dugun arren, ahalegindu gara batzuen eta besteen arteko aldea ahalik eta txikiena izan zedin, eta hiru emakumezko eta sei gizonezko elkarrizketatu ditugu azkenean.
2015
‎Modu grafikoan esanda, Espainian nagusi izan zen Francoren erregimen zapaltzaileak udalerri hauetan lortu ez zuena gertatu da honen ondorengo erregimenean: euskal hiztun komunitate naturaletan gazteleraren edo frantsesaren erabilera soziala bere lekua egiten hasi da, eta ondorioz hiztun askoren hizkuntza identitatea (eta erabilera) euskaldun izatetik hibridoa izatera pasa da.
2016
‎Tentuz ibili behar dugu, hortaz, bertan egin den saioa baloratzeko orduan. Mundu zabalean itxuraz inork egin ez duena65 guk oraingoz lortu ez izana nekez defektu larritzat har liteke. Hori bezain egia da, gure ustez, berariazko atentzioa eskatzen duen kontua dela erabilera indize global sintetikoaren hau:
‎65 Inork lortu ez duena edota, inork lortu baldin badu, aztertutako bibliografia teknikoaren argitan hizkuntza soziologiaren alorreko adituen ahobatezko onarpenik jaso ez duena.
‎Hazkunde nabarmena izan du euskal eskolak, sektore publikoan zein pribatuan, azken 35 urtean, eta lehenagotik dator ikastolen eragin bizia. Bada ordua, han hemen lortu dena eta lortu ez dena aztertzeko, baloratzeko, eskola bidezko indarberritze saioaren argi ilunak diren bezalakoak zergatik diren ulertzen saiatzeko eta, litekeen neurrian, eskolak indarberritze alorrean duen eginkizuna," bere lekua", birplanteatu eta, ahal balitz, adosteko. On da, hasteko, euskal eskolak zer egin dezakeen eta, hainbatean, zer egiten ari den gogoratzea.
‎Non dago berreskurapen honen sabaia? Zaila da esatea, baina, sekula lortu ez arren, berreskurapenak izan behar du helburua. Perspektiba honetatik zaila egiten zait zenbait iritziren kondeszendentzia ilustratua ulertzea29 Badirudi toki guztietan egin izan denak, jakinda ezin litekeela burutu Euskal Herrian ez eta erkidegoan ere, beldurtu egiten dituztela bizitza barkatzen diguten errealista maltzur hauek.
2018
‎Grafikoaren beheko aldean ageri den lehen bilakaera euskarazko ohitura" lortu ez" dutenena da (goraxeago aipagai genituen 413 bikote horiek, hain zuzen). Datuetan ikus daitekeenez, bikote horien artean gora egin du euskararen erabilerak esperientzia hauetan:
‎gaztelanian finkatutako hizkuntza ohituretatik euskarazkoetara lan munduan – Pello Jauregi eta Pablo Suberbiola ditugu, hau da: ohitura hori" lortu eta finkatu" dutenak," lortu eta galdu" dutenak eta" lortu ez" dutenak. Eta alderatu egin ditugu bikote multzo hiru aldagaitan dituzten datuak.
‎%45 Bigarren multzo horretako bikote gehienek hortaz (%55), bi edo hiru koska egin dituzte gora gure eskalan" euskarazko ohitura" ra iristeko. Bere aldetik, ohitura" lortu ez" duten bikoteen abiapuntuko egoeran gaztelaniaz egiteko joera zuten bikoteak nagusitzen dira(" gaztelaniaz euskaraz baino gehiago" (%42) eta" beti edo ia beti gaztelaniaz" (%26)), eta beraz euskarazko ohituratik urrutien zeuden bikoteak dira.
‎Taulan nabarmendu beharreko lehen datua da, esperientzietan euskarazko ohitura" lortzera" iritsi diren bikoteen artean, izan" lortu eta finkatu" dutenak edo izan" lortu eta galdu" dutenak, bi kasuetan, %0 direla bikoteko bi kideak" inorekin"" euskarazko ohitura" rik ez zutenak. Halako kasuak, euskarazko ohitura" lortu ez" duten bikoteen artean soilik ageri dira (%19). Badirudi, beraz, esperientzia hauen denbora eta efektu mugatua gogoan hartuta, epe labur horretan euskarazko ohitura" lortu" edo" lortu eta finkatu" ahal izateko, gutxienez bikoteko bi kideetako batek behar zuela halako harremana esperientzia hasterako norbaitekin izan.
‎Bestalde, eusleen presentzia oso handia izan dute –nolabait esan, aurrekoek baino presio handiagoa– eta, beste lankideekin euskarazko ohitura, bai, baina aurrekoek baino neurri apalagoan. Azkenik, ohitura" lortu ez" duten bikoteak, hiru parametro horietan euskarazko ohiturara iristeko baldintzarik urrunenetan zeuden.
‎— Itzultzaile automatikoak sortutako termino konplexuak: azkenekoz, aurreko urratsetan ordainak lortu ez ditugun terminoetarako itzultzaile automatiko bat egokitu dugu. Horretarako, Matxin erabilera orokorreko itzultzaile automatikoa erabili dugu.
2019
‎Beste ia heren batek" erronka guztiz bete duela" baloratzen du, elebidunen %32k eta elebidun hartzaileen %27, 8k hain justu. Eta erronka betetzea lortu ez dutenak %4, 4 izan dira batez beste, urte osoan zehar, elebidunen artean; elebidun hartzaileen artean zifra zertxobait altuagoa izan da (%13, 2).
2021
‎Oraingoz, Afrika dugu aniztasun linguistikoa indartsuen dagoen kontinentea. Dena dela, kolonizazioak lortu ez zuena biztanleriaren desplazamendua lortzen ari da, hots, gerrek eta gatazkek eragindako desplazamenduak edo zio ekonomikoek eragindako migrazioak (Skutnabb Kangas, 2000).
‎SESB 1922an sortu eta hurrengo bi hamarkadetan Errusiar Inperioaren ia lur guztiak barnean gelditu ziren, Finlandia eta Polonia kenduta; herrialde Baltikoak eta Moldaviako SES batu zirenetatik azkenekoetarikoak izan ziren. Lurralde bakoitzaren autonomia mailak eragina izan zuen tokiko hizkuntzen garapenean; adibidez, beren eskualderik lortu ez zuten Azerbaijango eta Armeniako kurduek edo Ipar Kaukasoko nogaiarrek beren hizkuntzen ezagutza maila baxuagoa izan zuten 1989an 1926an baino (Belikov eta Krysin, 2001).
2022
‎Kopuru horiek biztanleriaren hiru azpimultzo biltzen ditu: atzerrian jaio direnak eta atzerritar direnak, atzerrian jaio direnak eta dagoeneko espainiar nazionalitatea eskuratu dutenak, eta, azkenik, Espainian/ EAEn edo Nafarroan jaio izan eta atzerritarrak direnak, gurasoek nazionalizatzea lortu ez dutelako.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia