2007
|
|
Ikerketa horien artean, Genevako Eskolan planteamendu neopiagetiarrakabiapuntutzat hartuta garatu zen gatazka soziokognitiboaren teorian oinarrituzegindakoak ditugu (Doise, Mugny eta Perret Clermont, 1975; Mugny eta Doise, 1978, 1979, 1981). Horietan aldezten da eguneroko eragin truke sozialetan gertatzendiren gatazkek sorrarazten dituztela ezagutza egitura berriak(
|
ikus
III. kapitulua).
|
|
Behar hori kontuan izanik, gizarte edukia duen ezagutzaren garapenaaztertzeko irudikapen sozialen teoria (Moscovici, 1973) erabili izan dute zenbaitikertzailek(
|
ikus
III. kapitulua). Teoria horren jarraitzaileen ustez, ikuspegiahartzea, kausa egoztea eta halako teoriak oinarritzat hartzen dituzten ikerketekgizabanakoaren barruan gertatzen diren prozesuei erreparatzen diete,, talde barneko zein talde arteko harremanak alde batera utzita.Harreman horiek duten garrantzia kontuan izanik, horiek aztertzeko beharraazpimarratzen dute (Kruglanski, 2001).
|
|
Ikaskuntza soziala delako teoriaren jarraitzaile ziren egile konduktistekgauzatu zituzten ikerketa horiek, eta giza jokabide jakin batzuk sorraraztendituzten baldintzak aztertzea zen haien xedea(
|
ikus
III. kapitulua). Ikuspegi teorikohorren arabera, giza garapena, ikaskuntza bezala, hiru zutabe hauetan oinarritutakoprozesu bat da:
|
|
Ikerketa horien helburuahonako hau zen: sozializazio prozesua zehazten duten faktoreak identifikatzea etahoriek sozializazioan nola eragiten duten aztertzea(
|
ikus
III. kapitulua).
|
|
Ikuspegi konduktistaren aldeko zenbaitautorek planteamendu hori aintzat hartu, eta ikaskuntza soziokognitiboa delakoteoria berria garatu zuten. Teoria horrek estimuluaren eta erantzunaren artean dauden hainbat prozesu kognitibo hartzen ditu barne, konduktista ortodoxoek aldeztenzuten testuinguruaren erabateko eragina alde batera utziz(
|
ikus
III. kapitulua).
|
|
Pertsonakmunduaren alde bati buruz dituen ezagutzak eta itxaropenak barne hartzen dituenegitura antolatua da eskema. Kontzeptu horrek garrantzi handia du gizarteezagutzaren garapenaren inguruko ikerketetan, eta eskemei buruzko zenbait teoriagaratu dira; esate baterako, Nelson-ena(
|
ikus
III. kapitulua).
|
|
Bestalde, giza garapenaren ikerketan gertatutako aldaketa teorikoen eraginaere izan zuten ikerketa horiek. Hala, garai hartan gizarte ezagutzaren garapeneantestuinguruak duen garrantzia azpimarratzen duten ikuspegiak indartu ziren, eta, ondorioz, ikerketa horiek egin ziren nagusiki testuinguruaren eragina azpimarratzen duten teorietan oinarrituz; besteak beste Bronfenbrenneren ean (ikusI. kapitulua), Vygotsky renean(
|
ikus
III. kapitulua), eta Erikson enean eta, Europan, irudikapen sozialei buruzkoan (ikus III. kapitulua) (Emler, Ohana eta Moscovici, 1987; Doise, Staerkle, Clemence eta Savory, 1998). Ikerketa horietan azpimarratzen zen haurrek gizarte munduan duten esperientzia ez dela zuzenekoa, haienerkidegoan dauden interpretazioen bidezkoa baizik.
|
|
Bestalde, giza garapenaren ikerketan gertatutako aldaketa teorikoen eraginaere izan zuten ikerketa horiek. Hala, garai hartan gizarte ezagutzaren garapeneantestuinguruak duen garrantzia azpimarratzen duten ikuspegiak indartu ziren, eta, ondorioz, ikerketa horiek egin ziren nagusiki testuinguruaren eragina azpimarratzen duten teorietan oinarrituz; besteak beste Bronfenbrenneren ean (ikusI. kapitulua), Vygotsky renean (ikus III. kapitulua), eta Erikson enean eta, Europan, irudikapen sozialei buruzkoan(
|
ikus
III. kapitulua) (Emler, Ohana eta Moscovici, 1987; Doise, Staerkle, Clemence eta Savory, 1998). Ikerketa horietan azpimarratzen zen haurrek gizarte munduan duten esperientzia ez dela zuzenekoa, haienerkidegoan dauden interpretazioen bidezkoa baizik.
|
|
Politikaren inguruko ezagutzaren garapena zuzenean aztertu ez zuen arren, Furth ek (1980,
|
ikus
III. kapitulua) ezagutza horren garapena behar bezalaulertzeko lagungarri izan daitezkeen zenbait datu aurkitu zituen. Autore horrekegiaztatu zuen 5 urteko haurrek rol pertsonalen eta sozietalen artean bereiztekogaitasunik ez dutela; hau da, ez dituzte bereizten pertsonek beren kabuz aukeratutako jarduerak eta rolekin erlazionatutako betebeharrak.
|
|
Bi kontzeptu horien ulermenaren garapena batez ere Piaget-en teoriarenbitartez aztertu ohi da(
|
ikus
III. kapitulua). Teoria horrek dio, ezagutzaren garapenaestadio segida aldaezin baten arabera gertatzen dela.
|
|
Bakea eta gerra gizarte fenomenoak diren aldetik, Hakvoort eta Oppenheimerikertzaileek uste dute kontzeptu horien ulermena gizarte esperientziaren ondoriozuzena dela (Hakvoort eta Oppenheimer 1993; Hakvoort, 1996). Garapen kognitiboaren eta sozialaren artean erlazio zuzena dagoela abiapuntu hartuta, besteenikuspegia hartzeko gaitasunari buruzko teorian (Selman, 1980;
|
ikus
III. kapitulua) oinarritzen dira bakearen eta gerraren inguruko ezagutzaren garapena aztertzeko.Oro har, ikertzaile horiek uste dute besteen ikuspegia hartzeko gaitasunaren garapenak aldaketa kualitatiboak ekartzen dituela bakearen eta gerraren ulermenean.Hala, besteen ikuspegia hartzeko gaitasunaren eta bakearen eta gerraren ulermenaren artean 14.1 taulan agertzen diren harreman hipotetikoak pla...
|