Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 42

2000
‎– Hemezortzi urte hauetan asko aldatu da kartzeletako egoera, bai jendearen izaera bai jende modua bera. Baina denboraren bereizketarik gabe ere, egoera oso ezberdinak aurkitzen dira espetxe batetik bestera.
‎Kartzelaz ezer gutxi dakigula iruditzen zaigu batzuetan, zenbait garai eta egoeratako kontuak entzutean. Urteekin aldatu egin dira espetxeak, eta jende modua ere aldatu egin da. Kartzeleroak dira, edo kartzeleroen jokamoldea da aldatu ez dena, kasu askotan behintzat.
2004
‎–Ez dakik ze jende moduren artera sartu haizen. Hire izenarenak egin dik, edozelan deitzen haizela ere.
‎Holako jende modua ebanjelizatzea edonor ernegatzeko moduko zorolana da. Eta txolarreak okerragoak dira, ze saltotxoen bidez komunikatzen dira, eta imajinatu Fray Ciccillo, sotanarekin, salto txikiak ematen, duen edadearekin.
2006
‎La historia africana no tiene, como la nuestra, el aspecto de un progreso, sino que presenta una eterna repetición, como la historia de un vegetal" 485 Saioan orriak pasatzen ari direla, haatik, bat batean ohartzen dugu, basamortuaren eta hiriaren edo bi existentzia moduen arteko dialektikaren lekuan Ortega-k isil isilik arras bestelako bat sartu digula. Azpianago, Afrikako bi bizimodu aldiberekoen teinkaren arrazoitik, Afrikako jende modu betiberdin zirkinbakoaren arrazoira pasatzen da Ortega, ondorioarekin, Afrikak ez duela egiten historiarik, Afrikan historia agitu bakarrik egiten dela –oholtza bat baino ez da–, ez afrikarrek egina, atzerritarrek baizik. " Durante los veinte siglos de historia norteafricana que nos es permitido otear, hallamos la vida constituida por idéntica estructura esencial:
2007
‎beste jende, kultura modu, giro sozial batzuetan). Hizkuntza bat jende modu inguru bat da, harreman eta tratu modu, sentimendu mundu, unibertso bat. Hil baino lehentxeago, D. H. Lawrence Toskanako landetxe baztertu batean bizi da, osasunez pattal, esperantzaz ere makal honezkero Ingalaterrako gizartearen eta gizadiaren etorkizunari buruz, eta, Lady Chatterley grinatsu paratzen amaitu eta, haurtzaroko paisaia ingelesaren nostalgiaz beterik idatzi dio gaztetako adiskide bati:
2008
‎Gaitz txarren batek menderatu eta gero, jende modu izendunak esan ohi duena: " gauza txikiak estimatzen ikasi dut".
‎" ni gaitzak jotakoan jarri naiz gauza txikiei begira, zeren, bestela, gauza haundiak tokatzen baitzaizkit neri, zeren, berez, haundietakoa bainaiz ni". Gaixotutakoan harrokeriazko umildade batean etzaten da jende modu izenduna.
‎Dena bateko jende modu aukeratu sublimehea" kosmosarekin konektatua" egoten da, eta bere buruarekin ere bai. Egiten diet galde:
2011
‎Ohiturak eman dio hori, ohiturak eman dio Javierren aurpegia bere esku ahurra bailitzan irakurtzeko gaitasuna, gertatzen da urteekin, hori bakarrik estimatzen diogu denboraren igaroari, une batetik aurrera ezagutzen ditugun jende modu eta aurpegiera guztiak lehendik ikusiak ditugula beste non edo non, beste norbaiten aurpegian. " Ezer ez zaigu berri eta ezer berri ez izatea lasaigarri da une batetik aurrera", pentsatzen du Patriciak," eta horregatik dakit nik senarraren zurbilak zerbait esan nahi duela, eta axola zait zer esan nahi duen, bizirik dagoelako hemen eta nirekin, eta gaur goizean eman didan muxua, orduan ez nekien baina orain bai, ez delako azkena izan".
2012
‎Mundu ikuskera osoan eta, askotan, eguneroko berbetan, eguneroko hizkeran. Beretzat ordura arte arrotzak ziren jende moduekin tratatu behar izaten du aurrerantzean, baEuskaldunak euskaldunekin euskal giro sendoan bizi diren lekuetan, gurasoen hizkuntza belaunez belaun eskuratzen den lekuetan, hizkuntzaplangintzarik eta inolako interbentzio berezi (zenbaitentzat" xelebre") rik gabe diharduten ingurumenetan, horietan dago euskara bizien. Hor du euskarak osasunik hoberena.
‎–Hau bai jende modua! –esan zuen?, errusieraz ogia nola esaten den ere ez dakite, baina ikasi dute. Ofiziala, eman vodkatarako!?.
2013
‎Isilik geratu, ez erantzun zati batean, elkarren artean begiratu, eta galdetzaileari duda sortzen zaio, ea ulertu duten, edo are entzun ote duten, ala adarra jotzen ote dabiltzan. Ez ditu isiluneok eta jende modu honen kodeak deszifratzen. Ez du ulertzen jende honen isiltasunaren gramatika.
‎Beste jende modu batzuk. Elkarrizketetan erantzuteko beste denbora batzuk.
2014
‎Aurreneko horietan iruditzen zait izanak hartu diola gaina eginari; bagara, ez dago dudarik bagarela, eta orduan zertarako' nekatu' egiten, errazena pantalletatik sartzen zaidan hizkuntza horren magalean etzatea dela sentitzen baldin badut? Eta hor gertatzen ari dena da behera datorrela euskara, gehienbat helduen artean, hots, pantallei begiratuz beren bizi zaputz edo eroriera esistentzialari ez ikusiarena egin nahi liokeen jende moduaren artean. Bigarren erako herrietan askok ez daukate garbi zer diren, ez dago garbi badiren edo ez diren, hizkuntzaren galera aspaldikoa baita, eta orduan, izanean sendotzeko, zer dago hoberik euskaraz ikasi eta egitea baino?
‎Gorroto bat, harreman pribatuetaraino heltzen dena; prusiarra jendekin eta adeitsu izan liteke errusiar edo ingeles batekin berbetan, frantses batekin, gura gabe ere, ezin du mergatza baino izan. Gorrotatzen duena ez baita gobernua edo politika frantsesa,, mais toute notre nation elle même?, jende modu frantsesa, liburu frantsesak, karaktere frantsesa, dena1181 Napoleonen porrotaz eta Vienako Kongresuaz gero Prusiak ez bide du buruan beste asmorik izan Frantziari gerra egitea baino; edo, hobeto, beti militarista, azkeneko berrehun urtean gerra besterik ez du buruan izan, eta azkeneko berrogeita hamar urtean Frantzia txirtxilatzea baino besterik ez. –La Prusse, depuis qu, elle existe, n, a pas cessé un seul jour, d? être en état de guerre avec nous? 1182 Prusiaren existentzia guztia horretara dago bideratua.
‎«Euskararen iraupena» da beste jende modu bat harritu duena, jende historizistaedo. Hona zerk harritzen dituen:
2015
‎telefonoa, ordenagailua, faxa... Yuppie itxurak erakutsi nahian dabilen jende modu horietako bat seguruenik. Edo ez.
‎Aurtengo udaberrian uretan surfista neoprenatu batekin gurutzatu, eta ni larru librean ikuste hutsarekin hoztu egiten zela bota ez zidan ba! Emanber jende modu honi ahaztu egin zaiola zer zen gorputza itsasoan eta itsasoa gorputzean sentitzea. Gorputza kondoituta sartzen dira uretara, eta halaxe behar duela irudituko zaie, eta orobat itsasoan egin litekeen gauza bakarra dela beren taula horiekin ostiyena jotzen ibiltzea modu ikusgarri eta erakusgarri batean.
‎Eta horrela ere, sortu zen natura./ kultura aurkaritza: ikuspegi modernoan, kultura edo gizarteari dagokionez, jende modu berria sortu egin behar da; politika da jendegintza orokorra. Alabaina, jasotze hutsa defendatu duenik ere egon da, eta kasu horietan herriak bizidun naturalen antzera irudikatu dituzte.
2016
‎Dislokazio hori jan edanean gertatzen da, janzteko moduan, mundu ikuskera osoan eta, askotan, baita eguneroko berbetan ere. Beretzat ordura arte arrotzak ziren jende moduekin tratatu du aurrerantzean, batean ez bada bestean, kalera aldatu den baserritarrak: bere auzo berrian, lanean, eskolan, erosketak egiterakoan, garraio-bideetan, entretenimendu berrietan eta zeremonia publikoetan.
‎Hemezortziak bete aurretik itzuli zenean, herriko lagunak, harremanak eta ingurunea arrotzak zitzaizkion, erremediorik gabe bakanduta zegoen. Etxe okupa batera joan zen bizitzera eta, orduz geroztik, etengabe ibili zen kaltegarriak zitzaizkion jardueretan eta istiluetan sartuta, nola halako jende moduarekin nahastuta eta gurasoak etsaitzat hartuta, ez zutela sekula maite izan eta gorroto zutela sinetsita, haiekiko jarrera oldarkorra hartuta, amaierarik gabeko nerabezaroan. Hala ere, beraiek oraindik ere zaintzen zuten eta arduratuta bizi ziren; psikiatrikotik askatzen zuten asteburuetan etxean hartu eta babesten zuten, ahalik eta giro lasaienean egon zedin saiatuz, kalerako orduak murriztu eta norekin elkartzen zen ahal zuten neurrian zainduz.
‎dabilenean ezinbesteko dituen erreferentziak ere, eta itzul gaitezen kontu pertsonalagoetara, hegazkineko emakumeak bukatua baitu bere whiskia eta ama oroitzen baitu berriz ere: ...men dugu heldutasuna, eta Begoñak baietz amari, kanpotar hauek ez dakitela ezer zuzen egiten, eta amak desegindakoak alabak berregin behar atzetik, haren ezkutuan eta aitaren oharkabean, aita ere konturatu ez edo ez ohartuarena egiten baitu bestela, emaztea lotsatan ez uzteko agian, edo zaharreriaren gaitzak berari ere erasoko dion beldurrez, berari ere kosta egiten baitzaio hiri berrira, usadio, jende modu, biziera eta eginbehar berrietara moldatzea. Ozta ikasi du bizileku hartu duten ganbaratik Marceau karrikarainoko bidea, eta hori ere oinez, denbora gehixeago behar izan arren ez baitu lurpeko bideetan ibili nahi, berak dio oinez ibiltzeak on egiten diola eta hartara gainera diru gutxiago xahutzen duela, ez baitago jakiterik noiz arte egon duten Euskal Herritik kanpo, baina egiatan metroan sartzeak izu ikara sortzen dio, eta ez hainbeste hango sakonune eta zuloek faxisten bonbardaketak gogorarazten dizkiotelako, hegazkin alemanak Bilbo gainean bonba jaurtitzen hasi eta etxepeetako sotoetan sartu behar izaten zutenekoa, baizik eta ezin eraman duelako metro barruko jendearen samalda, hango estutuak, hango usainen nahasia eta hatsitua, izkinetan ikusten diren morroi batzuen bisaje iluna, emakume zenbaiten aurpegiera galdezkoa, hori dena sobera eta lar bortitza da nonbait Elorriotik San Agustingo elizarainoko osteretara ohitutako gizonarentzat.
2017
‎Hik hire liburutzarrek esaten duten guztia pastela bezala irensten duk, baina hago pixka bat eta kontsidera zak nork idatziak diren liburu horiek. Zer jende modu da hori gero. Phu!
2018
‎Luze zeritzala zegoen handik ihes joateko; jende modu errukigabe, bihotzgabeko haiengandik eskapatzeko. Teatroa ikusteko etorriak ziren eta ez beste ezertara.
‎Christianek bere penak kontatu nahi zituen; ez zehazki niri, edonori baizik, entzuteko prest zegoenari eta, hori bai!, salatuko ez zuenari. Badaezpadako jende moduaren artean mugitzen zelako, zer esaten zuen, kontu eta zuhurtasun handiak eduki behar zituela esan zidan. Desezagun batekin hitz egitea, gauzak kontatzea errazagoa zela; ez zegoelako ondorioen beldurrik.
‎Gupidagabeko jende modu gaizkile krudelak, urari emanez, neska gazte ederra mundutik betiko bota zuenean, ordura arte zabalik zerabiltzan hego astinak kobardia guztiarekin bildu, eta tristuraz beterik, ezer izan ez balitz bezala segitu zuela aurrera; andrea eta berarekin, Elba alabarekin, bizitzen jarraituz, esan zion. Gertatu zena gertatuta, besoak gurutzatuta deus egin gabe gelditu izana, hori, esan zion aitak, ezin izan ziola inoiz bere buruari barkatu.
‎Barrea, negarra eta abarra, upealakoa zela han ateratzen zen mazamorra. Zoramena zela bera bezalako mutil isil, lasai eta pentsakor batentzat, hain jende modu algaratsu zaratatsuarekin bizitzea; isiltasuna eta algara elkarren aurka, arabiar eta sudameriketako erritmoak ezin bata bestearekin molda zitezkeela. Ez zela izango luzarorako euren arteko bizikidetza.
