Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 25

2023
‎Behin jarduketa horiek gauzatu eta espedientea burutu eta gero, ebazpenaren proposamena emango da, gutxienez, hurrengo datuak dituela: a) Egitateak, hauen kalifikazio juridikoa, hautsi dezaketen arauak edo, hala badagokio, arau hausterik edo erantzukizunik ez egotearen gaineko adierazpena.
‎Harreman horiek gauzatuko dituzte Arabako, Bizkaiko eta Gipuzkoako erakunde eskudunek, hots, Batzar Nagusiek eta Foru Aldundiek horiek baitira tributuen arloan eskudunaketa bigarren lekuan, Eusko Jaurlaritza eta Legebiltzarra. Erakunde Erkideen eta Foru Erakundeen arteko eskumen banaketa eta guztien arteko finantza harremanak arautu ziren Eusko Legebiltzarreko azaroaren 25eko 27/ 1983 Legean (Lurralde Historikoen Legea edo LHL).
‎Aurrekoa gorabehera, enpresaburuak langileen lege ordezkaritzari, behar besteko aurrerapenarekin, helarazi behar dizkio, egutegiko urte bakoitzaren hasieran, urteko deien, edo, hala denean, seihilekoko deien aurreikuspenak jaso dituen egutegia, bai eta jarraitutasunik gabeko langile finkoen altei buruzko datuak ere, alta horiek gauzatu ondoren.
‎Bi egoera horiek gauzatzen direnean, enpresaburuak langileari agiri bat eman behar dio, aipatu epeak bete eta hamar eguneko epean, idatziz justifikatzeko enpresan egoera berria duela, langile finkoarena alegia. Halaber, langileen lege ordezkariak informatuko ditu inguruabar horren gainean.
‎15 METALTIC S.A. enpresak erabaki du 12 langile lekualdatzea Bilbon duen lantokitik Malagan duen lantokira, ekoizpen arrazoi larriak alegatuta. Zelan jardun behar du enpresak lekualdaketa horiek gauzatu ahal izateko. Zer nola erantzun ahal dute langile horiek?
‎Kontratuko onusteak berarekin dakar borondatez bereganatutako prestazioak gauzatzeko jarrera pertsonala, prestazio horiek gauzatzeko zintzotasuna eta hurkoarekiko benetako konfiantza [2010eko uztailaren 19ko (2643/ 2009 db. errek. zk.) AGE, 4 Salakoa].
‎Halako aldarazpenak enpresaburuaren ius variandi delakotik at daude. Beraz, enpresaburuak horiek gauzatzeko 41 artikuluak ezarritako prozedura katramilatsuei jarraitu behar die.
‎Baina jarduera hori ezin da lan autonomotzat ere jo, LAELren 2.b) artikuluak bere aplikazio esparrutik baztertu baitu. Hartara, jarduera horiek gauzatzen dira merkataritza izaerako kargu organiko bat izateagatik bakarrik, eta, ondorenez, ez dute izaera profesionalik (adib. jarduera horretara biltzen dira Kontseiluko bileretara joatea, botazioetara joatea, aktak sinatzea, Kontseiluko eztabaidetan parte hartzea, Kontseiluak sozietatea ordezkatzen duen ekitaldietan agertzea, gai batzuen inguruko zirriborroak prestatzea gerogarrenean eztabai... Egin eginean ere, kontseilariak edo administrariak sozietatearekin dituen harremanak sortzen dira goi agintea duen organoak (batzak edo batzarrak) egindako izendapenaren ondorioz.
‎★ Bereizkeria debekatzeari dagokionez, kontuan hartu behar da LETBren 28 artikuluaren arabera enpresaburuak, zuzenean edo zeharka, ordainsari berdinak eman behar dituela balio berdineko lanarengatik, ordainsariok alokairu izaera izan ala ez; gisa bertsuan, ezin da sexuan oinarritutako bereizkeriarik egin ordainsarien edozein osagai edo baldintzari dagokionez. Ondore horietarako, ulertu behar da lan batek beste baten balio bera duela eratxikitako eginkizunen edo egitekoen izaera, horiek gauzatzeko galdatutako hezkuntza, lanbideedo prestakuntza baldintzak, horiek gauzatzeari dagokionez kontuan hartu beharreko inguruabarrak eta horiek gauzatzeko dauden lan baldintzak zinez antzekoak direnean. Hain zuzen ere, sexuan oinarritutako ordainsari berdintasuna bermatzeko, enpresaburuak erregistro bat izateko betebeharra du, non jaso dituen alokairuen batezbesteko balioak, bere plantillaren alokairu osagarriak eta alokairuz gain hartzekoak, sexuaren arabera bananduta eta lanbide talde edo lanpostu berberen edo antzeko balioa dutenen arabera bananduta.
‎★ Bereizkeria debekatzeari dagokionez, kontuan hartu behar da LETBren 28 artikuluaren arabera enpresaburuak, zuzenean edo zeharka, ordainsari berdinak eman behar dituela balio berdineko lanarengatik, ordainsariok alokairu izaera izan ala ez; gisa bertsuan, ezin da sexuan oinarritutako bereizkeriarik egin ordainsarien edozein osagai edo baldintzari dagokionez. Ondore horietarako, ulertu behar da lan batek beste baten balio bera duela eratxikitako eginkizunen edo egitekoen izaera, horiek gauzatzeko galdatutako hezkuntza, lanbideedo prestakuntza baldintzak, horiek gauzatzeari dagokionez kontuan hartu beharreko inguruabarrak eta horiek gauzatzeko dauden lan baldintzak zinez antzekoak direnean. Hain zuzen ere, sexuan oinarritutako ordainsari berdintasuna bermatzeko, enpresaburuak erregistro bat izateko betebeharra du, non jaso dituen alokairuen batezbesteko balioak, bere plantillaren alokairu osagarriak eta alokairuz gain hartzekoak, sexuaren arabera bananduta eta lanbide talde edo lanpostu berberen edo antzeko balioa dutenen arabera bananduta.
‎★ Bereizkeria debekatzeari dagokionez, kontuan hartu behar da LETBren 28 artikuluaren arabera enpresaburuak, zuzenean edo zeharka, ordainsari berdinak eman behar dituela balio berdineko lanarengatik, ordainsariok alokairu izaera izan ala ez; gisa bertsuan, ezin da sexuan oinarritutako bereizkeriarik egin ordainsarien edozein osagai edo baldintzari dagokionez. Ondore horietarako, ulertu behar da lan batek beste baten balio bera duela eratxikitako eginkizunen edo egitekoen izaera, horiek gauzatzeko galdatutako hezkuntza, lanbideedo prestakuntza baldintzak, horiek gauzatzeari dagokionez kontuan hartu beharreko inguruabarrak eta horiek gauzatzeko dauden lan baldintzak zinez antzekoak direnean. Hain zuzen ere, sexuan oinarritutako ordainsari berdintasuna bermatzeko, enpresaburuak erregistro bat izateko betebeharra du, non jaso dituen alokairuen batezbesteko balioak, bere plantillaren alokairu osagarriak eta alokairuz gain hartzekoak, sexuaren arabera bananduta eta lanbide talde edo lanpostu berberen edo antzeko balioa dutenen arabera bananduta.
‎Praktika horiek gauza daitezke unibertsitatean bertan nahiz erakunde laguntzaileetan, hala nola, enpresetan, erakundeetan eta antolakunde publiko edo pribatuetan, estatuan nahiz nazioarte mailan. Kanpoko praktiken prestakuntza izaera kontuan hartuta, horiek gauzatzeagatik ez dira inola ere sortuko lan harremanei datxezkien betebeharrak, eta praktiken edukiak ezin izango ditu ordeztu lanpostuei datxezkien lan prestazioak. Kanpoko praktikak gauzatzeko, unibertsitateek edo, hala denean, praktikak kudeatzeko erakundeek, unibertsitateei lotuta egongo direnek, hezkuntza lankidetzako hitzarmenak egingo dituzte erakunde laguntzaileekin.
‎Autonomo faltsuaren erakundea hurrengo egoerarekin identifikatzen da: printzipioz, lan zerbitzuen edukiari eta horiek gauzatzeari dagokienez alderdien autonomia nagusi dela badirudi ere, eta, horren ondorioz, kontratu zibil bat edo merkataritzako kontratu bat baliatu bada ere, egiatan langileak zerbitzuak ematen dizkion enpresari begira erabateko mendekotasuna du, teknika nahiz antolakuntzari dagokionez, baita ikuspuntu ekonomikotik ere. Horrenbestez, lan kontratua izan litzateke.
‎Bateko, lan harremanak modu baketsuan gauzatzeko mekanismo egokiak eskaintzen ditu; bada, harreman horiek ahalbidetzen dute guztion ongizaterako ondasunak eta zerbitzuak ekoiztea. Besteko, harreman horiek gauzatzean sor daitezkeen gatazkak konpontzeko bideak ezartzen ditu.
‎Bada, autonomia erkidegoek antolaketa erregelamenduak onets ditzakete, hau da, euren organo betearazleak sortu eta arautzekoak (azken finean, erregelamendu horiek arautzen dituzte autonomia erkidegoetako lan administrazioaren eraketa, antolaketa eta jardunbidea). Hain zuzen ere, organo horiek dira estatuko lan legeria betearazteko autonomia erkidegoei zein eskumen transferitu eta eskumen horiek gauzatzen dituztenak. Alabaina, organo horien jardute esparruak bere baitan har ditzake transferitutako eginkizunen eta eskumenen kudeaketa, bai eta zein eginkizun eta eskumen transferitu eta horiek kasuan kasuko autonomia erkidegoaren lurraldean gauzatzeko bideratutako finantza funtsak ere.
‎(a) Ohartarazpenedo agindei aktak: akta horiek gauzatzen dira ikuskatzaileak uste duenean enpresaren ekimen, egoera edo jarduera batek lan arloko antolamendu juridikoa hauts dezakeela, nahiz eta oraindik zehapena ezartzeko arrazoirik ez izan, ekimen, egoera edo jarduera hori garrantzitsua ez delako edo gauzatu ez delako. Kasu horietan, ikuskatzaileak agindeia egingo dio enpresari, horrek, agindeian ezarriko zaion epean, kasuan kasuko egoera edo jarduera zuzendu, hobetu, saihestu edo arin dezan.
‎Garapen horretan derrigorrezkoa da finantza jarduera gauzatzea. Horrek esan nahi du, toki erakundeek berezkoak dituzten jarduera horiek gauzatzeko baliabideak behar dituztela, baita baliabide horiek erabili ahal izatea ere. Horregaitik, toki erakundeen finantza jardueraren esparruan hitz egiten dugunean, diru sarreren esparrua eta gastuen esparrua aipatu behar ditugu.
‎Betebehar bi horien arteko konbinazioak toki erakundeen finantza jarduera zuzena bermatzen dute. Toki erakundeen autonomia printzipioa zapaldu barik, lurralde historikoetako finantza zaintzako organo eskudunek bi jarduera horiek gauzatuko dituzte.
‎Horrez gain, ekonomia jardueran berankortasunak duen garrantzia ere EAEn azpimarratu behar da. Europar Batasunaren aurrekontu egonkortasun eta berankortasun politikak eragina dute EAEko lurralde historikoetako toki erakundeetan eta horiek gauzatzen duten baliabide ekonomikoen kudeaketan, zuzeneko kudeaketan eta zeharkakoan ere. Hori horrela, EAEko toki erakundeetan Estatuarentzat jasotako berdina ere Araba, Bizkaian eta Gipuzkoan aplikatzen da zor komertzialaren kontrolerako neurriak, berankortasuna, etab. Hori horrela, EAEko toki erakundeek, ere, Foru Aldundiei hiruhilabetero ordaintzeko batez bestekoaren gaineko informazioa bidali zaie.
‎finantza zaintzako organo eskudunak. Aurrekontu egonkortasunaren eta finantza jasangarritasunaren printzipioen barneko politikei buruz hitz egitean, zalantzak sortzen zaizkigu bai kontrol funtzioak egiteko tekniken inguruan baita funtzio horiek gauzatzen dituen organoen gainean.
‎" kontrolatutako erakundearen barneko antolakuntzan eta egituraketan sarturik dagoen organo batek gauzatzen duenean, kontrolatzen duenaren eta kontrolaren objektua den pertsonaren artean mendetasun organikoa dagoenean..." 242 Barneko kontrol hori legalitate kontrola da, bai, baina ez bakarrik. Toki administrazioetan lan egiteko nazio gaitasuna izaera duten toki administrazioetako funtzionario horiek gauzatzen duten kontrolak, egintzen gaineko aurretiazko legalitate kontrola izateaz gain, bestelako izaera ere izan dezake, zein eta denbora tarte jakin batean erabakitzeko ahalmena duten administrazio organoek hartzen dituzten erabakien inguruko eraginkortasun kontrola243 Esanahi horretan APArisi Aparisik esaten duenari jarraituz, barneko kontrolaren inguruan hurrengoa adieraz daiteke:... Barneko kontrolak kontu hartze funtzioaren artean eta kontrol finantzarioaren artean bereizten du.
‎Bi xedapenek, 1981ekoak eta 2002koak, 1906ko abenduaren 13ko Ekonomia Itunaren 15 artikulua aipatzen dute, baina ahalmen administratiboak eta ekonomikoak ez dira aipatzen. Eskumenen zehaztapen horretarako 1927an ZAbala Allendeek adierazten zuen moduan, kasu jakin honetarako Diputazioek eskumen zehatz eta definitu horiek gauzatzen zituela frogatu da278 Ez da hori lan errexa, horretarako 1906 urte aurretik eta aurrera egindako lana aztertu behar dugu279 Laburtzen saiatuko gara ez baita egoera horren azterketa lan honen asmoa.
‎Ikerketa honetan zehazten dugun bezala, arazoa bikoitza da. Alde batetik, jakin dugu nork zehazten duen finantza zaintzaren kontrola eta, bestetik, kontrol horiek gauzatzeko nork duen erabili beharreko tresnak ezartzeko eskumena. Arazoa argi dago EKk berak" sortu" duela lurralde antolaketa deszentralizatu bat egituratu duenetik, eskumenen banaketa sistema ezarrita.
‎Baina ez bakarra, kredituaren apelazio desordenatuak eta tokiko zorpetzeak ekonomian eta finantza orekan izan ditzakeen ondorioengatik. Beste gogoeta bat da Konstituzioak oinarri terminoa erabiltzen duenean (EKren 149.1.11, 13 eta 18 artikuluak esate baterako) arau funtzioak ulertzen ari dela, eta funtzio horiek, behar den neurrian, uniformea eta erregela batzuk ziurtatzen dituztela, gai horretan eskumenak dituzten autonomia erkidegoek eskumen horiek gauzatu ahal izateko; baina eskumen horiek ez dira legegintzako eskumenekin agortzen; izan ere, tratamendu uniformea babesteak erregelamendu osagarria berrezartzen duenean, eta exekutiboa bera ere justifikatzen da. Neurria aztertzen ari garen kasu honetan, zorpetzearen kontrola eta kreditu apelazioaren aukera baimentzeari utziz, finantza politika osoaren barruan, oreka ekonomikoaren erantzukizuna duen agintaritzari esleitu behar zaio zorpetzearen muga arrunta gainditzea dakarren kreditu eragiketa bat baimentzeko edo ez baimentzeko eskumena" 436.
‎Modu honetara, gai konkretu eta zehatz batean berdintasunari eutsi behar zaionean, eta konkretuki, zorpetzeko muga gainditzen duten kredituedo berme eragiketak direnean, Estatuaren eskumenak ez dira bakarrik araugileak, baizik eta betearazleak ere. Kasu horretan eta TAOLren 118.1.b) artikuluarekin loturik, zorpetzeko muga gainditzen duten kredituedo berme eragiketa horiek gauzatu ahal izateko toki erakundeek baimena eskatu diote Toki Administrazioaren Nazio Batzordeari.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia