Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 87

2008
‎iturriak azaldu, testu idatziak eta ahozko transkripzioak. Bost irizpideotan oinarritzen dira fidagarri eta erakusgarri izan nahi duten corpusak, eta azken urteotan gorakada handia izan da, eskanerrak eta euskarri elektronikoan eskuratzeko erraztasunak lagunduta. Horrez gain, baliabide informatikoek lematizazioan eta etiketatzean laguntza handiak eskaintzen dituzte.
‎Horrenbestez, txosten honek lexikoaren azterketara hurbilketa xume bat izan nahi luke ondorio dialektalak, edo geolektalak, ahal den heinean, ateratzeko asmoz, edo hizkeren bereizketa lanean hitzak lagungarri gerta daitezkeen ikusi ahal izateko.
‎eta, iratzarrarazle? esan nahi du eta, hain zuzen, kazetak dio euskaldunen eta bereziki euskaldun laborarien iratzarra razle eta argitzaile izan nahi zuela; bestalde, errepublikanoek biziki maite zuten hitz hori kazeten izentzat ezartzea. Ezen, euskaldunak gibelatuago omen, beste toki askotako frantsesen eretzean.
‎Errepublikanoak (kontserbadoreak bezala) euskalduntasun sentimenduaz (eta ideologiaz ere: euskaldunek libro izan nahi dutela etab.) baliatzen ziren bozetan eta Berdolyri euskaldun itxura ematen saiatzen, orobat Floqueti(. Eskualdun eguiazco bat?, RB 25,). Candauk Joanthori euskaraz erantzuten zion (RB 1887; 2, XII), erregetiarrak Aruen lur-sailak bazituen ere hura (Candau) euskaldunago zela erakutsi nahiz.
‎e) Semantika. Korapilo handia dakar, azkenik, gaurko saiotxo honen ardatz izan nahi duen kontuak: aipagai dugun alde> atzizkiaren esanahiak.
‎VI.8.> Gauza asko dago, nolanahi ere, alor honetan aztertu eta argitzeko. Azterketa horien pizgarri izan nahi luke, lehenik eta behin, Jean Haritschelhar adiskidearen aldeko esku erakutsi xume honek.
‎Euskal­Esnalea 1907an sorturiko kultur elkarte euskaltzale bat zen, besteak beste izen bereko aldizkaria ateratzen zuena. Elkarte honek Iparraldeko Euskalzaleen Biltzarraren parekoa izan nahi zuen, baina Hegoalde mailan169 Azkue ere Euskal­Esnaleko bazkide bihurtu zen, eta sinpatiaz hartu zuen proiektua. Alta ez zen oso kolaboratzaile aktibo bihurtu.
‎Azkuek aurreikusten zuen erakundea bada, korporazio erlijioso bat izango zen, bereziki euskara sustatzera dedikatua. Korporazio horren xede formala umezurtzez arduratzea bazen ere, era guztietako proiektu euskaltzaleetarako plataforma izan nahi zuen: euskal eskolak sortzeko, euskal irakasle­eskola sortzeko, Azkuek berak bakarrik amaitu ezin izan zuen erdara­euskara hiztegi modernoa ateratzeko, Euskalzale aldizkaria argitaratzeko berriro, gipuzkoar oinarridun euskara eredu normatibo bat zabaltzeko, etab. Ohargarria da hiztegiaren segidari buruz esaten duena (gutuneko 3 puntua).
‎Horregatik intelektualak ez ditu, normalean, bere proposamenak parlamentutik, gobernutik edo alderdietatik egingo, baizik prentsatik, unibertsitatetik edo gisako tribuna soziokulturaletatik. Intelektualak, aginte zuzenetik kanpo mantenduz, gizarteari dagozkion auzietan autoritate izan nahi du, aholkuak eman, gida lana bete, agintea dutenei zer egin esan, ongia eta gaizkia bereizi, etab. Hau da, intelektualak boterean parte hartzen du hartan eragin nahi duen heinean, baina ez du botere zuzena eskuratu gura. Zentzu horretan esan liteke prestigioan oinarrituriko auctoritas a lortu nahi duela, baina ez potestas exekutiboa54 Esangura horrekin maiz erabili da liburuan zehar autoritate berba (autoritario edo autoritarismo moduko deribatuekin zerikusirik gabe).
‎Euskara ez zen euskaldunek hitz egiten zuten hizkuntza, Sabino Aranak definitutako euzkerea baizik. Eta jeltzaleek, euskarari barik Sabino Aranak zehaztutako hizkuntza horri zor zioten leialtasuna, abertzale onak izan nahi bazuten behintzat. Horregatik «geutarrek» ez zioten kasurik egin behar osoki sabindarra ez zen Akademia bati.
‎Izatez, hitza erabili ahal izateko, «bezeria bat» behar izan zuen aurretiaz, merkatu bat ideiak jasoko zituena. Eta euskal intelektual izan nahi zuenez, hau da, Euskal Herri osoko euskaldunei zuzendu, merkatu hori hein handiz berak eraiki behar izan zuen. Horregatik diskurtsoak eskaini ez ezik, beroriek transmititzeko bitartekoak ere sortu behar izan zituen.
2009
‎Euskeraren Erri Akademia?, horra izena. Akademia horrek Euskaltzaindiaren alternatiba izan nahi zuen, bai, akademia paraleloa.
‎Euskaltzaindiak hizkuntza politikaren ardura ez du, baina hizkuntza politika horretan lagungarri izan daiteke. Eta lagungarri izan daitekeen neurrian, lagungarri izan nahi du. Euskaltzaindiak ez du errebindikatu behar hizkuntza politika jakin bat.
2010
‎Sermoiaren balioztatze eta legitimazio iturri ere bada. Sermoietako instantzia enuntziatibo diskurtsiboa kristau erlijio erakunde jakin bat da (Eliza), eta sermoiek kristau fededunen bizitzarako instrukzio erlijioso moralak izan nahi dute.
‎Sermoien anbiguotasuna ikusi dugu aurreko kapituluan, kristauarekiko distantzia eta hurbiltasuna, denok batera, bai, baina bakoitza bere ertzean. Sermoilariak hurbildu nahi du, taldearen eta artaldearen ale izan nahi du, baina gogorra ere izan behar. Diskurtsiboki dramatismoa sortu beharra dauka.
‎Hori eta gehiago eskaintzen du berez: norbaitek bere ama hizkuntza ez den beste hizkuntza ofizialean eskolatua izan nahi badu, hori ere osorik errespetatzen du norbanako irizpideak. Ama hizkuntzan eskolatua izateko eta ama hizkuntza ez den batean eskolatua izateko eskubideak, biak errespetatzen ditu norbanako irizpideak.
‎Okerrera egin duela esatea gehiegi bada ere, bistan da normaltasun girotik urruti dagoela kontua281 Diagnostiko bi dabiltza, alor horretan ere, elkarren lehian. Euskaldunok zer (izan) garen, zenbat garen eta, inplizituki, zer izan nahi dugun: hori dago egon, hainbatean, eztabaida horren oinarrian.
‎Behin eta berriro frogatutako datua da hori: begiak erne izan nahi dituenak ahaztu behar ez lukeen datua. Handik hasita, erdal lagunarteak eratzen dituzte sarri haurrek, adinean gora egin ahala.
‎10 1« Nozio batzuk ikasi nahi ditut», 2« Erranaldi sinple batzuk ulertu nahi ditut», 3« Irratia, telebista ulertzeko gai izan nahi dut», 4« Adiskideekin mintzatu nahi dut sinpleki», 5« Eskolan euskara ikasten duten nire haurrak lagundu nahi ditut», 6« Lehen hizkuntza bezala euskara nire haurrei transmititu nahi diet», 7« Euskaraz ere bai nire lanbide jarduera egin nahi dut», 8« Lanbide bat euskararen bidez eskuratu nahi dut», 9« Euskaraz frantsesez bezain ontsa mintzatu nahi dut», 10....
‎Irratia, telebista ulertzeko gai izan nahi dut.
‎Sailkapenean bigarren helburua. Irratia, telebista ulertzeko gai izan nahi dut (3), helburua da %41ekin.
‎Hirugarren helburua, irratia, telebista ulertzeko gai izan nahi dut, da herrikoentzat (%39).