‎Hala ere, esan nezake eguzkiak edo erlojuak ez baizik itsasoak arautzen duela nire ordutegia, haren legera moldatzen dudala neure bizimodua, ni ere itsasoko izaki bat banintz bezala, edo gutxienez anfibioa, eguna uretan ematen duten surfzale beltz horien antzera. Alde ona da, erloju orratzen ordu desberdinetan joanda, hondartzara agertzen diren jende modu guztiak ezagutzen ditudala, egun osoa bertan emango banu bezala: egunero goizeko zazpietan, euri ala eguzki, txanoa eta xira jantzita korrika egiten duen bizarduna; zortzietan, plastikozko xorro batekin kaioei janaria botatzera agertzen den atso ximurtua; bederatzietan galgo pare batekin paseoa ematen duen andre gaztea; hamarretan galtza barrenak belaunetaraino igota barizeak freskatzera datorren agurea?
2019
‎nahi duena ez da hilko. Beti egongo da hil nahi duen jende modua. Edo, beharbada, elitea izango da ez hiltzeko aukera izango duen bakarra, betiko moduan, harik eta behekoek, hilkorrek, iraultza egin arte...
2021
‎Behin honuzkero... ✳ Gogora ekartzen dit nola ikusten zen, garai batean, terrorismoaren kontrako agerraldietan, ba holakoxe jendea, holakoxe jende modua. Jende exkax pakeoxo odolbakoa edo...
2022
‎Elizari zion erraietarainoko gorrotoa kontuan izanik, pentsa daiteke ez ziola lo handirik kenduko zalantza horrek, baina ondoko herriko apaizarengana joan zen, bazterrak nahastera beste ezertara baino gehiago. Bai baitzekien zer nolako jende modua zen Eskiulako Musde Tiraz erretorea ere: tipo zitala eta bihozgabea.
‎Salbuespenak dira ertzetako politiko ba  tzuk (ezker eta eskuin muturrekoak) eta apolitiko mordoska bat. Sekula ezertan bat egin ez dugun jende moduarekin adiskidetu gaitu garai honek, eta gauza askotxotan bat egin dugun jendearekin etsaitu.
‎Eta publiko bat dago gero, publiko zabal bat, epaiketetara joan ohi den publikoaren tankerakoa," kasuak" jarraitzen dituen jende moduaren erakoa; auzipetuaren aldeko eta kontrako arrazoiekin atsegin hartzen duena eta, bereziki, azken buruan, epaiaren lohian laketzen eta ihalokazten dena.
‎Askotan aditu diegu" ez dut ezertan sinisten", eta ikusi ditugu obeditzen orotan; edo" badakit gezurra dela", baina zintzoki ikusi ditugu agindatukoa egiten. Ze jende modu ordea. Ez dago erraza zehazten.
‎Berriro ere egiten dugu galde: ze jende modu. Zehaztu gabe esango dugu, eta bi ertzetatik heldurik.
‎Jende zintzo jatorrak edo sinisten du edo ez du sinisten edo ez daki sinisten duen. Beste jende modu psikopatologiko horrek sinisten du eta ez du sinisten eta badaki edo... badaki (bereziki obeditzen).
2023
‎Lana aurrera ateratzeko gaitasunak halako errespetuzko isilune bat sortzen duela iruditzen zait. «Oso langilea da» esaldia beste ia edozer barkatzeko edo behintzat esplikatzeko erabiltzen ikusi izan dut han eta hemen, jende modu oso ezberdinaren artean. Hainbeste ezen lana zeren alde edo zeren aurka egin izan duen galdetzeak ere lekuz kanpokoa dirudien.
‎Pentsatu nuen beharbada lan egin ahal izango nuela bertan. Pentsatu nuen jende modu berria etorriko zela herrira. Beste mutil batzuk.
‎Matxino izen horietabestehainbatkontubehinbetikozgarbitzearren, baina batez ere erregeren zerbitzari leialak nolako jende modua ziren ondo jakinik, Agirrek ezin izan zion ezetzik esan Alonso Alvarado mariskalaren deiari, eta Koroaren kontra altxatu berri zen Hernandez Gironen aurka joan zen. Hori ere kalkulu okerra, Agirrerena; ez zuen nagusi egokia aukeratu, 1554an Chuquingako batailan arkabuz tiro bik herren utzi zutelako, Alvarado mariskala iheska zihoan bitartean:
‎Hura Guadaluperen eremu pribatua zen. Saiatu zen imajinatzen zer jende modu izan zitekeen apartamentu hartara gonbidatua izateko ohorea edukiko zuena. Ez zen erabat erraza izango, ausaz, Guadaluperen posizioan eta arduretan zegoen emakume bakar eta oraindik gazte batentzat harremanetan sartzea.
‎Mundu honetan jende modua
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia