2006
|
|
Ikerkuntzari dagokionez, lehen eta behin ikasleek egindako lanak aipatu gura nituzke: bai Soziologia Sailean bai Euskal Filologian ikasketaamaierako tesina
|
lanak
egiteko aukera dago eta ikasle batzuek soziolinguistikaren inguruko gaiak hartu dituzte horretarako. Ixiar Basterretxea (Etxebarria 2000, adibidez), Rosa Miren Pagola, eta Itziar Turrez (Gonzalez 1999, Molina 2001) irakasleen zuzendaritzapean soziolinguistika lanak burutu dira urteetan zehar.
|
|
Gaur egun tesina
|
lanak
egitea posible bada ere, tamalez ikasleek ez dute ikerketa askorik egiten soziolinguistikaren arloan. Bestetik, unibertsitateak onartutako ikerketa lerro bakarra dago eta ez dago ikerketa talderik horretan, irakasle bakarra (ni neu) baino.
|
|
Euskal Filologian ikasketa amaierako tesina
|
lanak
egiteko aukera dago eta ikasle batzuek soziolinguistikaren inguruko gaiak hartu dituzte horretarako. Ixiar
|
2008
|
|
Denbora aurreztea, autonomian sendotzea, ikasteko motibazioa handitzea, ikasitakoa sendotzeko aukera izatea, bere neurrira egokitutako
|
lanak
egin ahal izatea eta kontratu didaktikoaren bidez ikasketan protagonismo handiagoa izatea.
|
|
Foru administrazioari dagokionez, Nafarroako Gobernuak arautze
|
lanak
egin ditu Nafarroako Foru Komunitateko administrazio publikoetan euskara normalizatzeko esparruan. Araugintzan egindako lanaren fruitu dira honako hauek:
|
2010
|
|
Nahiz eta gelakideek, anaiak, lagunek... euskaraz jakin, ez dut haiekin askotan erabiltzen haiekin dudan harremana gazteleraz izan bait da beti. Nire barnean gaztelerak betetzen du leku gehiena, zeren eta klaseko
|
lanak
egiterakoan eta ikasterako orduan izan ezik bestelako gauzak gazteleraz egin eta pentsatzen ditut.
|
|
5 ondorioaK amaitzeko, laburbilduz aipatu nahi ditugu gure ustez tesi honetan bideratutako ikerketa
|
lanak
egin dituen ekarpen nagusiak. lau dira, nagusiki, egindako ekarpenak:
|
|
• bigarren ekarpena, normalizaziorako interbentzioaren irakurketa situazionala egiteko eta egoeraren interpretazioetatik esku hartzeak orientatzeko ereduak ematen dituen aukera da. ereduaren modulazioak eta malgutasunak puzzle moduko
|
lanak
eginez esku hartzeak tokiko eta uneko egoeretara moldatzeko bidea ematen du.
|
2011
|
|
Aisialdian egiten dituzten gauza askori lotuta dago musika (lagunekin kalean, tabernetan, ordenagailuan aritzean,...). Baina ez bakarrik denbora librean egiten direnekin, ikastolarako bidea, ikastolan bertako atsedenaldietan, etxeko
|
lanak
egitea edo ikastea bera ere musikarekin egiten baitute askok. Ordenagailutik egindako deskargak, telebistako bideo musikalak, musikarekin lotutako web orriak, irratiak, hainbeste hedatu diren kontzertuak, edozein festa edo, taberna zein kalean gauean dagoen giroa, besteak beste, musikarekin zuzenean erlazionatuta dauden gazteen aisialdi esparruak dira.
|
|
Etxeko
|
lanak
egitean...........
|
|
Liburu hau geLA (Arriskuan dauden hizkuntzen Ikerketa Taldea) proiektuaren parte da. Irakaskuntzako profesionalei eta hizkuntzaren fenomenoetan interesa duten irakurleei zuzendua dago. hala ere, egileak bere liburuetan erabiltzen duen estiloa oso ulergarria da eta, beraz, Batxilergoko ikasleentzat ere aproposa da. helburu nagusia hizkuntza dibertsifikazioaren mekanismoak azaltzea da; hau da, ingurura egokitzeko bitartekaritza
|
lanak
egiten dituen fenomeno naturala dela ulertaraztea, eta ez, ostera, komunikaziorako oztopo bat. Beste hizkuntzetako maileguak diren hitz katalanen zerrenda interesgarri bat ere topatuko dugu, baita hizkuntza zerrenda luze bat ere. unibertsitateko gidaliburu honek hizkuntzek gizartean duten paperean sakondu nahi du. gainera, ikerketa soziolinguistikoaren joera nagusiak aurkezten ditu gure errealitate soziolinguistikoko adibideekin. hizkuntza komunitate katalaneko egoera soziolinguistikoa hobeto ulertzeko jarduera praktiko asko proposatzen ditu.
|
|
Material elebidunak eskolarako ez ezik etxerako ere aukera batzuk ematen dituela erraz ikus daiteke. esaterako, euskal d ereduko guraso erdaldun askoren kexua edo ardura hauxe izan ohi da: nola lagunduko diegu haurrei etxeko
|
lanak
egiten guk euskaraz ez badakigu?. guraso eta irakasle askok bilatu dituzte baliabideak, tokian tokiko arazoei aurre egiteko. Adibidez, euskarazko liburuen erdarazko bertsioak izan ohi dira bitartekorik lagungarrienak. eta ikasleek, gurasoekin lan egiteko, aldi berean euskara eta erdara lantzen dituzte.
|
2014
|
|
Laburbilduz, jarrera linguistikoaren aldagaia kontuan hartzen duten azterlan askok eta askok nabarmentzen dute erlazio handia duela identifikazio sentimenduekin (etnolinguistikoa, etnonazionala eta abar). Bestalde, gizarteeta testuinguru ereduak erakutsi duenez, gizarte sareak eragin handia du identitatearen eta jarreren konfigurazioan, eta hizkuntza erabileran hautemandako konfiantzak bitartekari
|
lanak
egiten ditu. Azkenik, beste zenbait ikerlanek azpimarratu dutenez, etxeko hizkuntzak eta eskolak berebiziko garrantzia dute nerabeen jarreren eraketan.
|
|
Jarrera linguistikoaren aldagaia kontuan hartzen duten azterlan askok eta askok nabarmentzen dute erlazio handia duela identifikaziosentimenduekin (etnolinguistikoa, etnonazionala eta abar). Gizarteeta testuinguruereduak erakutsi duenez, gizartesareak eragin handia du identitatearen eta jarreren konfigurazioan, eta hizkuntzaerabileran hautemandako konfiantzak bitartekari
|
lanak
egiten ditu. Beste zenbait ikerlanek azpimarratu dutenez, etxeko hizkuntzak eta eskolak berebiziko garrantzia dute nerabeen jarreren eraketan.
|
|
Hala, ikerketan zehar" hizkuntza identitatea" unitate gisa aztertu ordez, identitatearen gainerako elementu soziokulturalei lotutako sare gisa aztertzea ahalbidetuko liguke JKren kontzeptuak. Hala frogatu dute, besteak beste, gure testuinguruan aitzindari
|
lanak
egin dituzten Jone Miren Hernández eta Paula Kasaresek (Hernández 2007, Kasares 2013).
|
|
Izan ere, hasteko eta behin, gogora ekarri genuke, egitasmo hau haurren gurasoak eramaten dutela aurrera eta hauen artean, hizkuntza profil ezberdinekin egin genezakeela topo. Kasu batzuetan, gurasoak eurak dira entrenatzaile papera betetzen dutenak eta haurren prestaketa saioetan gidaritza eta dinamizazio
|
lanak
egiten dituztenak. Kasuan kasuko pertsonaren araberakoa da beraz, kirol hauek praktikatzerakoan haurrek entrenatzailearekin hitz egiteko darabilten hizkuntzaren erabilera, beste zenbait faktorerekin batera, noski.
|
2015
|
|
herri ikuspegitik ari direnez, herriko erakunde bat erdigunean jartzea aproposa da. Lidergoa hartu dezake, dinamizazio
|
lanak
egin, koordinazio lanak... Epe ertain eta luzera bide hau garatu eta indartzera begira Euskara Elkartea erdigunean egotea benetan lagungarria izan daiteke.
|
|
Semeak erdaraz ikasi zuen, eta alabak, berriz, ereduan. Eskolako
|
lanak
egiterakoan, irakasleek honako hau esaten zioten: " ¿ Qué te ha ayudado, la vizca� na de tu madre?".
|
2017
|
|
Polo birtualak, berriz, erraztu luke saretzea, partekatzea, hedatzea, bulgarizazioa, datu basea. Ez litzateke gaizki bi poloen artean, pentsamenduaren ekuatorea bermatuko balitz, liburu eta artikuluen bidez sakonketa
|
lanak
egiteko, kolektiboki zein indibidualki.
|
|
2 Master amaierako lan horren zuzendaria Jone Miren hernandez garcia ehuko antropologia irakaslea izan zen. lanak upV/ ehuko berdintasunerako zuzendaritzaren diru laguntza izan zuen genero ikuspegia barne hartzen duten master amaierako
|
lanak
egiteko laguntzen deialdian (2015/ 2016). Master amaierako lan honek upV/ ehuko 2016ko Maria goyri Saria jaso zuen. gainera, lezo eta pasai donibaneko azterketa" gu gazteok" izeneko ikerketa zabalago baten baitan garatu zen.
|
|
1988 urtean tolosako udalak onartu zuen iturgintza, pintura eta igeltserotza ofizialen lanpostuak oposizio lehiaketa bidez betetzeko deialdia, eta estatuko abokatuak helegitea jarri zion. auzitegiak ebatzi zuen lan mota horietarako ezin zela euskararen derrigorrezko ezagutza eskatu, ez zegoelako zereginei lotuta, hau da, iturgintza, pinturaedo igeltsero
|
lanak
egiteko ez dela nahitaez euskaraz jakin behar. horregatik, lan horiek egiteko administrazioko lanpostuetara sartzeko euskararen derrigorrezko ezagutza eskatzea diskriminatzailea dela ebatzi zuen auzitegi gorenak epai honetan. (5 oinarri Juridikoa)
|
2018
|
|
Tarteka akordatzen gara horrelako elkarte batekin, batez ere hizkuntza eskubideak urratzen dizkigutenean, baina euskara natural eta normal bizi da Zumaiako elkarte eta talde askotan, eta askok ez dute ikusten horrelako elkarte baten premiarik. Berez, ona litzateke euskara elkarte bat akuilueta segimendu
|
lanak
egiteko, baina ona litzateke, baita ere, ardura inoren gain utzi gabe euskaldunok, gauden tokietatik, bakarka, eragitea. Adibide bat ekarriko dut hona:
|
|
Proba binaka egiten dute izangaiek. Bakarrizketarako, bakoitzari testu bat ematen zaio eta, 20 minutuko prestatze
|
lanak
egin ondoren, bere bikoteari 5 minutuko azalpena egitea eskatzen zaio. Elkarrizketarako, gai beraren ikuspegi bana ematen zaie bi izangaiei.
|
2019
|
|
Inguruko jendearekin izandako harremanei esker, aitonak lortu zuen euskaraz moldatzea. amonak, ordea, ez zuen ikasi eta esango nuke ez zuela ikasi nahi izan. garai hartako Berrobi erabat euskalduna zen. eskolara zihoazen haur guztiak euskaldun hutsak ziren, elebakarrak alegia. Bertara bidali zituzten irakasleak aldiz, erdaldun hutsak, elebakarrak, alegia. eta eskola hiperdiglosiko hartan, ama omen zen, bere gelan, irakasle erdalduna ulertzen zuen bakarra. kalean bizi zirenez, egoera ongi aprobetxatzen omen zuen eta erdara zipitzik ere ulertzen ez zuten ikaskideei itzulpen
|
lanak
egiteagatik, sagarrak eskatzen zizkien. uste dut, inguruan ezagutu dudan lehen itzultzaile" ordaindua" izan dela. gure familiaren adibidea kontatu izan dut hitzaldi askotan eta ondoren, galdera hau egin izan diet entzuleei: nola liteke, frankismo bete betean, euskara zokoratuta eta zigortuta zegoela, eskola erdaraz, komunikabideak erdaraz, administrazioa erdaraz, familia erdaldun batean, seme alaba guztiek euskara ikastea?
|
|
Niri ere balio izan dit: nik hona etorri aurretik uste nuen gizonek nahi zutena egiten zutela, baina ikusten dut etxeko
|
lanak
egin eta haurrekin inplikatzen direla. Uste nuen mugarik ez zutela.
|
2021
|
|
Bigarren grabazioan irakasleek eman dituzten kontsignak zehatzagoak eta argiagoak izan dira lehendabizikoarekin alderatuta; gainera, gehiagotan ziurtatu dute egitekoa ondo ulertu den. Halaber, talde lan gehiago proposatu dira,
|
lanak
egiteko arauak adostu dira, eta taldeen jarraipen handiagoa egin da.
|
2022
|
|
Gaur egun, oraindik, emakumezkoek parte hartze aktiboagoa dute zaintza lanetan; gizonek baino ia ordu eta erdi gehiago ematen dute seme alabak zaintzen3 Ondorioz, oro har, emakumezkoek gizonek baino mugikortasun konplexuagoa eta askotarikoagoa dute. Gizonezkoek, orokorrean, etxeko eta soldatapeko lana egiten duten lantokiaren artean joan etorri zuzenak egiten dituzten bitartean, ohikoa da emakumezkoek soldatapeko lanera bidean, haurrak eskolara eraman eta bueltan errekaduak egin, haurrak jaso eta bestelako zaintza
|
lanak
egitea. Alegia, bidaia laburragoak eta hurbilagoak egiten dituzte eta, ondorioz, emakumeen mugikortasun eskema poligonala da.
|
2023
|
|
Ondoren, behaketan jasotako informazioa google forms galdetegiak baliatuz digitalizatu da, udalekuak dinamizatu dituzten hezitzaileek behatzaile
|
lanak
eginik bete dituztelarik. Halaber, ebaluazio ikerketan behatu diren haurren familiek ere informazioa biltzeko google forms galdetegia bete dute, hezitzaileek aintzat hartutako aldagai baliokideei erantzunez.
|
|
Proiektuaren antolaketan, artikulu honen egileak, Yuneŝit’in eko nits’ilʔin (chief a) eta hizkuntza koordinatzailea elkarlanean aritu dira. Alde batetik, Yuneŝit’in eko nits’ilʔin delakoak komunitatearen eta ikerlarien arteko zubi
|
lanak
egin ditu, komunitatearen ikuspuntua eta mundu ikuskera islatuta geratzen zirela bermatzeko asmoz; besteak beste, hauek izan dira bere zereginak: ikerketa proposamena Yuneŝit’in eko Gobernuan aurkeztea, ikerlariaren komunitatearekiko harremana sustatzen eta sendotzen laguntzea, eta ikerketa jarduerei jarraipena ematea (hasierako diseinutik azkeneko emaitzen interpretaziora).
|