‎Baina, erabilitako euskara zela eta, kritikak jaso zituen proiektuak, eta irakasle batzuek ez zuten ikasmaterial hura erabili nahi. SaiokaSaiokako egile haietako bat zen Xabier Mendiguren Bereziarturen esanetan,, k ahalik eta ulergarritasun maila handieneko materiala izan nahi zuen. Beste zenbait itzulpenekin alderatuta. Santillanak euskarara egin zituenekin, adibidez?, gurea askoz ere material egokiagoa zen, dudarik gabe.
‎Ideia hori 70eko azken urteetan agertu zen lehen aldiz, Gipuzkoako Ikastolen Elkarteak Loiolako santutegian egindako batzar batean. Ikastolek Euskal Eskola Publikoa izan nahi zutela aldarrikatu zuten orduan, trantsizioaren testuinguru hartan Euskal Herriak botere politikoa eta, beraz, berezko eskola izateko aukera aurreikusten baitzen. Eta Espainiako Hezkuntza Ministerioarekin Arautegia negoziatu eta sinatu zenean ere behin eta berriro agertu zen ideia hori.
‎Eta pribatu izan nahi zuten ikastolei horretarako aukera ematen zien EIKEk.
‎Euskal Eskola Publikoaren (EEP) auzia ez zen berria Euskal Autonomia Erkidegoan. Ikastolentzako ere ez zen gai arrotza, inondik inora, Gipuzkoako Ikastolen Elkarteak berak erabili zuelako estreinakoz kontzeptu hori, 70eko hamarkadaren bukaeran egindako batzar batean, ikastolek Euskal Eskola Publikoa izan nahi zutela aldarrikatuz.
‎Euskaldun izaera, ikastetxearen titularitate soziala eta ikastolen arteko berrikuntzasarea. Alegia, euskal hezkuntza erakunde autonomoa izan nahi genuela ez zitzaion buruan sartzen Buesa Sailburuari, ezta garaiko alderdi abertzaleei ere, egia esan behar bada?
‎Beraz, diru publikoa jaso ahal izateko, eskola batek bete beharrekoa zehazten genuen. Eskola publikoa izan nahi zuela. Bada, ikastetxearekin horretarako baldintzak adostea proposatzen genuen?.
‎–Nekearen ondorioz iritsitako multzoa zen hau. Ikastola historikoak ziren, eta oso garbi zuten behingoz gobernuaren eskolak izan nahi zutela. Abertzaletasun historikotik zetozen, EAJrekin harreman handia zuten, eta garai hartan eskola publikoa planteatzen zuten; azken batean, Jaurlaritzaren eskola, ez estatuarena.
‎Amaitu da zehaztasunik eza, inoiz aukerarik ez egiteko eta diru publikoarekin ordaindu eta ikastetxe pribatuen eskubide guztiekin iharduteak adierazten duen abantaila uztartuz baliatzeko aitzaki gisa. Euskadiko Ezkerra pozten da azkenean, guri legegile gisa dagokigun neurrian, gaur benetan publiko izan nahi duten ikastolen biltze aurrerabidea amaituko dugulako?.
‎Aurkezpenean Ikastolen Elkarteak iragarri zuen Planak, euskarazko hezkuntza demokratikoa, anitza, oparoa eta modernoa ahalbidetuko? zuela,, ikastolen mesedetan ez ezik, baita ikastola ez diren baina euskal eskola izan nahi duten gainerako ikastetxeen mesedetan ere?.
‎Xabier Garagorrik hartu zuen Euskal Curriculumaren ardura. Haren esanetan, galdera hori, herri izan nahi duen herri orok, egiten dio bere buruari.
‎Hezkuntza zerbitzuak antolatu eta etengabe indartzea: Ikastola ereduaren I+G+B prozesuetan, zerbitzuetan (egonkortasuna, ikas materialak, prestakuntza eta ebaluazioa) eta barruko antolaketan, euskal hezkuntzaren garapena ikastoletara ez ezik, baita euskal eskola izan nahi zuten ikastetxe mota oratara ere zabalduz. Ikastola ereduaren gorpuzketa etengabekoa izan da, eta honek ere eman izan dio ikastola mugimenduari gainerako eskolasareekiko izaera propioa, hezkuntza hornigaiak eta ezagutza Ikastolen Elkarteak berak sortu, praktikan jarri eta berritu egin baititu, ikastolak elkarrekin arituz, elkarri lagunduz eta nahi duten ikastetxe guztiei eskainiz.
