2000
|
|
Prentsatik hartzeaz gain, masa kulturaren kontsumitzaileak eduki politiko sinboliko ugari hartzen du
|
ikus
entzunezko hedabideetatik, telebistatik batez ere.Hedabideak oro har, eta ikus entzunezkoak zehazki, eduki politiko sinboliko horiensortzaile, suspertzaile eta komunikatzaile apartak dira. Eduki horiek bai fikziozkoproduktuen bidez eta bai informatiboen bidez ere helarazten dira gure etxeetara.
|
|
Finantzen kasuan ez bezala, erakunde horiek aintzat hartu zituzten estatuen neurri protekzionistak beren negoziazioetan, mugasariendesagerpena lortzeko epe luzeko helburu horren bidean; eta ondorioz, mugasariengutxiagotzeaz gain, egokitze eta harmonizazio konponketak egunorokoak dira.Ondasun fisikoen merkataritzaren aferaz gain, ikustezinen eta zerbitzuen nazioarteko salerosketen araudiak aztertzen ari da MME: idazleen eta gainerako sortzaileartistikoen eskubideak, ustiapen lizentziak, itsas garraioaren araudiak,
|
ikus
entzunezko hedabideenak, eta abar. Biztanleen eta enpresen eskubide ekonomiko estatalak babesteko bultzatzen ari omen dira negoziazio horiek.
|
2011
|
|
ETBkohiru kazetarik osatutako taldea sortu zen, irratirako eta telebistarako erreportajeaklandu zitzaten, eta 2008 urtearen erdialdera bitartean jardun zuten horretan. Taldehorretako profesionalak telebistatik zetozen; ondorioz, lantzen zituzten informazioproduktuak
|
ikus
entzunezko hedabidearentzat sortuak ziren, eta, ondoren, edukihoriek irratiko lengoaiara eta formatura egokitzen zituzten. Erreportajeen gaiak etaemisio data erabakitzen zituen koordinatzaileak ere telebistan zuen jatorria.
|
|
Andoni Ortuzarrek, orduko zuzendari nagusiak, kolaboratzaile taldea osatu zuenEITBNET eko eta Kudeaketa Saileko arduradun Juan Diego Casalsekin batera (garaihartan, Eitb.com sail horren menpe zegoen). Hedabide tradizionalen hedapenaz etagarapenaz gain, Ortuzarrek euskarri digitalen aldeko apustu garbia egin zuen, irratidigitala, LTD, Interneteko produktuak, euskarri teknologiko berriak bultzatzea etaabar?; iraultza digitalaren atarian,
|
ikus
entzunezko hedabideak euskarri berrien bilazebiltzala eta mugak hautsi nahi zituztela ikusteko gai izan zen, eta euskarri anitzekotalde estrategia berri baten beharra nahiz beste multimedia alderdi batzuk garatzekobeharra jarri zuen mahai gainean, une horretan abangoardian zeuden komunikazioenpresen ildoekin bat (Otermin eta Diez, 2007: 270).
|
|
Etaune honetan, EITBk hasi berri den hamarkadarako Plan Estrategiko berria onartu du, irrati eta telebista zerbitzu publikoa euskarri guztietan, Euskadiko herritar guztiei etamunduko euskaldun guztiei eskaintzeko konpromisoa hartuta. Eta, horrez gain, EITBkidentitate korporatiboa berritu du,
|
ikus
entzunezko hedabideetan edukiak eta irudiakbat egiten baitute (Ortuzar, 2000: 3).
|
|
Lehoi ErregeaThe Lion King(, Roger Allers eta Rob Minkoff, 1994) Disney faktoriako marrazki bizidunezko pelikularen hasierako sekuentzia erakutsi zitzaien. Gero, sekuentzia horretatik hautatutako hainbat planoren gaineko deskribapena idatziz egiteko eskatu, eta abiapuntu horretatik,
|
ikus
entzunezko hedabideek zabaltzen dituzten mezuez hitz egitera gonbidatu zitzaien. Hori guztia ordu baten bueltan, aldez aurretik zehaztutako gidoi bati jarraiki.
|
|
urtean, telebistan eta
|
ikus
entzunezko hedabideetan ainguratu zituen lantaldeak bere ikerketa ardurak. Ikusi genuenez, hobekuntza teknologikoak ez du berekin ekarri teknologia komunikatzaileek garraiatzen dituzten edukien deskodetze beregain eta kritikoa garatzeko irizpide intelektualik.
|
|
Horretan guztian, erreferentzia giltzarria da
|
ikus
entzunezko hedabideak errealaren ordezko zuzentzat hartzen dituen nozio mitikoa puskatzea. Alegia, mito bat da hedabideek erreala ekartzen dutela etxera.
|
|
Hala ere, informazioaren eta komunikazioaren teknologien zurrunbiloaren baitan, kontsumo kritikoaren antipodetan dago Euskal Herriko helduen ikus entzunezko komunikazioaren gaineko gaitasun maila: hutsune nabarmenak daude ikus entzunezko lengoaiaren ulermen gaitasunetan, teknologien erabileran, ekoizpen eta errezepzio prozesuen ezagueran, ikus entzunezkoen balio estetikoen azterketan, eta
|
ikus
entzunezko hedabideek eta komunikabideek transmititzen dituzten ideologia zantzuen balorazioan.
|
|
Gurasoek ezintasun nabarmena dute euren seme alabei
|
ikus
entzunezko hedabideen kontsumoa mugatzeko. Aitortzen dute beraiek direla mugak ipintzeko pertsonarik aproposenak, baina, aldi berean, onartu egiten dute arazo handiak dituztela mugok ezartzeko orduan.
|
2012
|
|
Ikus entzunezko hedabideei dagokiela, ordea, bospasei galderak ez dira zertan albistearen lehen esaldian agertu. Izan ere, ulergarritasuna bermatzeko,
|
ikus
entzunezko hedabideek esaldi laburrak hobesten dituzte. Horregatik, albistearen amaieran berriro bizpahiru W galderaren erantzunak gogoratzea komeni da.
|
|
Hortaz, prentsa idatziak ez ezik,
|
ikus
entzunezko hedabideek ere akats funtzionalak ekidin behar dituzte. Dena den, idatzizko akatsak ikusgarriagoak dira.
|
|
Horregatik, adineko populazioarengana heltzeko zailtasunak izan dituzte idatzizko hedabideek. Horrenbestez,
|
ikus
entzunezko hedabideen hartzaile potentzialak gehiago dira.
|
|
Gaur egun publizitatearen hedapenak
|
ikus
entzunezko hedabideen bidez baliatzen da batik bat. Hori dela-eta, bai telebistan bai eta gero eta maizago Interneten ere, ikusi ohi dugu umeei bideratutako publizitatea.
|
|
Hori dela-eta, bai telebistan bai eta gero eta maizago Interneten ere, ikusi ohi dugu umeei bideratutako publizitatea. Gai hau gure azterketatik at geratzen den arren, laburki bada ere, egokia iruditzen zaigu umeen eta adingabeen babesa aipatzea
|
ikus
entzunezko hedabideetan gauzatzen den komunikazio orotan. Izan ere, 2010eko Ikus entzunezko Komunikazioaren Lege Orokorrak, martxoaren 31koak, zehaztu egin zituen umeen eskubideak ikus entzunezko edozein komunikaziotan, ez bakarrik publizitatean (EKLO 7 art.).
|
|
Arestian aipatu den bezala, zerbitzu prestatzaileek,
|
ikus
entzunezko hedabideen bidez hedatzen dituzten produktuak hedatu baino lehen, adinaren araberako sailkapena agerian azaldu dute. Sailkapena Ikus Entzunezko Hedabideen Batzordeak onetsiko du (7.6 art.).
|
|
passim), edo osasun helburua aldarrikatuz aurkezten diren produktu, jarduera edo zerbitzuen publizitatea erregulatzen dutenak129; orobat, elikagai eta produktu dietetikoen, kosmetikoen, finantza inbertsioen, finantza eragiketen eta abarren publizitatea ere arau berezien menpe dago. Bigarren talderako, adibide on bat dugu 7/ 2010 Legean, Ikus entzunezko Komunikazioaren Lege Orokorrean,
|
ikus
entzunezko hedabideen bitartez hedatutako publizitatearentzat erregimen juridiko berezia ezartzen baitu. Azkenik, gure ordenamenduak ere ezagutzen ditu arau bereziak publizitatearen jasotzaileen arabera; besteak beste, adingabeei eta nerabeei bideratutako publizitatea arautzen dutenak.
|
|
«Ezin dira, arrazoirik gabe, umeak egoera arriskutsuetan aurkeztu». Hala ere, Ikus Entzunezko Legearen debekuak eragin zehatza dauka, egoera horiek bakarrik debekatzen baitira
|
ikus
entzunezko hedabideetan aurkezten direnean. Publizitatearen Legearen debekua, berriz, zabalagoa da eta merkataritzako edozein mezutara zabalduko da.
|
|
Aurreko arau horren hedapen subjektiboa kontuan harturik, esan beharra dago
|
ikus
entzunezko hedabideak erabiltzen direnean soilik aplikatuko dela. Kasu horretan mezua debekatu egingo da.
|