2019
|
|
6 Ikus entzunezkoen alorrean eragin. a. euskaraz diharduten telebistetako edukiek lizentzia librea izan dezaten sustatu, edonork erabiltzeko moduan ipiniz. b. etBko edukiak erraz topatzeko moduan ipintzeko aukerak aztertu. c. diruz laguntzen diren
|
ikus
entzunezko edukiak libre izan daitezen bultzatu. d. gazteentzako ikus entzunezkoak sarean egon daitezen sustatu. e. euskara eta gazteak lotzen dituzten ekimenak identifikatu eta babestu. f. gazteak euskaraz sor dezaten bultzatu (lehiaketak, youtuberrak...). g. Ikus entzunezkoen inguruan dabilen industria harremanetan ipini eta elkarlanerako sare bat sor dezaten sustatu....
|
2020
|
|
Euskal komunikabideetan informazio kontsumoa ikaragarri hazi zen, mundu mailako fenomenoaren pare; batez ere online komunikabideak eta jada aipatu den telebistaren hazkundea gailenduz. Halaber, erabiltzaileek —gazte hartzaile digitalek nabarmennabarmen— sare sozialen eta plataformen kontsumora jo zuten, eta horrek IKTen erabilera masiboa eta
|
ikus
entzunezko edukien kontsumo ikaragarria eragin zituen.
|
|
Errezeloak zituzten haiek ere, salbuespen egoera hartan ia nahigabe, ia konturatu gabe bideo-deietarako softwareen aditu bihurtu ziren. Koronabirusak era gordinean orokortu zituen martxoa baino lehen jende gaztearenak ziren informazio eta komunikazio teknologien eta
|
ikus
entzunezko edukien kontsumo ohiturak. Ez dago atzera bueltarik, hemendik aurrerako lehia mediatiko kulturala eremu digitalean jokatuko da batez ere.
|
|
COVID koronabirusak eragindako egoera berezian, gazteak kategorikoak izan ziren itxialdian egiten zebiltzan informazio eta komunikazio teknologien eta
|
ikus
entzunezko edukien kontsumoa handitu egin zutela adieraztean. % 91 baino gehiagok lehenagotik ere handia zen kontsumoa are handiagoa zela baieztatu zuen.
|
|
13 irudia: Itxialdiaren eragina IKTen erabileran eta
|
ikus
entzunezko edukien kontsumoan. Leialtasunaren oinarrian presio soziala dago.
|
|
Denborari gagozkiola, bi dira pandemia garaiotan IKTen eta
|
ikus
entzunezko edukien kontsumo denboretan nagusitutako jarduerak. Lehenagotik zetorren joera bata, eta berria bigarrena.
|
|
Ikusiker Panela (2020): COVID berrogeialdiak informazio eta komunikazio teknologien erabileran eta
|
ikus
entzunezko edukien kontsumoan izandako eragina, ://ikusiker.eus/wp content/ uploads/ dlm_ uploads/ 2020/ 04/ IKUSIKER KORONABIRUSA AP2020.pdf>.
|
|
Youtube eta Netflix bezalako plataformak azpidatzien ustiapena garatzen ari ziren, azpidatzien bidez edukiak publiko gehiagorengana iristeko moduaren eraginkortasunaren jakitun zirelako. Hori dela eta,
|
ikus
entzunezko edukien egileak biltzen dituzten erakundeetan, ohiko gidoigile eta zuzendariei ikus entzunezko itzultzaileak batzen ari zatzaizkie modu esponentzialean.
|
|
Taulak egiturazko joera bat erakusten du, are nabarmenagoa, ikus entzunezkoen kontsumo ohiturak adin tarteka bereizita aztertzen baditugu. Kataluniari erreparatuz gero, 2017an, 18 eta 24 urte bitarteko biztanleen% 83,7k Interneten kontsumitzen zituzten
|
ikus
entzunezko edukiak. Aitzitik, 65 urtetik gorakoen artean, ehuneko hori% 17,7ra murrizten zen.
|
|
Funtzio horiek eguneratu eta indartzeko, ezinbestekoa da horiek birpentsatu eta birsortzea. Martxan jarri behar dira enpresak berrasmatzeko prozesuak, aukera emango dutenak haiek leiho eta euskarri mota guztietarako pentsatutako
|
ikus
entzunezko eduki askotarikoen ekoizle ahaltsu bilakatzeko. Hau da, edukiak indartu behar dira irrati eta telebistako formatu tradizionaletan, banaketa kanal digital berrietan zabaldu behar dira eta, aldi berean, berariaz ekoitzi behar da banaketa modu berri horietarako.
|
|
1 Banda zabal finko eta mugikorreko telekomunikazioak nagusi diren ikus entzunezko ekosistema berrian, premiazkoa da espektroaren kontrolaren –partekatua edo esklusiboa– gaia planteatzea. Banda zabal mugikorrak
|
ikus
entzunezko edukien hedapena Internet eta telekomunikazioen eremura lekualdatu berri du. Komunikazio elektronikoetan eta espektro erradioelektrikoaren kudeaketan subiranotasuna edo kosubiranotasuna izan ezean, jada imajinaezina da inolako subiranotasun linguistiko edo kulturalik izatea.
|
|
2 Berehalakoan, premiazkoa da autonomia estatutuek autogobernurako zehaztutako tarteak baliatzea, legez garatzeko kulturaren definizio juridiko bat, barne hartzen dituena Interneteko
|
ikus
entzunezko edukiak. Horrez gainera, Katalunian, Kataluniako Ikus entzunezkoaren Kontseiluaren gaitasun arautzailea handitu litzateke, bertan sartzeko AVAD ikus entzunezko zerbitzuak eta Interneten gara daitezkeen guztiak.
|
|
Iraultza digitalaren testuinguruan komunikazio ekosistemek izan duten errotiko eraldaketarekin batera gertatu da hori. Urte hauetan, eutsi egin zaio
|
ikus
entzunezko eduki tradizionalen kontsumoari, hala nola irratiarenari edo lineako telebistarenari, baina ikus entzunezkoak online banatu eta kontsumitzeko modu berriak agertu dira, indartsu, gainera. Banda zabal mugikorreko –5G– telekomunikazioen hedapen berehalakoak are protagonismo sozial handiagoa emango dio ikus entzunezkoen industriari.
|
|
• Bigarren, Google, Facebook, Amazon, Netflix eta beste eragile global batzuen agerpena
|
ikus
entzunezko edukien ekoizpenean eta hedapenean. Ikus entzunezko industriak gero eta garrantzi handiagoa du kultura industrietan.
|
|
Ikus entzunezko industriek azken 25 urteetan izan dituzten eraldaketa behagarriak joera hauetan laburbil daitezke: ...ago indartu dira ekoizpen enpresen integrazio horizontaleko prozesuak eskala transnazionalean; b) ikus entzunezko jarduerak, kulturakoak eta sormenezkoak bateratzeko joera izan da, antolakuntza industrialeko modu gisa; c) ikus entzunezko zerbitzu tradizionalen diru sarreren banaketa aldatu da, eta algoritmo bidez bideratutako publizitate pertsonalizatua eta datuen kudeaketa masiboa agertu dira; d)
|
ikus
entzunezko edukiak telekomunikazioetako beste zerbitzu batzuekin batera eskaintzeko aukera finkatu da; eta e) ikus entzunezko edukiak banatzeko eta merkaturatzeko enpresa berriak garatu dira: OTTak10 Over The Top.
|
|
Ikus entzunezko industriek azken 25 urteetan izan dituzten eraldaketa behagarriak joera hauetan laburbil daitezke: ...arduerak, kulturakoak eta sormenezkoak bateratzeko joera izan da, antolakuntza industrialeko modu gisa; c) ikus entzunezko zerbitzu tradizionalen diru sarreren banaketa aldatu da, eta algoritmo bidez bideratutako publizitate pertsonalizatua eta datuen kudeaketa masiboa agertu dira; d) ikus entzunezko edukiak telekomunikazioetako beste zerbitzu batzuekin batera eskaintzeko aukera finkatu da; eta e)
|
ikus
entzunezko edukiak banatzeko eta merkaturatzeko enpresa berriak garatu dira: OTTak10 Over The Top.
|