‎Hiru saiotan zehar (2008ko iraila, 2009ko urtarrila eta 2009ko uztaila) burutu zen Ikastolen VI. Batzarrak epe luzeko estrategia onetsi zuen, Ikastola 2020 deiturikoa. Hezkuntza proiektuaren osagai guztiak hartzen ditu, bai curriculum eremukoak, baita antolaketari dagozkionak ere, eta XXI. mendeko bigarren hamarkadan zehar ikastola mugimenduaren ibilbide karta izan nahi du. Estrategi horren kudeaketa, Euskal Herrian zein lurralde administratiboetan (Frantzia, Nafarroako Foru Erkidegoa eta Euskal Autonomi Erkidegoa), oraindaino bezala aldagai politikoen baitan egongo da, noski.
2012
‎Hala eta guztiz ere, ez genuke nahi hemen proposatutakoak Sarrionandiaren itzulpengintza interpretatzeko modu bakar eta itxitzat ulertzerik, episteme postmodernoak eta Sarrionandiak berak defendatzen duten testuaren irekitasun eta mugikortasunaren aurka egitea bailitzateke. Lan hau ez da Iurretako itzultzaile handiaren testuei emandako erantzun posible bat baino, eta irekita gelditzen da irakurleen interpretazio edo erantzun berrietara; erantzun baino gehiago, beraz, galdera izan nahi luke: –ez egia ez gezurra, baizik eta aidean utzitako gogoeta?
‎Batetik, egileen helburua frantsesez eta ingelesez baliokideak diren esaldiak alderatzea dela adierazten zaigu, baina zeren arabera ezartzen dira baliokide horiek? Non dago hain zientifikoa izan nahi duen teoriaren irizpide objektiboa. Bestetik, Boulangerrek zientzia modernoen epistemologiaren pentsamendu totalizatzailearen isla ikusten du teoria honetan:
‎Wilssen teoriak deskriptiboa izan nahi badu ere, oso nabaria da oro har unibertsalizaziorako joera, eta Chomskyren lana kritikatzen saiatzen den arren, teoriaren oinarrian dagoen egituraketa ez da gehiegi urruntzen hark proposatutako eskematik: Wilssek forma unibertsalez eta esperientzia komun batez osatutako hizkuntza unibertsal batean sinesten du, eta, prozesu generatibo baten bidez, hizkuntza bateko sakoneko egiturak azaleko egituretara bihurtu daitezkeela defendatzen.
‎Edwin Gentzlerrek, esaterako, honako kritika hauek egiten dizkio, besteak beste, polisistemen teoriari: lekukotasun gutxitan oinarrituz lege unibertsal orokorrak ezarri nahi izana, benetako testu eta itzultzaileak adibidetzat hartu beharrean eredu abstraktuetan oinarritu izana, eta zientifikoa izan nahi duen eredua nahikoa objektibotasunekin aurkeztu ez izana (Gentzler 2001:
‎Sarrionandiak poesia liburuak eskaini nahi izan dizkigu, ez liburu zientifiko edo filologikoak. Izan ere, apokrifoak aztertzean ikusi dugun legez, gehiago sinesten du poesiaren ahalmen sortzaile eta iradokitzailean, eta itzulpengintzaren ahalmen birsortzailean, errealitatearen ispilu garden izan nahi duten azterketa zientifiko eta itzulpen akademikoetan baino. Sarrionandiak sorburu testuen eta zubi testuen inguruko informazioa maiz isildu izana ez zaio utzikeriari edo ahalmen faltari zor (ondo asko erakutsi du beste hainbat lanetan ikerketa akademikoak egiteko gaitasuna baduela, eta, nahi duenean, aipuen erreferentziak zehaztasun osoz eskaintzen ere badakiela, Moroak gara artean?
‎Errauts puska bat izan nahi nuke haizeak hurrin eraman nazan
‎Sacha Guitry, dirudienez,. Napoleon? zinemaratu beharrean aurkitzen da berak Talleyrand izan nahi zuelako. Ez du gaizki egin Talleyrandena, begiak itxirik eta ahoa zabal, bonmots direlakoak darizkiola.Eskeini digun ingurutxoko dantzariek prozesio batean dabiltzala dirudite, edo meza nagusia ematen.
‎azpi arauarekin, hain zuzen. Esatariak norentzakoarekinharreman egokia izan nahi badu, arau hau ezinbestean bete du. Eta, beraz, diskurtsoan barrena esataria, egiazale?
‎Maiz, E2 baldintza perpausaren forma duen enuntziatu parentetikoak interpretazioa prozesatzeko gida izan nahi du; izan ere norentzakoarentzat E1 oinarrizko enuntziatua interpretatzeko zein den testuinguru egokia zehaztuko du.
‎– Senarra Iñaki (honela du izena, ez dut nik bataiatu), pelotari izan nahi zuen eta arrantzan gelditua. (ZIN:
‎– Senarra Iñaki (honela du izena, ez dut nik bataiatu) pelotari izan nahi zuen eta arrantzan gelditua. (ZIN:
2013
‎Baina «giristino moraletik inspiratutako doktrina sozial eta politiko kontserbadorea» ere transmititu nahi izan zieten irakurleei. Hori erranik, Casenavekondorioztatzen du Eskualduna ko idazleek «irakurlegoaren iritzian pisua» izan nahi zutela eta irakurleen «gainetik» ikusten zutela beren burua.
‎Artikulu horretan, desertore izan nahi zuketenei erantzun zien, erranez pertsonak estatua ere behar zuela, bestela salbaiak ziratekeelako. Estatua hiritarrentzat babes bat zela azaldu zuen, lagun batentzat familia bezala, eta beraz hiritar bakoitzak estatuarekiko betebeharrak bazituela ere azpimarratu zuen, horien artean, gerla egitea gerla egin behar bazen.
‎Lehen ahalegina Agosti Xahozuberotar idazle, kazetari eta politikari errepublikazaleari zor zaio. 1848an sortu zuen Uscal Herriko Gaseta astekaria, edo astekari izan nahi zuena. Bi zenbaki baizik ez zituen atera, urte hartako ekainaren 30ean eta uztailaren 25ean.
‎Publiko zabala alfabetatu ondoan, egunkariak irakurle gehiagorengana hel zitezkeen, eta beraz hainbatek merkatu bat ikusi zuten hor eta eskaintza «sentsazionalistagoa» egiteko gogoa agertu zen. Gertatzen zenaren «oihartzuna» izan nahi zuen XIX. mende bukaerako prentsak eta «masa irakurlego» batengana zuzendu nahi zuen bere eskaintza. Le Matin egunkariak lehentasuna informazioari eman zion, editorialaren gainetik, eta erreportajeari, iritziaren gainetik.
2015
‎() kultura klasikoko esaldi eta gogoetarik distirantenen bilduma izan nahi zuen; Antzinarotik bildutako gogoeta, esaldi eta esaera zahar horiek guretzat ere irakaspen moral bat gordetzen zuten. Garibai eta Oihenartenak herritarragoak dira, ez du horrenbeste axola haiengandik jaso genezakeen irakasbide moralak nola ondare zaharrarekiko begiramenak berak.
‎Horregatik, gerta liteke, antologian jaso gabe gelditu diren aldi jakin bateko testuak, berez edo gaurko ikuspegitik, literarioki bikainagoak izatea egiatan jasoak izan diren lehenagoko edo geroagoko aldi bateko beste zenbait testu baino. Izan ere, Antologia honek euskal testu literario onenen hautapena izan nahi badu ere, ez du hori beti modu erabatekoz bilatzen, baita garaien arabera ere baizik, hau da, testu onenak bai, baina aldi bakoitzekoak. Aldi bakoitzeko onena, adierazgarriena biltzea da helburua:
‎9.6 Antologia honek irekia, eztabaidagarria, berraztergarria eta, gainera, egokigarria, moldagarria, izan nahi du. Obra zabal, besarkatzaile, panoramikoa izateko eta balizko beste egokitzapen eta askotariko bertsioen abiapuntu gisa jokatzeko izaten ari da landua.
‎Tentsio honetan, literatura baten benetako adierazgarria izan nahi duen antologiaren arriskurik larriena, eta bazterrezina, gehiegizko subjektibotasuna da, alegia, antologia literatur testuen hautatze subjektibo alderdikoi soil, gutxieneko berme objektiborik gabeko aukeratze, bihurtzeko arriskua. Komeni da, beraz, tentsio hau orekatzea, gehiegizko subjektibotasunerako errazkeria kontrolatuz, hautatze irizpide ahalik eta objektiboen eta koherenteenak bilatuz eta erabiliz.
‎Beraz, laburbilduz, antologiak badu, konparatiboki, dastatze menu, trailer, museo edo disko jartzailearen lanarekin kidetasunik, baina, ñabartuz gero, batez ere erakusleihoarekin. Erakusleihoarena, salmenta kutsua, dendarekin duen lotura, ezabatzen edo lausotzen bazaio eta laginen erakustoki gisa soilik hartzen bada, irudi ezin argiagoa da Antologia honek zer izan nahi duen adierazteko: hautatutako pieza edo testu onenen erakusleiho panoramikoa, erakustoki zabal, ikusgai eta irekia, non sartzera, bide egitera, arakatzera eta gozatzera gonbidatzen den.
‎Antologia honek, jarrera biekin zerikusi izan arren, gehiago bilatzen du panoramikoa izatea, programatikoa baino. Informatiboa, ikuspuntu zabalekoa, izan nahi du, Euskal Literaturaren ibilbide historiko osoa besarkatuko duena, eta ez aldi, literatur genero edo korronte estetiko bati lotua, mugatua. Antologia hau euskal literatur testu onenak, bikainenak, oparoki, eskuzabalki, aurkezten saiatuko da, testuak hurrenkera diakroniko kronologikoan, aldi historiko eta mugimendu literario eta soziokulturalen arabera antolatuz, eta, dagokionean, genero edo idatzizko praktikaz sailkatuz.
‎Joan Bautista Agirre Asteasukoa edo Domingo Agirre nobelagilea, ez dira gaur egun literatur idazketa praktikarako eredu edo ispilu funtsezko; izatekotan, gehienez, gordailu linguistiko aberats, garaiko idazkeraren lekuko, edota baliabide konkretu zenbaiten maisu trebe. Hori dela eta, ez lirateke literatur sortze lanerako kanon eredugarri modernoa izan nahiko lukeen antologia batean sartuko. Baina euren garaiko Euskal Literaturaren barne joeren adierazpide dira eta, horregatik, aurrerago azalduko denez, onargarriak Antologia honetan.
‎Horrela bada, dibulgaziorako asmoa baztertu gabe, Antologia honek denbora pasa jolasgarri hutsezkoa baino gehiago, teknikoa, sistematikoa, izan nahi du.
2016
‎Baina beste elkarrizketa esanguratsu bat ere aipatua zaigu bi anaien artean. Bata Erramun erresistentziako mutil kartsua kanpoko nagusien menpe ari dela leporatzen dio anaiak, Erramun onartzen du, baina Ganixek etxean nagusi izan nahi du eta hori dio argitzen anaiari:
‎Etxean geldituko dena borrokan parte hartu gabe, hark du beste manera batez askatasuna ikusten. Etxean gelditzen denak bere buruaren nagusi izan nahi du, hau du bultzatu nahi. Bi anaien artean helburuei buruzko elkarrizketa dugu.
‎Iragana zaindu behar zela zioen, baina berrikuntza ekarri behar zitzaiola iraganeko ekarpenari aldarrikatuz. Tradizionalista zela erran daiteke, baina berrikuntzan gizarte aldaketa horietan partaide izan nahi zuela azaltzen du euskaltasuna goratuz. Garai hartako antzerkigintzaren kritika egin nahi zuen, antzerki zahartuak erreberritu behar zirela, euskaraz antzerkiak idatziak izateagatik ez zirela euskaldunaren goratzaileak eta publikoak irakaspen beharra bazuela, hauxe zen eskatzen zuena.
‎Etxahun familiarekin leiala izanen da, Jainkoari ere, Matalasek herriari erakutsiko dio atxikimendua. Eta Larzabalek berak Anai Artea mugimenduari, Enbata mugimenduaren bultzatzaile gisa, herriaren partaide izan nahi du, nazioaren partaide. Nahiz eta bortizkeriaren aitzinean eta elizgizon gisa kontraesanak jasan behar, ekintzaileen defentsa hartuko du.
‎Hunkitu nahi zuen publikoa oso zabala zen, baina gazteek toki berezia zuten zeukan proiektuan. Gazteek zeuzkaten arazoei, bizi zituzten problematiken oihartzuna izan nahi zuen, eta esperantza handia zuen gazte horiengan, geroa zirelako, horiek egoera aldatuko zutela pentsatzen zuen, horiek haien herria defenditzeko prest zirela.
‎Bestalde, zonbait monografikori esker beste azalpen eta informazio batzu jaso ditugu. Xehetasunak dirudite baina bilketa honen helburua izan da frogatzea antzerkiak interes handiak sortu zituela, ez zela euskal kulturaren atal baztertua baizik eta interes handia sortutako zatia, euskarri gutxi utzi dituena, ikerketa handiagoa merezi dutena, hau ekarpena izan nahi lukeelarik.
2017
‎Fanatiko eta kontra iraultzaileen aldekoak baizik izan daitezkeen kalte eta erru tresnak suntsi ditzagun. Monarkiak Babelgo dorrea bezalakoa izan nahi zuen, eta ez zitzaion arrazoirik falta». Hauxe da Frantziako Errepublikaren II. urteko «pluviôse» aren 8an (1794ko urtarrilaren 27an) Barère jaunak Menditarren Konbentzioan salbamendu publikorako komitearen izenean bota zuen mintzaldia.
‎– Hizkuntzari buruzko diskurtso berritua haztea, partikularki euskaldun izan nahi dutenen aldera,
2019
‎Kulturgune eta sorgunea Sortzaileen eta euskaltzaleen elkargunea Arnasgunea izan nahi du
‎Araban eginiko, eta arabarrontzat eginiko, hedabidea izateko helburuarekin sortu zen ALEA. Gure lurraldean gertatzen diren arazo, kezka, albiste eta gizarte mugimendu guztien erakusleiho izan nahi dugu, eta zentzu positiboan esanda, beste hedabide askotan inoiz azalduko ez diren gai «marjinalei» ere hitza emango dien bozgorailu lana egiteko prest gaude. Euskara oinarri hartuta, herrialdea bera informatiboki kohesionatuko duen proiektua aurrera eraman nahi dugu.
2021
‎Hegoaldean bezain zabaldua dago gutxi gorabehera Iparraldean. Han eta hemen, hala ere, literaturan baino eguneroko hizkeran eta hizkera horren ispilu izan nahi duten liburuetan gehiago. Baina han bezala hemen, ez oso aspaldidanik, literaturan bederen.
‎Sarritan bi zentzutan —aski desberdinetan gainera— erabili izan da perpaus hitza. Alde batetik, hizkuntz ariketan —hizketari, beraz giza jokabideari, dagokion zerbait bezala—, eta, bestetik, hiztunaren gaitasunaren (hizkuntzaren) deskribapena izan nahi duen gramatikari dagokion zer teoriko gisa. Lehen esanahiaz aritzeko, gure eguneroko hizketa jardueraz aritzeko alegia, hala ere, nahiago dugu esaldi hitza erabili eta perpaus hitza bigarren zentzurako gorde (hiztunaren gaitasunaz ari garelarik alegia).
‎Postposizio askeek, zalantzarik gabe, gramatikalizazioaz gogoeta egitera garamatzate. Zerrenda honek gogoeta hori pizteko baliagarri izan nahi du.
‎(Duvoisin); Sobera jaun edo andere handi da horretako (Abadia); Gure eginbide partikularrari ukitzen ez zaizkion bertuteen artean hartu behar dira eszelenteenak, ez eder eta handi iduriago dutenak (Pouvreau); Eta edirenen du hiltzean bere herioa eder, on, eta maitagarri (Tartas); Zuretzat on ez dena, atxiki ezazu urrundik. Gorri ala zuri den egin gabe kasurik, izan nahi baduzu errespetaturik (Mendiage); Eder zara, Birjina maitea (Intxauspe); Hauxe da gauza polit, joietan lehena (M. Etxamendi).
‎– Naizen baino askoz ere inkultoagoa izan nahi nuke (Berria)
‎Baina, ordena aldatuta, mendekoaren ondoan ere eman daiteke: Zenbatenaz apaldu izan nahi baituzu, hainbatenaz izan zara altxatua. Mota honetako esaldiekin alderaketa kuantitatibo berdintasunezkoa eta parekotasunezkoa era daitezke.
