2023
|
|
Kontzeptuari dagokionez, TFAOen 188 artikuluak (eta TLOren 183 artikuluak) esandakora
|
jo
behar dugu: " Tributuzko arau hausteak dira foru arau honek, besteren batek edo legeek zehatu eta tipifikatutako egite zein ez egiteak.
|
|
Behin zorra ordaintzeko borondatezko epea igarota, Bizkaian kasu guztietan eta gainerako lurraldeetan likidazioen kasuetan, edota Araban, Gipuzkoan eta lurralde erkidean autolikidazioa ordainketarik gabe epez kanpo aurkeztu denetik aurrera nahiz autolikidazioa epe barruan baina ordaindu gabe aurkeztu bada ordainketa egiteko borondatezko epea amaitu denetik aurrera, orduan betearazpen aldia hasiko da. Behin betearazpen aldia hasi eta gero, premiamendu prozedura abian jarriko da, betearazpen aldi horren barruan, baldin eta betebeharpekoak ez badu zorra ordaindu eta Administrazioak zordunaren ondarearen aurka
|
jo
behar badu zorra kobratu ahal izateko. Horretarako, titulu betearazlea behar da, hots, premiamendu probidentzia behar da.
|
|
Okerrak zuzentzeko prozedura erabil daiteke Tributu administrazioak emandako egintzen oker material, aritmetiko edo egitezkoak soilik zuzentzeko. Autolikidazioak zuzentzeko, betebeharpekoak uste duenean bere bidezko interesei kalte egin zaizkiela, ordea, Arabako eta Gipuzkoako TFAOen 116.4 artikuluak eta Bizkaiko TFAOren 118.2 artikuluak ezarritakora
|
jo
behar du (autolikidazioa zuzentzeko idazkia).
|
|
Administrazio zuzenbidea, berriz, administrazio egintza edo prozedura kontzeptuen inguruan eratu da jakintzagai juridiko gisa. Tributu zuzenbidearen kasuan, ordea, ez dago hain garbi norantz
|
jo
behar dugun.
|
|
G Uztailaren 2ko 4/ 2004 Errege Lege dekretua, Prestige itsasontziaren istripuak eragindako kalteei lotutako neurri jakin batzuk hartzeari buruzkoa (Gobernuak errege lege dekretura noiz
|
jo
behar duen argiro erakusten duen adibidea).
|
|
horiek zehazteko orduan zehaztu gabeko kontzeptu juridikoetara ere jo dugula. Beraz, Konstituzio Auzitegiaren interpretaziora
|
jo
behar dugu berriro ere. Lan horretan aitzindaria KAren uztailaren 28ko 32/ 1981 epaia izan zen.
|
|
Txostena derrigorrezkoa da, horrela adierazten baitu TAOLren 13 artikuluak, baina txostena emateko eperik ez du zehazten eta txostenak duen eragina edo sortzen dituen ondorioak ere ez dira zehazten. APELra
|
jo
behar dugu orduan eta 80 artikuluari jarraituz: " Espresuki kontrakorik xedatu ezean, txostenak borondatezkoak eta ez lotesleak izango dira".
|
|
Hortaz, EAEko Autonomia Estatutuak esaten duenaz gain, zuzenean LHLra ere
|
jo
behar dugu. LHLren helburuetariko bat, LARREA JIMENEZ DE VICUÑAri jarraituz, Euskal Autonomia Erkidegoko erakunde erkideen eta lurralde historikoetako foru organoen arteko harreman esparrua arautzea da274 Ondorioz, ez du sartzen udalerriei dagokien erakunde mailaren erregulazioa, LAMBARRI GOMEZek esan bezala, legegintzaldiko legegintza egutegian jada jasota baitzegoen275.
|
|
Gaur egunean indarrean daukagun Ekonomia Itunak, bere aurreko guztiak egin zuten bezala, ez ditu bestelako ahalmen ekonomiko eta administratiboak zehazten eta aurrekari historikoetara
|
jo
behar dugu horiek zehaztu ahal izateko. Ondorioz, ENDEMAÑO AROSTEGUIren ondorio berdina aipatu behar da:
|
|
Berriro ere kontrolaren inguruan hitz egiten hasteko, KAren 4/ 1981 Epaiera
|
jo
behar dugu, toki administrazioen kontrol sistema egituratzen duen funtsezko tresna bilakatu zelarik. Zorpetzearen inguruan EKren aurretiazko egoeraren garrantzia adierazi behar da.
|
|
Gai honen inguruan, legeria aplikatu aurretik berriro ere KAren otsailaren 2ko 4/ 1981 Epaira
|
jo
behar dugu. Epai horretan, behin baino gehiagotan aipatu dugunez, honakoa aitortzen da:
|