2001
|
|
Bi mota horietako aldagaiak oso garrantzitsuak dira, baita helduen euskalduntze prozesua bere osotasunean ulertu nahi bada ere. Baina, oraingo eredu hori, partziala bada ere, garrantzitsuena bezala kontsidera daiteke Euskal Herriko hizkuntz ukipenarekin lotzen den edozein gai aztertu eta ulertzeko,
|
lan
honetan aztertu nahi den helduen euskalduntze prozesua barne; hori horrela da, eredu horrekondo jasotzen dituelako bi mundu hauek: a) alde batetik, aldagai zabalenak etaobjektiboenak direnak (soziologikoak direnak), horregatik gizabanakoarentzat hainhautazkoak ez direnak, b) alderantziz, gizabanako mailan bakoitzarentzakohautazkoenak (psikosozialak direlako) direnak.
|
2003
|
|
Azkenik,
|
lan
honetan aztertu diren guztietatik aditiborik ez duen bakarra da.
|
2007
|
|
10 Estatuek eskaintzen duten babesa askoz kasuistika handiagokoa da, eta lan honetan ikuspegi orokorragoa eman nahi dugunez, ez zaigu hainbeste interesatzen. Hortaz ez dut
|
lan
honetan aztertuko.
|
|
Definizio horretan azaltzen den errealitatea eta
|
lan
honetan aztertu nahi dena bat baldin badatoz ere, aitortu behar dut" gutxiengo" terminoa ez zaidala oso aproposa iruditzen, gutxiespen tonua hartzen baitiot nik, edo behintzat nolabaiteko kutsu marjinala. Hori dela eta, lan honetan gorago deskribatutako errealitatea aipatzeko gutxietsitako gizatalde nazionala erabiltzea pentsatu dut.
|
2008
|
|
Askotan, bazkide mota ezaugarri hau funtsezkoa da kooperatibaren agintearen egituran. Bazkide mota ezberdinak kooperatiba bakar batean elkarrekin sortzen duen arazo multzoa zabala da eta ez da batere erraza
|
lan
honetan aztertzeko. Momentuz, nahikoa da esatea kooperatibaren agintea kudeatzeko orduan ezagutu behar dela eta oso kontuan hartu behar dela:
|
2009
|
|
Dena den, kontuan hartzekoa da
|
lan
honetan aztertutako testua poema bat dela, eta itzulpenean neurria mantentzeko ahaleginik egin ez den arren, baliteke espazio kontuek mugatu izana perpaus batzuen luzera, eta beraz, egin diren kenketa edota laburtzeak. Bestetik, Joseba Sarrionandiak itzulpenaren inguruan duen filosofia ere aintzakotzat hartu behar da:
|
|
Lehenago ere esan dugunez, estilo hori funtsezkoa da euskal kantagintzak nazioaren sorreran parte hartu zuten gertaerak eta espazioak behin eta berriz azaltzeko eta kontatzeko duen beharra ulertzeko. Inolako konplexurik gabe, eta batez ere zehaztasun handiz, guk
|
lan
honetan aztertu ditugun eta gai horretaz diharduten kantek asmo didaktiko garbia dute: hamarraldi batzuk lehenago euskaldunei armen bidez kendutako duintasuna berreskuratzea.
|
2010
|
|
Horregatik guztiagatik, ikerketa
|
lan
honetan aztertzen da ea neskatoek eta mutikoek garatzen duten euskara modu berezituetan eta, zehazki, ea balizko ezberdintasunak generoen artean sendoak diren KGNZren bertsio bietan (luzean zein laburrean).
|
2013
|
|
Azalpenezko birformulazio sekuentzia horiek bideratzeko,
|
lan
honetan aztertutako lau markatzaileak erabiltzen dira (hau da, alegia, hots eta bestela esanda). Hala ere, 5 taulan ikus daitekeenez, hau da markatzaileak besteek baino joera nabarmenagoa du azalpenezko birformulazio aposatu gabeak bideratzeko.
|
2014
|
|
Tesi
|
lan
honetan aztertuko diren herrien ezaugarri da euskara ezagutza altuaizatea, eta halaxe da Goizuetako kasuan ere. Bereziki euskara ezagutza altua duenherria da,% 95ekoa 2012an.
|
|
Argi da espresio isil hori ez dela zorrozki
|
lan
honetan aztertzen dugun pro bezalakoa. Harenontologia aztertzeak, dena den, urrunegi eramanen gintuzke.
|
|
Proren erreferentzia ez da beraz murriztapen sintaktikoenmende: mota horretako argumentu isilek erreferentzia askea dutela erranen dugu.Ezaugarri hau inportantea da, honetan bereizten baita
|
lan
honetan aztertuko dugunbigarren motako argumentu isiletik. Beste hori PRO deitzen da, eta erran bezala, ezdu erreferentzia askea:
|
2015
|
|
Oh! Euzkadiko eta
|
lan
honetan aztertutako gainerako aldizkarietan hain presente zegoen estilo bizi eta ironikoan dago idatzia.
|
|
Ondo definitzen du, baiki, Bainaren belaunaldia horrek Oh! Euzkadikoen izpiritua, eta oro har,
|
lan
honetan aztertutako aldizkariena, eta horregatik jaso dugu adierazpidea taldeok ezaugarritzeko. Testua, ordea, Argian argitaratutako beste bati erantzuna zen.
|
|
Hau da, esan daiteke euskal sistema literarioko zutabe nagusiak
|
lan
honetan aztertutako denbora tartean, urte tartean, sortu zirela, eta honenbestez, urte horietatik aurrera hitz egin daitekeela, zehaztasunez, euskal literatur sistemaz. Jon Kortazarrek ere periodizazio antzekoa erabiltzen du.
|
|
Egiatan, berau frankismoaren amaiera aldera gorpuztu zen, hain justu
|
lan
honetan aztertutako aldizkariei eta haien inguruan sortutako taldeei esker. Lur argitaletxearen inguruan sortutako indarra Ustelarekin biltzen denean (Saizarbitoria katebegia dela) sortzen da historian lehen aldiz euskal literatur sistema edo esparru autonomo bat, gero azalduko den moduan.
|
|
Ebazpen hartatik, sei obra atera ziren; RTVEkoek ez bezala, ez zitzaien eskatu bertsio linealik aurkezteko. Hona hemen
|
lan
honetan aztertu ditugun hiru ereduen eta gure ikerketan detektatu ditugun eragileen taula bat: telebistak, ekoiztetxeak, egunkariak/ aldizkariak, gobernuak, garatzaileak, akademia, laborategiak, jaialdiak eta funtsak.
|
|
Idatzizko albisteen ikus entzunezkotze prozesuaren oinarri sendoenetako bat da egunkariek bideo propioak ekoizten dituztela. Eta horixe da, hain justu, ikerketa
|
lan
honek aztertu nahi izan duena: ea zer berezitasun dituzten egunkariek (oinarrian idatzizko komunikabideak) sortutako bideo albisteek eta zer harreman dagoen idatzizko albistearen eta ikus entzuteko sortzen den informazio piezen artean.
|
2016
|
|
Kontu horietako batzuk teoria soziolinguistikoa formulatu baino askoz lehenago planteatu ziren, inplizituki edo bakar bakarrik hizkuntzaren inguruko gogoeta intelektualetan zein dialektologia tradizionaleko lanetan, baina, ordea, ez dira era intuitiboan edo anbiguoan lantzen gaur egungo hizkera soziologikoan. Ezaugarri horiek lantzen hasteko,
|
lan
honetan aztertuko dugu (gaur egungo inkestetako datuei jarraikiz) asturieraren egoera egungo errebindikazio hitzaldiak agertu baino aurretik, baita Asturiaseko gaztelaniaren hedapen eta finkapenaren une gorenean ere, hau da, gerraurreko garaian, asturieraren transmisioak behera egin zuen unean, hain zuzen. • Hitz gakoak:
|
|
Arabiar eta Israeldarren arteko liskarren jatorria eta arrazoiak ulertzeko, lan honen helburua da identifikatzea zerk bultzatu zituen sionistak Palestinan ezartzera XX. mende hasieran. Horretarako,
|
lan
honetan aztertzen dira juduen historia, bereziki XIX. Mendeko antisemitismoa, horren ondorioz sortutako sionismoa eta kanpoko agenteen eta potentzia kolonialen eraginaren arteko harremana.
|
2017
|
|
10Puntu honetan, zenbait adibide gogoratu behar ditugu, Australia kasu, non ez zituzten irlak topatuko egindako bidean eta, hortaz,
|
lan
honetan aztertzen ez diren beste orientazio sistema batzuk erabiliko zituzten.
|
|
1 ikerketa galderarekin loturik, eta Harmegnies eta Poch en (1992) laneko emaitzak kontuanhartuta(
|
lan
honetan aztertuko diren hizketa moldeak haiek aztertutakoengandik desberdinak izanarren), espero izatekoa da bertsotan bokalen balioak aldakortasun txikiagokoak izatea, eta hizketa lauzekoitzitakoak, berriz, aldakorragoak.
|
|
Lan honetan bildutako datuen joera ikusita eta hori ulertzeko emandako azalpenean oinarrituta, espero izatekoa litzateke(
|
lan
honetan aztertu ez den arren) testuinguru informalagoetan ekoitzitakohizketa lauak triangelu are zentralizatuagoa osatzea, balio aldakorragoekin, gaztelaniaz frogatu ahalizan den bezala (Harmegnies eta Poch, 1992). Hizketa lau informalagoarekin batera, bertsoen kasuanere konparatzekoa litzateke hitzaldietakoa bezalako testuinguru formal batean ekoitzitako bertsoekosatzen duten bokal triangelua (lan honetan aztertu dena) bertso afari edo tabernako saio batean (egoera informalagoan) ekoitzitakoarekin.
|
|
Lan honetan bildutako datuen joera ikusita eta hori ulertzeko emandako azalpenean oinarrituta, espero izatekoa litzateke (lan honetan aztertu ez den arren) testuinguru informalagoetan ekoitzitakohizketa lauak triangelu are zentralizatuagoa osatzea, balio aldakorragoekin, gaztelaniaz frogatu ahalizan den bezala (Harmegnies eta Poch, 1992). Hizketa lau informalagoarekin batera, bertsoen kasuanere konparatzekoa litzateke hitzaldietakoa bezalako testuinguru formal batean ekoitzitako bertsoekosatzen duten bokal triangelua(
|
lan
honetan aztertu dena) bertso afari edo tabernako saio batean (egoera informalagoan) ekoitzitakoarekin. Espero izatekoa da egoera informalagoan ekoitzitakobertsoak, duen hizketa moldea dela eta (kantatu eta neurtua, besteak beste), hitzaldi formaleanahoskatutako hitz lauzko bokal triangelua baino zabalagoa (muturrekoagoa) izatea, baina hitzaldi batbezalako testuinguru formalean ekoitzitako bertsoen bokal triangelua baino erdiragokoa (zentralizatuagoa).
|
|
Ikerketa gehiagoren faltan,
|
lan
honetan aztertu ahal izan denarekin, eta gertakari honi buruz eginikoaurreko lanen emaitzak kontuan hartuta, hizketa moldeek euskaraz bokalen triangelu akustikoarekinduten harremana continuum gisa gauzatzen dela iradoki genezake. Zenbat eta hizketa informalagoa(, lasaiagoa?) izan, eta bat bateko hitz lautik zenbat eta hurbilago egon, bokal triangelua orduan etazentralizatuagoa egongo da, balioak elkarrengandik hurbilago kokatuz, eta aldakorragoak izanez (ekoizpen erraztasuna izango baita nagusi).
|
2018
|
|
Hasteko, ohar batzuk
|
lan
honetan aztertu diren itemei buruz. Hautatu diren itemek (eta baita atera diren emaitza kuantitatiboek) ez dute ez ahalik eta ez asmorik ere hiztun euskaldunen jokaera bere osoan ordezkatzeko hitzen ordenaren auziari buruz.
|
2019
|
|
Laburpena.
|
lan
honetan aztertu dugu nolako ebaluazio moldeak erabiltzen diren euskara sustatzeko plan programatiko nagusian (eSep) eta zenbait eskualdetako plan estrategiko eta mikroproiektuetan. horrela, bada, analisi horretatik atera dugun ondorioa da, batetik, ebaluazio" kuantitatibo inpresionista" dela nagusi; eta, bestetik, molde hori ez dela kapaz euskararen aldeko ekimenen eraginkortasuna behar... ebaluazioa, adierazleak, irizpideak, eraginkortasuna.
|
|
Ziurrenik adina faktore garrantzitsua da harreman zirkuluak zabaltzeko orduan: behin unibertsitatera edo lanera herritik kanpora atera eta gero, aukera gehiago dago harreman sareak ere zabaltzeko sare sozialetan, eta, beraz, erdararen erabilera handitzeko aukera ere handiagoa da. hain zuzen ere,
|
lan
honetan aztertutako datuek erakusten dute sare sozialetako elkarrizketetan erdararen presentziaren eragile nagusia kanpoko berbalagunak direla, hau da, bestelako testuinguru soziolinguistikoetako hiztunak.
|
|
Hala eta guztiz ere,
|
lan
honetan aztertutako lau kasuek erakusten dutenez, Euskal Herriarenisurialde atlantikoan landa okupazio asko sekuentzia kronologiko luzeen emaitza izan litezke. Haienartean, gainera, zenbait analogia ezar daitezke kultura materialaren, habitat egituraren edota paisaiareneraldaketaren arloetan, besteak beste.
|
|
Hala ere, esan beharra dago,
|
lan
honetan aztertutako garaia eta autorea aurretik ere ikertuak izandirela sarri. Saizarbitoriaren eleberrigintzari buruz, esaterako, tesi interesgarria idatzi zuen HernandezAbaituak (2008), lan honetarako oso baliagarria izan dena.
|
|
Edozein proteinak,
|
lan
honetan aztertutakoak barne, zelula barnean duen lokalizazioa etadinamika aztertzeko proteina horiek epitopo jakin batez etiketatzen dira. Epitopo edo etiketahorren ezaugarri nagusia fluoreszentzia emititzea da, honela, fluoreszentzia mikroskopio batenlaguntzaz, etiketatutako proteina zelula barruan non kokatzen den ikus daiteke.
|
|
Hala eta guztiz ere,
|
lan
honetan aztertutako lau kasuek erakusten dutenez, Euskal Herriaren isurialde atlantikoan landa okupazio asko sekuentzia kronologiko luzeen emaitza izan litezke. Haien artean, gainera, zenbait analogia ezar daitezke kultura materialaren, habitat egituraren edota paisaiaren eraldaketaren arloetan, besteak beste.
|
2020
|
|
Bestalde, kontuan hartzen ditugu" pedagogia ez instituzional" deritzenetako esperientziak ere, hala nola Francesco Tonucci (1996, 2014) buru zuten" hiri hezitzailea" eta" haurren hiria" eta pedagogia geldoak. Carbonellek (2015) pedagogia askeetatik bereizten baditu ere, sinergia argiak dituzte
|
lan
honetan aztertuko ditugun hezkuntza proiektuekin.
|
2021
|
|
Horretarako, Etxebizitza Ministerioak eskatuta, Jordi Grauk Ocharcoaga film laburra zuzendu zuen. Ikus entzunezko
|
lan
hau aztertzeak merezi du, historia ulertzeko gako garrantzitsuak baititu. Pelikularen hasieran lursail lehor eta arrakalatu bat dago.
|
|
Hori oinarri hartuta, Meabek Nola atondu (dudan nire) gela bat norberarena (2022) lanean, bere gela nolakoa den azaltzen digu. Bertan,
|
lan
honetan aztertuko ditugun zenbait alderdi jorratzen eta laburbiltzen dira.
|
2022
|
|
Oraindik erabiltzen den lekuetan gero eta gehiago mugatzen ari da gizonezkoen arteko erabilerara, arrazoi ugari direla medio. Azken urteotan hikako hizkeraren suspertze baten lekuko izaten ari garela dio hainbatek, eta
|
lan
honek aztertu nahi du egungo egoera zein den loraldi horren baitan, eta ahalik eta argazki osoena eskaini nahi du ertz ugariri erreparatuz: erabilera datuak, transmisioa, genero aldagaiaren garrantzia, eta hitanoa euskarazko kultura munduan, besteak beste.
|
|
Hortaz, 1960ko hamarkadan eta 1970eko hamarkadan sortu, eta
|
lan
honetarako aztertu diren testuek, alde batetik, tradizionaltasunarekin eta autentikotasunarekin lotu izan dute euskara. Eta bestetik, aldiz hamarkada amaieran batez ere, abangoardiarekin eta mugimendu edo ekintzarekin lotu izan da hizkuntza; eta neurri batean euskal hiztuna ere bai.
|
|
HIak energia gutxiegitasuna, erreakzio kaltegarrien ur jauzi metaboliko bat eta zelulen heriotza masiboa eragiten ditu, besteak beste. Hortaz, azken urteetan, zelulen galera hori konpentsatzeko mekanismoak bai eta zelulen heriotza murriztu dezaketen mekanismoak ere asko ikertu dira, hala nola
|
lan
honetan aztertutako 2 arakidonoilglizerola (2 AG). Ikerketen arabera, endokannabinoideek hantura, estres oxidatiboak eragindako kaltea eta glutamatoak eragindako eszitotoxikotasuna murriztu dezakete.
|
|
Ondorengo lerrootan,
|
lan
honetan aztertu ditugun hizkuntza ezaugarriei buruzko nondik norakoak emanen ditugu. Aukeratu ditugun aldagaiak arlo fonikoari eta inflexio morfologiari dagozkie; izan ere, usu aipatu izan da hizkuntzaren arlo horiek direla aldakortasuna ikertzeko egokienak, aldaerek maiztasun handia baitute eta sozialki estratifikaturik baitaude (Labov, 1972; Trudgill, 1974).
|