2003
|
|
Arean ere, gizakia aske dela abiapuntutzat hartuta, gizakiak betebehar batzuk bereganatzen ditu berak hala nahi duelako. Baina, era berean, jainkozko ordena honen barruan, Jainkoak berak zenbait betebehar ezartzen dizkio gizakiari, eta
|
horrek
ezin du ezer egin halakoak saihesteko. Edozein modutan ere, betebeharrak gizakiaren borondatez sortu nahiz haren borondatetik kanpokoak izan, gizakiak beti joka dezake askatasunez, eta beraren jokabide guztiek bi ezaugarri izango dituzte:
|
|
Adibide zehatzak jarriz, tutorearen betebeharra da beraren zaintzapean dagoen umezurtza bera eta horren ondasunak jagotea. Erregelek tutoreari betebehar hori ezartzen diotenean, maitasunaren ondorioak baino ez dituzte agintzen, tutoreak umezurtza maite behar duelako,
|
horrek
ezin duenean bere burua gobernatu. Modu bertsuan, legeek zenbait eginbehar ezartzen dizkiete enplegu eta kargu jakin batzuetan aritu behar direnei; hori ezartzean, legeek errepikatu egiten dute bigarren legeak haiei eskatzen diena; hori erraz atzeman daiteke, halakoei dagozkien betebeharrak eurak aztertuz gero.
|
2010
|
|
Nire ustetan, horixe frogatzen dute bigarren teoriaren aldeko azalpenek. Zernahi gisaz, borondate
|
horrek
ezin du inolako eraginik izan mendekoarengan, argiro adierazten ez zaion bitartean, baina adierazpen hori betebeharra dakarren arrazoiaren gauzatzea izango litzateke, eta ez betebeharraren arrazoia edo oinarria bera.
|
|
erkidego horretan ez dago jurisdikziorik, ezta benetako legegileak izan beharreko indar hertsatzailerik ere. Horrek dakar halako erkidegoetan berez dagoen perfektutasunik eza, erkidego
|
horrek
ezin duelako giza poztasunik eskaini, gizakiek eskatu bezala. Argiago esateko, erkidego horretako kideek ez diote elkarri laguntzen, eta gizarteak elkarlan hori behar du bere helburua erdiesteko edo irauteko.
|
|
Eta egiaz posible izan behar du ulertzea —bereziki bizikidetzaren bestelako indarren beharrak serioski aztertzen dituztenen artean— hizkuntza komunitateen bizi erritmoak luzera handiko uhin mugimendua osatzen duela. Horrexegatik, bada, erritmo
|
horrek
ezin du bere burua eguneroko gertakizunetara egokitu; alderantziz, egiazko edo ustezko eguneroko beharren arrakasta aukerak dira eraginik jasaten ez duten baldintza haien arabera neurtu behar direnak. Ze edonork onartu behar du hau:
|
|
Eta gauza berbera ikusi dugu ere Europa osoko kanpo politikan, besteak beste, hizkuntza komunitateen eskubideei, nazionalitate arazoei edota gutxiengoen asmo estatalei buruz izandako eztabaida guztietan. Egia da, eta ulertzekoa ere, eztabaida horiek zientifikoak ez diren oztopo askoren zama daramatela, bai, baina
|
horrek
ezin du hizkuntza ikerketa bere obligaziotik aldendu: linguistikak —zientzia eskudun bezala— horrelako galderei erantzuteko beharrezko materiala prestatu behar du eta, batez ere, oinarrizko galderak zuzen planteatu daitezen zaindu behar du.
|
2013
|
|
Haien jokabide etikoa eratorria eta bizkarroia da, erlijioak eragindako kultura batetik sortua. Hau da, etika
|
horrek
ezin du iraun erlijio kultura horri eusten ez bazaio. Labur esanda, guk ezagutzen dugun moralak ez luke iraungo erlijio judu kristaurik gabe.
|
2014
|
|
Bere opera bakoitzak kolore ezberdin bat aurkezten du, lehenengo konpasetatik identifika daiteke, azaltzen nekezak diren arrazoiengatik. Eta, ordea, koloreen bariazio harrigarri
|
horrek
ezin du honako arazo arantzatsua konpondu: karakteriza ote daiteke termino formaletan Wagnerren musika anbiguetaterik gabe?
|
2017
|
|
Eta bere baitarakoaren esparruan gaiztotasunaren esentzia hori bete betean gauzatzeko, nire burua gaiztotzat jo nuke, hots, nire burua onartu, ni neu gaitzetsarazten nauen ekintza berberaz. Bistakoa da gaiztotasunaren nozio
|
horrek
ezin duela bere oinarria nigandik atera ni, hain justu, ni neu naizen heinean. Eta alferrik eramango dut muturreraino ek stasia, edo nire baitarako gisa eratzen nauen nigandiko deserrotzea; diot nire buruari gaiztotasuna aitortu eta ezta niretzat pentsatu ere, nire baliabideetara mugatuta egonik.
|
2022
|
|
Horretatik etorri da" pentsamendu mundu" bat garatzeko beharra, errepresentazioen unibertsalizazio berri bat, modernitate mendebaldar kolonialaren alternatiba. Pentsamendu
|
horrek
ezin du unibertsalizazioa batasun edo osotasunaren ideian bermarazi, gurutzaketarenean baizik, dislokazioa eta hurbiltasuna aliatu dituela. Pentsamendu mundu horrentzat, hortaz, jada ez dago ez erdigune ez aldiririk, unibertsaltasun konkretu orok barneratua baitu, orokorra partikularra dualtasunetik harago, deszentratua izateko baldintza.
|