2013
|
|
5 Mireiari adierazi diozu azaldu beharrekoa, eta berak honela erantzun dizu: " Nik lehendik ere idatzi
|
izan
ditut deskribapenak, baina, tira, orain, hobeto egiten ikasiko dut. Eta, bloga dela eta, nik ez dut inoiz blog era ezer igo, baina irakasleak irakatsiko digu!".
|
|
noski! Izan ere, nahiz eta hitzez ezberdinak
|
izan
, guztiok gera euskaldun, guztiok
|
|
a) Zer sentimendu sorrarazi dizu entzundakoak? Zu izango bazina ahots horren jabea, nola sentituko zinateke jendeak zure kantua entzutean
|
izan
duen jarreraren aurrean?
|
|
b) Pentsa ezazu, orain, zure buruarengan: zer konpromiso hartuko zenuke elkarbizitza egoera eredugarria
|
izan
dadin?
|
|
Toki batzuetan" atzaldeon/ atsaldeon", eta, beste batzuetan," arrastion". Batzuetan," ongi
|
izan
", eta, beste batzuetan," untsa izan" & Zalantzarik gabe, halako esapideak beste euskalki batzuetan esaten jakitea oso ongi etorriko zaizu elkartrukea iristen denerako.
|
|
Toki batzuetan" atzaldeon/ atsaldeon", eta, beste batzuetan," arrastion". Batzuetan," ongi izan", eta, beste batzuetan," untsa
|
izan
" & Zalantzarik gabe, halako esapideak beste euskalki batzuetan esaten jakitea oso ongi etorriko zaizu elkartrukea iristen denerako.
|
|
Baina kontuz, galderak eta erantzunak nahastu egin dira! Nola berrantolatuko zenuke elkarrizketa, koherentea
|
izan
dadin. Eman segida bi gazteen solasaldiari, eskuineko galderak eta erantzunak ordena egokian kokatuz.
|
|
2 helburua. Aitarekin kotxean zindoazela, istripua
|
izan
duzue. Autoko aseguru agentziakoak beste norbaitekin kontrastatu nahi du aitak emandako informazioa.
|
|
Ea, esan: nork
|
izan
du errua?
|
|
Ikusi dugun bezala, galderak helburuarekiko egokia
|
izan
behar du. Horretaz gainera, nori egiten zaion galdera ere garrantzitsua da, erantzun egokia jaso nahi badugu.
|
|
5 Zenbat denbora behar
|
izan
zenuen keinu bidezko hizkuntza ikasteko. Zaila al da?
|
|
Bizkaiko Bertsolari Txapelketako txapelaren markarik ez dakar. Erosi behar
|
izan
duen agendak diosku aldaketak egon direla. Eta, sakelan barik, eskuetan duen telefonoak.
|
|
Quebecera joandakoan, utzi egin nituen. Dantza ere, zoritxarrez, utzi egin behar
|
izan
nuen, musikarengatik. Mila saltsatan ibiltzea gustatzen zait.
|
|
Kanpora joateko ere itzelezko gogoa daukat. Bertsozale Elkartea, garai batean, neure bidaia agentzia
|
izan
da. Hori amaitzen ari da.
|
|
1 Elkartu ezkerreko zutabeko esaldiaren hasiera bakoitza dagokion eskuineko esaldi bukaerarekin. Emaitzak zentzua duen esaldi zuzena
|
izan
behar du.
|
|
b) Talde txikietan elkarturik, hautatutako helburuak informazio behar bihurtuko dituzue, eta, gutxienez, bakoitzarentzat hiru galdera egoki eta zuzen formulatuko dituzue. Galderen egokitasuna bermatzeko, gogoan
|
izan
hartzailea zure truke kidea izango dela. Irakasleak bidali dizkizu kidearen datuak zure helbidera; zabaldu zure posta, eta jaso datu horiek.
|
|
2 Hurrengo urratsa galdera horiek zure truke kideari helaraztea izango da. Kontuan
|
izan
posta elektronikoaren erabilera segurua dela, baina hori ziurtatzeko, protokoloari jarraitu behar diozula, baita ikastetxean ere:
|
|
Galderei erantzutean, informazioa eman ere egin behar da. Galderen erantzunak oso laburrak
|
izan
daitezke (bai, ez&), esaldi bakarrekoak& Beste batzuetan, berriz, galderak azalpen luze bateko erantzuna eskatzen du: Nolakoa da Maider?
|
|
Musikari oparoa da. Gehienbat umeentzako musika egin
|
izan
du bere ibilbide guztian, eta horietako asko herri kantu bilakatu dira. Hezkuntzaren esparruan ere, kantuen bitartez, irakasteko eredu bat sortu du.
|
|
a) Zaila da zuri aurre egitea;
|
izan
ere, ideiak garbi dituzunean, ez duzu erraz amore ematen, zeureari eusten diozu etengabe.
|
|
d) Bizitza gogorra
|
izan
duzu; hala eta guztiz ere, egoera zailenak ere alderik onenetik ikusteko edo hartzeko joera duzu.
|
|
h) Alde guztietan nabarmen geratzen zara;
|
izan
ere, ahora datorkizuna botatzeko joera duzu, batere pentsatu gabe.
|
|
Gogoan
|
izan
, betiere, zein diren elkarbizitzarako aurretik hartu dituzun konpromisoak.
|
|
Zer hitz aukeratuko zenuke irudi bakoitzerako? Kontuan
|
izan
behin bakarrik erabil daitekeela hitz bakoitza.
|
|
Sailka itzazu izenak hiru irizpide horien arabera. Kontuan
|
izan
izen batzuk zutabe batean baino gehiagotan jar daitezkeela.
|
|
1 Osa itzazu hutsuneak, bertan esaten dena ulergarria
|
izan
dakizun:
|
|
1 Abentura honetan, aukera paregabea
|
izan
duzu lagun berriekin harremanetan jartzeko eta informazioa trukatzeko. Baina ziur badela, oraindik ere, elkarrengandik jaso ez duzuen informazioren bat eta hura ezagutzeko irrikaz zaudela.
|
|
Zeri erreparatuko diozue galdera egokiak formulatzeko? Eta zeri, esanahi argia
|
izan
dezaten?
|
|
b) Behin behineko galdetegia prest dagoenean, bidal iezaiozu zure truke kideari. Kontuan
|
izan
zuk ere hark egindako galderei erantzuna zor diezula.
|
|
Nola egituratuko duzu ahoz adierazi beharreko deskribapena, zure gelakideek ulertzeko modukoa
|
izan
dadin?
|
|
2 Gogoratzen zailak diren hitzen zerrenda eskuartean
|
izan
.
|
|
Aurreko jardueran, unitatean zehar ikasitako hainbat baliabide erabili behar
|
izan
duzu: galderak formulatzeko eta erantzuteko, deskribapenak egiteko, mezuak idazteko
|
|
nitate honetan, zu bezalako gazte batekin elkartrukean aritzeko proposamena egin dizugu. Truke horretan eroso egoteko, hainbat informazio trukatu duzue, elkarri galderak eginez eta erantzunez, jendeak eta tokiak deskribatuz, abestiak partekatuz& Asko ikasteko aukera
|
izan
duzu, ezta. Baina, garrantzitsuena, ikasitakoa beste egoera batzuetarako ere baliagarria izango zaizula da.
|
|
Zuk aurrera egin zenuen, besteetan bezala, usainari jarraikiz jarraituko zitzaizula pentsatuz. Baina ez zen hala
|
izan
; ez zenuen txakurra berriro ikusi, eta, orduz geroztik, galduta dabil hain maitea duzun txakurra.
|
|
Etxean eztabaida serioa
|
izan
duzue horri buruz. Izan ere, txakurrak lotuta joan zukeen, ez aske.
|
|
Izan ere, txakurrak lotuta joan zukeen, ez aske. Zalantzan
|
izan
duzue zer eta nola egin: jendartean zabaldu ala ez, albaiteroari laguntza eskatu, basozainarengana jo& Zuen etxea ez da betikoa txakurrik gabe, eta, zuek bakarrik, laguntzarik gabe, ez duzue aurkituko.
|
|
1 Kartela egiten hasi baino lehen, eredu bat
|
izan
duzu. Ikusi al duzu inoiz galdutako animalia bat iragartzen duen kartel edo oharrik?
|
|
Esandakoa egiten du: jarri, etzan, txokora joan Iaz bost txakurkume
|
izan
zituen. Emea da.
|
|
5 Gogoan
|
izan
, halaber, jendearen borondatea saritzeko ahalegina egiten dela horrelakoetan.
|
|
1 Egin duzun kartelak berehalako erantzuna
|
izan
du: telefono dei bat jaso duzu.
|
|
Antzeman al duzu hobetu beharreko alderdirik? Horrela
|
izan
bada, zer eskatu eta zer eskainiko zenuke alderdi horiek sendotzeko?
|
|
Eragotzita dago, legeak ezarritako salbuespenetan
|
izan
ezik, obra honen edozein berregintza, komunikazio publiko edo moldaketa, aurrez jabetza intelektualaren titularren baimena eskuratzen ez bada. Eskubide horien urraketa jabetza intelektualaren aurkako delitutzat har daiteke (270 eta hurrengo artikuluak).
|
|
1 Beharbada, zuetako bakarren batek bizi
|
izan
du, dagoeneko, antzeko elkartruke esperientziaren bat, ikastetxeak antolatuta, atzerriko hizkuntza bat ikasteko
|
|
Parte hartu al duzu zuk inoiz horrelako elkartruke batean? Zertarako
|
izan
zaizu baliagarria. Hitz egin ezazue zuen artean horren inguruan, eta jaso ondorioak fitxan.
|
|
2 Bizitzako une batzuk beste norbaitekin partekatzera goazenean, oso interesgarria
|
izan
daiteke beste batzuek bizi izandako antzeko esperientziak ezagutzea. Entzun dezagun nola bizi izan duen esperientzia hori Altsasuko zuen adineko gazte talde batek.
|
|
2 Bizitzako une batzuk beste norbaitekin partekatzera goazenean, oso interesgarria izan daiteke beste batzuek bizi izandako antzeko esperientziak ezagutzea. Entzun dezagun nola bizi
|
izan
duen esperientzia hori Altsasuko zuen adineko gazte talde batek.
|
|
b) Zertarako
|
izan
zaie baliagarria elkartruke esperientzia Altsasuko gazteei. Saia zaitez identifikatzen elkartruke esperientziaren balioari buruz eman dituzten iritziak.
|
|
2 Bideoa ikusi ondoren, binaka jarri, eta Mertxeri egindako galderen zerrenda osatuko duzue. Kontuan
|
izan
zerrenda berria bi kideen ekarpenez osatu behar duzuela.
|
|
Hiru kaletan bizi
|
izan
da elkarrizketatua: Calle del Mirador en, Calvo Sotelo kalean eta Ipar kalean, hurrenez hurren.
|
|
Jaio zen kaleari izen desberdina eman
|
izan
zaio garai bakoitzean: Calle del Mirador izan zen lehenengo, gero, Calvo Sotelo kalea, eta, orain, Ipar kalea da.
|
|
Jaio zen kaleari izen desberdina eman izan zaio garai bakoitzean: Calle del Mirador
|
izan
zen lehenengo, gero, Calvo Sotelo kalea, eta, orain, Ipar kalea da.
|
|
Zer herritan
|
izan
zara maistra?
|
|
Ezagunak
|
izan
ala ez, berdin jokatuko al dugu informazioa partekatzerakoan. Irakurri" Talde lanerako dekalogoa", eta osa ezazu esku artean erabili duzuen jarraibideen fitxa.
|
|
Badirudi Europako mitologia zaharreko jainkosa batzuekin
|
izan
dezakeela zerikusia: besteak beste, greziarren Persefonerekin, erromatarren Proserpinarekin, edota eslaviarren Mati Zemilia" ama lurra" rekin.
|
|
Lur azpian bizi da, eta haitzuloetatik nahiz osinetatik kanporatzen da. Leku askotan ikusi
|
izan
da, baina honako hauek dira Mariren zulo entzunenak: Balzola, Diman; Supelaur, Orozkon eta Anboton; Atxorrotx, Eskoriatzan, Zaldiaranen eta Aketegin; Agamunda, Ataunen; Murumendi, Beasainen; Marizulo, Amezketan; Akelarre, Zugarramurdin; Lezia, Saran, eta abar.
|
|
zara ginen haiz
|
izan
dizkizut
|
|
Falta
|
izan
zarenean, Nire bihotza
|
|
Kale amaigabean alderrai zebilen haur txiki bat
|
izan
da.
|
|
Aditzak ekintza baten (dator, jan, igeri egin dugu) edo norbaiten edo zerbaiten egoera adierazten du(
|
izan
, geunden). Aditzak molde jokatuan eta jokatugabean ager daitezke.
|
|
Aditzak, molde jokatuan, ekintzaz edo egoeraz gain, beste hainbat informazio ematen du: ekintzan parte hartzen duten pertsonak, ekintzaren denbora& Pertsonei dagokienez, euskaraz aditz jokatuak, berak bakarrik, beste hizkuntza batzuetan baino informazio gehiago ematen du;
|
izan
ere, euskarazko aditz jokatuak ematen duen informazioa emateko, elementu gehiago behar dira beste hizkuntza batzuetan. Hona adibide batzuk:
|
|
1) ametsa
|
izan
nintzen
|
|
2) agurra
|
izan
nintzen
|
|
3) taupada
|
izan
nintzen
|
|
5) malkoa
|
izan
nintzen
|
|
6) letra
|
izan
nintzen
|
|
1 Hona hemen hitz mordoxka bat. Elkarren artean
|
izan
ditzaketen erlazioak ez dirudi oso agerikoak direnik; ala bai. Utzi zuen imajinazioari lan egiten, eta ea nola erlazionatzen dituzuen!
|
|
otsoa ikusi, eta ikaratu edo korrika alde egin beharrean, Txanogorritxok harekin hitz egin zuen. Horregatik, ausarta
|
izan
zela iruditzen zait.
|
|
Hilabete tristea
|
izan
da azkenekoa. Eguzkirik gabekoak izan dira egun denak.
|
|
Hilabete tristea izan da azkenekoa. Eguzkirik gabekoak
|
izan
dira egun denak. Eta nire bihotzeko eguzkia itzali zait.
|
|
Topo egin al duzu zure sentimenduak deklaratzeko balio lezakeen batekin? Irakurri eta idatzi al duzu zure bildumarako baliagarria
|
izan
daitekeen testurik?
|
|
Horri erantzunez, hainbat azalpen labur idatzi dituzu; hautatu horietako bat, eta testu hori abiapuntutzat hartuta, idatzi testu poetiko bat. Zure bildumarako baliagarria
|
izan
daiteke, ezta?
|
|
hotsa bihotzari! Taupada bakoitzak
|
izan
dezala oihartzuna. Bihotzeko arotzak bihur daitezela bihotzeko ahotsak.
|
|
Irakurketa adierazkorra
|
izan
da.
|
|
Irakurketa monotonoa
|
izan
da; ez du doinurik aldatu.
|
|
Irakurketa ulergarria
|
izan
da.
|
|
Irakurketa jostagarria
|
izan
da.
|
|
Idatzi haien hitzak. Horretarako,
|
izan
gogoan bakoitzari atxiki diozuen sentimendua.
|
|
4 Ordenatu eta irakurri dituzuen hitzek adierazkortasun maila handia
|
izan
dute, seguru, zuen ahoskatzeko moduari esker. Eta, bolumena emateaz gainera, keinuak eginez ahoskatuko bazenituzte, lortuko al zenukete are adierazkorragoak izatea?
|
|
Amets
|
izan
zena, malenkonia da orain& Maitasun
|
|
Ametsa
|
izan
nintzen zure loaldian letra izan nintzen zure abestian, taupada izan nintzen zure bihotzean, malkoa izan nintzen zure begietan, agurra izan nintzen zure gutunetan
|
|
Ametsa izan nintzen zure loaldian letra
|
izan
nintzen zure abestian, taupada izan nintzen zure bihotzean, malkoa izan nintzen zure begietan, agurra izan nintzen zure gutunetan
|
|
Ametsa izan nintzen zure loaldian letra izan nintzen zure abestian, taupada
|
izan
nintzen zure bihotzean, malkoa izan nintzen zure begietan, agurra izan nintzen zure gutunetan
|
|
Ametsa izan nintzen zure loaldian letra izan nintzen zure abestian, taupada izan nintzen zure bihotzean, malkoa
|
izan
nintzen zure begietan, agurra izan nintzen zure gutunetan
|
|
Ametsa izan nintzen zure loaldian letra izan nintzen zure abestian, taupada izan nintzen zure bihotzean, malkoa izan nintzen zure begietan, agurra
|
izan
nintzen zure gutunetan
|
|
Berreskura itzazu 42 jardueran egin dituzun Jon Martinen bertsoaren eraldatzeak. Gogoan
|
izan
zer sentimendu ezkutatzen duen eraldaketa bakoitzak, bai eta zein diren sentimendu bakoitza iradokitzen duten hitzak ere; ez al dira horiek poemaren guneak?
|
|
4 Era askotara abestu
|
izan
da Bitoriano Gandiagaren poema. Bi aldaera hauetatik, zein gustatzen zaizue gehien?
|
|
1 Jarri binaka, eta irakurri honako testu hauek, jarraian dituzuen ariketak eginez, txandaka. Kontuan
|
izan
hitzak osorik eta argi ahoskatu behar dituzuela. Irakurketa bakoitzaren bukaeran, esan elkarri zer moduz egin duzuen.
|
|
Eta zoritxarrak zoritxar, harro sentitu nintzen gizaki jaio izanaz, gutxitan sentitu
|
izan
bainaiz, neure gizatasunaren ikuspegitik, orduan bezain duin.
|
|
Zer talde
|
izan
da aho korapilo biltzaile eta esatari trebeena?
|
|
Ez eskatu ispiluak bezain leiala
|
izan
nadin ezin bazara ikusi zure aurrean ezin badidazu barrura so egin zabalik etsi den leiho batetik bezala.
|
|
Ez dakit bestearen minaz nireaz ez bada. Ikusten dudan bezala diotsut ez eskatu ispiluak bezain leiala
|
izan
nadin, ez naiz mugituko
|
|
Hautatutako testua beste kide baten laguntzaz irakurri nahi baduzu, ea norbait konbentzitzen duzun! Bestalde, ez ahaztu autorregulaziojardueran zehaztuta dauden alderdiei erreparatzea,
|
izan
ere, gelako kide batek horren arabera ebaluatuko du zure lana.
|
|
ere, bildumak unitatean ikasitakoaren erakusgarri
|
izan
behar duenez, testu idatziak, audioak eta bideoak egon dute; testuek sentimenduak adierazten dituzten izenak, adjektiboak, aditzak, loku zioak, metaforak eta konparazioak izan behar dituzte; adierazkortasunez irakurritako testuetan, ikasitako baliabideak erabili dira
|
|
ere, bildumak unitatean ikasitakoaren erakusgarri izan behar duenez, testu idatziak, audioak eta bideoak egon dute; testuek sentimenduak adierazten dituzten izenak, adjektiboak, aditzak, loku zioak, metaforak eta konparazioak
|
izan
behar dituzte; adierazkortasunez irakurritako testuetan, ikasitako baliabideak erabili dira
|
|
Gerta liteke oraindaino sortutako aleren batek bildumarako bere horretan balio ez izatea; baina egokitzapen batekin, edo apur bat eraldatuta, zure bildumarako ale dotorea
|
izan
daiteke. Beharbada, bildumaren hartzaileak, helburuak eta irudikapenak beste testu bat sortzea eskatuko dizu.
|
|
Nola ordenatuko dituzu? Aukerak mila eta bat
|
izan
daitezke:
|
|
Bosteko taldean jardungo duzue. Ikasle talde batek gelan bizi
|
izan
duen esperientzia aztertuko duzue. Mikel, Xabi, Eunate, Miren eta Urko dira ikasleak; haien lekuan jarriz, pentsa ezazue nola sentitu diren, zer bizipen izan dituzten, zer ekintza egin dituzten zailtasunei aurre egiteko
|
|
Ikasle talde batek gelan bizi izan duen esperientzia aztertuko duzue. Mikel, Xabi, Eunate, Miren eta Urko dira ikasleak; haien lekuan jarriz, pentsa ezazue nola sentitu diren, zer bizipen
|
izan
dituzten, zer ekintza egin dituzten zailtasunei aurre egiteko
|
|
Eunatek eleketan pasatzen du denbora, alferkerian. Azken orduko ahaleginak egiten dituenez, ezusteko bat baino gehiago hartu
|
izan
du. Bakarkako lanak baino nahiago ditu taldekoak, entretenituta egoten delako eta, besteekin elkarlanean, nota onarekin gainditzea errazagoa zaiolako.
|
|
Ikerketa ekiteko unean, hainbat zailtasun
|
izan
dituzte taldean. Hala jasotzen da taldeko lanaren jarraipena egiteko bakoitzaren egunerokoan.
|