2008
|
|
Testu horietako gehienek 1958 Oteizak bere eskulturetan(, esku artean?) eraiki zuen huts horren inguruko gogoetak biltzen dituzte. Liburu honetan elkartuta, zilegi litzateke pentsatzea espazio huts horren zentzua eta esanahia ulertzeko saiakera bat
|
izan
nahi dutela.
|
|
Agerikoa da gaurko jendarte bizitzaren ikuskizun publikoan eta norberaren bizitzan jatorri ezberdineko estrategien arteko zeingehiagoka. ...tatik agertu eta haietara itzuliko dira, horien bidez jendeak bere buruaren gain hartzen du, ez osotasun unibertsal antzera agertzeko (ideologien eginkizuna da hori), baizik eta haren ekintza eremuari dagokion osotasuna bereganatzeko, alegia, ekintza eremu horretan subjektu gisa agertu da jendea eta eremuaren osotasunarekin identifikatzen da, hots, nagusitasun partzial hori lortuz subjektu eragile
|
izan
nahi du.
|
|
Legutioko porrotak Jaurlaritzaren ahalmen autonomoaren ezintasuna ekarri zuen, Madrili laguntzeaz gain, armada eta botere propio baten erakusgarri
|
izan
nahi zuelako erasoak. Izan ere, eta Ipar Armadako Estatu Nagusiaren buruaren testigantzaren arabera, Estatu Nagusiak Asturiaseko eta Santanderreko tropen laguntza eskaini zion Agirre lehendakariari erasoak sendotasun handiagoa izan zezan.
|
|
Nolanahi ere, badirudi jasangarritasuna gehiago lotzen dela energiaren erabilerarekin lurzoruaren okupazioarekin baino. Eta ildo horretan dago, hain zuzen ere, energia kontsumoa mugatzen duten egitasmo berritzaileetan jarritako arreta, etorkizuneko etxe berdeen proiektuan
|
izan
nahi den parte hartzeak ere aditzera ematen duenez.
|
2010
|
|
Egun, seme alabak ez dira norberaren bizitzako ezinbesteko zatia, zati naturala. Nork bere bizitza izateko etikak agintzen duela kausa, biziki handitu da familiatik kanpo eta gizonekin ibili gabe umeak
|
izan
nahi dituzten emakumeen kopurua. Nork bere bizitza antolatzea eta umeak ekartzea, ordea, kontrajarritako aukerak dira, baina gatazka horrek ez du ezabatzen umeak izateko gogoa.
|
|
3 Zorrotzagoa
|
izan
nahi bada, ikus Nunes et al. (2003) horien bilduma bat jaso baitute.
|
|
Baina nola gaitzen da pertsona bat bitartekari izateko? R 15 Code de Procédure Pénale Procureur de la Républiqueren artikuluarekin bat, gaitua
|
izan
nahi duen pertsona fisikoak edo juridikoak eskaera fiskalaren() edo Fiskal Nagusiaren (Procureur General) aurrean aurkeztu behar du, Lehenengo Auzialdiko Auzitegiaren (Tribunal de Grande Instance) eskuduntza eremuan edo Apelazio Auzitegiaren eskuduntza eremuan aritu nahi duen kontuan hartuta. Gaikuntza eskatzen duena elkarte bat bada, beste dokumentu batzuekin batera67, bitartekaritza funtzioak beteko dituzten pertsona fisikoen zerrenda aurkeztu behar da.
|
2011
|
|
–gurari guztiz legez kontrakoa frankismoarentzat, eta beraz arriskutsua?; eta, 2 Euskal kultur mugimenduaren lider eta gidari berak
|
izan
nahi zuen, eta, hasteko, haren literatur eredua ez zuen begiko: arrasatearrak ez zion erakutsiko K. Mitxelenari euskararen literatur ereduak zein izan behar zuen.
|
|
espainiarra guztiz txarra denez (izan behar duenez), ezin du onartu euskalduntasuna horrekin kutsatu izana, eta idealki bada ere, euskalduntasun garbia, hutsa, nahiko luke. Ondorioz, garbizale fanatikoa
|
izan
nahi ez duenak onartu luke mestizajea eta identitate aniztasuna arazo barik. Baina, horretarako, hierarkiak, subordinazioak, zapalkuntzak... eta hitz batean, antagonismo asimetrikoak subjektiboki ukatu eta objektiboki ukitu gabe utzi behar dira.
|
|
Anak, bere maitearen ihesaren zergatia ulertu nahian, konfiantza osoz bere eskua Anglori eskainiko dio, bere subkontzientean barnera dadin. Hori dena, begi itxiekin egiten du, ez duelako bere iraganaren berri
|
izan
nahi, beretzat bere barneak ikusezina izaten jarraituko du, oraindik ez du tokatu zaion borrokaren parte izan nahi. Anglok ere, gidariaren papera beteko du, batez ere Anak bere izatearen zentzua galtzen duenean, eta bere barrua entzun dezan gomendatzen dio:
|
|
Anak, bere maitearen ihesaren zergatia ulertu nahian, konfiantza osoz bere eskua Anglori eskainiko dio, bere subkontzientean barnera dadin. Hori dena, begi itxiekin egiten du, ez duelako bere iraganaren berri izan nahi, beretzat bere barneak ikusezina izaten jarraituko du, oraindik ez du tokatu zaion borrokaren parte
|
izan
nahi. Anglok ere, gidariaren papera beteko du, batez ere Anak bere izatearen zentzua galtzen duenean, eta bere barrua entzun dezan gomendatzen dio:
|
2012
|
|
Azken batean, gainerako pertsonak bezalakoak garela ulertzeko arazoak dituztenek, gainerakoek bezala jokatu behar dugula uste dute, «beste edozein bezalako» izatera gonbidatzen gaituzte, gure berezitasunari uko egin ahal izateko eskura ditugun bitarteko terapeutikoak baliatzera. Prozedura kirurgiko mingarri eta sarritan eraginkortasunik gabeak eta kutsu moralizatzailez jantzita «geure mugak gainditzeko» omen diren errehabilitazio saio amaiezinak... horiek guztiak ezgaitua beste pertsona bat (agian inoiz izango ez dena edo
|
izan
nahi ez duena) bilakatzeko ahaleginak baino ez dira. Gizarteak beretzat hori nahi izateak (nahiz eta, ez dezagun ahantz, «gure mesedetan» omen den) ez du berez eta nahitaez posible, beharrezko edo desiragarri bihurtzen.
|
|
Nagusia harriturik dago bere lekuan, bere burua gainditu, aldatu edo garatu ezinik; lortu du bilatzen zuena, menderatzaile bilakatzea, baina ezin liteke haratago joan. Morroiak, kontrara, ez zuen morroi
|
izan
nahi eta halabeharrez etorri zaio gainera bizitza arriskatu nahi izan ez duelako, baina aldatzeko potentzialtasun handia du bere baitan (Kojeve, 2006: 27).
|
|
Gauza bera gertatzen zaio sadikoa den gizaki neurotikoari, honek ere ez baitu harremana apurtu nahi, honek ere ez duelako librea
|
izan
nahi, menderatuak behar dituelako bere boterea eta indarra legitimoa izan dadin. Sadikoak ere, autoritatea den neurrian, menderatzailearena egin arren, masaren edo komunitatearen beharra du, masokistarik ez balego, ez legokeelako sadikorik, menderakuntzak subjektu aktiboak zein pasiboak behar ditu?.
|
|
...a, gizakiek elkar behar dute, inoiz baino argiago dago garai globalizatu honetan ez dagoela elkar menderakuntzatik at geratzeko modurik, ez dagoela saretik kanpo egoterik; inoiz baino argiago dago elkar behar dugula denok?; eta, elkar behar dutenez gero, Hipermodernitatean ere agertuko da egoerari etekina atera nahi izango dionik, besteak mendean hartu nahi izango dituenik, eta, nola ez, menderatu
|
izan
nahi duenik ere?. Ondorioz, Hipermodenitateak ere, Modernitateak bezala, menderakuntza harremanak ezagutuko ditu, baina oso bestelakoak.
|
|
Gizaki sadomasokista faltsua Modernitateko sadiko eta masokisten ondorengoa zen, eta gizaki sadomasokista egiazkoa, berriz, Ilustrazioko autonomoa
|
izan
nahi zuen gizakiaren ondorengoa da, espiritu librearena; gizaki berri honek, bere aurrekariarekin konparatuz, elkar menderakuntzatik ihes egiteko ezintasuna onartuz utzi dio Modernitateko askatasunarekin amesteari, askatasunaren definizio berriei bidea zabalduz. Modernitateko eroari gertatu bezala, sadomasokista egiazkoari ere gizarteak ezartzen dio sekulako presioa, mekanismo homogeneizatzaileek gero eta lotuago dagoen gizartean ezkutuan zein agerian egindako presio lanak, sadomasokista faltsuak bere modukoa bihurtu nahi du eta; baina, lotuta egoteari uko egin ezin badiezaioke ere, sadomasokista egiazkoak bilatuko ditu bere autonomia handitzeko bide berriak; askatasunaren aldarrikapen handiak ezerezean geratu badira ere, sadomasokista egiazkoak erabaki nahi du behintzat nork hartzen duen mendean eta noiz.
|
|
Sadomasokista egiazkoak berritzailea
|
izan
nahi baldin badu, ezinbestekoa zaio arriskatzeko beldurrik ez izatea eta, lotsagabekeria. Egiazko sadomasokismoak, izan ere, berezkoa du lotsagabekeria (Sloterdijk, 2007:
|
|
Gauzak horrela, sadomasokista egiazkoa ez da oposizioan edo kontraesanean geratzen, ez da antagonismo hutsa, espiritu soberanoa da. Gizartean egun eratu den sareak menderakuntza harremanetara behartzen badu ere, sadomasokista egiazkoak ez du bilatzen mailaketarik, ez du menderatu edo menderatzaile
|
izan
nahi. Berdinen arteko talka baino ez du bilatzen, eta ez horiek mendean hartzeko, bere burua gainditu ahal izateko baizik, berdinen arteko bestelako sare ereduak sortu ahal izateko (Sloterdijk, 2007:
|
|
Malgutasuna berezkoa duenez, nahi beste maskara jar ditzake, unearen arabera, baina ez ezkutuan ibiltzeko, izaera eskizofrenikoa duelako baizik. Izaera edo maskara ezberdinetatik igarotzen bada, ez da besteak mendean hartzeko, bere izaera esperimentatzaileagatik baizik, etengabe bere bizitza eraldatu eta indarberritu nahi duelako, eta bizitza eraldatzearekin batera gizartea irauli nahi du?, ez duelako betiko pertsona bera
|
izan
nahi.
|
|
Utopien eta mesianismoen gainbehera bizi duen garai honetan, ordea, ba omen dira, elkar menderakuntza sahiestezina dela onartzearekin batera, ezarria
|
izan
nahi duen egiarekin apurtzen saiatu nahi dutenak ere, jada iraultza handietan zein askatasun eta autonomia modernoan gehiegi sinesten omen ez duten bestelako ameslariak.
|
|
Herritar guztien parte hartzea bilatzeaz gain, genero ikuspegitik ere inklusiboa
|
izan
nahi duen tokiko demokrazia ezin da mugatu parte hartzerako mekanismo irekiak diseinatu eta instituzionalizatzera. Aitzitik, urrats batzuk haratago, demokrazia horrek ezinbestean aurreikusi behar ditu genero zuzentasunerako politika aktiboak.
|
2013
|
|
Nietzsche-rentzat gizabanakoa ez zen izandakoaren eta egindakoaren batura hutsa, nahi zuenak ere baldintzatzen baitzuen, definitu. Nortasuna, ondorioz, ez da zer edo zer aldaezina, kontrakoa baizik, badenaren eta
|
izan
nahi duenaren arteko barne borroka baizik. Orain, bere barne borroka propio horren inguruko iritzi argia zuen Nietzsche-k:
|
|
Orain, bere barne borroka propio horren inguruko iritzi argia zuen Nietzsche-k: «Bilakatu naitekeena baino espiritu libreagoa
|
izan
nahi ote dut» (Mann, 2002: 96).
|
|
Honela mintzatu zen Zaratustra guztiontzat zein inorentzat ez idatzitako liburua da; hau da, Nietzsche-k ulertua eta ez ulertua
|
izan
nahi zuen aldi berean; edo, beste modu batean esanda, gutxi batzuentzat baino ez zuen idazten, lagunentzat, komunitaterik gabeko komunitate kideentzat. Hemen ez dago, hala eta guztiz ere, inolako izaera aristokratikorik, mamuari eta etortzear dauden horiei mintzatzeko beharra baizik.
|
|
Gaingizakiak aurrez aurre topatu nahi du heriotzarekin, bai bere burua etengabe berriztatu ahal izateko, bai bizi izandakoa berriz bizi nahi duela baieztatzeko, unea errepikatu nahi duena da (Vattimo, 2003: 27), unea
|
izan
nahi duena, iraganarekin apurtu eta etorkizuna eraiki nahi duena (Vattimo, 2003b: 328)?.
|
|
Gaingizakia menderatua zein menderatzailea
|
izan
nahi ez duen hori da, soberanoa, Nietzsche-k ez baitzuen gizaki baten ordezkapena xede: «Menderatzea?
|
|
burgesia txikiaren interesak langileenekin batzen zituen. Burgesiaren eta marxismoaren arteko zubia
|
izan
nahi zuen, betiere De la Granjak bildutako lekukotzen arabera. Uko egin zion komunismoaren edo sindikalismo iraultzailearen? 1935eko egitasmo laboristan aipatzen zena?
|
2014
|
|
mundu propioaren hasiera iragartzen duen mundua birsortu eta geroratzeko ardura. Izan ere, bere hitza ekoizteko erabakimena duen giza taldeak
|
izan
nahi duenari begira jartzen du sortzen duen irudi errepresentazioaren lorratza.
|
|
Txapelketaren «egia» bat da gozamenerako hitzaren mundu oso bat eskaintzen duela izandakoaren oihartzunetik, gaur eta hemen, jendarte baten aitortza egiteko. Txapelketaren zentzu bat, izandakoaren errotik orainaren presen tzia
|
izan
nahi duenari begira jartzeko eta mundu bat estetizatzeko duen ahaltasun sinbolikoa da.
|
|
Bokek (1989) horren aurrean dio justifikazio horiek publiko egin behar direla. Horregatik, gardenak
|
izan
nahi duten erakundeak prest daude publikoari kontuak emateko eta autonomia mantenduz bakoitzaren arrazoi mailak eskatzen duen informazioa partekatzeko. Arrazoi horregatik kontsidera daiteke gardenak diren erakundeetako kolektiboak ere balio etikoz osatutako kolektiboak direla.
|
|
Azken batean, laburki esate aldera, argi dagoena zera da, kirola serio hartu nahi badugu, hau da, jokoan dagoenaren inguruan kontziente
|
izan
nahi badugu, errealitate horrekiko erabilgarria izango den informazioa eskuratu dugula.
|
|
Gainera, euskaran oinarritutako definizio hori praktikan aktibismoan oinarritutako nazio definizio batera igarotzen joan zen; eta, finean, borondatea bilakatu zen euskal herritar bilakatzeko faktore nagusi: euskal nazioko kide
|
izan
nahi izatea zen funtsezkoa. Horrek arazoak ere ekar zitzakeen, euskal herritarraren definizioa abertzaletasunari oso loturik zegoen heinean; baina aurrera begirako oinarriak ere finkatu zituen, eta etorkizuneko migrazio fluxuekiko jarrera irekia garatzea ahalbidetu zuen.
|
|
desagertze hutsak indartu egiten du estatuaren botere sinbolikoa, berez eraikia izan arren, egunerokoan eraikitzen segitzen duena, etengabe, modu ia ikusezinean. Estatu propioa
|
izan
nahi dutenei nazionalista deitzen dietenek nazionalismoari eusten diote euren estatu nazioa indartuz. Horixe gogorarazten digu Michael Billigek Banal Nationalism liburuan:
|
2015
|
|
Jose Maria Lojendiok, Donostiako adingabeen tutoretzako auzitegiaren presidenteak. Lojendiok ez zuen akademiaren buru
|
izan
nahi, baina gainerako euskaltzainek behartu egin zuten 1963ko apirilean, lojendiotarrek agintari frankisten aurrean zuten ospe intelektualagatik, giro katolikoetan bederen (Torrealdai eta Muru Uria, 2009: 113) 2.
|
|
Gizonezkoak dira lanbidea edo generotik aparteko bizitza dutenak. Aldiz, bost emakume horietarik bi zoratuta daude, beste bi sexuari loturik ageri dira eta neskame
|
izan
nahi duen neskatxari ere ez zaio ahotsik ematen, aholkuak ematen dizkiote eta berak eskatu, baita izarrei ere gajoak.
|
|
Halaber, Maribelen papera ez da Armandoren bikotekide izatera murrizten, aitzitik Maribel iheslari politikoa da, eleberriko pertsonaia asko bezala erbesteratua bera ere, zeinak lehenengo pertsonan7 narratuko duen hitzaren dohaina galdu duen Goioren historia. Maribel izango da Goio Andonirenganaino eramango duena bidaia luze eta ezustekoz beterikoan, bera izango da orainaldia argitu nahian Goio Kolonbiako sanatorioraino lagunduko duena, Goiorentzat ez ezik, iheslari guztientzat osatzailea
|
izan
nahi duen errelatoa josteko helburuz. Maribelen proposamenez bihurtuko da Goio Antarktikara doan espedizioko eskifaiako kide, eta ontzi horretan ezagutuko du Goiok Edna, Maribelen antz handia duen emakumezko pertsonaia, horrek ere gida lana egingo baitu iragana orainaldiarekin eta etorkizunarekin lotzen duen kontakizunaren bidaian.
|
|
Ikerketa honen helburu nagusia parekideak diren (edo
|
izan
nahi duten) bikote harremanetan gauzatzen diren negoziazio prozesuak ikertzea izan da. Negoziazio prozesu horiek (agerikoak, ezkutuak, adosturikoak?) bikote harremanetan garatzen diren eredu berriak eta, oro har, genero harremanei dagokienez gizartean gauzatzen ari diren aldaketak ulertzeko ezin egokiagoak dira.
|
|
Eta nola ez, hausnarketarako abiapuntua
|
izan
nahi du lan honek, beraz, eztabaida sortu eta ekarpenak jasotzearekin batera, bertsolaritza eta generoari loturiko beste ikerlan batzuen pizgarri izatea ere badu xede.
|
|
emakumea izatea, gutxienez urtebete espetxean egon izana eta bertan praktika fisikoren batean parte hartu izana. Hiru baldintza horiek bete eta elkarrizketatuak
|
izan
nahi zuten pertsonekin harremanetan ipini ondoren, hitzordua zehaztu zen haiek hautatutako toki eta ordutegien arabera.
|
2017
|
|
Mehatxuenaurrean, gozatzenjarraitzekoaukeraemandiezaguketenbaliabideak sortubeharditugu.Batduelagutxisortuda, DonostiakoProtokoloa.Donostian, 2016ko abenduaren 17an aurkeztutako Hizkuntza Eskubideak Bermatzeko Protokoloakesaterako, 76.neurrianargizehaztendu: «4.2.2.Ebaluazio agentziaeta instituzioek ez dituzte Hizkuntza Gutxituan egindako ekarpen zientifikoak gutxiago baloratzen». Protokoloak 1996ko Bartzelonako Hizkuntza Eskubideen Deklarazio Unibertsala garatzen laguntzen duen tresna eraginkorra
|
izan
nahi du, Europako hizkuntza berdintasunarenaldeetahizkuntzagutxituengarapenabermatzekoneurri zehatzak jasotzen dituelako. Protokoloa izanik, borondatezkoa da, eta borondate hori behar dugu aktibatu, bai pertsonengan, bai erakundeetan ere, eraldaketa posible egiteko, Uztaro moduko proiektuek segida luzea izan dezaten.
|
|
Uztaroren 100+ zenbaki honek Komunikazioa Giza eta Gizarte Zientzien alorretik eta Euskal Herritik nola ulertu, aztertu, begiratu, eztabaidatu dugun eta aurrera begira ditugun erronka eta aukerak berrikusteko (g) une egokia eskaintzen du. Artikulu honek ez du noski Uztaro aldizkariaren baitan egindako komunikazioaren eremuko lan guztien inguruko azken azterketa
|
izan
nahi, ehungarren zenbakiaren aitzakian elkarlan kolektiborako ekarpen eta abiapuntu posible bat baino. Horretarako, orain arte komunikazioaren esparruan Uztaron argitaratutako lanak aipatuko ditugu, ondoren horiek marrazten dituzten etorkizunerako lerro batzuk zirriborratu eta Uztaro eta euskarazko aldizkarien ekarpen eta funtzio sozialei buruz zerbait esateko.
|
|
Herri txikietako jendeak etorkizuna gure esku dugu eta gure esku hartu nahi dugu. Gure geroaren protagonista
|
izan
nahi dugu eta izan behar dugu, gure etorkizunean sinesten dugulako. Tokian tokian, leku bakoitzean, guk erantzun nahi diegu gure esku dauden beharrizanei.
|
|
Biktimaren kontzeptu hau ez da espainiar legelariaren asmakuntza; 2012/ 29 UE Zuzentarauren transposizio hutsa da, nahiz eta hark zeharkako biktimaren ideia zenbait senitartetara mugatu29 Gauzak horrela, txalogarria iruditzen zaigu BEk, biktima, horrek zigor prozesuan duen paperaz gain edo haratago definitzea; izan ere, biktimak duen, eta izan behar duen? lehenengo eskubidea berak pairatutako delituaz arduratzen ari den prozesuan
|
izan
nahi duen parte hartzea erabakitzea baita. Ideia hori bikain ezkontzen da lan honen tesi nagusiarekin:
|
2018
|
|
Barrura begira, hausnarketa bultzatzeaz gain, «Batasun Herritarraren proiektu politikoa doitasun handiagoz» definitzeko asmoarekin egin zen. Kanpora begira, Herri Batasunaren «filosofia partehartzailearen islada»
|
izan
nahi zuen (Herri Batasuna, 1991).
|
|
Gainera Herri Batasunak izaera plurala eta klaseartekoa
|
izan
nahi du. II. Txosteneko «Pluraltasuna Herri Batasunaren ezaugarri» atalean esaten den bezala, «Herri Batasuna sorkuntzan eta geroagoko bilakaeran barrena, nazionalismotik hasi eta, marxismo sozialista eta komunismoan zehar, anarkismorainoko edo kristautasunerainoko pentsamoldeak bilduz etorri dira», «Izaera aurrerazaleko ideologiak eta sentiberatasun kultural, politiko, sozial... desberdina Herri Batasunaren baitan bizi daitezke» (Herri Batasuna, 1992).
|
2019
|
|
Hizkuntzaz aparte, tonua arras desberdina du: neskak badu maite bat, eta harekin ezkondu nahi du, ez beste inorekin; glosan ageri diren kexuak maiteminezkoak dira, eta ez neskazahar izateko beldur den edota sexu harremanak
|
izan
nahi dituen neskarenak. Forma aldetik ere bada desberdintasunik:
|
|
Nik Kristina [Mardaras] en erreferentzia ez nuen eduki umetan, gero izan dut, baina Arantzazu Loidi, Iratxe Ibarra ere gogoratzen naiz, Estitxu Arozena, bueno, momentu horretan tokatu ziren emakumek, ba beraien lorpena izan zela, ordu arte gizonena bakarrik zen munduan lortu zutela beraiek hor sartzea, ez?, zeintzuk sartu ziren, ez?, gizonena zen estandar horren barruan hainbeste txirriatuko ez zutenak, hainbeste? esan nahi dut momentu horretan ba zenbait emakume bertsolarik izugarri, disonantzi izugarria sortzen zuten, ez?, igual gaur aukera gehiago izango lituzkete iristeko, ez?, nahiko balukete, igual ez zuten
|
izan
nahi bertsolari baina,, baina hor sartu ziren ba terreno maskulino horretan kabida izan zezaketenak, ez?, osea onartzen ziren eszepzio bezala, baina zen hainbesteko disgresio sortzen ez zutenak.
|
|
Horretarako, besteak beste, marka sortu, komunitatea trinkotu eta balio positiboz hornitzea proposatzen du, ariketa hori egitea euskal herritarroi dagokigula azpimarratuz: «Euskaldunok bagara izan, aurrerantzean ere
|
izan
nahi dugu eta gauza ederrak egiten ditugu»dio, etsipenetik urrun. Kutsu hauxe darie liburuko orri gehientsuenei.
|
2020
|
|
Honek
|
izan
nahi du haurrak zoriontsu izateko espazio bat, horrela azaltzen genuen gure egunerokoan, orduan horri begira saiatzen gara ahalik eta era askeenean mugitu daitezen pertsona bezala, alde horretatik ere, genero identitatea aukeratzeko askatasuna bermatu nahi diogu, behintzat espazio honetan. (E2_ 2018/02/13)
|
|
2016 urteaz geroztik, Jolasgune jai jardunaldia egiten da urtero: proiektu horien elkargunea eta ikusgarritasuna lortzeko gunea
|
izan
nahi du Jolasgunek. Bestalde, azpimarratzekoak dira JolasBide:
|
|
Badira Euskal Herrian espainolista konfesionalak, euren kredo politikoan konbentzimendu axola handikoena espainolismoa dutenak, PP PSOE fronteak erakutsi duenez. Espainolak dira eta
|
izan
nahi dute. Ez dute identitate arazorik.
|
|
Beste talde bat ere ikusten zuen J. Azurmendik: espainolak
|
izan
nahi ez dutenak baina badirenak. Bizkaiko Ezkerraldeko ezkertiar anarkista joerakoak eta zituen gogoan9, gaur egun Podemos en ingurukoak edo, hots, espainol direla esatea hastio dutenak baina euskal identitatera heltzeko aski indar edo borondate ez dutenak, eta horixe, nahi gabe ere, espainol gelditzen direnak, identitateren bat izatea saihetsezina baita.
|
|
A!, bai, Konstituzioagatik. Espainola
|
izan
nahi ez izateko, ehun eta batgarren arrazoia hori (EA, 19).
|
2021
|
|
Boliviak, Ekuadorrek eta Venezuelak hainbat BIT amaitu dituzte, eta CIADItik alde egin dute, mezu politiko argia bidalita: ez dute erakunde horretako kide
|
izan
nahi etorkizunean. Halaber, Argentinak inbertsio demanda ugari izan ditu (2001eko ekonomia krisiaren testuinguruan hartu zituen salbuespen legeen ondorioz), eta ez ditu laudoak ordaindu nahi.
|
|
Erreminta garrantzitsua da identitate nazionalak, menpekotasun sentimenduak eta kohesio soziala eratzeko. Adierazpen kultural ezberdinen bidez, taldeek memoria kolektiboa, euren nortasuna eta
|
izan
nahi duten hori lantzen dute (Colmeiro, 2005; Mendoza, 2015). Gobernagarritasuna, gainera, baliagarria izan daiteke politika publikoetan gestio kulturalak txertatzeko, horrek hiritartasunaren eraikuntzan paper garrantzitsua izanik (Correa, 1998; Guillen et al, 2009).
|
|
Hots, bere buruari buruz uste duenaren eta besteek beragan ikusten dutenaren inguruan duen pertzepzioaren arteko oreka bat behar da nerabezaroan zentralitate handia hartzen duen identitate horren bilaketan (Erikson, 1968). Beraz, uler daiteke garrantzi berezia hartzen duela" nor
|
izan
nahi dudan" erabakitzerakoan" ni naizenaren" eta" ni besteen begietan naizenaren" arteko oreka egoteak.
|
|
Merkatu sozial bakoitza bere testuingurura hobeto egokitzen diren prozedurak eta estrategiak aplikatzeko gai baita, eta erabakiak hartzeko askatasuna baitu. Eta are gehiago, ekonomia solidarioak etorkizunean errealitate sendoagoa
|
izan
nahi badu, ekonomia sozialarekin aliantzak ehuntzeko aukera esploratzen jarraitu du (Perez de Mendiguren eta Etxezarreta, 2015). Zentzu horretan, azkeneko urteetan indartzen ari den Ekonomia Sozial eta Solidarioaren (ESS) terminoa zeresan handia izaten ari da.
|
|
merkatu sozial bat eraikitzea, alegia. Merkatu sozialak, bestelako edozein merkatuk bezala, ondasun eta zerbitzuak salerosten diren espazioa
|
izan
nahi du. Hala ere, bertan jarduten duten eragileak ekonomia solidarioaren logikan ekoizten eta kontsumitzen dutenak dira; aipatutako balioetan oinarritzen direnak, hain zuzen ere.
|
|
Ez da, ondorioz, gaia bere sakontasunean aztertzea eta behin betiko emaitzak aurkeztea lanaren helburua. Zehaztasunen artean, azkenik, ikerketa gaur egungo datuetan oinarrituz burutu dela esan behar da; badakigu jakin, historian zehar ezaugarriak aldatuz doazela, diakroniak ongi erakutsi duen legez, baina ekarpen honek egungo hizkuntza egoeraren analisia
|
izan
nahi du, ez besterik. Bigarren atalean ikerketarako metodologia aztertzen da, hirugarrenean emaitzak analizatzen dira, laugarren analisi honen baliagarritasunaz hitz egiten da eta azkenengoan ondorioak ateratzen dira.
|
|
Epai horietan ez da beti emakumea mendeko subjektu bezala deskribatu, edo bigarren mailako izaki legez; bai, ordea, subjektu pasibo moduan. Emakumea dantzatua, gurtua izan dela azpimarratu dute behin eta berriz (gizonek, oro har), inork emakumeei galdetu gabe gurtuak
|
izan
nahi duten edo ez, euren erabakitzeko autonomia erabat deuseztzat joz. Maiz era horretako kontakizunek errealitatea desitxuratu bazuten ere, lan honek erakusten du diskurtsoak zenbateraino itxuratu duen errealitatea, gizonen gozamenerako plastilina bailitzan.
|
2022
|
|
Zentzu horretan, euskal gatazkak ezagutu zuen b) protestarako bitartekoen erradikalizazioak (sortutako eztabaida etiko moralaz harago) estrategia osoaren garapena nabarmen baldintzatu zuen. Izan ere, mugimenduak protestarako errepertorioaren dimentsio ezberdinak era eraginkorrean bildu ditu arrakastatsua
|
izan
nahi badu (Della Porta eta Diani, 2011). Horrela, Estatua negoziaziora behartzeko bultzatutako kaltearen logika, bildu nahi den jende kopuruaren edo konbentzimenduaren logikarekin elkarrekin bizitzeko egindako apustu bideragaitzak ezker abertzalearen babes sozialaren galera mailakatua ekarri zuen, 1980ko hamarkadaren bukaeratik HBk lortutako hauteskunde emaitzen beherako joerak adierazten zuen bezala.
|
|
Kontzientzia txarra zer egoeratan nengoen ikusten nuelako, eta niri ez zitzaidalako ateratzen ez maitatzea, ez laguntzea, berak nahi bezala, bere desioak asetzea. Eta arbuioa ez nuelako
|
izan
nahi ez bere erizaina, ez bere zaintzailea, eta berak ez zidalako zertan ezer eskatu (Maren).
|
|
Dobashek eta Dobashek (1998) ikergaiaren lehen eklosioaren ondoren egiten diren diziplina barneko lanen zurruntasuna kritikatzen dute. Askotariko diziplinen arteko" mesfidantza" horrek haiek ez aintzat hartzeko ahalegin hutsal bat ekarri du, eta, are, baita analisi zientifiko" puru"
|
izan
nahi duen horretatik baztertzekoa ere. Egileen aburuz, dinamika horrek indarkeriaren ulermen teoriko eta ezagutza enpirikoaren garapen handiagoa eta emankorragoa eragozten du, baita indarkeria desagerrarazteko bidean jarriko gaituzten hari buruzko ikuspegi berrien bilaketarena ere.
|
|
Aitzitik, badira proposamenak PSak adberbioekin batera sailkatzeko, dela EGLUren (1991) adizlagun kategoria bereziaren bitartez, edo, berrikiago SEGek proposatu bezala9, biak multzo bakarrean elkartuz. Izan ere, EGLUn iradoki zen bezala, egun gramatikek bi kategoriak bereizteko darabiltzaten irizpideak, funtsean morfologikoak
|
izan
nahi duten arren (hitz bakarraren eta izen+ postposizio taldearen aurkakotasuna), oso lotuta daude lexikalizaziomailarekin, eta mailen arteko mugak nahiko lausoak dira gehienetan.
|
2023
|
|
Bourdieuren champ kontzeptuaren esanahia abiapuntu hartuta (Bourdieu, 1991; 1999; Bourdieu eta Wacquant, 1992), politikagintzaren barruan politika liskartsuak esparru bereizia osatzen duela esan daiteke. Hau da, funtzionamendu arau jakinak dituen espazio sozial autonomoa da, barnean botere harremanen arabera egituraturik dagoena; gune horren parte direnak edo
|
izan
nahi dutenak bertan baliotsu jotzen diren baliabideak eskuratzeko lehiatzen dira. Politika liskartsuaren dinamikak Euskal Herriko mugimenduetan nahiz euskal estatugintzan ere aztertu dira orain arte (Zubiaga, 2007; 2012).
|
|
" Seigarren mailan nengoela, gogoratzen dut bi aukera ikusten nituela ortzi mugan, borroka izatea edo raperoa izatea, eta nik borroka
|
izan
nahi nuen(...) Lehenengo kale istiluak 13 urterekin bizi izan nituen(...) Akzioa eta adrenalina hori guay zegoen(.) SEGIren ilegalizazioa dela eta gogoratzen dut egin genuela kriston kontzentrazioa ke poteekin eta abar (institutuko) patioan, 15 urte genituela edo" (Mutila, 26).
|
|
Hemen uzten ez didaten gauza bakarra, nire kabuz dutxatzea da. Bestela, momentuz ez dut inoren beharrik, ez dut inorendako traba
|
izan
nahi" (Emakumea, 91, adinekoa).
|
|
Beste gai nagusi bat zaharren egoitzetan erabiltzen diren arreta eta zaintza ereduei loturikoa zen. Alde batetik, parte hartzaileek beren lehentasunak eta nahiak aipatu zituzten beharrezkoa izanez gero
|
izan
nahi luketen zaintza moduari lotuta. Zentzu horretan, parte hartzaile gehienek etxeko testuinguruan eta inguru hurbilean bizitzen jarraitzeko lehentasuna adierazten zuten.
|
|
Gainera, pertsonek, beren egunerokoan, itxaropen eta desira kontrajarriak zituzten zainketa motari eta premia egoeran
|
izan
nahi lituzketen harremanei dagokienez. Maitasuna, sostengua eta epeltasuna sentitzea parte hartzaileek aipatzen zituzten faktore garrantzitsuak dira, despertsonalizazioak, bakardadeak eta" gauza" balira moduan tratatuak izateak kezkatzen zituzten bitartean.
|
|
" Nik ordaintzen dudan pertsona baten eskutik zaindua
|
izan
nahiko nuke, baina ez izatea pertsona ezezagun bat. Askotan ikusten dira egoerak non zaintzaileak adinekoa gurpildun aulkian eramaten duen eta hitz bat ere ez dutena egiten!
|
|
Egoera horrek ezinbestean arrakala sortu du jendartean, gero eta gehiago baitira zaintzari lotutako beharrak eta gero eta urriagoak horiek artatzeko baliabideak (Comas d Argemir, 2019; Theobald eta Luppi, 2018). Pertsonek etorkizunean non, nola eta noren eskutik zainduak
|
izan
nahiko luketen eta ingurukoen zaintzaren ardurari buruzko kezkak, ziurgabetasunak eta kontraesanak areagotu egin ditu egoera horrek (Eurostat, 2019; Del Barrio eta Sancho, 2015). Honenbestez, zeintzuk dira familien testuinguruan, zaintzaileek eta zainduak izaten ari direnek gaiaren inguruan plazaratzen dituzten arazo eta kezkak?
|
|
1996an Hondarribiko eta Irungo Alardeen konfliktoak eztanda egin zuen, emakume batzuk alardeetan soldaduz jantzita sartu zirenean. Emakume horiek herrietako jaietan gizonen pareko parte hartze aktiboa
|
izan
nahi zuten eta hori gauzatzeko moduak genero ordena zalantzan jarri zuen. Genero ordena zalantzan jartzean ordena sozial eta politikoa arriskuan geratu zen eta horren aurrean urte luzez iraungo zuen erreakzioa sortu zen, apurtutako ordena berrezarri nahian.
|