‎Adizki nagusia alegiazkoa denean, osagarria ere izan daiteke alegiazkoa (isil ledin nahi nuke), baina ez du nahitaez hala izan behar: Zeren eta ene bizitzari buruzko liburu honek literatur lan bat izan nahi bailuke, konfesione orokor bat baino areago, eta halatan har dezazun nahi nuke (Irigoien); Nahi nuke euskalkiak bizi diten gaur egungo gizartean diren molde berean, jendea mintza dadin bere euskalkietan, bainan pasatzen delarik idazkerara eta pasatzen delarik literaturara, baldin badira ere euskalkietan eginak gehienbat jendea joan dadin euskara batuan idaztera (Oxandabaratz)....
‎Perpausaren azkenean doa aditza, eta berak biltzen du perpausaren gunea. Zehatzago izan nahi badugu: perpausaren gunea edo burua inflexioa da, eta azkenean doan (egin dute, ikus dezagun...) inflexio sintagma horrek biltzen du aditz sintagma.
2023
‎Horretarako, Italian gertatu zena bereganatzen ahalegindu zen, eta frantses kultura indartuz joan zen, betiko helburuei eutsiz, kultura erreferentea izatea alegia. Frantziak itsasargi izan nahi zuen ideien munduan, eta arteen munduan.
‎Frantzia, Elizaren alaba nagusia, aipatua zen zibilizazio berri honen argia izan nahi zuen. Frantziako erregetzaren zilegitasuna erregeak Jainkoarengandik zu zenean jasotzen zuen.
‎Denbora horretan erregeak toki nagusia zuen, politikan, kulturan, he rri tarren artean lehen tokia hartzen saiatu zen XVI. mende horretan, Frantzisko I.arentzat Frantziako Erresuma Europako erresumetan lehena izatea zuen helburutzat eta Europa horretan errege nagusia izan nahi zuen.
‎Frantzisko I.aren eta Karlos V. aren artean sortu zen indar harremana, on dorengoen arteko gerla, kristau munduaren gidatzeko aitortza, zeuden jokoan. Biek katoliko eredugarriak izan nahi zuten, eredu nagusia izan nahi zuten. Jainkoaren eskutik.
‎Frantzisko I.aren eta Karlos V. aren artean sortu zen indar harremana, on dorengoen arteko gerla, kristau munduaren gidatzeko aitortza, zeuden jokoan. Biek katoliko eredugarriak izan nahi zuten, eredu nagusia izan nahi zuten. Jainkoaren eskutik.
‎Baina gudak oso gogorrak ziren Me diterraneoan, oso garestiak ziren Karlos V.arentzat, dirutan eta armadak kosten zainketarako zuen zama handia. Aliantzak saiakera estrategikoa izan nahi zuen, Frantziaren aldetik eta Konstantinoplaren aldetik. Baina bi mundu horiek oso desberdinak ziren eta aliantza oso poliki aitzinatzen zen eta ez bazen merkataritzarako, garaipen militar gutxi eman zuen.
‎Hala, besteak beste, musika atala dugu, adinka sailkatuta, bideoklipak eta abesti bildumak zein erabilera zehatzetarako bestelako bildumak ere (urtebetetzeak, sehaska kantak, niniekin jolasteko, etxeko kontuetarako) biltzen dituena. Bere horretan seme alabekin musika entzuteko bilduma izateaz gain, atal honek musikarako leihoa ere izan nahi du. Hau da, musikariak ezagutaraztearekin batera, musika bera izan dadila hurrengo bilaketetarako amua, bai gurasoentzat zein haurrentzat.
‎Zertan eragina izan nahi dugu?
‎Proiektu horren medioz, alde batetik familien hizkuntza ohituretan eragina izan nahi dugu. Baina zeharka, haurren ohituretan ere eragina izaten saiatzen gara, eta baita auzoan ere, euskararen presentzia ikusaraziz.
‎— Familiarteko hizkuntza ohituretan eragina izan nahi du. Auzoko edota herriko familien arteko hizkuntza ohituretan eragina izatea du helburu.
‎— Familia barneko ohituretan ere eragina izan nahi du. Familia barreneko hizkuntza ohiturez jabetu eta horietan eragina izan.
‎— Haurren arteko ohituretan eragina izan nahi du. Haurrak, gurasoak eta gainontzeko familiakoak eredu dituztela, beren artean euskaraz ariko dira, eta
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia