Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 19

2000
‎Zuzenbide erromatarra destainez eta arinkeriaz gaitzesten duten hainbatek ez dute berori behar adina ezagutzen. Berehala konturatuko gara horretaz, baldin eta gauza bagara bereizteko, batetik, zuzenbide hori eskuratu diguten bilduma horietan arrazoi idatzia deitua izan dena eta, bestetik, gure egoera eta usadioetatik at diren erakundeak; orobat, baldin eta bereizten badakigu senatukontsultoak, plebiszituak eta printze zintzoen ediktuak enperadoreen erreskriptuetatik, horiek baitira, izan ere, halako legeria eskatua, kreditu edo ezegokieraren arabera emana eta Erroma bera kolokan jarri zuten hainbat munstroren gortean moldatua, agerikoa baitzen horiek epaiak eta...
2001
‎Eta kontzeptu hau izan da mendebaldeko kulturan okerren ulertu izan denetako bat. Platonek" ideia" deiturikoa ez da Lockez geroztiko filosofia modernoak definitu duena, hau da, guk gauzen gainean irudikatzen dugun kontzeptu mental bat.
‎Baina nire aburuz egiaren hurbilena denez gaurdaino, gorde ezina egiten zait nire kontzientzian. Niretzat argi oso pozgarria —lilura hutsa izango balitz ere— izan dena beste norbaitentzat lagungarri izan daiteke. Nire poza beste bat bakarrarengana zabaltzen bada, bi bider pozik geratuko naiz.
2003
‎lege natural eta aldaezina da etxearen gaineko jabaria ugazabari dagokiola, ugazaba horrek jabaria bere borondatez kentzen ez duen bitartean edo jabari hori bide zuzenak eta legezkoak erabilita kentzen ez zaion bitartean. Halaber, lege natural eta aldaezina da, edukitzaileek ezin dezaketela betiko bereganatu norbaitek euren edukitzari kalte egiteko arriskua, eta denbora luzez etxearen edukitzaile izan dena, azkenean etxe horren ugazaba bihur daitekeela; egin eginean ere, gizakiak berezko joera du berea dena inoren esku ez uzteko, eta edukitzailea ezin daiteke usurpatzailetzat hartu, horren inguruko frogarik ez bada.
‎Hartara, Domatek Corpus luris Civilis eta Corpus luris Canonici, Erromako zuzenbide klasikoa eta Erdi Aroan Elizak ondutako zuzenbidea, sailkatu eta arlokatu egiten ditu, Frantzian berezko arau zirenak, alegia, ordenantzak eta tokian tokiko ohiturak ere aintzat hartzen dituela. Hitz gutxitan esanda, kodegintzaren aldi juridiko berriaren iragarlea, Europa osoan arrakasta eta onespen zabala erdietsi zuena, eta sarri sarri aipatua eta ikertua izan dena, pentsamendu eta kultura juridikoaren baitan.
2004
‎Zer ote da izatea? " Eta hauxe da aitzinean jada eta egun ere, eta betidanik, bilatu izan dena, beti ere aporetikoa izanik: zer ote da izatea (ti to on), edo, gauza bera dena, zer ote iza (tasu) na (substantzia:
‎Eta bidezko ez ezik autoterapia ezinago osasungarria edo barne ahotsaren agindu isila ere. Mistiko handi guztien esperientzia apofantikoa izan da, alde eta aldi orotan begirunez eta erreberentziaz miretsi izan dena. Isiltasuna propedeutika eta terapia eraginkor bat izateaz haratago, bokazio bat da ororen gainetik.
‎gizakiak ezin hobets dezake bere zoritxarra, gizaki askea eta librea den heinean bederen. Aristotelesen Etika z geroztik zabaldu da pentsamolde hau, eudaimonismotzat jo izan dena (eudamoma= zoriontasuna). Gogoan izan behar da Aristotelesentzat zoriontasuna" egintz (ar) en bidez erdiesten diren on guztietan gorena dela" (Etika Nikom., I, 4, ab initio), ongia izanik" gauza guztiek helburu duten hura" (Ibid., I, 1, 1094 a ab initio).
2006
‎Badago kantu bat Iliada n, Diomedesen aristeia deitu izan dena, hain zuzen indar emate horren bidez hasten dena. Bataila neketsu bezain ankerra amaitu da eta, bataila guztiek bezala, gerrari ugariren gorpuak utzi ditu, alde batekoak zein bestekoak, bataila zelaian; zauriak sendatu behar dituzte bizirik dirautenek, atsedena eman behar diete loarekin gihar ahituei; baina, berehala, oso laburra izan den gauaren ostean, egunsentia etorri da, arrosa kolorez:
2007
‎Lehenbiziko ahapaldian, itxurakeriaren gainetik, iritziaren mundua (ta Sokouvta) alboratzeko653 eta gauza guztien egia biribila eta aratza (alrSeerj eukukleoj) ezagutzeko agindu dio jainkosak654, alegia, gauzen barruan datzan eguzki argiaren biribiltasunaren isla atzemateko. Baina, Parmenidesen epistemologia ez da maiz uste izan dena bezain erradikala, egiaren bilakuntzak ez baitu iritziaren mundua erabat alboratzen. Berriro ere emango dio jainkosak aholku hori:
2009
‎Ederki. Honela, begiespen eta kontzeptu edo kategorien loturaren bitartez baino du konpondu Kantek arazo hau (bestalde, arazo filosofiko latza izan dena historian zehar). Eta berriro matematika hutsaren gaira bueltatzen gara hemen.
2011
‎...bat baino ez dela egiten diot; osotasunaren ordena pentsatzearena baino zabalagoa eta ugariagoa dela iruditzen zait (Nietzsche), agertze sorrera mugarik gabeko mugimendua dela, ez direla aski ereduak (Platonen Ideiak, kristauen Jainkoa, edo izatearen agerpenak sortzen dituen egitura matematiko geometrikoak), izatea izanik bera dela jatorrian formen beren iturria sortzen duena (aldi bereko sorrera, izan dena bere bilakaeran espresatzen da, aldez aurretiko gobernurik gabe). Ikuspegi hori erraz irensten du mundu ikuskera magikoak; ez, ordea, hierarkia edo araubide bat ezartzen bada (arrazoimena edo erregea).
‎nik, eta historiak. Heriotzak historia ere juzgatzen du, eta ez" izan dena" soilik (ahaztua nahiz iragan bizia, oraindik daragiena), izan zitekeen eta izan ez dena ere baizik (zabalik jarraitzen duena posibilitate bezala etorkizunari begira). Heriotza deiadar etengabe bat da Daseinari bere posibilitateak, batez ere galduak, pentsatzera, birpentsatzera.
‎Erlijioa (gizakia baino gorago dauden indarrekin harremana izateko eredua, babiloniarrek eta juduek adostu eta unibertsalizatua, kultuarena eta errituarena, gero mila eratan egituratu izan dena) gorputzaren ukatzaile da. Hasierako paradisuetako maitasuna, eta harekin batera izandako zoriona eta gainerako lilurak, ukapen batez laburbildurik erakutsi zaizkigu:
‎Are, Heideggerren jarduerak Holderlinekin haren engaiamendu politiko beroenaren urteekin kointziditzen du, eta itxura guztiz zenbait interpretaziok hark Alderdi barruan zeuzkan ika mikei erantzuten die(" Holderlin eta poesiaren esentzia" Erromako konferentzia Alemania eta Mussoliniren Italiaren artean harreman kulturalak lotzeko programa ofizial baten barruan emana da; Heideggerren lanik ederrenetako bat Holderlini buruz," Andenken", Goebbelsen adigurian Alderdiak 1843an poetaren heriotzaren ehunurtekoaren kariaz paratu duen omenaldian eman da argitara). Bakarrik, Heideggerrek poetaren bere bere irakurketa egin du, hura bere bozeramaile bihurtuz, aleman" esentzial" eta antimoderno (Orixeren Euskaldunak baino ez gutxiago), ezer izatekotan Iraultzaren entusiasta gaztea eta modernitatearen paradigma izan dena bere garaian. Fariasekin esateko:
2017
‎Hasteko, hara non existitzen naizen ni bezala nire kontzientzia ez erreflexuarentzat. Gehien deskribatu izan dena, hain zuzen, niaren bat bateko agertze hori da: nik ikusten dut nire burua ni ikusten nautelako, idatzi izan dugunez.
‎Hori horrela, nire jarrera libre bakoitzak inguru berri batean engaiatzen nau non eta nire izatearen materia bera Beste baten askatasunaren aldakortasuna baita. Haatik, nire lotsagatik beragatik, nirea balitz bezala aldarrikatzen dut Beste baten askatasun hori, kontzientzien batasun sakona adierazten dut; baina ez monaden harmonia hori, batzuetan objektibotasunaren bermetzat jo izan dena, baizik eta izate batasun bat, ezen ezaguna egiten zaidan izate bat nahi eta onartzen baitut Besteek aitor diezadaten.
2022
‎Finean, biziarazten gaituen horrentzako hurbilketa berriak. Filosofiatik hezkuntzaz galdetu izan denetan, ez da izan inoiz filosofia irakasteko moduari buruzko galdera pedagogikoa, ezpada gizakia, hiritarra edo gizadia hezteko moduari buruzkoa. Galdera horrek, horregatik, garai eta testuinguru bakoitzean jakintzaren espazioa eta espazio politikoa antolatzen dituen irudia eragin, ezbaian jarri eta birformulatu egiten du.
‎Historian zehar alternatibatzat hartu izan dena, hitzaren eta ezagutzaren bi kontzepzioren arteko txandakatzetzat, egiaz ezinbesteko polaritatea da. Diogenesik gabeko Platon galbidea litzateke; Platonik gabeko Diogenes ahanzturan galduko zatekeen.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia